Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

infästningen som gick sönder var metall skruvar in i plastmaterial = inte bra hållbarhet, så jag är lite tveksam till dom rent allmänt.

Är man osäker på skruvar och material så ska man alltid förborra. Mdf skivor spricker oavsett skruv där ska man alltid förborra till exempel.
"Fel" skruvar går i nästan alla fall att använda om materialet anpassas till dom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är man osäker på skruvar och material så ska man alltid förborra. Mdf skivor spricker oavsett skruv där ska man alltid förborra till exempel.
"Fel" skruvar går i nästan alla fall att använda om materialet anpassas till dom.

Jag kanske var otydlig? men jag talar om stolar som är fabrikstillverkade, där infästningen av armstödet skruvas ihop med metallskruv (liknade träskruv) skruvas in i för borrat och gängat hål från fabriken, och så blir man överraskad att detta inte håller när det blir ett garanti ärende där 6 stolar av samma modell (av totalt 12 st) går sönder.
Telefonsupporten blev överraskad vill säga men teknikern som servade och fixade stolen var inte överraskad.
Ovan var bara en förklaring varför jag är försiktigt tveksam till Kinnarp, åtminstone stolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Det var rea kampanjen jag ville vara på hugget på OM den var aktuell för mig.
Sedan undrar jag om Kinnarp har bord i min prisklass och vad som gör dom bättre.
För övrig har vi haft några av Kinnarps kontors stolar på min arbetsplats alla av samma modell och alla trasiga efter kanske 1 år i armstöden, infästningen som gick sönder var metall skruvar in i plastmaterial = inte bra hållbarhet, så jag är lite tveksam till dom rent allmänt.

Om du vill ha med den skivan som är med på AJ, så är det ju lite knepigt. Men det kan ju komma kampanj igen säkert.
Är ju inte säkert att Kinnarps bord är bättre. Oftast vet man inte förens man köpt och använt ett tag.

Jag har kinnarps-stolar, ett demo-ex jag köpte för ca 10-12 år sedan. Inga som helst problem. Sedan köpte jag tre stycken beg från en firma. Tror de var rätt mycket använda. en lite mindre som inte har några fel alls. två stora med huvudstöd. En har lite problem med att ryggstödet inte håller sig uppe. (knappen där bak på ryggstödet) Inga av stolarna har några problem med armstöden. Tror de stolarna är från 7000(?) serien. På min stol så är det en stor mutter i plasten som den drar åt i. Men plast är det, men riktigt kraftigt.
Har knappt inga erfarenheter av andra stolar själv. Kört med kinnarp sedan 25 år tillbaka eller längre.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Jag kanske var otydlig? men jag talar om stolar som är fabrikstillverkade, där infästningen av armstödet skruvas ihop med metallskruv (liknade träskruv) skruvas in i för borrat och gängat hål från fabriken, och så blir man överraskad att detta inte håller när det blir ett garanti ärende där 6 stolar av samma modell (av totalt 12 st) går sönder.
Telefonsupporten blev överraskad vill säga men teknikern som servade och fixade stolen var inte överraskad.
Ovan var bara en förklaring varför jag är försiktigt tveksam till Kinnarp, åtminstone stolar.

Möbeltillverkare brukar missa eller göra undermålig förborrning. Byggde ett ikea skåp nyligen där förborrningen slutade 1mm ned i trät. Blev till att borra nytt och det är inte första gången.
Stolarna är antingen felkonstruerade eller använder kraftigt felaktiga skruvar. Träskruv är HELT fel till plast.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambububu:

@AplAy: Problemet jag ser är längd. Bordsskivan GERTON är 155x75 cm medans den du länkade är 120x80 cm. Finns en liknande som är 160cm som då blir för stort. Inte den lättaste bredden att hitta till verkar det som. Hittade många på amazon.de som man kan dra ut i olika längder beroende på bordsskiva, tyvärr ingen som skickar till Sverige...

Underredet verkar inte heller ha minne för att kunna ha förinställda höjder, så åker tyvärr bort.

Jag har ett sådant höj och sänkbart underrede från Ikea som nämns i tråden, jag korta ner bredden på mitt till 95cm då jag behövde ett höj och sänkbart bord i specialstorlek, bara kapa och borra lite i balken som går mellan benen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambububu:

Så, blev precis klar med installationen. Så himla nöjd!
Mycket stabilt underrede även i stående position.

https://i.imgur.com/coIvkgj.jpg
https://i.imgur.com/fiYXtC9.jpg

Har lite mer att fixa i form av snyggare kabeldragning med mera. Men nu njuter jag bara av att vara klar och ha ett höj och sänkbart skrivbord!

För er som vill göra något liknande köpte jag dessa montageskruvar & dessa brickor. För att montera bordsskivan till underredet.

Hej! Tack för infon om skruvarna och brickorna, tänker försöka mig på samma sak som du. Förborrade du innan du skruvade fast?

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")