Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Undersökning: Samsung frågar SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

De har fingeravtryckssensorn inbyggd under skärmen nu för tiden.

Jag accepterar det inte heller, därför jag inte kommer gå högre än note 9 serien som det ser ut nu såvida inte fingeravtrycksläsaren i skärmen tas bort.

Bra att veta! Att inte kunna öppna med ett knapptryck uppifrån är en absolut dealbreaker för mig och hur jag använder en mobil. Då kommer jag aldrig mer att köpa en Samsung.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Visst hade det varit fint att slippa edge skärmen, fått större batteri och lyckas man knöla in 3.5 för att glädja den lilla mängd som fortfarande använder den så är det ju fint.

Men jag tänker ALDRIG betala premium pris / samma pris för Exynos när alternativet är så mycket bättre. Det borde vara kriminellt att marknadsföra en mobil med olika hårdvara under samma namn. Detta är den enda anledningen till att jag inte bytte ut min P30p mot en s20 och ständigt avråder folk från att köpa S serien.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Bra att veta! Att inte kunna öppna med ett knapptryck uppifrån är en absolut dealbreaker för mig och hur jag använder en mobil. Då kommer jag aldrig mer att köpa en Samsung.

Galaxy Note 8/9 har faktiskt en väldigt bra lösning där man varken behöver knapp eller lösenord utan bara trycker till skärmen och sen swipar upp. Fantastiskt välfungerande lösning mobilen har aldrig låst upp sig i fickan.
Men på note 10 och uppåt blir det istället att man måste trycka till en fingeravtrycksläsare.

Så jag kommer nog byta ut en note 8 mot note 9 512gb och sen köra på den i många år framöver.

Permalänk
Medlem

Mitt största problem med Samsung är att deras telefoner har gått från att vara prisvärda till svindyra. Senaste telefonen jag hade från Samsung var galaxy s4+. Jag var mycket nöjd med den telefonen. Men Samsung-telefoner har blivit riktigt dyra sedan dess.

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt köpt en av dagens flaggskeppstelefoner om de inte blivit så stora. Det är anledningen till att jag inte uppgraderat sedan s7.

Jag har stora händer men vill fortfarande ha en telefon som jag bekvämt kan ha i olika fickor.

S10e-storleken....funkar. (fast just nu har jag av princip även bestämt mig för att inte köpa en telefon för.mee än 5000 spänn så jag är nog fast ett tag till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Galaxy Note 8/9 har faktiskt en väldigt bra lösning där man varken behöver knapp eller lösenord utan bara trycker till skärmen och sen swipar upp. Fantastiskt välfungerande lösning mobilen har aldrig låst upp sig i fickan.
Men på note 10 och uppåt blir det istället att man måste trycka till en fingeravtrycksläsare.

Så jag kommer nog byta ut en note 8 mot note 9 512gb och sen köra på den i många år framöver.

Saken är att jag väldigt ofta använder min mobil när den ligger på en köksbänk. Av skäl som jag inte närmare går in på behöver jag kunna manövrera den med ett finger (inte sällan en knoge). Att då trycka på "knappen" som det är nu är inga problem, men fingeravtrycksläsning skulle inte fungera. Inte heller att behöva "tända" skärmen med en knapp på sidan av mobilen. Och ansiktsupplåsning fungerar inte heller i den situationen (och är inget jag nånsin vill använda ändå i andra situationer - jag använder endast mönster!).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon56869:

Du får gärna använda bluetooth headset som du går runt och laddar och fifflar med och byter ut varje x antal år för att batteriet gått sönder eller något annat. Jag kommer nog fortsätta mina fantastiska sladdburna headsets i flera årtioenden framöver.

Och ja du jag vill helst inte se någon fingeravtrycksläsare överhuvudtaget, men i vartfall inte under skärmen på en mobil jag tänker använda mig av. På mina Note 8/9 mobiler är den på baksidan, det är inget större problem som stör mig om samsung absolut måste integrera fingeravtryckscanner på sina mobiler.

