Permalänk
Medlem

Tänkte gå på en visning i helgen på ett hus jag nyss fick reda på att det ligger ute (har väntat på att det skall läggas ut i månader), har läst igenom allt som finns att läsa och har även varit där för många år sedan (10+), men behöver fräsha upp minnet och se ev förbättringar som gjorts. På bilderna ser det bra ut.

Dock tycker jag utropspriset är något högt och oroar mig lite över värderingen, även om jag skulle renovera att det kanske inte når upp till utropspriset? Hus i närheten, möjligen inte lika fina eller lika stor tomt, men de ligger under halva priset. Dock är nog detta chansen man får om man nu vill ha huset.

Eftersom man kom in i matchen lite sent så har jag plöjt många sidor om lånelöften samt bolån de senare dagarna. Dock har jag frågan om varför man anger lånebelopp och ev huspris vid lånelöfte, är inte detta endast för att man ska få se hur mycket man skall få låna?

Vilken info kommer att finnas i lånelöftet?

Den riktiga ansökan kräver väll mer detaljerade uppgifter?

Tillägg:
En stor del av min årsinkomst består av bonus och aktier, säkert närmare 50%, stämmer det att banken inte bryr sig om detta?

Permalänk
Medlem

@Aktsu: exakt han sa att rabatten gäller ett år sedan skulle jag bara ringa och " påminna " för att få samma rabatt igen men det är klart att han kan ha sagt så bara för att låsa fast en.

Kanske lycko tänkande men varför jag tänkte binda en på 3 år sen en rörlig är för jag tänkt amortera rätt aggresivt på rörliga delen och få ner belåningen under 70% på 3 år. vilket jag klarar av utan större problem sen byta bank och få bättre ränta. Samtidigt är det nog mer lönt att stoppa in de pengarna på ISK kontot och låta de växa ännu mer och köra minimal amortering och sen göra en ny amorteringsgrundande värde på lägenheten om 5 år( som förhoppningsvis stigit i pris tills dess )

Men jag har helt klart blivit lite klokare av det du säger och har lite att fundera över innan jag signerar via BankID

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

@Aktsu: exakt han sa att rabatten gäller ett år sedan skulle jag bara ringa och " påminna " för att få samma rabatt igen men det är klart att han kan ha sagt så bara för att låsa fast en.

Generellt sett är det inget problem att få behålla ungefär samma rabatt. Banken har förstås intresse av att hålla en lagom nöjd som kund och visar man att man är aktiv (d.v.s. har lite koll på marknaden) så vet de också att man kommer byta bank om de inte håller en lagom nöjd. Är ju bara att börja lägga delarna på rörligt varefter de löper ut om du inte hittar bank som är villig att ta över del av bolånet den dag du blir missnöjd.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

@Aktsu: exakt han sa att rabatten gäller ett år sedan skulle jag bara ringa och " påminna " för att få samma rabatt igen men det är klart att han kan ha sagt så bara för att låsa fast en.

Kanske lycko tänkande men varför jag tänkte binda en på 3 år sen en rörlig är för jag tänkt amortera rätt aggresivt på rörliga delen och få ner belåningen under 70% på 3 år. vilket jag klarar av utan större problem sen byta bank och få bättre ränta. Samtidigt är det nog mer lönt att stoppa in de pengarna på ISK kontot och låta de växa ännu mer och köra minimal amortering och sen göra en ny amorteringsgrundande värde på lägenheten om 5 år( som förhoppningsvis stigit i pris tills dess )

Men jag har helt klart blivit lite klokare av det du säger och har lite att fundera över innan jag signerar via BankID

De kan ju säkert vara schyssta men inget jag skulle våga lita på.

Du kan amortera på bundna lån också, man kan även ändra amorteringstakt på bundna lån (kan bero på bank), så det är inget skäl att ha det rörligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

@Triffid: Kan man inte flytta sin rörliga och 1års till en annan bank isåfall. eller vill andra banker inte röra vid en med kvast ens om man har en del av lånet i annan bank?

