Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Ifall du har möjlighet att beställa Bredband 1200 så låter det ju som du har ett koax-abonnemang och där erbjuder de inte hastigheter över 50 i uppladdning (förutom på Bredband 1200) om de inte skulle ha ändrat nånting den senaste tiden.

Men jag förstår inte varför du inte bara lyssnar på personen som svarade på deras kundservice? SweClockers-folket kan knappast se mer än dem av vad Com Hem kan erbjuda dig.

Och hade personen kunnat erbjuda dig högre uppladdningshastighet så hade han såklart gjort det eftersom att han hade fått provision på att sälja det till dig.

Jag har fiber bredband just nu men det finns också ett sånt uttag med 3 hål i vardagsrummet, trodde att det skulle gå via fiber och inte via koax, ska chatta med deras support imorgon och dubbelkolla. Då kan jag inte använda min nuvarande router utan att brygga med deras router och så kommer deras router få stå i vardagsrummet eller så får jag dra en lång koax kabel till hallen.

Jag lyssnade på han men min erfarenhet är att dom inte är så tekniska så jag vill se om någon här vet av erfarenhet hur det funkar. Jag frågade han om uppladdningshastighet och istället för att få svar på min fråga höll han på och frågade vad jag använder bredbandet till för att rekommendera vad jag skulle välja för hastighet, jag sa då att jag är teknisk och vet redan vad jag vill ha och jag vill veta hur mycket uppladningshastighet jag kan få max och då sa han att jag måste välja 1200 om jag vill ha högre upp hastighet.

Hoppas bara att det kommer funka bra utan störningar för när jag var tvungen att använda Comhem sist i min gamla lägenhet för 8 år sen så var det störningar ofta och värst av allt så hade man inte möjlighet att byta till nåt annat för det fanns bara Comhem uttag. Under tiden jag har använt BBB / Telenor så har det nästan aldrig varit problem, nätet har varit nere i 1-2 timmar 3-4 ggr totalt under alla dessa år.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Någon som vet om man kan beställa mer upp hastighet från Comhem och vad det kostar? Ringde dem men killen jag pratade med sa att det är 50 upp på 250 abonnemanget och att jag behöver beställa Bredband 1200 för att få mer och då är det max 100 upp. Men läste nån gammal text på nätet om att man kan betala extra för att få högre upp hastighet. Ser att jag kan få 300 ned istället för 250 för 0kr också men har läst nånstans att det är bara 10 upp då, det är ju bedrövligt.

Har just nu Telenor via föreningen, ingick 100/100 i hyran men jag uppgraderade till 500/500 för 150kr i månden och jag får ut full hastighet. Nu har föreningen valt Comhem för det är billigare, kan fortsätta använda Telenor fram till September men sen måste jag byta till Comhem. Tycker det är så låga uppladningshastigheter, tycker det är idiotisk att dom inte skriver nåt om upp hastigheten på hemsidan, för vissa personer är det viktigt att man har bra upp hastighet när man delar filer online.

Jag har också kontaktat deras kundtjänst ett flertal gånger och ställt frågat varför de inte, mot tillägg, erbjuder 100mbps uppladdning på valfritt abonnemang, men har aldrig fått något vettigt svar.

Jag har även frågat varför de tagit bort information om uppladdningshastighet på hemsidan, vilket faktiskt fanns tidigare. Inte heller på den frågan går det att få något vettigt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag har också kontaktat deras kundtjänst ett flertal gånger och ställt frågat varför de inte, mot tillägg, erbjuder 100mbps uppladdning på valfritt abonnemang, men har aldrig fått något vettigt svar.

Jag har även frågat varför de tagit bort information om uppladdningshastighet på hemsidan, vilket faktiskt fanns tidigare. Inte heller på den frågan går det att få något vettigt svar.

Vad jag vet så har det med bandbreddsbegränsning nånstans att göra. För att få 1200 Mbit/s måste de uppgradera nånting i nätet vilket görs efter beställning om det inte redan är gjort i området där en kund beställer det. Och de lär ju inte direkt åka och byta ut någon komponent i nätet bara för att en kund vill ha 100 istället för 50 Mbit/s i uppladdningshastighet. (100 upp får man ju bara ifall man beställer 1200-abonnemanget)

Vad för "information" är det egentligen du känner att du behöver om uppladdningshastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Vad jag vet så har det med bandbreddsbegränsning nånstans att göra. För att få 1200 Mbit/s måste de uppgradera nånting i nätet vilket görs efter beställning om det inte redan är gjort i området där en kund beställer det. Och de lär ju inte direkt åka och byta ut någon komponent i nätet bara för att en kund vill ha 100 istället för 50 Mbit/s i uppladdningshastighet. (100 upp får man ju bara ifall man beställer 1200-abonnemanget)

Vad för "information" är det egentligen du känner att du behöver om uppladdningshastighet?

