Western Digital säljer 7 200 RPM-diskar som 5 400 RPM

Permalänk
Melding Plague

Western Digital säljer 7 200 RPM-diskar som 5 400 RPM

Företaget säljer 7 200 RPM-diskar ämnade för bland annat nätverkslagring med en märkning som antyder att de har ett lägre varvtal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hm, WD börjar kännas opålitliga. Ser mig nog om efter ny tillverkare nästa gång jag ska köpa en disk.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Nu blir Flight Simulator segare att laddas.

Glöm det jag påstod.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nu blir Flight Simulator segare att laddas.

Snabbare menar du, det är 7200rpm istället för 5400rpm.
Dock fel av dem att inte ha den kvalitetestningen gjord.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det här är lite tråkigt att läsa - inte kanske just för de faktiska specifikationernas skull utan för att WD marknadsför diskarna medvetet vilseledande. Lite som med att de införde SMR utan att tala om det.

Bättre hade varit att i stället varit tydliga med en sådan sak som varvtal, men än mer *varför* de gjort valet att ha ett specifikt varvtal. Med en god marknadsföring hade det kanske fått bort en del förutfattade meningar, men det hade också gett kunder chansen att faktiskt välja själva efter de verkliga förutsättningarna.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har inte det här varit på tapeten förut om inkorrekt angiven RPM? Eller var det för Seagates diskar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Något har blivit galet hos WD mellan deras avdelningar. Attmärka deras 7400rpm diskar som 5400rpm ser jag ingen vits med om de ej också tydligt framger dataläshastigheten och accesstid som säkerligen hade varit imponerande för en 5400rpm disk.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, Wd red var sjysta diskar. Nu blev dom påkomna med att smyga in smr diskar i somras, och nu fifflar dom med varvtal. Fifflare!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Har för mig att min första WD RED hade beskrivningen 5400-7200RPM, men inte att den var variabel i hur snabbt just den snurrade.
Så de kanske borde gå över de första 3TB diskarna och kolla de med då.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Har för mig att min första WD RED hade beskrivningen 5400-7200RPM, men inte att den var variabel i hur snabbt just den snurrade.
Så de kanske borde gå över de första 3TB diskarna och kolla de med då.

Ja, det är inget nytt för just WD att verkligen vara otydliga med varvtal på sina diskar. (WD Green var väl så gott som först med att göra valet att dölja denna info i specifikationstabeller och i stället hänvisa till sitt "IntelliPower"?)

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Hur disken uppträder internt är totalt likgiltigt bara de egenskaper den uppges ha utåt är korrekta.
Håller den sig till den ljud, vibrations, effekt och "dataprestanda" nivå de anger finns det inget att klaga på om det så vore en 15 000 rpm disk inuti lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har inte det här varit på tapeten förut om inkorrekt angiven RPM? Eller var det för Seagates diskar?

WD har tidigare märkt många av sina diskar med IntelliPower istället för att ange rotationshastigheten, där marknadsföringen fått många att tro att diskarna kan ändra rotationshastighet beroende på belastning. I själva verket har alla såna diskar haft en fast rotationshastighet, oftast 5400RPM eller 5900RPM. I de fallen var specifikationen tekniskt sett korrekt men inkomplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur disken uppträder internt är totalt likgiltigt bara de egenskaper den uppges ha utåt är korrekta.
Håller den sig till den ljud, vibrations, effekt och "dataprestanda" nivå de anger finns det inget att klaga på om det så vore en 15 000 rpm disk inuti lådan.

Hur ofta specificeras vibrationer vad gäller så väl frekvens som ljudnivå? Olika rotationshastigheter ger olika vibrationsfrekvenser, något som kan ge upphov till exempelvis resonans.

Vad gäller saker som strömförbrukning är även dessa siffror ibland sanning med modifikation, då det inte sällan anges snittvärden primärt, och inte maximal förbrukning eller hur förbrukningen ser ut i mer verkliga och/eller varierade scenarier. Att rent mekaniskt få metallskivor att snurra i 7200rpm kräver mer energi än att de ska snurra i 5400rpm.
Sen är det förvisso många andra saker som spelar in, så som strömsparlägen, energiförbrukning för eventuellt kontrollerkort, hur många fysiska skivor som används o.s.v.