En fantastisk funktion med Note mobilerna är att man slipper ha lösenord för att öppna de. Bara att slida upp skärmen funkar hur bra som helst. Aldrig haft några problem med att mobilen låst upp sig i fickan eller så.

Alltså jag kan förstå att folk prioriterar ljudkvalitet och kör med 3.5mm-lurar. Helt klart. Men för mig väger smidigheten att slippa sladdar över så hårt att det inte ens är värt att fundera på. Efter jag gick över till true wireless kommer jag aldrig koppla in ett par lurar i mobilen igen. Hemma, vid datorn? Annan sak. Där kunde jag tänka mig trådade lurar, kanske, men helst inte.

Jag fattar inte vad problemet är med fingeravtrycksläsarna? Menar du att Samsung (och andra tillverkare) läser av ditt fingeravtryck på pin kiv och sparar det "i mörka syften"? Du behöver inte ha lösenord på Galaxy-serien heller, det går utmärkt att ha "inget" som säkerhetsalternativ, så länge du inte har ett jobbmailkonto kopplat (Exchange tänker jag nu specifikt).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Bra skärmar oxh kameror, de uppdaterar telefonen länge jämfört med andra android dock inte jämfört med Apple. Börjat få större batterier senaste tiden. Ofta vattentåliga.

Dåliga är 3,5mm har försvunnit på många nya modeller speciellt på S20 modellerna. Exynos bör bytas ut mot snapdragon för det känns fel att köpa en premium mobil men så kan en Pocophpne F2 eller Oneplus 8 och annat prestera bättre till lägre pris. Speciellt batteritiden med exynos är ett problem. Om den var mindre kraftfull men drog mindre skulle det vara mer ok men mindre kraftfull plus drar mer batteri är inte bra. Ser inget positivt med Exynos alls numera mot på S6 tiden då den i alla fall var bättre på CPU även om den även då hade sämre GPU.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Alltså jag kan förstå att folk prioriterar ljudkvalitet och kör med 3.5mm-lurar. Helt klart. Men för mig väger smidigheten att slippa sladdar över så hårt att det inte ens är värt att fundera på. Efter jag gick över till true wireless kommer jag aldrig koppla in ett par lurar i mobilen igen. Hemma, vid datorn? Annan sak. Där kunde jag tänka mig trådade lurar, kanske, men helst inte.

Jag fattar inte vad problemet är med fingeravtrycksläsarna? Menar du att Samsung (och andra tillverkare) läser av ditt fingeravtryck på pin kiv och sparar det "i mörka syften"? Du behöver inte ha lösenord på Galaxy-serien heller, det går utmärkt att ha "inget" som säkerhetsalternativ, så länge du inte har ett jobbmailkonto kopplat (Exchange tänker jag nu specifikt).

Kör på det är ingen som stoppar dig. Jag har nog med trådlösa prylar som måste laddas som det är.
har inte ens tänkt tanken att bluetooth skulle ha sämre ljudkvalitet, men det slår väl in den sista spiken i kistan i så fall.

Om du inte förstår problemet med fingeravtrycksläsarna så vore det kanske på sin tid att du börjar fundera lite över det.
Vad samsung, google eller någon annan gör i dagsläget är i princip ointressant.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon56869:

Om du inte förstår problemet med fingeravtrycksläsarna så vore det kanske på sin tid att du börjar fundera lite över det.
Vad samsung, google eller någon annan gör i dagsläget är i princip ointressant.

Eller så svarar du på frågan, så blir det lättare för alla som läser tråden att förstå dina argument.
"Det borde du fatta själv" eller "sök så finner du svar" hjälper inte diskussionen framåt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Eller så svarar du på frågan, så blir det lättare för alla som läser tråden att förstå dina argument.
"Det borde du fatta själv" eller "sök så finner du svar" hjälper inte diskussionen framåt.

Jag försöker inte föra någon diskussion framåt. Om du inte förstår varför så orkar jag inte ens börja förklara, ännu meningslösare blir det om du bara låtsas att du inte alls vet vad jag pratar om.

Kör på som du behagar

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon56869:

Jag försöker inte föra någon diskussion framåt. Om du inte förstår varför så orkar jag inte ens börja förklara, ännu meningslösare blir det om du bara låtsas att du inte alls vet vad jag pratar om.

Kör på som du behagar

Jamen jag fattar verkligen inte vad problemet med fingeravtrycksläsare är? Är implikationen att ditt avtryck kopieras och används på annan ort? Är det inte integritetsrelaterat alls? JAG FATTAR INTE VAD DU MENAR. Kan du vara snäll och förklara, eller åtminstone länka nånstans du menar gör din poäng tydlig? Ge mig åtminstone ETT ENDA ORD som sammanfattar vari problemet ligger så kan jag börja gräva själv istället om du verkligen inte orkar förklara dig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jamen jag fattar verkligen inte vad problemet med fingeravtrycksläsare är?

Han kanske bakar och är kladdig om fingrarna. Han skrev ju köksbänk och att han brukar använda knogarna.

Permalänk
Lego Master

@Elektron:
Nej, det var cyklonen som sa nåt om en köksbänk.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Jamen jag fattar verkligen inte vad problemet med fingeravtrycksläsare är? Är implikationen att ditt avtryck kopieras och används på annan ort? Är det inte integritetsrelaterat alls? JAG FATTAR INTE VAD DU MENAR. Kan du vara snäll och förklara, eller åtminstone länka nånstans du menar gör din poäng tydlig? Ge mig åtminstone ETT ENDA ORD som sammanfattar vari problemet ligger så kan jag börja gräva själv istället om du verkligen inte orkar förklara dig.

Det finns hur många vägar som helst och alla är mörka. En av de absolut enklaste och kanske minst kontroversiella vore väl t.ex att bara så lite som att inloggningsfunktionen som användes loggas och laddas upp med t.ex positionsdata och annat som skickas när du kopplar dig mot wifi. Eftersom google med väldigt hög precision vet vem som huvudsakligen använder mobilen så vet man ju med nästan 100% säkerhet att det är du som har befunnit dig på alla de orterna, gått in på de där hemsidorna och skrivit de där kommentarerna som kommit från mobilen när inloggningen har skett med det fingeravtryck. Hur det avtrycket ser ut spelar inte ens någon roll.

Vad som görs och inte görs -just nu- är helt oaktuellt eftersom allt alltid bara är en liten uppdatering undan i datavärlden.

Det mest skadliga av allt är väl kanske normaliserandet av användande av biologisk data i det vardagliga.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon56869:

Det finns hur många vägar som helst och alla är mörka. En av de absolut enklaste och kanske minst kontroversiella vore väl t.ex att bara så lite som att inloggningsfunktionen som användes loggas och laddas upp med t.ex positionsdata och annat som skickas när du kopplar dig mot wifi. Eftersom google med väldigt hög precision vet vem som huvudsakligen använder mobilen så vet man ju med nästan 100% säkerhet att det är du som har befunnit dig på alla de orterna, gått in på de där hemsidorna och skrivit de där kommentarerna som kommit från mobilen när inloggningen har skett med det fingeravtryck. Hur det avtrycket ser ut spelar inte ens någon roll.

Vad som görs och inte görs -just nu- är helt oaktuellt eftersom allt alltid bara är en liten uppdatering undan i datavärlden.

Det mest skadliga av allt är väl kanske normaliserandet av användande av biologisk data i det vardagliga.

Tack.

Men okej, ur mitt perspektiv tänker jag att användningen av biometrisk data är till min fördel eftersom det (konceptuellt åtminstone) blir svårare att stjäla någons identitet? Om det krävs ett fingeravtryck eller irisskanning för att få teckna ett kreditkort, så blir det svårare för någon att göra det i mitt namn utan mitt medgivande, yes?

Att Google vet vem jag är, vad jag surfar på och vad jag shoppar har jag gett upp inför för länge sen. Det är bara så det är, jag tvivlar på att vi kan backa den utvecklingen genom att vägra använda fingeravtrycksläsare i mobilen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Bra kamera är viktigt för mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Tack.