Ok, isåfall borde man ju kunna beställa bredband 1200, och sen nedgradera nästa månad och kunna behålla 100mbps uppladdningshastighet?

Ang. information om uppladdningshastighet så vore det ju bra om det står någonting om det på deras hemsida för de olika abonnemangen, förut gjorde det det, men inte numera. Jag lyckas inte hitta någon specifikation för abonnemangen någonstans.

Permalänk
Skrivet av Full:

Vad jag vet så har det med bandbreddsbegränsning nånstans att göra. För att få 1200 Mbit/s måste de uppgradera nånting i nätet vilket görs efter beställning om det inte redan är gjort i området där en kund beställer det. Och de lär ju inte direkt åka och byta ut någon komponent i nätet bara för att en kund vill ha 100 istället för 50 Mbit/s i uppladdningshastighet. (100 upp får man ju bara ifall man beställer 1200-abonnemanget)

Vad för "information" är det egentligen du känner att du behöver om uppladdningshastighet?

Skrivet av No_Jah:

Ok, isåfall borde man ju kunna beställa bredband 1200, och sen nedgradera nästa månad och kunna behålla 100mbps uppladdningshastighet?

Ang. information om uppladdningshastighet så vore det ju bra om det står någonting om det på deras hemsida för de olika abonnemangen, förut gjorde det det, men inte numera. Jag lyckas inte hitta någon specifikation för abonnemangen någonstans.

Det är CMTSen som upgraderas för 1200mbit (3.1 DOCsis med OFDM kanaler) Detta sker oftast innan du får upp att 1200 går att beställas, Det är alltså inget som uppdateras för enstaka kund, att köra 600/100 är inte möljigt har redan lagt upp den frågan faktiskt. annars går det till precis som när du uppgraderar från 300mbit till 600mbit att en konfig laddas ner av ditt modem. i USA var det stort att hacka sina modem för att få högre upp och nerladdning detta är dock än så länge inte möljigt då Com Hem spärrar om du överskrider deras specifikationer på ditt abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag har också kontaktat deras kundtjänst ett flertal gånger och ställt frågat varför de inte, mot tillägg, erbjuder 100mbps uppladdning på valfritt abonnemang, men har aldrig fått något vettigt svar.

Jag har även frågat varför de tagit bort information om uppladdningshastighet på hemsidan, vilket faktiskt fanns tidigare. Inte heller på den frågan går det att få något vettigt svar.

Chattade med dom idag och fick till svar att jag kan få som högst 1200/100 men jag kan inte beställa högra uppström på de andra abonnemangen. Eftersom det är möjligt att ha 100 upp varför kan man då inte lägga till det på de andra abonnemangen utan att betala 549 kr/mån för 1200/100, riktigt puckat.

Dumheter att dom inte skriver om uppströms hastigheter på hemsidan, båbe bredband 250 och 300 är gratis för mig och då tänker man ju varför välja 250 när man kan få 300 gratis också men när jag letade på nätet så verkar det vara så att 300 bara har 10 upp istället för 50, det tycker jag verkligen borde stå på sidan.

Ska fortsätta använda Telenor fram till September och sen byta, 150kr / mån för 500/500 är svårslaget.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Chattade med dom idag och fick till svar att jag kan få som högst 1200/100 men jag kan inte beställa högra uppström på de andra abonnemangen. Eftersom det är möjligt att ha 100 upp varför kan man då inte lägga till det på de andra abonnemangen utan att betala 549 kr/mån för 1200/100, riktigt puckat.

Dumheter att dom inte skriver om uppströms hastigheter på hemsidan, båbe bredband 250 och 300 är gratis för mig och då tänker man ju varför välja 250 när man kan få 300 gratis också men när jag letade på nätet så verkar det vara så att 300 bara har 10 upp istället för 50, det tycker jag verkligen borde stå på sidan.