Samma sak gäller även prestanda, det är sällan tillverkare specificerar hela IOPS-tabeller vid olika workloads direkt - utan snarare ett snittvärde och/eller maximalvärde. Intressant, men inte fullständigt. (Recensioner är en annan femma, men lycka till att hitta likvärdiga recensioner för varenda hårddiskvariant i de stora tillverkarnas lineup.)

Men rotationshastighet är fortfarande intressant för en del. Även om det inte är det för just dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur disken uppträder internt är totalt likgiltigt bara de egenskaper den uppges ha utåt är korrekta.
Håller den sig till den ljud, vibrations, effekt och "dataprestanda" nivå de anger finns det inget att klaga på om det så vore en 15 000 rpm disk inuti lådan.

Nja, jag tycker faktiskt det är viktigt att tekniska specifikationer är korrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur disken uppträder internt är totalt likgiltigt bara de egenskaper den uppges ha utåt är korrekta.
Håller den sig till den ljud, vibrations, effekt och "dataprestanda" nivå de anger finns det inget att klaga på om det så vore en 15 000 rpm disk inuti lådan.

Det du säger är förvisso logiskt, men det som inte är logiskt är att använda 5400rpm "class" som beskrivning.

Köper en bil med Fully electric drive "class" men visar sig sitta förbränningsmotor i. Ja vadå? Den presterar som en elbil.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling om det skall börjas med re-brandning av diskar i redan etablerade serier och varumärken.
WD's SMR fadäs har väl inte undgått någon nu.

Hur svårt hade det varit för alla hårddisktillverkare att ha en serie som heter "någonting-SMR" så man vet vad man köper?
Även om nu jag personligen klarar mig och även har use case för där SMR faktiskt fungerar OK så är det ju idag inte bara "hårddisk som hårddisk" som gäller när kreti och pleti skall ha någonstans att lagra filerna.

Näpp, bättring på alla fronter kring det här!
-Var uppriktiga och sluta smyg med att man hux-flux byter ut teknologi, märker med fel varvtal mm!

Sånt skall framgå tydligt, nu känns det mer som att man försöker sätta i system att komma undan med konsten att sälja en produkt, baserat på tidigare postitiva egenskaper, men som numera egentligen är en annan. Skärpning!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

I bought a couple of 12TB Mybook drives about a month ago. Before buying I had read online that users were reporting these actually contained white labelled versions of datacentre 7200 RPM drives and they would incorrectly report themselves as 5400 RPM in SMART values. Someone at that stage had also done some acoustic tests.

CrystalDiskInfo shows mine as 5400 RPM drives. I found them relatively loud and they vibrate the desk a lot. CrystalDiskInfo also indicates they get pretty hot (above 50 deg C) under prolonged load in their MyBook enclosures before I set up an extra fan for them. So I tend to believe 7200 RPM as I read before and now in this article.

7200 RPM would actually be good news for me because it might excuse the noise, vibration and heat somewhat. I would also hope for 7200 RPM based performance.

Permalänk
Medlem

Detta sker antagligen för att det är billigare att ha så få varianter på ingående delar som möjligt.

Den förhoppnigsvis sista hårddisk jag hade var en 3 TB WD Red, som jag köpte i ett försök att minimera dånet från kvarvarande hårddisk. Nu när jag bara har flashlagring så märker jag hur mycket den faktiskt lät, trots att den enligt flera oberoende tester var bland de tystare diskarna som gick att uppbringa vid tidpunkten, delvis p.g.a. lägre rotationshastighet.

Det känns inte avlägset att tro att detta beror på kostnadsjakt då volymerna på konsumentdiskar antagligen droppat rejält de senaste fem åren.

Permalänk
Medlem

WD börjar bli mera och mera oseriösa

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Snusfri

WD har åter igen gjort nummer 2 i det blå skäpet.
Blir framöver Seagate för min del, framförallt för att jag är väldigt nöjd med dem diskar jag har från dem, men även pga hur WD agerar numera.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Har för mig att min första WD RED hade beskrivningen 5400-7200RPM, men inte att den var variabel i hur snabbt just den snurrade.
Så de kanske borde gå över de första 3TB diskarna och kolla de med då.

WD green har historiskt alltid marknadsförts som 5400-7200rpm.

Folk/ÅF/resensenter har även tolkat det som att disken kan variera i varvtal dynamiskt och man såg ofta ÅF speca ut detta span med på alla Greens.

WD red var ju i princip samma disk förut med 1 års längre garanti och en någorlunda modifierad firmware som man dock kunde ändra det mest relevanta via mjukvara permanent ändå för att göra den ena mer lik den andra.

Själv blev jag tröt på det hela och gick in och läste på WD's egna sida och datablad för många år sedan och hela 5400-7200rpm grejen är att WD "resarverade" sig för att serien kan innehålla diskar med 5400 och 7200rpm men i alla fall då såldes inga 5400rpm WD greens enligt WD själva.

Lite samma sak var det väl med WD Red, med WD Red PRO kom ju 7200rpm.

Så utan att kolla in datablad så kan det ju vara så att WD fortfarande har samma "reservation" för WD red med där diskar i Red Serien kan ha olika varvtal beroende på modell.

Nu försvara jag inte WD, faktum är att jag dissar dom rätt jävla hårt efter SMR fiaskot och har senaste åren kört Toshiba så blev det nyligen igen.

Jag personligen förstår inte hur alla dessa färger ska hjälpa kunden.

En färg säger inte kunden något egentligen, det säger inte heller en IT kunnig person något som ska köpa in rätt disk till rätt uppgift.

Vad exakt är det för fel på företag som sysslar med teknik i dag där man inte lägre vill skriva ut specifikationer tydligt? Publicera korrekta och informativa datablad?

Personligen blir jag bara dum i huvudet över att få gräva som en detektiv efter "fakta och specs" på en produkt jag vill köpa men tyvärr verkar företag allt mer dölja specifikationer till förmån för marknads mumbo jumbo.

Ser detta över allt nu, satt och kollade på en pryl men det framgår inte om den var trådlös eller hade USB, fick kolla en review tillslut, liksom BASIC stuff ska skrivas ut!
Dom hade så klart photoshopat bort kabeln på alla produktbilder och nån sida med specs fans inte...

Min personliga åsikt är att ju MER insatt man är och ju MER man vet vad man ska ha en produkt till ju mer vill man veta om den så då är datablad med specs king.
Så för mig blir det ofta köp baserat på den som publicerar specs som passar mitt ändamål.

No specs no buy!

Kan företagen sluta med flummig jävla marknadsföring, det hjälper IGEN!

Permalänk
Medlem

Men vafn kan dom sluta ljuga, finns det någon disk man kan köpa nu, Seagate kör väl med SMR eller 7200rpm?

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Har inga mekaniska diskar. Men skulle jag köpt nån blir det WD ändå. Får migrän bara jag tänker på Seaskräp..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Tråkigt, Wd red var sjysta diskar. Nu blev dom påkomna med att smyga in smr diskar i somras, och nu fifflar dom med varvtal. Fifflare!

Det här är ju inget nytt - om man surfar runt lite på utländska forum så har det pratats om detta länge och det är lätt att spela in ljudet och senare analysera med spectrumanalys med lämplig ljudprogram se de fundamentala frekvenserna för tex. varvtalet.

det som är nytt är att WD-fanboysen som rätt aggressivt försvarat WD i vått och torrt under åren, börja känna sig svikna när WD inte beter sig på ärligt sätt och det nu är lite för uppenbart. - dumt misstag från marknads/strategi-sidan.

Det är som det heter att det kan ta 10 år att bygga ett förtroende för ett företag, men kan ruineras på några månader för att man har fel personer i toppen med fel ambitioner och 'cut corner'-tänk på saker som inte kan förenklas utan svåra konsekvenser... - har själv sett det på nära håll...

Om du frågar mig så är WD:s största misstag att de demonterade HGST som varumärken och börja blanda drive hej vilt mellan HGST-tillverkning med premiumdiskar för mer kräsna användare och tandon-plant tillverkning mer åt konsument och som kund vet man inte längre vad man får trots att man beställer på samma typ av disk.

När det gäller externa USB-diskar av alla tillverkare så har det alltid fyllts med vad som är på rull i tillverkningen för tillfället med ibland jackpot med servernivå av diskar och ibland tumme ned med rätt ointressanta desktopdiskar...

