Permalänk
Medlem

Hur funkar en switch?

Hej! jag tänkte lana med 4 gubbar ink mig. men det är så att routern är full och jag kan inte dra ut mer sladdar än en. Nu funderar jag på att köpa en switch (för jag har läst att tydligen det ska funka). Så om jag köper en switch som tex. den här https://www.inet.se/produkt/5404701/d-link-des-1005d så hur kopplar jag in den så att den funkar?

Tacksam för hjälp så snabbt som möjligt!¨

mvh.

Permalänk
Medlem

Router -> Switch -> Allas datorer

En kabel mellan router och switch, valfri port precis som om du kopplar in en dator, och sedan kopplar ni alla datorer till switchen.

Edit: kollade just switchen, köp för tusan inte en Fast Ethernet-switch (100 Mbps) år 2020. Köp 1 Gbps per port. De kostar inte mycket.

Permalänk
Medlem

Hej,

Köp en switch som inte är begränsad till 100. Tex https://www.dustinhome.se/product/5010781762/lgs105

Sen är det bara att koppla en av portarna i switchen till en ledig lan port i routern.

Permalänk
Medlem

@Soir: Så hur kopplar jag routern -> switch? vilken kabel?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper05:

@Soir: Så hur kopplar jag routern -> switch? vilken kabel?

En helt vanlig nätverkskabel, Cat 5e, 6, 6a, bara välja.

Permalänk
Medlem

@pcdoktor: om man nu har 2 router kan man koppla ihop dem på något sätt så att man får mer uttag? Är lite snål :DDDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper05:

@pcdoktor: om man nu har 2 router kan man koppla ihop dem på något sätt så att man får mer uttag? Är lite snål :DDDD

Stäng av routerfunktionen i den andra routern.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper05:

Köp en switch för 300kr. Netgear 5 portars från NetonNet blir bra.

Snåla inte. Om du inte ens vet hur man kopplar in en switch kommer du ha problem o konfigurera om en andra router som switch efter den första.

Så kör med en Switch.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper05:

Ja men eftersom du behöver fråga om hur så kanske i praktiken nej.
Det kräver att du konfigurerar om dem manuellt om det ska funka bra eftersom
Du måste ändra i den aktiva dhcpserververn,
Du behöver ändra adressen på "switchen" och ändra dhcpserverns arbetsområde på routern så attt dhcp inte kan användas för adressen till interfacet på "switchen"
"Switchens" dhcpserver måste stängas av.
Du får inte använda wanporten på "switchen"
Fixar du det så har du ändrat funktionen så routern funkar som switch och inga adressproblerem kan uppstå i lanet.
Om inte -skaffa en switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då blir det en sånhär. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/l... . Så det är bara sätta i en strömkabel och en nätverkskabel från routern sen är det klart?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper05:

Då blir det en sånhär. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/l... . Så det är bara sätta i en strömkabel och en nätverkskabel från routern sen är det klart?

Ja

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.