Ska fortsätta använda Telenor fram till September och sen byta, 150kr / mån för 500/500 är svårslaget.

Jag har Bredband 300, och där är det 50mbps uppström, men om det varit möjligt hade jag faktiskt hellre haft 100/100mbps för samma peng (249kr/mån).

Däremot kan jag rekommendera deras cloudtjänst om någon letar efter off-site backup, den är gratis om man har bredband 250 och uppåt, och den har "obegränsad lagring".
Senast jag frågade kundtjänst om "hur obegränsad" lagringen var så fick jag till svar att så länge man håller sig under 100TB så behöver man inte oroa sig för att de raderar något, själv har jag ca 15TB lagrat för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimdahlvid:

Det är CMTSen som upgraderas för 1200mbit (3.1 DOCsis med OFDM kanaler) Detta sker oftast innan du får upp att 1200 går att beställas, Det är alltså inget som uppdateras för enstaka kund, att köra 600/100 är inte möljigt har redan lagt upp den frågan faktiskt. annars går det till precis som när du uppgraderar från 300mbit till 600mbit att en konfig laddas ner av ditt modem. i USA var det stort att hacka sina modem för att få högre upp och nerladdning detta är dock än så länge inte möljigt då Com Hem spärrar om du överskrider deras specifikationer på ditt abonnemang.

Vad jag vill minnas var det som så att denna uppgraderingen gjordes inom typ två veckor eller nånting efter första beställningen (troligtvis också den enda med tanke på hur få som beställer tjänsten... haha) i området men det var ju länge sedan. Det kan ju vara som så att det ändrats eller så minns jag bara fel.

Jobbar ej på/för Com Hem så är inte vidare uppdaterad men vad jag vet så är väl ambitionerna att man ska kunna köra samma uppladdningshastigheter som nedladdningshastigheter när de analoga tv-kanalerna är helt nedsläckta.

Permalänk
Skrivet av Full:

Vad jag vill minnas var det som så att denna uppgraderingen gjordes inom typ två veckor eller nånting efter första beställningen (troligtvis också den enda med tanke på hur få som beställer tjänsten... haha) i området men det var ju länge sedan. Det kan ju vara som så att det ändrats eller så minns jag bara fel.

Jobbar ej på/för Com Hem så är inte vidare uppdaterad men vad jag vet så är väl ambitionerna att man ska kunna köra samma uppladdningshastigheter som nedladdningshastigheter när de analoga tv-kanalerna är helt nedsläckta.

Det kan faktiskt hända att det är så numera, vi var ju ett beta område faktiskt så vi fick ju det tidigare än alla andra, och här var det mest att vi behövde C2an för det behövdes stöd för DOCsis 3.1, även andra området av Sjöbo (Borås) uppdaterade dom modulen i CMTSen för (dock senare och då fanns det inte att välja förens efter dom hade uppdaterat CMTSen iaf).

Börjar dom med samma upload som download vore ju detta guld värt, dock tror jag inte det kommer hjälpa nämnvärt med att släcka ner dom analoga kanalerna då dom ligger på rätt låg Mhz ändå. skulle hellre se att dom byter ut utrustningen till stöd för upp till 2000Mhz som YouSee i Danmark gjort i sitt DOCsis nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag har Bredband 300, och där är det 50mbps uppström, men om det varit möjligt hade jag faktiskt hellre haft 100/100mbps för samma peng (249kr/mån).

Däremot kan jag rekommendera deras cloudtjänst om någon letar efter off-site backup, den är gratis om man har bredband 250 och uppåt, och den har "obegränsad lagring".
Senast jag frågade kundtjänst om "hur obegränsad" lagringen var så fick jag till svar att så länge man håller sig under 100TB så behöver man inte oroa sig för att de raderar något, själv har jag ca 15TB lagrat för tillfället.

Kollade upp vad som gäller i mitt fall och fick detta svar:

Citat:

Vi har både Bredband 300/10 samt 300/50 Mbit/s.

Du får välja själv vilket du vill använda dig av. Skillnaden är att på Bredband 300/10 så är det 0kr/mån om du väljer 300/50 så är det 199 kr/mån.

