Tp-link Deco separering av nätverken (5 och 2,4Ghz)

Permalänk
Medlem

Tp-link Deco separering av nätverken (5 och 2,4Ghz)

Har önskemål om att separera nätverken (5 och 2,4) på mina Decos (3st x60 och 3 st m9plus) finns ju som jag ser det ingen annan lösning än att aktivera gästnätverket och sätta det till som i mitt fall 2,4 och det primära till 5,

Allt frid och fröjd, primära funkar som det ska men gästnätverkat kan man inte ansluta till, på mobil (android) får man ingen ip adress och på dator går det att ansluta men då har man inget internet, är det något särskilt man ska tänka på när man aktiverar gästnätverket ?
finns ju inte så mycket att ändra på och det enda kravet jag har är internetaccess.
Synd att man inte har möjlighet att sätta upp flera nätverk förutom primär och gäst.

Orsaken är att kunna få kontroll på klienter som hellre går på 2,4 än 5 där man inte kan stänga av möjligheten till detta.

Tacksam för tips.

Permalänk
Medlem

@slug68: Om du bara skall separera näten för att tvinga enheter till ett av näten så är det ju bara att ange olika SSID, enheterna hoppar bara mellan näten om dom har samma SSID och lösen och ofta väljs då 2,4 eftersom det nätet är starkare.
Själv har jag lagt till 5G i i mitt SSID för just 5GHz nätet (XXXXXX_5G), även om jag sen har samma lösen för båda så stannar enheterna på 5GHz nätet hela tiden

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Hur löste du det ? kan ju bara vad jag vet ha ett namn på SSID,
Har du fått gästnätverket att fungera stabilt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slug68:

@MacAllan: Hur löste du det ? kan ju bara vad jag vet ha ett namn på SSID,
Har du fått gästnätverket att fungera stabilt ?

Nu har jag iofs ingen Deco utan förutsatte att man kunde ändra SSID för respektive nät som på en vanlig router.
Har därför inte provat med gästnätverk heller.

Edit: Men kollar man på denna sidan så borde det bli samma med gästnätverk och annat SSID, kan ju även ha olika lösen om det spelar någon roll.
https://www.tp-link.com/us/support/faq/1591/

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jo den lösningen känner jag till, fungerat tydligen inte på något annat sätt då möjligheten för multipla ssid på primär nätverket saknas, helt kass i mina ögon då inte alla prylar går att tvinga mot specifikt nätverk (5 eller 2,4) utan man då kan hamna i läget att den hugger det som har starkast signal och får kass fart pga. detta.
Har försökt få gästnätverket att agera som 2,4 nät men funkar inte helt ut utan strular med att det inte vill dela ut ipadress.