Dom får inte första pant så nej, ingen annan bank är ett dugg intresserad.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Ungefär samma situation angående lön. för mig brydde de sig inte, frågade inte ens om arbetsgivar intyg eller något. De kollade vad jag fått inbetalt på lönekontot sedan januari-Juli och delade det på 7, uppskattad lön blev 35k. Det roliga var att jag var timanställd från dec-mars ( lönen betalades månaden efter man jobbat ) men jobbade inget i januari så jag hade 0 i lön under februari , såklart fick jag lite extra av semesterersättning men det vägde knappast upp en månad utan jobb, April fick jag tillsvidare på samma företag och fick hoppa in i bonus systemet direkt och även räkna in från förgående år så jag får full bonus nu i november, vilket jag även visade upp intyg på till bankmannen. Han räknade ej med bonusen dock då det inte är garanterat att man får den varje år

Nu tänker jag högt men det går säkert bra så länge du kan visa intyg på att du får aktier osv, dock är ju aktier lite volatila så det kan jju gå åt helvete i värsta fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tänkte gå på en visning i helgen på ett hus jag nyss fick reda på att det ligger ute (har väntat på att det skall läggas ut i månader), har läst igenom allt som finns att läsa och har även varit där för många år sedan (10+), men behöver fräsha upp minnet och se ev förbättringar som gjorts. På bilderna ser det bra ut.

Dock tycker jag utropspriset är något högt och oroar mig lite över värderingen, även om jag skulle renovera att det kanske inte når upp till utropspriset? Hus i närheten, möjligen inte lika fina eller lika stor tomt, men de ligger under halva priset. Dock är nog detta chansen man får om man nu vill ha huset.

Eftersom man kom in i matchen lite sent så har jag plöjt många sidor om lånelöften samt bolån de senare dagarna. Dock har jag frågan om varför man anger lånebelopp och ev huspris vid lånelöfte, är inte detta endast för att man ska få se hur mycket man skall få låna?

Vilken info kommer att finnas i lånelöftet?

Den riktiga ansökan kräver väll mer detaljerade uppgifter?

Tillägg:
En stor del av min årsinkomst består av bonus och aktier, säkert närmare 50%, stämmer det att banken inte bryr sig om detta?

Ang. Vad som står i lånelöftet så står det bara våra namn och personnummer samt hur mycket vi får teckna i lån. Samt hur länge löftet gäller + massa klausuler om att en bedömning görs beroende på fastighet och att löftet inte är nån garanti osv.

Beroende på huspriset så ändras belåningsgraden och därefter även amorteringen beroende på hur dyr fastigheten är även om lånet är samma. Går man över/under 70% eller 4.5xårsinkomst så kan utgifterna varje månad öka och därmed sänka hur mycket man får låna.

Banken ser till säkra inkomstkällor, bonus (som är extra) och aktieutdelningar/vinster ser de inte som säkra inkomster.
När vi skulle söka löfte och vi Skulle bevisa vår kontantinsats räknade pengar sparade i fonder som 0kr. Var tvungen att sälja för att de skulle gå med på att räkna det som kontanter.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Han nämnde att det blir en " straffavgift " om man amorterar extra på låsta lån och att det ej gick att ändra amorteringstakt eller byta om jag vill amortera från 1 åringen istället om jag väljer att amortera allt från 3åringen. Kan vara Swedbanks egna regler

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa: I see, jag har en tredjedel av kontantinsatsen på bankkonto och resten i aktier på Avanza. Oh well, väntar på att de ska kontakta mig angående lånelöftet så får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

@Aktsu: exakt han sa att rabatten gäller ett år sedan skulle jag bara ringa och " påminna " för att få samma rabatt igen men det är klart att han kan ha sagt så bara för att låsa fast en.

Bankerna kallar det väl rådgivare även om rångivare möjligen hade vart bättre. Litar lika mycket på en som en säljare på Elgiganten eller motsvarande. Skönt med de färdigförhandlade erbjudande med ok ränta så slipper man springa efter banker 1 gång per år.

Permalänk
Medlem

Tjo, är i slutprocessen av att genomföra mitt första gemensamma (50/50) bostadsköp och ska skicka iväg handpenningen inom kort. På grund av att jag jobbat i många år medan min blivande sambo precis studerat klart hade hen inte medel att gå in 50/50 till insatsen.

Även om det finns tillit (annars hade vi ju inte köpt bostaden) så har vi diskuterat saken och är överens om att vara "korrekta" och skriva samboavtal/skuldebrev. När man söker på saken blir man översvämmad om firmor som vill ha tusenlappar för att framställa samboavtal och skuldebrev. Är det verkligen nödvändigt att använda sådana tjänster för att det ska bli "rätt" eller kan man helt enkelt lita på- och använda de gratismallar man kan hitta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

@Aktsu: Han nämnde att det blir en " straffavgift " om man amorterar extra på låsta lån och att det ej gick att ändra amorteringstakt eller byta om jag vill amortera från 1 åringen istället om jag väljer att amortera allt från 3åringen. Kan vara Swedbanks egna regler

Gäller samtliga banker. Skulle du tex flytta med ett bundet lån och det inte går att överföra på ett annat objekt får du också betala så kallade ränteskillnadsersättning.
Som andra sagt kan du dock vid teckning av lånet komma överens om att du skall amortera xxx kr/månad på ett bundet lån (vet inte om alla banker har den flexibiliteten dock) utan att behöva betala någon ersättning.

https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/rantesk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

@Aktsu: Han nämnde att det blir en " straffavgift " om man amorterar extra på låsta lån och att det ej gick att ändra amorteringstakt eller byta om jag vill amortera från 1 åringen istället om jag väljer att amortera allt från 3åringen. Kan vara Swedbanks egna regler

För mig hos Handelsbanken så kan jag ändra månadsamortering på bundna lån utan kostnad men vill jag amortera extra i klump så är det ränteskillnadsersättning på det. Vid tecknade går det att välja fritt hur mycket man vill amortera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Tjo, är i slutprocessen av att genomföra mitt första gemensamma (50/50) bostadsköp och ska skicka iväg handpenningen inom kort. På grund av att jag jobbat i många år medan min blivande sambo precis studerat klart hade hen inte medel att gå in 50/50 till insatsen.

Även om det finns tillit (annars hade vi ju inte köpt bostaden) så har vi diskuterat saken och är överens om att vara "korrekta" och skriva samboavtal/skuldebrev. När man söker på saken blir man översvämmad om firmor som vill ha tusenlappar för att framställa samboavtal och skuldebrev. Är det verkligen nödvändigt att använda sådana tjänster för att det ska bli "rätt" eller kan man helt enkelt lita på- och använda de gratismallar man kan hitta?

Använd gratis-mallar. Lite mer om legala bitarna här:

Samboavtal: https://lawline.se/answers/vad-kravs-for-giltigt-samboavtal
Skuldebrev: https://lawline.se/answers/vad-kravs-for-ett-giltigt-skuldebr...

Värt att tänka på vid kombination: https://enklajuridik.se/skuldebrev-och-samboavtal/

Permalänk
Medlem

Tror jag har vunnit Budgivningen nu på ett hus, har varit ett väldigt segt budgivande, men nu har det varit tyst över 24h sen senaste bud.

Försöker hitta på nätet när Lagfart samt Pantbrev ska betalas. Och vad kommer dessa kosta mer exakt? Hittar olika uppgifter.

Bud: 900 000 kr
Taxeringsvärde: 568 000 kr
Taxeringsvärde: Byggnad : 450 000 kr
Taxeringsvärde: Mark : 118 000 kr
Pantbrev: 3 st om totalt 165 000 kr
Bank: Swedbank

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tror jag har vunnit Budgivningen nu på ett hus, har varit ett väldigt segt budgivande, men nu har det varit tyst över 24h sen senaste bud.

Försöker hitta på nätet när Lagfart samt Pantbrev ska betalas. Och vad kommer dessa kosta mer exakt? Hittar olika uppgifter.

Bud: 900 000 kr
Taxeringsvärde: 568 000 kr
Taxeringsvärde: Byggnad : 450 000 kr
Taxeringsvärde: Mark : 118 000 kr
Pantbrev: 3 st om totalt 165 000 kr
Bank: Swedbank

Tack

Pantbreven kostar 2% av det du ska låna minus befintliga pantbrev.

Så ska du t ex låna 665.000 blir det nya pantbrev på 500.000 som då kostar 10.000.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tror jag har vunnit Budgivningen nu på ett hus, har varit ett väldigt segt budgivande, men nu har det varit tyst över 24h sen senaste bud.

Försöker hitta på nätet när Lagfart samt Pantbrev ska betalas. Och vad kommer dessa kosta mer exakt? Hittar olika uppgifter.

Bud: 900 000 kr
Taxeringsvärde: 568 000 kr
Taxeringsvärde: Byggnad : 450 000 kr
Taxeringsvärde: Mark : 118 000 kr
Pantbrev: 3 st om totalt 165 000 kr
Bank: Swedbank

Tack

Lagfart: 900 000 kr * 1,5% = 13 500 kr
Pantbrev: (900 000 kr * 0,85 (kontantinsats 15%) - 165 000 kr) * 2% = 12 000 kr

Betalar du mer i kontantinsats blir det givetvis lägre på pantbrevet.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Lagfart: 900 000 kr * 1,5% = 13 500 kr
Pantbrev: (900 000 kr * 0,85 (kontantinsats 15%) - 165 000 kr) * 2% = 12 000 kr

Betalar du mer i kontantinsats blir det givetvis lägre på pantbrevet.

Plus 825 kr i expeditionsavgift för lagfarten och 375 kr i dito per pantbrev.

