Fredagsfokus 3: Directstorage, Velocity Architecture och RTX IO

Permalänk
Medlem

@cyklonen: så inte ROM eller non-volatile RAM?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Jag syftade på system där primärlagringen består av en hårddisk. Av tekniska skäl är det ju som bekant uteslutande sekventiella överföringarna som kan ske med något hundratal MByte/sek, prestandan går genom golvet så fort sökning är inblandad, där en modern HDD har ca 80 IOPS för 4 KB-läsning mot en typisk SATA-SSD idag som har ca 10000 IOPS i samma scenario.
Jo, det finns många sätt att använda tekniken på. Jag tror det är svårt att förutspå vad den största vinsten kommer att bli, det hänger dels på spelens uppbyggnad och på hur utvecklarna väljer att implementera tekniken.
I normala fall är det ett väldigt skyfflande av data fram och tillbaka till RAM innan den ska skyfflas vidare till RAM VRAM. Det är många latenser på vägen, och smala bussar att försöka trycka data genom samtidigt som allt annat som händer i systemet ska gå genom dem. Man kapar bort en hel massa onödiga steg med Direct Storage.

Detta med I/O-prestanda som tar knäcken på CPUn förekommer även i andra scenarion, som LTT nämner i sin video nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=4ehDRCE1Z38

Skrivet av Sveklockarn:

I normala fall är det ett väldigt skyfflande av data fram och tillbaka till RAM innan den ska skyfflas vidare till RAM VRAM.

Fixat det åt dig.
Jag hoppas på DirectStorage i Windows redan till våren 2021, men jag skulle inte bli förvånad om det blir sent på året.

Tror att det kommer lanseras i två steg;
Första steget handlar helt enkelt om att minska texturpoppandet, slipper man detta blir man lite gladare, har man inte tekniken är det ungefär som förut, texturer tenderar ju att poppa upp.
För detta krävs egentligen vare sig PCI4 eller en speciell NVMe, det räcker med vanlig NVMe, DirectStorage, stöd för den i grafikkort och spel.

Steg två som nyttjar tekniken, på ett liknande sätt vi såg i speldemot, tror jag dock dröjer, hoppas bara att det inte blir som DX12, det släpptes sommaren 2015, först på senare det börjat ta fart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fixat det åt dig.

Tack.

Skrivet av Ratatosk:

Jag hoppas på DirectStorage i Windows redan till våren 2021, men jag skulle inte bli förvånad om det blir sent på året.

Tror att det kommer lanseras i två steg;
Första steget handlar helt enkelt om att minska texturpoppandet, slipper man detta blir man lite gladare, har man inte tekniken är det ungefär som förut, texturer tenderar ju att poppa upp.
För detta krävs egentligen vare sig PCI4 eller en speciell NVMe, det räcker med vanlig NVMe, DirectStorage, stöd för den i grafikkort och spel.

Steg två som nyttjar tekniken, på ett liknande sätt vi såg i speldemot, tror jag dock dröjer, hoppas bara att det inte blir som DX12, det släpptes sommaren 2015, först på senare det börjat ta fart.

Jag har nog personligen inte varit med om en enda textur-popp sedan jag gick över till att ha SSD som primär enhet för OS/spel år 2012, däremot har ju i stort sett varenda spel fortfarande irriterade hissturer (typ Mass Effect) eller meningslösa cutscenes (Witcher 3) som är satta att spelas upp en viss tid, och som oftast inte kan skippas. Om detta kan minskas är det en enorm vinst för alla storspel.

Av all skit i segmenterade spelvärldar föredrar jag ändå en simpel laddskärm med en enkel progress bar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Tack.
Jag har nog personligen inte varit med om en enda textur-popp sedan jag gick över till att ha SSD som primär enhet för OS/spel år 2012, däremot har ju i stort sett varenda spel fortfarande irriterade hissturer (typ Mass Effect) eller meningslösa cutscenes (Witcher 3) som är satta att spelas upp en viss tid, och som oftast inte kan skippas. Om detta kan minskas är det en enorm vinst för alla storspel.

Av all skit i segmenterade spelvärldar föredrar jag ändå en simpel laddskärm med en enkel progress bar.

I "Open World" kan jag ibland se detta, när Celler skall laddas in.
Enkelt exempel, i själva verket har man oftast fler celler är 3*3 kanske 5*5 eller 7*7.
Jag tror att du redan känner till detta, lite mer för allmän kunskap.

• O är spelarens plats.

• X är celler vars texturer har laddats in.

• : är celler som inte laddats.

• + är celler som måste laddas in.

• - är celler som kan laddas ur.

:XXX: :XOX: :XXX: Spelaren förflyttar sig en cell österut. :-XX+ :-XO+ :-XX+

Man kommer se texturer poppa upp i de celler som läses in, ofta hjälper inte en snabb SSD, CPUn måste packa upp det paket i vilket de ligger, detta tar lite tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jag har nog inte uppmärksammat det personligen, men det innebär ju inte att det inte händer.

Jag tänker mer på hur sugigt det är att spela ett spel där illusionen av en stor värld spricker så fort man granskar detaljerna, som t.ex. när man spelar Skyrim och ser att allting utanför en viss radie runt avataren i praktiken bara är en kuliss. Nu kan jag ha förståelse för att ett spel från 2011 har såna begränsningar, det såg ju ändå extremt bra ut för sin tid.

Nu känns det som att vi är på väg in i ett nytt tidevarv där skillnaderna mot dagens speltitlar kommer kännas ungefär som det är när man jämför Morrowind med Witcher 3.

Permalänk

Förslag på förbättringar @UndaC:
Lägg alla fredagsvideor (fredagspanelen || motsvarande) i sweclockers befintliga rss-poddflöde.
1. Gör till ljudfil
2. Ladda upp
3. Klart!
4. Laddas med automatik ner på min telefon och in i mina öron.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av KattIMössa:

Förslag på förbättringar @UndaC:
Lägg alla fredagsvideor (fredagspanelen || motsvarande) i sweclockers befintliga rss-poddflöde.
1. Gör till ljudfil
2. Ladda upp
3. Klart!
4. Laddas med automatik ner på min telefon och in i mina öron.

Fredagspanelen finns ju redan som podd på alla ställen man lyssnar på poddar (förutom Spotify men det fixade vi till slut i morse )
Fredagsfokus ska också få lite kärlek där är tanken.

Eller missuppfattar jag något nu?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Fredagspanelen finns ju redan som podd på alla ställen man lyssnar på poddar (förutom Spotify men det fixade vi till slut i morse )
Fredagsfokus ska också få lite kärlek där är tanken.

Eller missuppfattar jag något nu?

Jag tänker att fredagsfokus ska ut i samma kanal som fredagspanelen. Fredagspanelen ligger ju faktiskt på "sweclockers"-kanalen; vilket innehåller mer än bara fredagspaneler.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd