Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Hej, är det någon som vet om Andersson ARC 3.2 Wifi (https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...) förångar kondensluften?

Det finns ingen manual att hitta på nätet, och Netonnets kundtjänst verkar inte kunna svara på frågan.

Tack på förhand!

Jag har föregångaren till den AC:n (ARC 3.1) och förutom att den nya har stöd för WIFI verkar de identiska.
ARC 3.1 tar med kondesen ut via slangen, efter att ha kört hela sommaren förra året fick jag väl ut ungefär en tesked vatten när den skulle tömmas.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Skrivet av Johan_G3:

Jag har föregångaren till den AC:n (ARC 3.1) och förutom att den nya har stöd för WIFI verkar de identiska.
ARC 3.1 tar med kondesen ut via slangen, efter att ha kört hela sommaren förra året fick jag väl ut ungefär en tesked vatten när den skulle tömmas.

Jag har ARC 2.3 och jag gissar att den förångar kondensen också, har kört den i ca 20 timmar totalt och den har inte sagt nåt om full vattentank hittills iallafall.

Är det förresten någon här med ARC som försökt modda den till tvåslang? Funderar på att prova nästa vecka

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag sover med öronproppar, är ett j*vla liv ute från ca 1 på natten då fåglar sätter igång att skrika, har flera stora tallar vid huset där de sitter fåglar jämt, dagtid, helt tyst men på natten och tidigt morron ett himla liv, har öppna fönster nu i värmen så de låter extra mycket, men de är inte i närheten av vad en AC låter, skulle aldrig kunna sova med en sån på och skulle dom renovera hemma hos mig skulle jag flytta nån annan stans under tiden, jag sov hos mina föräldrar då dom renoverade mitt badrum efter vatten skada, fanns inte en chans att jag skulle klarat av att bo hemma under den tiden.

Sover som en stock med acn på, är ett konstant brummande, blir ett sövande ljud.
Annars vaknar jag lätt av andra ljud, så sover bättre tack vare det sövande brummande ljudet Från acn dränker allt annat ljud, plus svalt och skönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Sover som en stock med acn på, är ett konstant brummande, blir ett sövande ljud.
Annars vaknar jag lätt av andra ljud, så sover bättre tack vare det sövande brummande ljudet Från acn dränker allt annat ljud, plus svalt och skönt

Jag störs inte heller nämnvärt av min AC (vilken definitivt inte är tyst) så länge den inte håller på att starta & stänga av kompressorn stup i kvarten.
Faktum är att jag faktigst har större problem att somna om det är tyst än om det finns ljud som är konstant i sin nivå.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag fått Wood's Cortina 12K och tre saker undrar jag över då detta är första portabla AC:n i mitt liv (och har även minimal erfarenhet för övrigt med AC):

1. Det står att den skall stå 50cm från alla närmsta föremål. Varför det är fallet? Är det för att minimera brandrisk eller dylikt vid överhettning?

2. Slangen har spår som man på något vis skall kunna skruva in i gängorna på utsugsröret på maskinen samt till plastigt utsugsrör (om man vill använda fönsterkit som med följer vilket jag håller med om är helt värdelöst med svenska fönster som är överdimensionerade). Hur sjutton skruvar man dessa? Verkar som om jag bara skruvar runt första spåret på gråa slangröret utan att komma in några spår vilket insidan av plastiga gängan har plats för.

3. Jag fick med en genomskinlig kort slang. Är den tänkt att kopplas till något i maskinen där vatten rinner ut i någon ansamlingshink eller dylikt?

Tack för svar & länge leve coola hem! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu har jag fått Wood's Cortina 12K och tre saker undrar jag över då detta är första portabla AC:n i mitt liv (och har även minimal erfarenhet för övrigt med AC):

1. Det står att den skall stå 50cm från alla närmsta föremål. Varför det är fallet? Är det för att minimera brandrisk eller dylikt vid överhettning?

2. Slangen har spår som man på något vis skall kunna skruva in i gängorna på utsugsröret på maskinen samt till plastigt utsugsrör (om man vill använda fönsterkit som med följer vilket jag håller med om är helt värdelöst med svenska fönster som är överdimensionerade). Hur sjutton skruvar man dessa? Verkar som om jag bara skruvar runt första spåret på gråa slangröret utan att komma in några spår vilket insidan av plastiga gängan har plats för.

3. Jag fick med en genomskinlig kort slang. Är den tänkt att kopplas till något i maskinen där vatten rinner ut i någon ansamlingshink eller dylikt?

Tack för svar & länge leve coola hem! ^_^

1. Det är för att garantera att det finns tillräckligt med luft som maskinen kan använda sig av. Det är ju inte så att maskinen går sönder av att det är 49cm till närmsta föremål, men det är en fingervisning för att den ska fungera optimalt. AC:n bör inte bli så värst varm själv.

2. Har du dragit ut slangen först? Det kan vara lite trixigt första gången man gör det, men dra ut slangen och titta sedan på hur räfflingen (som är lite spiral-/skruv-formad) är tänkt att möta läpparna i adaptern.

3. Används troligen till att koppla till tapp:en som finns i mitten på baksidan av maskinen. I min Elektrolux så används den när man kör maskinen i torkläget (de-humid) eftersom den genererar mer vatten än vad den klarar av att skicka ut i ut-luften då.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Avstängd

@Calsoe:

1. Alright. Då hajar jag biffen! Får hoppas på att dess insug också är tillräckligt bra. En sak jag diggar med den som jag inte visste om är att den har hjul (som en skänk från ovan). Blir det minimalt bärande då jag kmr att ha den i sovrum, arbetsrum och vardagsrum. Nu ska jag oxå bara få upp det tyska fönsterkitet i sovrummet samt beställa två till sådana så det bara är att gå mellan rum med maskinen.

2. Jag drog ut slangen lite och kikade och jag verkar ha fått in den i maskinens gänga för jag kan dra ut slangen så den expanderas utan att den lossnar från maskinens gänga. Det är att skruva fast den i adapter som är klurigt. Men jag kmr nog inte använda adaptern eftersom jag skall köra med tyska fönsterkitet som använder en dragkedjaför att täta igen runt röret, så tillvida inte den vita plastiga delen rekommenderas att skruvas på runtom röret?

3. Aha, varför skulle man vilja köra en maskin i avfuktningsläge? Blir det högre luftfuktighet av att köra portabel AC inomhus?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell:

Har haft en likadan och jag förstår inte vad du menar att den mäter ute-temperatur, det finns liksom ingen vits med det heller.

Har du fritt flöde för frånluften ut/borrat tillräckligt stor diameter? Sedan skall denna stå ca halvmeter fritt. Vad jag minns så fanns det ingen avdustning via utblås utan tråget blev ganska fort fyllt(och då la kompressor av) de första timmarna tills det var okej klimat inomhus.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Hm, är det vanligt att luktar nästan bränt fast väldigt svagt från AC:n? Jag körde på att den skulle kyla ned till 22 grader i ett 12 kvm rum på skuggsidan slang ut ur balkongdörr som är stängd som det går (ej igentätat) Vet inte om det är lukt från varma slangen eller inte? Dörren i rummet är stängd. Eller är det lukt från kylmediet som luktar? Sånt är väl farligt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Osäker, känns som att du nästan "sniffar" runt enheten haha. Är den ny, då kan det väl finnas nån olja eller så på nya delar som dunstar. Tror inte det är någon fara.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Hm, är det vanligt att luktar nästan bränt fast väldigt svagt från AC:n? Jag körde på att den skulle kyla ned till 22 grader i ett 12 kvm rum på skuggsidan slang ut ur balkongdörr som är stängd som det går (ej igentätat) Vet inte om det är lukt från varma slangen eller inte? Dörren i rummet är stängd. Eller är det lukt från kylmediet som luktar? Sånt är väl farligt?

Min luktar också lite brännt när jag kör igång den eller om jag luktar från röret/basen där varma luften skjuts ut. Huruvida det är bra eller inte det vet jag inte, men det känns ju inte helt 100%

Den är dock relativt ny.

Förklarar
Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

@AplAy: Osäker, känns som att du nästan "sniffar" runt enheten haha. Är den ny, då kan det väl finnas nån olja eller så på nya delar som dunstar. Tror inte det är någon fara.

Ja, det måste väl vara det. "Färsk tillverkningslukt" typ.

Skrivet av Arthur Bongo:

Min luktar också lite brännt när jag kör igång den eller om jag luktar från röret/basen där varma luften skjuts ut. Huruvida det är bra eller inte det vet jag inte, men det känns ju inte helt 100%

Den är dock relativt ny.

Min körde jag först idag! Fast jag kände lukten först efter typ 20-30 minuters körning ned till 22 grader. Fast jag kollar nu. Det var 22 graders "cool" jag valde så egentligen var det alltså bara fläkten som kylde i 22 graders kyla. Kanske fläktarna som gått länge som luktade lite små bränd lukt. Nu är den dock avstängd för jag har fått nedkylt och får se hur länge den kylan varar. Detta är på skuggsidan och nu börjar det bli molnigt här ute trots att det är nog 28 grader utomhus.

Lustigt nog äré varmare i köket (29 grader) än utomhus (26 grader enligt termostat i skugga).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men absolut, jag tänker ju på helhetskostnaden. En portabel AC installerar du själv för oftast 3-6000kr. Även om man köper en portabel AC för samma pris så tillkommer ju installation osv.

Tänk på att en luftvärmepump är mycket effektivare än en portabel ac; dessa maskiner drar en hel del el så skillnaden kommer att synas på elräkningen. Värmepumpen ger ju därtill möjlighet till billig värme när det är ett par plusgrader varmt. Skillnaden i ljudnivå är därtill enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

3. Aha, varför skulle man vilja köra en maskin i avfuktningsläge? Blir det högre luftfuktighet av att köra portabel AC inomhus?

Nope, det blir snarare lite lägre luftfuktighet av att köra en AC i kyl-läge. Men dom dagarna då det är extremt fuktigt (tänk 70% luftfuktighet) men "bara" 22 grader, då är det faktiskt skönt att köra avfuktningsläget. Här hade vi en sådan dag förra veckan.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har helt gett upp portabel ac, hade en för några år sedan men de är i princip meningslöst att ha om man bor i trähus som jag gör och där värmen ligger kvar länge i huset, har en vind ovanför mig med ca 60 cm lös isolering och där blir de extremt varmt under sommaren och de krävs kallt väder i ett par dagar efter värmebölja för att tempen ska gå ner inne.
Kör man ac så håller de sig svalt men så fort du stänger av den blir de inom 10-15 min lika varmt igen de vill säga runt 27-28 grader och de går inte att sova med en ac som dundrar på.

Bästa lösningen är att sova på golvet framför öppen balkongdörr, riktigt svalt och skönt, kliver man upp ja då är de lika varmt som vanligt, har även testat att ställa en vanlig fläkt på balkongen som blåser in luft på natten, funkar också bra men en ac är bara att glömma, fyller noll funktion, är när man ska sova som de behövs kyla, under dagen spelar de ingen roll för mig.

Jag bor likadant och kan skriva under på att det du skriver är sant. Sitter nu med öppet fönster, myggnät och en vanlig fläkt. Funkar rätt okej nu när luften utomhus är stilla och inget drag trotts öppet fönster i tre väggar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Ursäkta storleken på bilderna, jag behöver en snabbis hjälp med var jag skall klistra fast kardeborreband för TroTec AirLock 100 i sovrummet:
Bild på Trotec Airlock 100:

Sovrumfönster med bokstäver om var jag tror kardborreband skall klistras fast:

Jag föreställer mig att ena kardborrebandet av fönstertätningen skall sitta på A och D? Medan andra skall vara på B och C? (och såklart på ovan motsvarande sidor för C respektive D). Har jag tänkt rätt eller skall det bli nått annat som att fästa på E och B? Eller på kanten vänster om A på fönstret? Tack för svar på förhand!

EDIT: Jag hittade tysk video här:

och om jag ser rätt på video (0:51) så verkar det vara så att högra delen av fönstertätningen sitter på kanten på fönstrets ram som öppnas, dvs., vänster om A från ovanstående bild. 0:48 verkar föreslå att vänstra delen av fönstertätningen skall sitta fast på höger om B på insidan som går ned till E.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Tänk på att en luftvärmepump är mycket effektivare än en portabel ac; dessa maskiner drar en hel del el så skillnaden kommer att synas på elräkningen. Värmepumpen ger ju därtill möjlighet till billig värme när det är ett par plusgrader varmt. Skillnaden i ljudnivå är därtill enorm.

Jo men om du läste vad jaf skrev innan det inlägget så rekommenderade jag faktiskt luftvärmepump om möjligheten finns.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Fråga om fönstertätning: är det tänkt att man skall installera kardeborrebanden runt omkretsen på fönstrets ramar så att man INTE måste klippa av kardeborrebanden med klistret på? Värdelös guide som följde med om man inte är van att fixa saker å ting hemma.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fråga om fönstertätning: är det tänkt att man skall installera kardeborrebanden runt omkretsen på fönstrets ramar så att man INTE måste klippa av kardeborrebanden med klistret på? Värdelös guide som följde med om man inte är van att fixa saker å ting hemma.

