Behöver hjälp med CPU och GPU

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med CPU och GPU

Har en I5 7400, GTX 1070 8GB
Förstår inte hur CPUn är på 100 konstant och GPUn på 30-35
någon som har nån aning?

Permalänk
Medlem

När då? I spel? Vilka spel? Vilka inställningar?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

När då? I spel? Vilka spel? Vilka inställningar?

oj glömde skriva, ja då jag spelar, i alla spel har lägsta inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norriiz:

Har en I5 7400, GTX 1070 8GB
Förstår inte hur CPUn är på 100 konstant och GPUn på 30-35
någon som har nån aning?

Skrivet av norriiz:

oj glömde skriva, ja då jag spelar, i alla spel har lägsta inställningarna.

Vad har du för operativsystem, använder du någon brandvägg/antivirus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norriiz:

oj glömde skriva, ja då jag spelar, i alla spel har lägsta inställningarna.

Med lägsta inställningarna så behöver inte grafikkortet göra så mycket, så då blir det lätt att CPUn blir en flaskhals.
Drar du upp grafikinställningarna så kommer grafikkortet att behöva jobba hårdare, och vid någon punkt så blir det GPU som är en flaskhals istället.

Med andra ord, kör du på lägsta grafikinställningarna i spel, och med en relativt svag CPU som du har, då är det inte så underligt om den går i taket.
Lite underligt om den ligger på 100% precis hela tiden som du spelar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad har du för operativsystem, använder du någon brandvägg/antivirus?

Har Windows 10 och Eset nod 32

Permalänk
Medlem
Skrivet av norriiz:

Har Windows 10 och Eset nod 32

Om du startar aktivitetshanteraren, vilka är dom aktiva processerna som håller igång din cpu på 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Om du startar aktivitetshanteraren, vilka är dom aktiva processerna som håller igång din cpu på 100%?

Sitter ej vid datorn nu men de enda apparna jag brukar ha igång är discord spotify och spelet som då är gta/cs/fortnite osv allt möjligt

Permalänk
Medlem

Din processor är jätteklen. Den får svettas.

Temperatur på cpu samt processorklock när detta händer? Den kanske throttlar och klockar ner sig och då blir den ännu klenare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Din processor är jätteklen. Den får svettas.

Temperatur på cpu samt processorklock när detta händer? Den kanske throttlar och klockar ner sig och då blir den ännu klenare.

CPU ligger kring 40 grader, å klockar 3,4Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av norriiz:

CPU ligger kring 40 grader, å klockar 3,4Ghz

40 grader på CPU när den jobbar 100% ? knappast

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Kan aldrig tänka mig att cpu ligger på 40 grader under 100% load, i så fall har du något monster till kylanordning.
Kolla temps då processorn faktiskt är maxbelastad, dvs när du spelar.
Och som andra är inne på: i5 7400 är lite i klenaste laget jämfört med gtx 1070.
CPUn är flaskhalsen i systemet och bör uppgraderas för att slippa beskrivet problem.
För referens går till och med en gammal i5 2500k att skrämma upp till att bli snabbare än i5 7400 utan problem...
Nu vet jag inte vilket moderkort du har. Men det går säkert att få tag på t.ex en 7600 eller 7600k bättre beg för en lämplig peng. Om inte en i7 7700 eller 7700k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

Kan aldrig tänka mig att cpu ligger på 40 grader under 100% load, i så fall har du något monster till kylanordning.
Kolla temps då processorn faktiskt är maxbelastad, dvs när du spelar.
Och som andra är inne på: i5 7400 är lite i klenaste laget jämfört med gtx 1070.
CPUn är flaskhalsen i systemet och bör uppgraderas för att slippa beskrivet problem.
För referens går till och med en gammal i5 2500k att skrämma upp till att bli snabbare än i5 7400 utan problem...
Nu vet jag inte vilket moderkort du har. Men det går säkert att få tag på t.ex en 7600 eller 7600k bättre beg för en lämplig peng. Om inte en i7 7700 eller 7700k.

Har en jävla märkesdator som är kanske 3 år, har ett Asus H110 Express moderkort, och ja, skulle behöva uppgradera CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

40 grader på CPU när den jobbar 100% ? knappast

Ska kolla, vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

40 grader på CPU när den jobbar 100% ? knappast

Sitter och är i ett game nu, 45 grader visar Speccy och aktivitetshanteraren visar att CPU har plattan i mattan

Permalänk
Medlem
Skrivet av norriiz:

Sitter och är i ett game nu, 45 grader visar Speccy och aktivitetshanteraren visar att CPU har plattan i mattan

Din processor ligger definitivt inte på 45 grader i full belastning, ladda ner CPUID Hardware monitor och se vilka värden du får i det programmet, ditt Speccy visar helt uppåt väggarna fel.