Permalänk

söker simulator spel

skulle ni kunna rabbla upp de simulator spel ni vet om?
jag menar inte alla dessa "löjliga" simulator spel som bread simulator, toilet simulator, trashcan simultor och gud vet vad allt de har kommit på, utan jag menar de "riktiga".
jag vet redan om farming, euro truck, american truck, flight och train simulator

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du får nog vara lite mer specifik i din frågeställning. Jag känner till mängder med simulatorer men de flesta har många år på nacken. Vad är det specifikt du är mest intresserad av?

Permalänk

samma stil som tex de simulatorspel jag redan vet om. kikade i listan som länkades och typ 90% utav alla de spelen var spel som inte jag skulle klassa som simulator spel.

men om vi tar euro truck tex, åk från punkt a till punkt be, hämta upp släp, åk till punkt c, upprepa, eller spel som känns som att man är på ett jobb, att man verkligen jobbar i spelet, typ farming simulator, eller bus simulator(som jag glömde nämna att jag kände till), sådana spel, men gärna lite mer "detaljerat", typ att istället för att bara hämta upp ett lass, så får man även lasta på och sköta alla saker runt om innan man kan åka vidare.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

men om vi tar euro truck tex, åk från punkt a till punkt be, hämta upp släp, åk till punkt c, upprepa, eller spel som känns som att man är på ett jobb, att man verkligen jobbar i spelet, typ farming simulator, eller bus simulator(som jag glömde nämna att jag kände till), sådana spel, men gärna lite mer "detaljerat", typ att istället för att bara hämta upp ett lass, så får man även lasta på och sköta alla saker runt om innan man kan åka vidare.

Har du funderat på spel som typ Elite Dangerous eller Eve Online? Lite annan miljö, men låter lite som det skulle vara en spelstil lite åt det hållet som du är ute efter

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

PC Building Simulator
https://www.pcbuildingsim.com/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Dom spel som jag spelar som jag anser faller under simulator kategorin

Xplane11 - flygsimulator
DCS
Farmingsimulator 19
Asetto corsa - Racingsim
Project Cars 2 - Racingsim
Microsoftflightsimulator 2020 - Inte släppt ännu men om två dagar så

Finns så mycket mer men där är min lista iallfall

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Har du funderat på spel som typ Elite Dangerous eller Eve Online? Lite annan miljö, men låter lite som det skulle vara en spelstil lite åt det hållet som du är ute efter

har aldrig spelat dock, men jag antar att det är fantasy :).
det jag söker ska vara civilt, "down on earth" så att säga, det riktiga livet.

jag har ingen aning om det finns ett sådant spel redan, men jag målar upp ett scenario till, simulator som brevbärare, typ sätter sig i sin bil, åker från distrikt till distrikt med hjälp av GPS och delar ut brev, åker tillbaks, hämtar mer brev och gör om, dagen slut, tjäna pengar och mer exp. eller simulator där man spelar som polis och allt det som polisen måste dras med i sitt jobb, eller ambulans, eller varför inte brandkår, släcka eld och rädda människor, ja, tror ni nog har förstått bilden här, det är sådana spel jag letar efter, men även detaljerat om det är möjligt, alltså uppgradera fordonen, uppgradera sitt högkvarter etc etc.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Papers please kanske skulle vara relevant, väldigt begränsad ”simulator” men låter som rätt typ av gameplay.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

My Summer Car

Permalänk
Skrivet av Daz:

Papers please kanske skulle vara relevant, väldigt begränsad ”simulator” men låter som rätt typ av gameplay.

Den kan väl knappast räknas som simulator men ett mycket bra spel är det.

Permalänk

nu kom jag på ett spel som jag spelade för ett tag sedan, kan använda det spelet som beskrivning på vad för typ av simulator spel jag letar efter, flashing lights. https://www.youtube.com/watch?v=ltK6GVFsJ-c . fast det behöver inte handla om just polis, brandkår eller ambulans, det kan handla om vilket yrke som helst i stort sätt. och även police simulator, där är ett till spel som beskriver det jag letar efter väl.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

nu kom jag på ett spel som jag spelade för ett tag sedan, kan använda det spelet som beskrivning på vad för typ av simulator spel jag letar efter, flashing lights. https://www.youtube.com/watch?v=ltK6GVFsJ-c . fast det behöver inte handla om just polis, brandkår eller ambulans, det kan handla om vilket yrke som helst i stort sätt. och även police simulator, där är ett till spel som beskriver det jag letar efter väl.