Permalänk
Medlem

Och pantbreven betalar du genom banken samtidigt som du får ditt lån dvs på tillträdesdagen. Lagfart får du hem en faktura när den går igenom kanske en månad senare. Det beror lite på.

Permalänk
Medlem

Jag och sambon köpte hus och ska till banken SEB i veckan för att förhandla bolån. Vi ska låna 85% på 2,8 miljoner. Vad skulle vara en rimlig ränta och några andra tips inför samtalet?

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Jaså, var ändrar man den i sådana fall för det ska inte gå och jag ser inget sånt alternativ. Du bör inte heller kunna göra det då amorterar du snabbare kommer du betala mindre ränta än beräknat på din bundna ränta. Långsammare brukar dock gå utan problem då det ger banken mer betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: Jaså, var ändrar man den i sådana fall för det ska inte gå och jag ser inget sånt alternativ. Du bör inte heller kunna göra det då amorterar du snabbare kommer du betala mindre ränta än beräknat på din bundna ränta. Långsammare brukar dock gå utan problem då det ger banken mer betalt.

Via bankkontakten. Jag antar att det är inom vissa gränser så en majoritet av lånet finns kvar hela den bundna löptiden, men det skulle inte vara några problem att göra när jag frågade förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@swetox: I see, jag har en tredjedel av kontantinsatsen på bankkonto och resten i aktier på Avanza. Oh well, väntar på att de ska kontakta mig angående lånelöftet så får vi se.

Om du menar att du är seriös med att gå på visning och hoppa in på en budgivning så är det hög tid att sälja av aktier så att du istället har kontantinsatsen som likvida medel. Det kan gå fort att hamna i läget att lönelöftet ska eskaleras vidare till en låneansökan och då gäller det att vara beredd.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Aktsu: då är det snarare att din kontakt efterskänker rse, det är inte jätteovanligt då en ändring av amortering är småpengar i räntekostnader men det är inte du automatiskt slipper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: då är det snarare att din kontakt efterskänker rse, det är inte jätteovanligt då en ändring av amortering är småpengar i räntekostnader men det är inte du automatiskt slipper.

Så kan det vara, jag sa dock aldrig att det var något man automatiskt slipper utan att det är helt enkelt den dealen jag fått. Lär inte vara någon unik deal heller så det går nog garanterat att få på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag och sambon köpte hus och ska till banken SEB i veckan för att förhandla bolån. Vi ska låna 85% på 2,8 miljoner. Vad skulle vara en rimlig ränta och några andra tips inför samtalet?

Hade tagit en titt här https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/ - Där får du en överblick om olika bidningstider, belåningsgrad och annat kring räntor. Sedan beror det på vad du är för typ för kund hos banken också. Krävs nog en hel del engagemang om man enbart har den privata sidan hos dem.

Då de presenterar listpris om du nu t.ex. väljer rörligt och den rabatt ni får så säger ni helt enkelt att ni är missnöjda och hade tänkt er annan nivå på räntan. Men ni får nog gå in dit med vad ni önskar komma ner till beroende på bindning eller rörligt och därifrån arbeta nedåt/uppåt.

Banktjänstemännen är sluga och det är bankerna också

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag och sambon köpte hus och ska till banken SEB i veckan för att förhandla bolån. Vi ska låna 85% på 2,8 miljoner. Vad skulle vara en rimlig ränta och några andra tips inför samtalet?

Måste ni gå via SEB? Jag och sambon tog lån på cirka 2.8mil (85%) i slutet av Februari och fick 1.25% på 3år via Handelsbanken.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Finns det några riktigt bra sidor eller videos att studera inför att man ska köpa hus med banklån och allt vad det innebär?

Kanske har någon skrivit en bok som någon i tråden rekommenderar, eller om det finns någon bra artikelserie etc?

Letar helt enkelt efter en bra grundkompetens då vi ska köpa hus om 2-3 år cirka.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Inaktiv

Tänk om räntorna helt plötsligt blev som på 90-talet, då skulle nog en stor del av Sveriges befolkning få de tufft.

Hade en ränta på 13,7% på mitt första lån som jag tog i början av 1990.

Många idag lever på gränsen och de behövs nog inte så stora förändringar för att många inte klarar av att betala sina lån, idag så köper nästan ingen saker kontant längre utan allt går på avbetalning.

Jag kommer att vara skuldfri innan jag går i pension och de känns skönt, kommer betala klart mitt lån innan dess,

Permalänk
Medlem

@anon301768: Tänk om vi fick ett kärnvapenkrig där alla dog också. Sitter nu och tittar på en räntekurva för forward IBOR som inte ens bryter 1% något år på en 30 årig horisont.