Permalänk
Medlem

Din ISP:s DHCP fungerar inte

Hej!

Jag bor i lägenhet med stadsnät från Telia och min leverantör är Ownit. Senaste 2 veckorna har mitt internet börjat strula brutalt mycket. I början trodde jag att det var routern det var fel på, eftersom jag ibland när jag startade om den fick igång nätet i 10-90min innan det dog igen. Men sedan provade jag samma sak med nätverkssladden rätt i jacket och då var det samma problem. Funkade i 10-90min och dog igen. Har flertalet gånger även startat om fiberdosan (det går att dra ut elsladden till den) också och även det hjälper ibland för att kicka igång nätet en kort stund innan det sedan dör igen.

Har läst ett flertal trådar här på Sweclockers om detta problem men har inte sett någon som helst lösning på problemet. Är det något som missats i alla trådar som jag kan göra? Eller är det bara att försöka få hit en tekniker från Telia som gäller?

Permalänk
Medlem

Vad säger din ISP då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Hej!

Jag bor i lägenhet med stadsnät från Telia och min leverantör är Ownit. Senaste 2 veckorna har mitt internet börjat strula brutalt mycket. I början trodde jag att det var routern det var fel på, eftersom jag ibland när jag startade om den fick igång nätet i 10-90min innan det dog igen. Men sedan provade jag samma sak med nätverkssladden rätt i jacket och då var det samma problem. Funkade i 10-90min och dog igen. Har flertalet gånger även startat om fiberdosan (det går att dra ut elsladden till den) också och även det hjälper ibland för att kicka igång nätet en kort stund innan det sedan dör igen.

Har läst ett flertal trådar här på Sweclockers om detta problem men har inte sett någon som helst lösning på problemet. Är det något som missats i alla trådar som jag kan göra? Eller är det bara att försöka få hit en tekniker från Telia som gäller?

Du ska inte ha kontakt med Telia över huvud taget. Det är Ownit som du ska klaga till. Och om det är problem med DHCP-server så brukar det vara operatören(Ownit i det här fallet) som är ansvariga för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Du ska inte ha kontakt med Telia över huvud taget. Det är Ownit som du ska klaga till. Och om det är problem med DHCP-server så brukar det vara operatören(Ownit i det här fallet) som är ansvariga för dem.

Har varit i kontakt med Ownit men de sa att det inte ligger hos dem utan att det i så fall ligger hos Telia. Fick 2 kontrollfrågor typ 1. Om jag provat flera olika nätverkssladdae och 2. Om jag provat köra sladden direkt i uttaget (Utan routern).
Sen tog han mac-adressen som står på routern och sa att om problemet kvarstår efter helgen får jag återkomma och då kontaktar ownit Telia för att skicka tekniker. Som det är just nu så kvarstår problemet och det finns väl ingen anledning till att det skulle försvinna av sid själv som det lät på supporten...

Permalänk
Medlem

DHCP hanteras ofta av nätägaren/kommunikationsoperatören, men det behöver inte vara fel på DHCP bara för att datorn/router pratar om DHCP.

Ownits/Telenors tekniker kan se vissa saker själva, hur mycket skiljer från nät till nät, när de fått in underlag från TS (via kundtjänst) så felanmäler de till Telia/Telia Wholesale som i sin tur kommer kolla om signalerna går fram som de ska till fastighetens switch eller TS mediaomvandlare, o.s.v. Allt det gör de på distans, de skickar bara ut tekniker till kunden eller fastigheten om de anser att problemet sitter där. Även om det är ett fysiskt fel i nätet så kan det sitta på andra ställen än i fastigheten.

TLDR, du felanmäler till Ownit och svarar på deras frågor, de kommer ta det vidare till relevanta interna eller externa parter för att hitta och åtgärda felet.

Nätverkskablar ska man absolut testa byta, det är ganska vanligt att kablar är dåliga. Finns det en mediaomvandlare kan KO se att signalen är bra till mediaomvandlaren, men allt detta arbeta kostar massvis och det enda Ownit kommer få tillbaka och du få tillbaka då är att din kabel/egen utrustning är trasig. Är du inte beredd att göra saker som att testa med annan kabel bör du börja betala 10 gånger priser eller något åt det hållet

Permalänk
Medlem

Kan du se i routern att routern tappar anslutning mot internet?
Slutar internet fungera på samtliga enheter? tex telefon ansluten via wifi?

Vill bara utesluta din dator/nätverkskabel som potentiell felkälla, då du inte anger att du provat fler enheter.

När datorn varit direkt ansluten mot fiberdosan, lyser nätverksporten forfarande och blinkar för trafik när du tappar anslutningen? Sitter nätverkskabeln fortfarande i nätverkskontakterna ordentligt? så de inte glidit ut några millimeter.
Har du då provat att öppna en kommandotolk och köra kommandot "ipconfig /renew" för att se om du får en ny IP-adress?