Man får klippa av kardborreband"rullen" så det passar just ditt fönster. Så fick jag göra både hos mig o morsan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@AplAy: Köp ett myggnät och öva med, det är precis samma princip.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Dessa kan hjälpa:

https://www.youtube.com/watch?v=201-1ik72jw

https://mobielairco.com/trotec-airlock-100-review/

Jag tyckte också det var förvirrande. Kortfattat så handlar det om att fästa först i "väggen"/fönsterramen så att du både kan stänga fönstret utan större problem och att när den är öppen blir det tillräckligt stort för att få igenom rör. Sen sätter du karborreband nr 2 antingen på sidan av själva fönstret eller på själva innersidan av fönstret, dvs den sidan som du ser när du har fönstret stängt.

Du får välja själv hur du skapar förslutningen. För mig satte jag det på fönsterramen, den yttersta dvs den som sitter runt hela fönstret som "dekoration", sen på innersidan av fönstret. Dock blir det då inte så mycket utrymme för att få rören att hänga snyggt ut och inte fastna i själva fönsterkitet.

Kan du ha det på sidan av fönstret är det nog en bra idé, testa först och se så du faktiskt kan stänga fönstret.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Man får klippa av kardborreband"rullen" så det passar just ditt fönster. Så fick jag göra både hos mig o morsan.

Härligt! Jag var orolig över att jag annars skulle göra den obrukbar. Har möblerat om i sovrummet så jag kan installera den nu. Blir smått tärt att bära 37 kg över storsängen, men kul träning för armarna!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Valonen: när den stod i fönstret fanns det inte riktigt något annat än utetemperatur att mäta står den inne verkar den kunna gå i timmar..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Köpte nyss en Cortina silent g från woods.
Testat den ett par gånger i sovrummet nu och har märkt båda gångerna att den sprutar ut lite kondensvatten från fläkten. Det känns inte helt hundra. Då har jag ändå tömt vattnet flera gånger.
Har satt den på cool och 20c när rummet varit på ca 27c.

Npgon annan som upplevt samma? Det kan ju inte stämma. Det känns ju lite fuktigt på golvet precis framför....

Ingen som märkt av liknande att det börjar komma små vattendroppar ur fläkten efter ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Ingen som märkt av liknande att det börjar komma små vattendroppar ur fläkten efter ett tag?

Nej , har parkett så nånstans borde det synas beroende på hur långt dina droppar flyger ? jag har sängen nästa och där syns det inte om det är inte är större mängder som kommer

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Slogs av en idé idag. Vi har ett badrum som skulle ha renoverats i år, men där jobbet blev uppskjutet till nästa vår. All inredning är dock redan borta, det enda som är kvar är avloppsröret där den gamla toan satt.

Skulle man kunna dra slangen från en portabel AC till avloppsröret i golvet? Takfönstret (pivothängt i snedtak) är för gammalt för att kunna användas på ett vettigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Slogs av en idé idag. Vi har ett badrum som skulle ha renoverats i år, men där jobbet blev uppskjutet till nästa vår. All inredning är dock redan borta, det enda som är kvar är avloppsröret där den gamla toan satt.

Skulle man kunna dra slangen från en portabel AC till avloppsröret i golvet? Takfönstret (pivothängt i snedtak) är för gammalt för att kunna användas på ett vettigt sätt.

Låter som ett utmärkt sätt att blåsa vatten och varm avloppsluft ur vattenlåset på övriga saker på stammen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av serdyllon:

Slogs av en idé idag. Vi har ett badrum som skulle ha renoverats i år, men där jobbet blev uppskjutet till nästa vår. All inredning är dock redan borta, det enda som är kvar är avloppsröret där den gamla toan satt.

Skulle man kunna dra slangen från en portabel AC till avloppsröret i golvet? Takfönstret (pivothängt i snedtak) är för gammalt för att kunna användas på ett vettigt sätt.

Om du är ok med att det luktar ”prutt” inomhus efter du blåst ur vattenlåset så varför inte.

För du menar inte avluftningen som går upp på taket eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Låter som ett utmärkt sätt att blåsa vatten och varm avloppsluft ur vattenlåset på övriga saker på stammen.

Skrivet av Trigger:

Om du är ok med att det luktar ”prutt” inomhus efter du blåst ur vattenlåset så varför inte.

För du menar inte avluftningen som går upp på taket eller?

Point taken

Stammen är visserligen blottlagd och helt separerad från övriga VA:t, men någonstans måste ju luften ut och just nu skulle det bli i brunnen utanför. Nå väl, en idiotisk idé. Får skylla på att man uppenbart blir idiot efter två veckor i tropisk värme inomhus

Permalänk
Medlem

Ganska intressant även om man redan visste att dessa portabla är en nödlösning för oss med stekheta lägenheter där en utomhusdel inte är möjlig att installera.

https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

Visa signatur