WD har dock under sedan innan 2010 varit kända att ibland nerfa diskar med annan firmware som stoppas in i USB-diskar för att bli mindre attraktiva för tex. NAS-bruk (och 2.5" externa USB-diskar skall vi inte prata om...) medans det var länge sedan tex. Seagate pysslade med sådant, utan diskarna där är samma med bara en USB/SATA-adapter påtryckt i externdisk-versionen som OEM-diskarna man köper i ESD-påse för några hundralappar till och längre garanti oavsett om det är 2.5 eller 3.5"-diskar...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrqaffe:

Hur disken uppträder internt är totalt likgiltigt bara de egenskaper den uppges ha utåt är korrekta.
Håller den sig till den ljud, vibrations, effekt och "dataprestanda" nivå de anger finns det inget att klaga på om det så vore en 15 000 rpm disk inuti lådan.

Obegripligt uttalande tbh. Jag står på Örjan Lax sida i den här frågan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inte sagt att man ska ljuga men man behöver inte heller specificera vissa egenskaper, det är ju ändå ganska vanlig att tillverkare inte anger alla detaljer så det är ju bara att utelämna uppgiften om ett specifikt varvtal för den i sig är egentligen ointressant som många andra tekniska detaljer de väljer att inte offentliggöra om hur det fungerar internt.

Har du en bil med förbräningsmotor ? Vet du i så fall vikter på kolv och vevstakar och öppningstider på ventilerna osv eller får du bara reda på effekt och vridmoment och är ovetande om hur motorn fungerar internt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja det låter ju inte så bra. Inte pålitligt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte sagt att man ska ljuga men man behöver inte heller specificera vissa egenskaper, det är ju ändå ganska vanlig att tillverkare inte anger alla detaljer så det är ju bara att utelämna uppgiften om ett specifikt varvtal för den i sig är egentligen ointressant som många andra tekniska detaljer de väljer att inte offentliggöra om hur det fungerar internt.

Har du en bil med förbräningsmotor ? Vet du i så fall vikter på kolv och vevstakar och öppningstider på ventilerna osv eller får du bara reda på effekt och vridmoment och är ovetande om hur motorn fungerar internt ?

Hur en disk presterar står ju i direkt relation till dess rotationshastighet.

Varvtalet avgör ju hur låg tid det tar för en sektor att rotera ett varv och komma tillbaks under läs/skriv huvudet igen så det är i allra högsta grad relevant om accesstiden måste hållas nere och dom flesta som labbat med 5400 och 7200rpm kan nog intyga att skillnaden är märkbar.

Varvtalet står också i relation till ljudnivå och framförallt strömförbrukning.

Det går åt mer energi att hålla 7200rpm än 5400rpm då man har friktion mellan plattor och gas inuti disken.

För en NAS hemma kan 5400rpm vara nice då man inte behöver max prestanda per disk, vill ha låg ljudnivå och strömförbrukning.

Men å andra sidan är det en NAS som ska stå gömd nånstans där den inte hörs, där dom som använder den är power users så vill man ju ha all disk prestanda man kan få så då är ju 7200rpm klart mer intressant.

Att INTE skriva ut spec i en jävla PDF och publicera på sin hemsida det är rent ut sagt kasst och ett bra sätt att få kunder att titta efter rätt produkt nån annan stans.

Permalänk
Inaktiv

Då jag sedan en tid tillbaks börjat köpa in WD Elements 12TB diskar för att chucka inför uppgradering av NAS så börjar jag bli mer och mer tveksam till att köra WD över huvudtaget. WD är ett företag jag nog inte kommer göra affärer med i framtiden. Går inte att lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Men vafn kan dom sluta ljuga, finns det någon disk man kan köpa nu, Seagate kör väl med SMR eller 7200rpm?

Jag kör 3st Toshiba N300 8Tb, första köpt för snart 3 år sedan tror jag, två till rätt nyligen.
Dom har 128Mb cache och PMR teknik än så länge, men bäst att alltid dubbelkolla så inte dom drar en WD dom med.
Men Toshibas P serie för "desktop" är SMR numera vad jag kan få fram.

Finns även X300 serien, för gamers säger Toshiba annars verkar det vara i stort sett samma disk som N300.

Mina N300 8Tb är snabba i alla fall, når en 240-250Mb/sek med en disk, rätt snabba ända ner till strax under sista 1Tb sedan blirt märkbart att dom börjar bli fulla.