Deras cloudtjänst kräver att man installerar program på datorn, man kan inte logga in på en hemsida och ladda upp / ner om jag förstår det rätt. Det kan man med Google Drive och det är smidigt när man vill komma åt nåt på en publik dator eller på jobbet, vill ju inte behöva installera ett program.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Hej, nu när jag varit sjuk har suttit och spelat mycket mer än vad jag brukar göra, Jag märkte att min ping är ovanligt hög, jämfört med va den borde, även svenska servrar. (40-50 ms) Så bestämde mig för att göra en tracert.

Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-AX88U-04B0 [192.168.50.1]
2 10 ms 10 ms 9 ms 10.190.0.146
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 33 ms 22 ms 31 ms sk1-peer-1-ae1-0.net.comhem.se [213.200.169.15]
6 19 ms 19 ms 23 ms ping.sunet.se [192.36.125.18]

Är detta normalt? ser ut som routing fel? Jag fick senare idag ett svar från comhem support efter skickat detta till de igår, att allt fungerar rätt i deras ände och ber mig kontrollera med kabel, starta om router osv. (jag skickade 2 tracert rapporter till dom).

Skit störande när min kompis som bor 4 hus ner som kan välja Telia lirar med 14 ms på samma server medan jag har över 40-50. Börjar bli trött på detta, är det verkligen så värdelöst att ha Comhem? Är som man vill sälja lägenheten endast för kunna byta leverantör... Jag har 1200/100 genom koaxial. Har fler personer som upplever samma?

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Kollade upp vad som gäller i mitt fall och fick detta svar:
Deras cloudtjänst kräver att man installerar program på datorn, man kan inte logga in på en hemsida och ladda upp / ner om jag förstår det rätt. Det kan man med Google Drive och det är smidigt när man vill komma åt nåt på en publik dator eller på jobbet, vill ju inte behöva installera ett program.

https://cloud.comhem.se/

Permalänk
Medlem

@Mishy: Det kan bara vara så att de två du ej får svar på ej tillåter ICMP/PING. Det är nog normalt skulle jag vilja säga, får det själv ibland. Testa att utföra en "ping" enbart mot den spelserver du får bekymmer med eller Sunet. Om du har IP på spelservern så kanske någon annan också kan testa och se ifall de bor i annan stad och får bättre värden.

Sitter på Bahnhof i Stockholms län och jag får dock inga avbrott i Traceroute på sunet. Får totalt 5 hopp inklusive min lokala adress. Ping på 5ms.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Hej, nu när jag varit sjuk har suttit och spelat mycket mer än vad jag brukar göra, Jag märkte att min ping är ovanligt hög, jämfört med va den borde, även svenska servrar. (40-50 ms) Så bestämde mig för att göra en tracert.

Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-AX88U-04B0 [192.168.50.1]
2 10 ms 10 ms 9 ms 10.190.0.146
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 33 ms 22 ms 31 ms sk1-peer-1-ae1-0.net.comhem.se [213.200.169.15]
6 19 ms 19 ms 23 ms ping.sunet.se [192.36.125.18]

Är detta normalt? ser ut som routing fel? Jag fick senare idag ett svar från comhem support efter skickat detta till de igår, att allt fungerar rätt i deras ände och ber mig kontrollera med kabel, starta om router osv. (jag skickade 2 tracert rapporter till dom).

Skit störande när min kompis som bor 4 hus ner som kan välja Telia lirar med 14 ms på samma server medan jag har över 40-50. Börjar bli trött på detta, är det verkligen så värdelöst att ha Comhem? Är som man vill sälja lägenheten endast för kunna byta leverantör... Jag har 1200/100 genom koaxial. Har fler personer som upplever samma?

Jag har också märkt att pingtider kan vara lite varierandet.

Jag har tex. några IPSec VPN-tunnlar mellan några kompisar där en av dem kan ha onormalt hög ping i perioder, om detta beror på ComHem eller på polarens ISP (Bredband2) är ju såklart svårt att veta.
Normalt ligger pingtiden mellan 10-20ms, och ibland stickerden iväg till 40-50ms periodvis.
Så är kan det iallafall se ut när man tittar i PRTG:

under 365 dagar:

under 30 dagar:

under 2 dagar:

