Biostar släpper årets kaxigaste moderkort med integrerad processor

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dumbullen:

Det 'vettiga' är väl att kunden för det här sitter med ett par hundra / tusen stationer med skärmar från 10 år tillbaka utan anledning att uppgradera. Tänk Office Space-kontor.

Ja jag vet att det förekommer men det gör det inte till ett mindre arbetsmiljö/ergonomiproblem för det. Tyvärr finns det ingen lagstiftning som uttryckligen förbjuder att man använder vga på nya delar men det borde finnas.
En arbetsgivare som inte fasar ut vga utan nyanskaffar nått där det används för kontorsarbete visar ju verkligen förakt för de anställda, lyckligtvis så blir det ju fler och fler som inser att det för det mesta är en ren vinst att använda bra verktyg, stor arbetsyta förenklar arbetet så att ha flera mindre monitorer eller en större mer högupplöst är nått som ökar produktiviteten och de som sitter på ett kontorsjobb med bara en laptop eller en gammal usel lågupplöst tn skärm är det verkligen synd om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag vet att det förekommer men det gör det inte till ett mindre arbetsmiljö/ergonomiproblem för det. Tyvärr finns det ingen lagstiftning som uttryckligen förbjuder att man använder vga på nya delar men det borde finnas.
En arbetsgivare som inte fasar ut vga utan nyanskaffar nått där det används för kontorsarbete visar ju verkligen förakt för de anställda, lyckligtvis så blir det ju fler och fler som inser att det för det mesta är en ren vinst att använda bra verktyg, stor arbetsyta förenklar arbetet så att ha flera mindre monitorer eller en större mer högupplöst är nått som ökar produktiviteten och de som sitter på ett kontorsjobb med bara en laptop eller en gammal usel lågupplöst tn skärm är det verkligen synd om.

Jag förstår absolut kritiken, men som jag påpekade i ett annat inlägg - tänk inte typ myndigheter eller svenska företag. Tänk snarare kontorskneg i öst, eller call-centers / kundtjänster i indien och liknande.

Diskussionen om arbetsmiljö/ergonomi är en helt annan femma än vad min originalkommentar handlade om. Även om vi skulle vilja att alla företag tar sina anställdas bästa på allvar så är det mer undantag än regel globalt. VGA är vidsprett och används i mängder därav att det fortfarande är vettigt ur affärssynpunkt att sälja det (och endast det om man veeerkligen vill krama ur marginalen).

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att denna gamla CPU dyker upp nu igen tror jag beror på att AMD har haft ett stort lager av dem över. Tänk på att Bristol Ridge faktiskt släpptes även för AM4 och så sent som början av 2018 var fortfarande Bristol Ridge den snabbaste APU:n man kunde hitta på marknaden. Sen under AM4 moderkortens livstid har diverse Bristol Ridge APU-er fått agera i supportsyfte när folk behövt uppdatera sina BIOS för att få stöd för nyare Ryzen processorer.

Det behovet lär inte längre finnas och förmodligen har AMD erbjudit dessa till Biostar för ett väldigt lågt pris.

För övrigt tycker jag att AMD:s Bulldozerfamilj fick oförtjänt mycket skit. För en stor mängd användare så var de faktiskt good enough. Jag har själv en FX-9830P i min laptop och den duger som en backupdator som även klarar lite spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Glimten i ögat visserligen, men för vanliga kontorsburkar så är VGA fortfarande vanligt och vettigt. Finns inga behov av bättre / dyrare kontakter om man ändå bara köttar simpelt kontorskneg. Det här är ju något som bara ska ge en skärm och excel

Märkligt! Vi har uteslutande använt DP i första hand sedan ganska många år tillbaka och då med ett företagsbyte där i mellan.
Dessutom är det bärbara datorer som gäller nuförtiden med tanke på flexibla arbetsplatser och det var då länge sedan jag såg VGA-uttag på en sån. Men visst finns det

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Väldigt udda formfaktor. Sett till skruvhålen så verkar det vara ett par centimeter högre än ett ITX-kort men ändå betydligt mindre än ett mATX.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@PreacherMan: Jag och @wittang diskuterade detta innan artikeln släpptes och kom fram till att det inte är ett mDTX (mITX + en till PCIe-port, oftast 17x19.5 cm).

mITX är ett strikt format som nästan aldrig frångås och är 17x17 cm.
mDTX är bara ett lite högre mITX, samma bredd dock.

Detta kortet är lite bredare än mITX och mDTX och måste således vara ett annat format. mATX är lite av en "Catch-all" formfaktor då den är allt som inte är mITX och inte ATX.

Jag tycker nog att detta moderkortet kunde vara rätt spännande om de gick att köpa för 4-500kr, sedan om jag hade köpt kortet är en annan femma!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

mDTX är "okänt" så tillverkarna säljer dessa under mATX.

Tillåter dem att anpassa efter behov upp till alla storlekar mellan ITX och "full mATX"

Man kan hitta en hel del moderkort som är mATX men tittar man på dem skulle de lika bra kunnat kallas mDTX om man inte är "strikt" med standarden.

Permalänk
Medlem

Följer dom av någon konstig anledning på Facebook och dom verkar komma ut med mkt konstiga saker som hörde hemma på "Stenåldern" dvs inget direkt nytt och är det något nytt så ser ju designen ut att komma från typ 90-talet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Får ju för mig att detta handlar om en AM4-bräda, men att man parat den med en äldre generation APU, t.ex. A12-9800 APU:erna fanns att köpa för konsumenter under 2017/18 när Ryzen-plattformen introducerades.

Troligtvis går lager av dessa CPU:er för ruggigt låga summor nu och de bör funka bra med både W7 och nyare OS (*W7 supportas fortfarande via extended support men det kostar en del och endast företagsavtal kan ta del av det.)

https://www.amd.com/en/products/apu/7th-gen-a12-9800-apu

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Jag har ingen källa men vågar sätta min högra arm på att VGA fortfarande är en av världens vanligaste använda skärmkontakter, speciellt om du tittar utanför den rika västvärlden

This.
I många aspekt kändes det som att komma till stenåldern (nåja, 90-talet) när man flyttade till latinamerika för 3 år sedan. Det är visserligen inte kutym med CRT-skärmar, men LCD-skärmar i storleken 13-15" är väldigt vanliga, med VGA förstås. (Jag var första på lokala kontoret som krävde dubbla 24"-skärmar, sedan dess har skärmar i 22"+ formatet blivit väldigt vanliga på vårt kontor iaf. Sedan att skärmarna jag fick var sunkiga skärmar med TN-panel så är ett annat kapitel.)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065