Vet att jag spelade Woodcutter-simulator för några år sedan, inte världens bästa grafik kanske men fungerade, var lite träligt i längden dock.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

var lite träligt i längden dock.

Där snackar vi humor på hög nivå

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Car Mechanic Simulator om du inte redan har provat det kanske?

Permalänk
Avstängd

@mangemani:

Känner till många spel, men det du beskriver mest så kan du dra upp en fivem server och sen installera massa mod så att du kan göra massa uppdrag som att släcka bränder plus att du ha bra grafik.

Eller gå med i RPG server.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon5930:

My Summer Car

Instämmer. Det enda spelet som korrekt simulerar hur det var att leva i Finland år 1995.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Railway Empire verkar vara en modern tappning av Sid Meiers railroad tycoon men baserat på din beskrivning låter det som att business simulatorer inte riktigt är vad du är ute efter heller?

Spintires är ett alternativ som verkar passa dig, går att köra multiplayer
https://youtu.be/InRS4awa6T4?t=251

Permalänk

car mechanic och my summer car, är det meckar spel eller? typ bygga bilar från scratch och sen köra dem? har egentligen noll intresse för bilar, men det kan vara kul, har noll intresse för dragbilar och trailers också, men euro truck och american truck är väldigt populära spel hos mig. vad hette det där spelet på amigan, street rod eller nått i den stilen, där man köpte en begagnad bil, köpte delar till den och fixade så att man kunde köra race, själva körandet var väl inte så värst roligt, men byggandet var faktiskt kul.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Innebär "down on earth" att det måste vara markburet? Finns Flight Simulators ex.

Om jag fattar OP rätt är det någon form av yrkes-simulatorer han är ute efter.

VTOL har nyligen släppts.

Vet att det finns en bus simulator där man sätter egna rutter (?) och sen kör bussen och plockar upp folk osv.

Har iirc sett en Taxi simulator på youtube nån gångi liknande stuk som ovan nämnda bussvariant.

House Flipper där du köper och renoverar hus, och sen säljer för en vinst.

Vad hette den där, där du är en kung och behöver syssla med resurshantering och inkommande krig? Typ pixelart liknande.

Finns en massa egentligen, frågan är bara hur strikt du är efter det du letar efter.

Edit: Glömde pansarvagnssimulatorn, där man hämtar in gamla pansarvagnar och renoverar dom.
Edit2: Gold Rush där man börjar med hink och spade och gräver efter guld, och slutar med massa maskiner osv.
Edit3: Du har ju även en uppskjö av fotbollsmanagerspel som borde kunna klassas som simulatorer, dock väldigt textbaserade.

Edit4:
Länkar:

Tank Mechanic Simulator
https://store.steampowered.com/app/407130/Tank_Mechanic_Simul...

VTOL
https://store.steampowered.com/app/667970/VTOL_VR/

Bus Simulator:
https://store.steampowered.com/app/515180/Bus_Simulator_18/

Taxi Simulator:
https://store.steampowered.com/app/1159390/Taxi_Simulator/
https://store.steampowered.com/app/315550/Taxi/

House Flipper:
https://store.steampowered.com/app/613100/House_Flipper/

Gold Rush:
https://store.steampowered.com/app/451340/Gold_Rush_The_Game/

Permalänk

med "down on earth" så menar jag lite mer verklighetstrogna, vanliga spel, som utspelar sig lite mer som i verkligheten.
yes, yrkes spel är det jag är ute efter.
vet vilket spel du tänker på, "you majesty" eller nått i den stilen, yepp, det är testat och klart redan.
bus simulator har jag spelat och spelar ännu, underhållande spel och förvånansvärt så blir man inte less på det, trotts att det är samma sak man gör om och om igen.

men iaf, yrkes spel är det jag letar efter, simulator spel, typ som flashing light spelet jag länkade till eller några utav de jag nämnde i mitt första inlägg.

goldrush såg ju mäktigt lovande ut, det ska jag genast kika mer på. mer spel i den stilen tack

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Finns båtsimulatorer också samt lite mer krigiska som Uboat som är en blandning mellan simulator och strategi. Har den och tycker det är ganska kul att sänka fartyg. Rätt mycket att sätta sig in i så det krävs en del tid.

