Permalänk

Dator kraschar vid uppstart

Jag spelade WoW Classic i förrgår och då var det någon som länkade videos från Beirut som jag började kolla på, jag hade redan många tabbar i webbläsaren uppe och hade då flera videos som spelades samtidigt som WoW Classic och datorn fick bluescreen. Jag misstänkte att det bara var att jag använde så pass mycket RAM att datorn inte pallade med, men när jag startade datorn igen och endast körde WoW så kraschade den igen, två gånger på kort tid. Så tre krascher inom loppet av kanske 15 minuter.

Igår så spelade jag WoW återigen och helt plötsligt får jag bluescreen igen. Datorn startades om och då frös den vid "Starting Windows" och sedan dess har jag inte fått igång den.

Jag har provat att göra en systemåterställning, gå in i felsäkert läge och rensa hårddiskarna/SSD en del då ena HDD var proppfull och SSD hade kanske runt 10% ledigt, nu har den över 100GB ledigt, 43%. Jag har gått in i msconfig och stängt av alla program som körs vid startup. Jag har tagit ut alla RAMstickor och provat köra en och en. Jag har gått in i BIOS och nollställt all klockning.

Jag har gjort allt jag kan tänka mig, förutom en total omformatering av SSD och nyinstallerat OS. Alla temperaturen är under 40 grader vad jag kan se.

Jag funderar på att kanske ta ett lån och köpa nya komponenter. Jag tänkte att chassi kan jag återanvända, nätaggregat har jag ett som jag vann från Sweclockers för många år sedan men aldrig packat upp.

https://www.komplett.se/wishlist/shared/df33ae83-f8fd-4e4b-9e...

Det var länge sedan jag byggde dator, är det något som fattas? Borde jag kanske återanvända mitt GTX780 också och spara in 3000? Finns det något jag kan testa för att försöka få igång min nuvarande dator? Nuvarande komponenter ska finnas i min signatur.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

@Gyroshrimp: Eftersom du har ett nätaggregat liggandes, prova & byt. Testa även att endast köra på CPU grafiken.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk

Kan någon ge förslag på komponenter jag eventuellt borde byta, och kanske ifall man tar en del av dem först och sedan köper till andra delar i framtiden, t.ex. grafikkort/extra RAM? Har rätt låg budget, men vill inte köpa skitdelar heller. Chassi och CPU-kylare borde jag väl t.ex. kunna spara från denna, och ta nätagget jag inte använt också.

Har provat allt förutom byta nätagget och formatera SSD då jag inte har Windowskopia hemma just nu. Folk misstänker att det är mjukvaruproblem, inte hårdvaran som är trasig, och att en formatering borde fungera. Vore ändå tacksam för förslag på delar jag kan byta ut då datorn är runt 8 år gammal.

Är det t.ex. verkligen värt att ta en i7/i9 istället för i5? nyaste i5an har ju 6 kärnor/12 trådar, räcker inte detta gott och väl till 1080p gaming? Borde jag kika på AMD baserat istället med budgeten? Helst under 10k sammanlagt, men grafikkortet kan ju vänta, GTX780 fungerar för medium settings till det mesta än sålänge, men vill gärna uppgradera den i framtiden. Ska man köpa nytt med en i5a och sedan köpa ett grafikkort begagnat när Geforce 3000 serien har kommit och folk kanske säljer sina kort från 1000/2000 serien billigt?

Kanske är fel forumdel att fråga i, men tänkte att jag frågar här istället för att skapa en helt ny tråd i köprådsforumet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

@Gyroshrimp: Windows 10 kan du ladda ner på USB-minne och installera. (Nyckeln är låst till moderkortet och automatiserat om det är Win10 sen tidigare) https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Nya i5:n räcker till allt och mer, eftersom allt över det är overkill vad gäller spel då GPU är viktigare.
Om du inte överklockar så kommer du undan billigare med AMD komponenter och kan lägga de extra pengarna på bättre GPU.

Begagnad eller ej är upp till dig, men du får högst "pris/prestanda" begagnad.
Vad tänkte du för budget?

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

@Gyroshrimp: Uppgraderingen ser bra ut förutom att det finns snabbare minnen för liknande pris: https://www.komplett.se/product/1153700/datorutrustning/dator...

Exempel på AMD uppgraderingen:

Visa signatur

😑

Permalänk

Datorn är igång igen efter en formatering med nytt operativsystem. Mjukvaruproblem verkar det alltså ha varit som de flesta jag frågade inklusive farsan som inte alls har följt med i krokarna de senaste 15 åren, men ändå rekommenderade att ta ut batteriet från moderkortet och låta datorn stå strömlös en stund och om inte det funka dra en formatering då det inte lät som hårdvaruproblem då jag kom in och kunde använda datorn utan problem i felsäkert läge. Han hade däremot väldigt mycket problem med en gammal dator som var lite utav en värsting-hemmabygge på sin tid, tidigt 2000. En gammal kompis till honom var en så kallad "hacker" på den tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W