Permalänk
Medlem

Hmmmm, riktigt skumt beteende med min C2 router ikväll. Aldrig någonsin varit med liknande om under alla år med Wifi router (vilket är många). Tappade plötsligt 5GHz nätet, jag har separerat namn på mitt 2G nät respektive 5G nät, två olika namn, att koppla mig mot 2G nätet fungerade fortfarande. Startade om routern och fick tillbaka 5G nätet under små korta perioder, allmänt skakigt. Började misstänka frekvenskrock om det är nyinkopplad Wifi utrustning i huset eller i närheten. Kollade trafiken på 5G nätet och ja, det börjar se lite tight ut men hittade ett par luckor. Men hade först svårt att byta frekvens, den var fortfarande skakig men till slut gick det. Ändra också admin lösen och Wifi lösen för säkerhetsskull. Nu verkar det vara stabilt men ändå klart skumt beteende. Min gissning är plötsligt frekvenskrock, svårt att tro att någon jeppe hackat sig in på routern men man vet ju aldrig med dagens ungdomar. Eller kan det gått ut någon uppdatering till C2 routern eller Com Hem nätverket idag? Jag har fiberkoaxial.

Undrar också hur ni med C2 routern konfigurerat brandväggen? Man verkar ha fyra olika nivåer att välja mellan, Low, Medium, High samt Custom, min står på Medium.

Permalänk
Medlem

@makatech: har liknande problem..detta skedded efter ett fel på nätet i området. Helt plötsligt slutade vissa enheter att fungera plus att jag idag har problem med 5G där min telefon ex.vis inte kan hitta nätet ibland (dock syns den)
Jag har alltid haft problem mellan 2,4 och 5 med C2 modemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av htaurus:

@makatech: har liknande problem..detta skedded efter ett fel på nätet i området. Helt plötsligt slutade vissa enheter att fungera plus att jag idag har problem med 5G där min telefon ex.vis inte kan hitta nätet ibland (dock syns den)
Jag har alltid haft problem mellan 2,4 och 5 med C2 modemet

Hmmmm, tvivlar dock att det berodde på fel på nätet i mitt fall, men vet ej. Tror nämligen att 2.4GHz nätet fungerade hela tiden vilket talar mot den teorin. TVn fungerade också, vi har fiberkoaxial ("tre hål i väggen").

Men aldrig varit med om det tidigare tror jag att 5GHz nätet totalt ballat ur som skedde för mig, hjälpte inte med omstart av routern (provade 2-3 ggr) fick inte ordning på det förrän efter att jag ställde om 5GHz nätet från auto till manuellt läge och tvingade den till att gå på en annan 5GHz frekvens (först kollade jag upp vilka frekvenser som var lediga).

Min misstanke är att en granne nära mig kopplade in ny Wifi router.

C2 routern är väl ok men det är ingen direkt premium router gissar jag. En premium router ställt i autoläge borde varit smartare att välja en annan frekvens

Permalänk
Medlem

Comhem, kan av pratiska skäl inte erbjuda några högre upload-hastigheter till slutkunder. Detta är p.g.a coax-näten är byggda och samsas med vanliga TV-utbudet. Alla "coax-öar/slingor" delar på en finit mängd bandbredd som alla kunderna där delar på helt enkelt.

Upstream-bandet är dessutom extra smalt av flera skäl (man vill främst få ut mycket data ut till kunder) vilket gör att på senare tid har man även börjat få använda en form av TDMA (tidsmultiplexering) för att fler kunder ska kunna dela på det smala utrymmet. Detta kan ge ryckighet och varierande svarstider när många är aktiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Comhem, kan av pratiska skäl inte erbjuda några högre upload-hastigheter till slutkunder. Detta är p.g.a coax-näten är byggda och samsas med vanliga TV-utbudet. Alla "coax-öar/slingor" delar på en finit mängd bandbredd som alla kunderna där delar på helt enkelt.

Upstream-bandet är dessutom extra smalt av flera skäl (man vill främst få ut mycket data ut till kunder) vilket gör att på senare tid har man även börjat få använda en form av TDMA (tidsmultiplexering) för att fler kunder ska kunna dela på det smala utrymmet. Detta kan ge ryckighet och varierande svarstider när många är aktiva.

Får du ut mer bandbredd per US-kanal, eller vad är syftet med Tdma? Få ut mer kapacitet på befintlig infra utan investeringar? Jag hittar Cisco"s dokumentation men alldeles för trög för att skumma igenom och bilda mig en uppfattning inom rimlig tid. Hänger det ihop med R-phy? Enda uppfattningen jag har om Phy är att man flyttar var utrustningen sitter från hc mot nod i hus eller till hc från understation.

Dom skulle ju släcka analoga i maj, nu är det september som gäller enligt vad som skrivs. Jag antar att man vill köra upstream trafik på dom frekvenserna.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Comhem, kan av pratiska skäl inte erbjuda några högre upload-hastigheter till slutkunder. Detta är p.g.a coax-näten är byggda och samsas med vanliga TV-utbudet. Alla "coax-öar/slingor" delar på en finit mängd bandbredd som alla kunderna där delar på helt enkelt.

Upstream-bandet är dessutom extra smalt av flera skäl (man vill främst få ut mycket data ut till kunder) vilket gör att på senare tid har man även börjat få använda en form av TDMA (tidsmultiplexering) för att fler kunder ska kunna dela på det smala utrymmet. Detta kan ge ryckighet och varierande svarstider när många är aktiva.

Ursäkta men hur tror ni andra leveranstyper/leverantörer fungerar ? TV och data om ni vill dela upp det så delar alltid på samma kabel/bandbredd och det är alltid en begränsad total bandbredd in i ett område.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Ursäkta men hur tror ni andra leveranstyper/leverantörer fungerar ? TV och data om ni vill dela upp det så delar alltid på samma kabel/bandbredd och det är alltid en begränsad total bandbredd in i ett område.

Ja såklart, förr eller senare så delar såklart flera kunder på en viss mängd kapacitet (alltså packet/IP-trafik), det är inget konstigt och det är sällan något problem. Skillnaden är att en coax är en delad kabel mellan flera kunder. En vanlig Ethernet/FTTH/ADSL är oftast en personlig förbindelse till närmsta aktiva utrustning.

I ett coax-nät delar man på den fysiska mängden radiospektra som finns, och av designskäl är upstream-utrymmet minimalt.

Skrivet av sleepyoh:

Får du ut mer bandbredd per US-kanal, eller vad är syftet med Tdma? Få ut mer kapacitet på befintlig infra utan investeringar? Jag hittar Cisco"s dokumentation men alldeles för trög för att skumma igenom och bilda mig en uppfattning inom rimlig tid. Hänger det ihop med R-phy? Enda uppfattningen jag har om Phy är att man flyttar var utrustningen sitter från hc mot nod i hus eller till hc från understation.

Dom skulle ju släcka analoga i maj, nu är det september som gäller enligt vad som skrivs. Jag antar att man vill köra upstream trafik på dom frekvenserna.

Om du t.ex kanske har totalt max 100M upstream i en "coax-ö" med 10st kunder så säger ju logiken att du får 10M/kund. Men du vill erbjuda 50/50 till några kunder så kan du använda TDMA för att "låna" tidluckor av kunder som just nu inte använder sin upstream. Har du två flitiga "50/50-kunder" i samma område får du problem tillslut.

Jag tolkar också R-Phy som flytta fibern ytterligare ett steg närmre kunden samt att de byter ut lösningen i mellan.

Permalänk
Medlem

Jag bad Comhem skicka ut en modul till mig för nån vecka sen då jag ville byta till Comhems kanaler för att slippa boxen som jag är tvungen att ha via Telenor men jag är inte riktigt nöjd med TV kanalerna.

Dold text
Dold text
Dold text

Det är svart bild på vissa av kanalerna också, det är störningar på både HD och icke HD kanalerna. Ser verkligen inte fram emot deras bredband när kanalerna är så. Som tur är så har jag några månader på mig att fortsätta använda både bredband och tv från Telenor.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Ser ut som att du har en helt obrukbar inkommande signal tyvärr. Vad är det för bredband från Telenor du har idag?

Permalänk

Någon annan Com Hem användare som sedan ett par veckor har problem med att trafik oftast inte går igenom till utrustning via portar man vidarebefodrat från WAN - vissa tider på dygnet kan den göra det och ibland inte?!

Ungefär som att man ibland är CGNAT:ad även fast det inte märks på routern; en riktig publik IPv4 syns där.

Misstänker spontant någon slags heuristisk paketslaktarpolitik i deras egna mellansystem eftersom port probing och bruteforceattacker ökat så pass extremt i och med Corona men spekulerar egentligen bara.

Pratade med kundtjänst idag och fick canned brevlådesvar som inte hade med saken att göra. Ska försöka igen imorrn.