Men okej, ur mitt perspektiv tänker jag att användningen av biometrisk data är till min fördel eftersom det (konceptuellt åtminstone) blir svårare att stjäla någons identitet? Om det krävs ett fingeravtryck eller irisskanning för att få teckna ett kreditkort, så blir det svårare för någon att göra det i mitt namn utan mitt medgivande, yes?

Att Google vet vem jag är, vad jag surfar på och vad jag shoppar har jag gett upp inför för länge sen. Det är bara så det är, jag tvivlar på att vi kan backa den utvecklingen genom att vägra använda fingeravtrycksläsare i mobilen.

Det är väl inte svårare att själa ditt fingeravtryck än ditt lösenord (digitalt altså)? Med den stora skillnaden att du kan byta ditt lösenord men inte ditt finger. Dessutom skulle kriminella kunna massahamstra fingeravtryck från stora databaser som t.ex polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det är väl inte svårare att själa ditt fingeravtryck än ditt lösenord (digitalt altså)? Med den stora skillnaden att du kan byta ditt lösenord men inte ditt finger. Dessutom skulle kriminella kunna massahamstra fingeravtryck från stora databaser som t.ex polisen.

Jag har full förståelse för de som gör såhär av integritetsskäl, verkligen, men det jag inte är med på är vad ni gör när det inte finns några alternativ i framtiden?
Är ett liv utan tekniken ett realistiskt alternativ?

Det här är ingen kritik utan en genuint nyfiken fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det finns hur många vägar som helst och alla är mörka. En av de absolut enklaste och kanske minst kontroversiella vore väl t.ex att bara så lite som att inloggningsfunktionen som användes loggas och laddas upp med t.ex positionsdata och annat som skickas när du kopplar dig mot wifi. Eftersom google med väldigt hög precision vet vem som huvudsakligen använder mobilen så vet man ju med nästan 100% säkerhet att det är du som har befunnit dig på alla de orterna, gått in på de där hemsidorna och skrivit de där kommentarerna som kommit från mobilen när inloggningen har skett med det fingeravtryck. Hur det avtrycket ser ut spelar inte ens någon roll.

Vad som görs och inte görs -just nu- är helt oaktuellt eftersom allt alltid bara är en liten uppdatering undan i datavärlden.

Det mest skadliga av allt är väl kanske normaliserandet av användande av biologisk data i det vardagliga.

Det fingeravtrycksläsaren gör är att prata krypterat med ett chip på telefonen som innehåller säkra (icke extraherbara) nycklar och godkänner om dessa ska få användas.

Du får såklart tro vad du vill, men det är internet-accessen på en smartphone som är problemet, fingeravtrycksläsaren är helt lokal

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns algoritmer som är säkra mot attacker av kvantdatorer som funnits i över 20 år nu, dessa kräver bara vanlig hårdvara. Det finns många problem med vissa av dom, vissa är extremt sega, andra kräver nycklar på flera megabyte etc... men kvantdatorer behövs ej.

Jag menar att "kvantdatorer" är kvantdatorer enligt den definition du använder.
Det är inte att telefonen innehåller en slumptalsgenerator från Samsung som använder kvantumeffekter (precis som vilket annan hårdvaru-slumptalsgenerator-chip som helst).

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag menar att "kvantdatorer" är kvantdatorer enligt den definition du använder.
Det är inte att telefonen innehåller en slumptalsgenerator från Samsung som använder kvantumeffekter (precis som vilket annan hårdvaru-slumptalsgenerator-chip som helst).

Jag menar att krypteringar som är kvantsäkra inte behöver använda kvantdatorer alls.

De flesta sluptalsgeneratorer idag är baserade på kvanteffekter, men det är långt från samma sak som kvantdatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menar att krypteringar som är kvantsäkra inte behöver använda kvantdatorer alls.

