Hallå ska köpa billljud och behöver råd på vad jag ska ha.
Visa signatur
Visa signatur
|8320 @ 4GHz| Asus M5A97 LE 2.0| H80i | RipJaws 8GB | ASUS GTX 660 TI | CX 500M | Sandisk Ultra 128GB |
Hej!
Jag är ute efter att uppgradera ljudet i min Subaru legacy 2004 A-traktor. Jag har en budget på ungefär 15k, och jag är ute efter bass heavy ljud så jag kan stå utanför korv tjorren och dunka om jag vill men jag vill även ha det ganska klart/bra ljudkvalite. Jag har redan en stereo: Kenwood DDX4023BT. Själv så är jag inte så kunnig inom ljud och det är därför jag är här och söker råd. Gärna en färdigbyggd basslåda så det blir lite smidigare.
Kom gärna med förslag på vad för olika högtalare och basar ni tror kommer passa min smak.
Mvh Carl
Läs först tråden @ https://www.sweclockers.com/forum/trad/1606211-berakning-av-b... så har du baseriet lite mer klart för dig, dvs om du ska spela för andra eller dig själv - med uppvevade (låta bra) eller nervevade rutor (spela allan) - för det har stor inverkan på dimensioneringen av högtalare och låda. Klass-D för basen är det mest ekonomiska men för fram-steg (högbas, mellan och diskant) kan det ge interferenser som låter illa.
För bäst ljud, ha bara främre dörrhögtalare inkopplade och skippa bakdörrarna då löptider och dörresonans kommer att göra stereobilden diffus och konstig. Vilket av de vanliga märken duger bra och dimensionera det för ca 100 - 200 watt RMS x 2. Använd helst inte koaxialhögtalare.
Dimensionera kableringen i överkant. Ett extra litet batteri (med låg ESR) i skuffen för basen kan användas istället för en stor 1F eller 2F kondensator (ca 1F per tusen watt).
Det finns hur mycket som helst att dryfta om billjud - och man får aldrig det perfekta ljudet på första försöket.
Till att börja med så skall du ha ström, du skall absolut inte blanda olika batterier med olika åldrar och storlekar för då blir det kattskit av allt. Lägger du upp till 5kkr på batterier skulle jag köra på LTO, ett 40ah pack klarar av upp till 4000w rms med frisk och en någorlunda stor generator, du får inte alls samma spänningsdrop som med vanliga batterier. Då förutsätter jag att du endast spelar med bilen igång.
Om du ska spela med bilen avstängd bör du dock köra agm-batterier då du har mer ah som gör att du kan spela längre men du får räkna med spänningsdrop som kan ställa till med problem.
För att få så mycket bas som möjligt utan att äta upp hela budgeten på ström och slutsteg, så se till att bygga en ordentlig låda anpassad efter basen/basarna. Alltså bygg en låda efter basen och köp inte en färdig på t.ex brl, dem kommer säga att dem är gjorda efter ditten och datten men dem vill ofta bara sälja saker även om dem är väldigt duktiga. Med en riktig låda utformad efter basarna så kommer du galet långt på bara 3000w rms och 2st 12"/15" beroende på vad du har plats för.
Sen tycker jag inte du ska ha slutsteg på flera tusen watt till middar som många kör idag. Jag hade kört ett steg på typ 4x250 eller 2x500rms, det spelar sjukt högt och så länge du inte kör 10"/12" middar så tjänar du inget på mera effekt, du hör sällan skillnad på en 8" mid som går på 200 eller 500 rms, du stressar bara motorn på högtalaren och äter mer ström.
Vill du känna av riktig midbas som ger ett bättre ljud men till priset av att du får offra lite volym så tycker jag du ska köra på gzck 200 eller dd-vo w8, dessa element går att dela ner till 60hz i en bra byggd dörrsida/låda och dem spelar fruktansvärt hårt och ändå rätt så högt. Du kan köra på billigare avatar/edge-paket och dem kommer spela "högre" men ingen vidare midbas och ljudet kommer kännas "platt". Vill du vara den som spelar högst av alla men inte bryr dig om midbas så skall du köra apocalypse m81a, finns ingen som spelar högre mellanregister än dessa plus att dem spelar klart till sk. från edge som också spelar svinhögt men det låter för jävligt.
Viktigt att ha rätt diskanter beroende på middar också.
Men om du vill göra det enkelt så åker du till närmsta bilstereo butik så hjälper dem dig att fixa ett paket och du kommer helt klart bli nöjd, men om du vill få ut det där lilla extra så bygger du egen låda till basarna och köper riktiga middar.
Lycka till och fråga om det är något du undrar, blev ett väldigt mkt längre inlägg än det var meningen.
|8320 @ 4GHz| Asus M5A97 LE 2.0| H80i | RipJaws 8GB | ASUS GTX 660 TI | CX 500M | Sandisk Ultra 128GB |
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.