Tillägg: Ej portar som normalt brukar vara blockerade, höga privata portar, t.ex. i stil med 51121/TCP.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

@maDa: Det har varit störningar på kanalerna ända sen jag fick hem modulen så vet inte om det är tillfälligt eller om de har pågått länge. Har fiber bredband. 100/100 ingick i hyran, uppgraderade till 500/500 för 150 kr i månaden. Har varit väldigt nöjd, varje gång jag testat hastigheten så har det varit full hastighet och nätet går nästan aldrig ner. Föreningen valde Com Hem pga av Telenor inte ville fortsätta leverera analog tv och att Com Hem är billigare. Analog tv ska ändå släckas så vet inte varför det var en anledning men vet inte hur mycket billigare Com Hem är.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Tråkigt att höra. Förbered dig på värre upplevelse. Beklagligt när en styrelse totalt saknar teknisk kompetens och endast tittar på prislappen. Många gamla människor föredrar det analoga basutbudet och dess kanaler, och låter det styra helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Igår mejlade jag fram och tillbaka med Com Hem ang. lite frågor om priser på deras abonnemang över koax-nätet.
Jag frågade även, som vanligt när jag har kontakt med deras support, om det fortfarande inte går att välja 100mbps uppström som tillval på valfritt abonnemang, vilket inte går.

Svaret jag fick för varför man inte kan välja 100mbps uppström gjord mig lite förvånad:
"Detta då 100 mbit/s uppströms inte är efterfrågad hastighet och finns således endast om man väljer 1200 mbit/s nedströms."

Att 100mbps uppström inte skulle var en efterfrågad hastighet låter ju helt befängt!?!

Jag vet inte hur många gånger jag själv tjatat om att få 100mbps som en tilläggstjänts, för det känns inte aktuellt att betala 599kr/mån, som det skulle bli med vårat gruppavtal, för bredband 1200 bara för att få 100mbps, och ännu värre för dom som inte har gruppavtal som då får betala 899kr/mån.

Så mitt förslag är att alla som läser detta och använder Com Hem Koax kontaktar dem och talar om att de är intresserade av att få 100mbps som tillval för sitt abonnemang.

Permalänk
Medlem

Men det är tyvärr inte fysiskt möjligt att flera ska ha 100Mbps uppström i en coax-ö. Hela nätet är super-asymmetriskt i sin design.

Hade man skippat allt vad TV-kanaler heter och kört 400Mhz uppströms och 400Mhz nedströms eller något så hade det kanske gått, men det hade också resulterat i dyra och komplicerade modem.

1200Mbit är dessutom det löjligaste jag hört. Sist jag titta var lådorna endast bestyckade med Gigabit-switch och det inbyggda trådlösa håller alltid genomgående usel kvalité. Att de har mage att kalla sig Sveriges bästa WiFi är bara sorgligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Men det är tyvärr inte fysiskt möjligt att flera ska ha 100Mbps uppström i en coax-ö. Hela nätet är super-asymmetriskt i sin design.

Hade man skippat allt vad TV-kanaler heter och kört 400Mhz uppströms och 400Mhz nedströms eller något så hade det kanske gått, men det hade också resulterat i dyra och komplicerade modem.

1200Mbit är dessutom det löjligaste jag hört. Sist jag titta var lådorna endast bestyckade med Gigabit-switch och det inbyggda trådlösa håller alltid genomgående usel kvalité. Att de har mage att kalla sig Sveriges bästa WiFi är bara sorgligt.

Hur gör då Com Hem när folk beställer bredband 1200 där man får 100mbps uppström, det är ju konstigt om de säljer något som är fysiskt omöjligt?

Och vad innebär "coax-ö"?

edit.
Approå om det går att koma upp i 1200mbps låter jag vara osagt, men nyaste routern från ComHem (Wifihob C3) har faktisk en LAN-port som är på 2,5gbps, och tre st 1gbps:
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/com-hem-wi...

Permalänk
Medlem

Fick hem den nya WiFi Hub C2 modemet från Comhem. Genast satte jag den till bridged mode och använder min andra router till router funktioner. Upptäckte då att jag inte får upp hastighet från den routern. Så jag kopplade datorn direkt till Comhems router och fick upp hastigheten till 600 mbit/s.

Dock verkar det som jag inte kan komma åt mitt nätverk på den andra routern. Vad kan jag göra här för att komma åt nätverket? Eller måste allt vara kopplat på den andra routern?

Visa signatur

Wahoo