En riktigt udda simulator är en kärnreaktor av kokvattentyp med tillhörande kylsystem och elgenerator där ska man dra ut styrstavar i rätt ordning och styra ventiler och sensorer för att så småningom kunna starta generatorn när ångtrycket räcker.
Är en utbildningssimulator så den är rätt realistisk och den saknar ljud så allt sker grafiskt, Finns flera moder att starta i så man slipper vänta de flertal timmar det tar att kallstarta den, (man kan välja ett läge där den är nästan färdig att till starta turbingeneratorn om man inte vill vänta) Sök på BWR simulator, man måste regga sig för nedladdning men den är gratis.

Rymdsimulatorn Orbiter (också gratis) är också rolig. Man kan ladda ned tredjeparts farkoster och åka upp tiil ISS rymdstationen som man kan docka till. Sedan kan man återvända till jorden med komplett återinträde och allt.
Är gjord av en lärare för att på ett roligare sätt lära ut rymdfysik och är mycket realistisk och om man så vill väldigt krävande.
Hela solsystemet finns med och det finns en bas på mars ifall man känner för en tripp dit.(tur att det finns ordentlig tidskompression att tillgå, flyger dit i realtid lär det ta några år)

Ja jag är en total simulatornörd det är bara att erkänna!

Permalänk
Medlem

Goat Simulator =D

Permalänk

har inget emot goat simulator, bjuder på en hel del skratt, men inte riktigt det jag är ute eter här

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Construction Simulator
https://store.steampowered.com/app/289950/Construction_Simula...
(vet ej om detta är den senaste, aldrig kört själv)

PC Builder (nämnts tidigare, vad den nu heter)

Kerbal Space Program

Spin Tires som nämnts tidigare, tänker främst på ett liknande spel men kommer inte ihåg vad den hette. Fick intrycket att det var en uppföljare men verkar inte riktigt vara fallet.

Det är en allmänt ganska snäv genre som inte är direkt superpopulär, så många titlar tar en lite arcade-approach för att få in fler spelare. Nu syftar jag inte specifikt på simulatorspel utan mer subgenren verklighetstrogna och yrkesorienterade simulatorer med en tydlig karriär/progression. Men är man inte inlåst på just den subgenren finns det betydligt fler alternativ, ex Space Engine/Universe Sandbox, Rimworld, No Man's Sky, Aerospace Engineer, City Skylines, och en uppsjö av typ Youtuber/Pro Gamer Simulators eller vad de nu kan tänkas heta.

Edit:
Vad inte hur jag kunde glömma Satisfactory.

Permalänk

absolut, construction simulator funkar kanon det med, precis den stilen utav spel jag är ute efter, yrkes simulatorer, maskiner och fordon eller till fots, så länge man gör verklighetstrogna jobb.

jag förstår att det kanske inte finns en hel uppsjö utav dessa spel, men jag har fått en del klockrena tips på spel nu som stämmer in precis på det jag söker.

om det finns 1 eller 2 till liknande spel så vore det fantastiskt bra, men annars så får jag nöja mig med dessa.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

De är redan nämnda men:

Spin tires är kul, extra kul att spela med någon kompis.
Hade varit bättre om de var lite svårare i multiplayer (man får dubbelt av alla fordon).

Kerbal space program rekommenderar jag starkt om du gillar rymden (i humoristisk stil).
Extra kul att matematiken stämmer med omloppsbananor, saker brinner i atmosfär osv, finns en del modar som gör det mer verkligt (dock jobbigt vid uppdateringar).
Ska komma en ksp2 i höst.

Permalänk

kikade på spin tires, det liknar ett annat spel, kommer inte ihåg namnet, det var ungefär som euro truck simulator, men istället för att köra på stora öppna vägar, så skulle man ta sig från punkt a till punkt b genom oplogade vägar, super leriga vägar som man sjönk ned i, och andra väldigt krångla väga med krångligt underlag. eller det kanske är samma spel jag tänker på?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

kikade på spin tires, det liknar ett annat spel, kommer inte ihåg namnet, det var ungefär som euro truck simulator, men istället för att köra på stora öppna vägar, så skulle man ta sig från punkt a till punkt b genom oplogade vägar, super leriga vägar som man sjönk ned i, och andra väldigt krångla väga med krångligt underlag. eller det kanske är samma spel jag tänker på?

Det låter som Spin Tires
(plus Mudrunner/Snowrunner spinofferna)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det låter som Spin Tires
(plus Mudrunner/Snowrunner spinofferna)

snowrunner, nu kände jag igen namnet när du sa det, det var det jag tänkte på :).
jaha, ok, det var en spioff, inte undra på att det verkade så bekant då detta spin tires
det var underhållande detta snowrunner, så jag ger spin tires en chans, trotts att det kanske inte är det jag söker efter, men men.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer