Skrivet av Sixpack2000:
Aha, så om man en gång har haft 30%, sedan sänkt till 12% så får man inte opponera sig mot att andra har 30%? Är det någon slags oskriven regel? Epic tjänar så pass mycket att de har råd att betala vad än Apple kräver, men mindre utvecklare har det svårt med marginalerna. Därför är det skönt att en större bjässe tar striden och utmanar lite.
Apple är faktiskt riktigt gräsliga i övrigt också. Som exempel: Låt säga att jag tillhandahåller en månatlig tjänst i min app. Jag låter dig som kund välja att betala med Paypal, kreditkort eller något liknande. Jag vill också sälja samma sak via in-app purchase för att det är smidigt för användaren. Här tar Apple 30% och då vill jag höja priset på det här alternativet för att kompensera inkomstbortfallet. Då blir inte min app godkänd för att Apple inser att kunderna väljer det alternativ som är billigast. Så vad blir mitt alternativ? Jo, att höja priset på samtliga alternativ.
Tyvärr stämmer inte det. Jag är själv som utvecklare beroende av Apple och jag får betala årligen för "äran" att använda deras API:er oavsett om jag tjänar pengar på mina appar eller inte. När jag utvecklar samma produkter för Android kommer jag undan helt gratis (minus en blygsam startavgift för att regga mitt konto, något som infördes för att motverka spamming).
Jag tror faktikst att utvecklare (men kanske främst distributörer) spelat en stor roll i att lägga grunden för den orättvisa vi ser idag på flera plattformar, mest p.g.a. att de som kommit på tal är isolerade/avskärmade och därmed inte direkt konkurrerar mer än invärtes och där finns det bara en vinnare egentligen: -Ägaren av plattformen.
Så inte undra på att alla vill ha en egen plattform med eget utbud då jag måste köpa om min app beroende på vilken device och därmed store jag använder.
Om EPIC vill sänka sina avgifter så är det väl helt upp till dem, men att tvinga andra till det, speciellt på inlåsta egenkontrollerade ekosystem, är nog lättare sagt än gjort.
I fallet om Apple påverkas ju EPIC då de gör ett stort antal transaktioner för digitala varor inuti appar via ex. Apple's Appstore, de påverkas också då de marknadsför sin Unreal Engine där som andra företag baserar sina produkter/spel på.
Men för all del, hatten av, om de lyckas trolla Apple!
EPIC har ju själva inte varit dem som behandlat sina in-house utvecklare bäst vad jag läst mig till när det kommer till spel som Fortnite, som exempel.
Sedan på PC-marknaden verkar det ju inte ha hjälpt med att de lockat med sina 12% istället för 30% som avgifter.
Distributörer väljer onekligen i första hand redan upptrampade vägarna såsom Steam, Xbox, Playstation mm. för distribution av spel.
Det är först när EPIC vill att studios blir exklusiva och ger dem en hel drös med pengar som de kan tänka sig att rucka på den annars skeva marknaden de skapat genom att enbart publicera sina spel på en enda plattform.
Det är det jag i grunden tycker är fel, för det är då man sväljer plattformarnas enväldiga hierarki utan förbehåll och samtidigt saboterar det för konkurrerande mindre aktörer som därmed aldrig kommer att få in spel från studios då de inte har pengar nog att betala dem för att bli ett distributionsalternativ.
Det får mig att tycka att man grinar illa först när problemen kommer tillbaka och biter en själv istället för att med viss proaktivitet värna om konkurrens på lika villkor.
I slutändan är det väl ändå utvecklare/studios/utgivare som får avgöra om de ser en vinst i att finnas hos en plattform (t.ex. Apple) och sett till hur deras fördelning är.
Hur stor vinsten är eller blir förtäljer dock inte historien.
Det är ju i sådana lägen konkurrens normalt sett bör spela roll, på en fri marknad då, vilket Apple's m.fl. distributionsplattformar normalt sett inte är, utan dem är de enda alternativet, den enda kanalen mot användarna.
När användare är isolerade/inlåsta i ett visst ekosystem kan du inte/får du inte göra business med dem annat än via de metoder och på de villkor som den som äger marknaden har bestämt.
Frågar du mig så ser jag t.ex. Apple's ekosystem som anti-competitive redan i grunden, de dikterar allt och det har du som utvecklare skrivit under på när du valt att publicera/utveckla dina appar där. Men det är byggt så, designat så från grunden. Så intet nytt under solen där. Missköter du dig så står säkert flera andra företag på tur att ta din åtråvärda plats i Appstoren. Och de är villiga att acceptera Apples regler i Apples store.
Så let's face the hard facts: Apple's plattform kanske inte passar alls för mindre utvecklare när det väl kommer till kritan. Men det är Apple's ekosystem som får dras med de problemen i det långa loppet.
Som några framhållit tidigare i diskussionstråden, avsaknaden av konkurrens och att därmed ha färre men (kanske?) mer kvalitativa alternativ att välja på är vad somliga ser som Apples styrka sett till det "röriga" Androids eko-system. Så allas åsikter stämmer inte överens här.
Om Apple vill köra på ett annat sätt än vad Google gör så är ju det faktiskt legalt OK då de själva basar över sitt eget ekosystem.
Hur lite vi än gillar det, är det ändå dem som dikterar reglerna.
Precis som det är EPIC's beslut att 12%-avgiften är den magiska siffran när det kommer till digitala köpt på deras plattform, är det också Apples beslut att Amazon har fått en 15% exklusiv deal för Appstore, inte för att det skulle råda någon som helst rättvisa då det är Apple som dikterar på plattformen...
Apple brukar ju jiddra om att deras produkter är dyrare än andras då de inte säljer information om sina användare, så någonstans måste de väl hämta ut motivationssummorna för att inte börja göra sånt. De skryter ju hela tiden om att deras plattform genererar mest och hur mycket de har delat ut till sina utvecklare på plattformen.
Aktieägarna har även dem blivit vana vid att få utdelning år efter år.
Apple likt andra digitala försäljningsplattformar hade ju inte blivit vad de är idag utan utvecklarna, fast samtidigt hade inte utvecklarna fått sålt något om det inte funnits kunder att sälja till, på plattformen.
Problemet med de plattformar som EPIC nu försöker rå på är att de inte primärt behöver vara ämnade för spel eller underhållning.
De har dessutom funnits så länge att de lyckats cementera sina positioner som ledande plattformar, så att utveckla för något annat är otänkbart i dagsläget. Det kanske är där det i själva verket måste till ett trendbrott hos utvecklare, för att erbjuda konkurrens på samma nivå som app stores, utan att vara knuten till ett enda företags distributionsplattform utan att förespråka en mer universell, öppen standard för att leverera content, en digital distributionsplattform som Apple, Google, Microsoft m.fl måste ansluta sig till istället om nu deras 30% inte är godtagbart eller fungerar. Fast något sådant lär nog inte hända baserat på vad jag erfarat av marknaden idag.
Marknaden för appar är vad jag brukar referera till som "konsolmarknader".
Där devicen du köpt avgör via vilken kanal du kan göra dina inköp och de begränsningar du berörs av. Där premieras inte några möjligheter till val eller konkurrens. Därmed möjligt för ägaren av plattformen att ta ut de avgifter de anser sig ha rätt till.