De flesta sluptalsgeneratorer idag är baserade på kvanteffekter, men det är långt från samma sak som kvantdatorer

Jag säger inte emot dig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superolle:

Jag har full förståelse för de som gör såhär av integritetsskäl, verkligen, men det jag inte är med på är vad ni gör när det inte finns några alternativ i framtiden?
Är ett liv utan tekniken ett realistiskt alternativ?

Det här är ingen kritik utan en genuint nyfiken fråga.

Du menar om sverige blev en fullt faschistisk stat och alla tvingades använda biologisk identifikation för att utföra basala saker som att köpa mat eller betala skatt? Kanske till och med implantat eller tattueringar?

Lite väl OT kanske. Låt oss hoppas att det finns nog med vettiga människor i landet så att något sådant aldrig kommer tillåtas ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Du menar om sverige blev en fullt faschistisk stat och alla tvingades använda biologisk identifikation för att utföra basala saker som att köpa mat eller betala skatt? Kanske till och med implantat eller tattueringar?

Lite väl OT kanske. Låt oss hoppas att det finns nog med vettiga människor i landet så att något sådant aldrig kommer tillåtas ske.

Jag pratar inte bara om Sverige utan världen. Tycker inte alls att det låter orimligt att vi kommer hamna där då du själv säger att vi rör oss i den riktningen med färre och färre alternativ.

Återigen så var detta inte menat som kritik. Jag tror tyvärr att vi bara kommer se fördelarna med bioidentifiering och inga av nackdelarna. Den stora massan beter sig ju så redan idag som du märker. Inklusive mig själv.

Men du har rätt, detta är OffT. Blev bara nyfiken på den långsiktiga planen för de som "vägrar".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superolle:

Jag pratar inte bara om Sverige utan världen. Tycker inte alls att det låter orimligt att vi kommer hamna där då du själv säger att vi rör oss i den riktningen med färre och färre alternativ.

Återigen så var detta inte menat som kritik. Jag tror tyvärr att vi bara kommer se fördelarna med bioidentifiering och inga av nackdelarna. Den stora massan beter sig ju så redan idag som du märker. Inklusive mig själv.

Men du har rätt, detta är OffT. Blev bara nyfiken på den långsiktiga planen för de som "vägrar".

Det är väl svårt att som individ ha någon större plan utan man får väl ta det utifrån hur saker utvecklar sig, men en bra början är väl att inte springa med fårflocken. Att låta Samsung förstå varför de får bottenbetyg i integritet gör ju heller ingen skada.

Jag är t.ex en ganska bra kund och har väl köpt en 4-5 high end mobiler från de genom åren, note8 och note9 är de sista inköpen.

Så detta är väl ett perfekt tillfälle att låta Samsung veta varför jag slutat köpa deras produkter nu när de frågar.

Kan skriva ut det igen för tydlighetens skull:

Det blev ingen note 10 för mig pga:

- integrerad fingeravtrycksläsare i skärmen
- ingen 3.5mm hörlur utgång.

Sen får vi se om det betyder slutet i relationen mellan mig och samsung vad gäller mobiler eller om de kommer göra en comeback i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Jag pratar inte bara om Sverige utan världen. Tycker inte alls att det låter orimligt att vi kommer hamna där då du själv säger att vi rör oss i den riktningen med färre och färre alternativ.

Återigen så var detta inte menat som kritik. Jag tror tyvärr att vi bara kommer se fördelarna med bioidentifiering och inga av nackdelarna. Den stora massan beter sig ju så redan idag som du märker. Inklusive mig själv.

Men du har rätt, detta är OffT. Blev bara nyfiken på den långsiktiga planen för de som "vägrar".

Det handlar inte bara om ja eller nej till biometri.
Biometrisk identifikation har sina användningsområden: saker som det passar bra till, och saker som det passa mindre bra till. Tekniken har sina begränsningar, och biometrisk information måste hanteras med största möjliga sekretess.
Har man någon minsta utbildning i datasäkerhet så ska man ha koll på dessa saker så att systemen blir korrekt utformade och implementerade. (även om jag mött exempel på utbildade som trots detta inte haft koll, som jag fått tala till rätta)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.