Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

ännu en uppdatering. Då swedbank sänkt sina listräntor och mitt lån utbetalas 4 Nov så har jag numera

450 000kr rörlig 1.45%
450 000kr 1 år 1.1%
460 000kr 3 år 0.95%

Varför delade du lånet i tre delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Varför delade du lånet i tre delar?

Nu är det ju extremt små belopp och korta perioder, så håller nog med dig, men traditionellt gör man det för att inte få jättesmäll när räntorna är på väg upp och istället få en tredjedels-smäll per ny period. Lite som att kissa i byxorna, det är skönt en stund!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Nu är det ju extremt små belopp och korta perioder, så håller nog med dig, men traditionellt gör man det för att inte få jättesmäll när räntorna är på väg upp och istället få en tredjedels-smäll per ny period. Lite som att kissa i byxorna, det är skönt en stund!

Istället får man finna sig i vilken ränta som helst som banken behagar ge en när räntan med kortast bindningstid löper ut.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Hej!

Danske bank har erbjudnade om 1.18% ränta för fackmedlemmar. Är detta nägot jag borde slå till med? Ha rprecis köpt en nyprod som är klar om några månader...

Mvh Redbullf1

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Hej!

Danske bank har erbjudnade om 1.18% ränta för fackmedlemmar. Är detta nägot jag borde slå till med? Ha rprecis köpt en nyprod som är klar om några månader...

Mvh Redbullf1

Du borde givetvis kolla med fler aktörer, inte ta första erbjudandet du ser

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu är det ju extremt små belopp och korta perioder, så håller nog med dig, men traditionellt gör man det för att inte få jättesmäll när räntorna är på väg upp och istället få en tredjedels-smäll per ny period. Lite som att kissa i byxorna, det är skönt en stund!

Om det ändå ska bindas så är det ju bättre att binda till den lägsta räntan, tänker jag.
Små belopp eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Varför delade du lånet i tre delar?

bra fråga som jag själv inte kan svara på =). så fort jag får tummen ur.... ska jag ringa o låsa rörliga på 3 år också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Om det ändå ska bindas så är det ju bättre att binda till den lägsta räntan, tänker jag.
Små belopp eller inte.

Tänk på att räntan de sätter är vad de förutspår med marginal, d.v.s. de tror inte direkt på höjningar av räntan kommande 3 år...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tänk på att räntan de sätter är vad de förutspår med marginal, d.v.s. de tror inte direkt på höjningar av räntan kommande 3 år...

SBAB erbjuder 1,56% på 10 år, de tror inte på några höjningar att tala om närmsta decenniet

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tänk på att räntan de sätter är vad de förutspår med marginal, d.v.s. de tror inte direkt på höjningar av räntan kommande 3 år...

Jag frågar för det blir ju enormt mycket meckigare att flytta lånen när du har 3 (eller fler) olika bindningstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Hej!

Danske bank har erbjudnade om 1.18% ränta för fackmedlemmar. Är detta nägot jag borde slå till med? Ha rprecis köpt en nyprod som är klar om några månader...

Mvh Redbullf1

Var precis på väg att slå till på 1.17 hos DB för 3 år, men såg nu att jag kan binda mina befintliga SBAB lån på 3 år till 1.14. Intressant!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

En fråga...

Varför vill inte banker generellt ge bolån till lantbruksfastigheter (Taxeringskod 120)?

Vi har en gård på landet med lite mark som är utarrenderad (säker inkomst som lätt täcker lånet på marken).
Belåningsgrad under 50%.

Ändå vill varken tex SBAB eller Stabelo ge bolån till lantbruksfastighet.
Och dom flesta banker som vill ge bolån ger då betydligt sämre räntor än listräntor.

Det kan ju inte innebära en större risk så länge det inte drivs ett aktivt lantbruk på fastigheten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Var precis på väg att slå till på 1.17 hos DB för 3 år, men såg nu att jag kan binda mina befintliga SBAB lån på 3 år till 1.14. Intressant!

På vilket sätt fick du det erbjudandet hos SBAB?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Alltid haft 3-månaders ränta i alla år. Är man rädd för att man inte klarar en räntehöjning så har man köpt för dyrt för sin egen ekonomi. Att ligga på rörlig ränta är alltid billigare i längden. Så fort man binder räntan så köper man en sorts "försäkring" hos banken. Tror ni dem är så korkade att de ger bort den? De tjänar massor med pengar på att folk binder. 10års räntan ligger på typ 1.5% nu, det betyder i princip att den rörliga räntan närmaste tio åren kommer ligga under 1.5% i snitt över perioden då de räknat in sin egen vinst i det utöver den vinsten de redan gör på den rörliga räntan.

Ett förslag är att räkna upp räntan med X% och avsätta mellanskillnaden i lågrisksparande så kan du amortera av i en klump den dagen du känner att räntan gått upp så mycket så det påverkar ditt månadsvisa pengaflöde för mycket. Eventuellt kanske man då till och med har råd att amortera ner under 50% så man slipper amortera månadsvis alls tills man känner att räntan är tillräckligt låg så man har råd att göra det igen.

Sen kan banken så klart också torska, och räntan kanske ligger på snitt 5% närmaste 10 åren (inte troligt) men det är lite som att spela black jack. The house always wins in the long run.

Samma sak med bilförsäkringar..men det är OT

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

På vilket sätt fick du det erbjudandet hos SBAB?

Jag kan logga in på deras hemsida och "klicka erbjudanden" på mina lån.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Alltid haft 3-månaders ränta i alla år. Är man rädd för att man inte klarar en räntehöjning så har man köpt för dyrt för sin egen ekonomi. Att ligga på rörlig ränta är alltid billigare i längden. Så fort man binder räntan så köper man en sorts "försäkring" hos banken. Tror ni dem är så korkade att de ger bort den? De tjänar massor med pengar på att folk binder. 10års räntan ligger på typ 1.5% nu, det betyder i princip att den rörliga räntan närmaste tio åren kommer ligga under 1.5% i snitt över perioden då de räknat in sin egen vinst i det utöver den vinsten de redan gör på den rörliga räntan.

Ett förslag är att räkna upp räntan med X% och avsätta mellanskillnaden i lågrisksparande så kan du amortera av i en klump den dagen du känner att räntan gått upp så mycket så det påverkar ditt månadsvisa pengaflöde för mycket. Eventuellt kanske man då till och med har råd att amortera ner under 50% så man slipper amortera månadsvis alls tills man känner att räntan är tillräckligt låg så man har råd att göra det igen.

Sen kan banken så klart också torska, och räntan kanske ligger på snitt 5% närmaste 10 åren (inte troligt) men det är lite som att spela black jack. The house always wins in the long run.

1-3 år ligger just nu lägre än rörligt i vissa fall. 3 år är svårt att sia om man jag skulle bli förvånad om det inte lönar sig att binda på ett år just nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ska binda på ett år, SBAB har 1.19% och Avanza/Stabelo 1.15%, blir svårt att hitta lägre än dessa gissar jag?

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet hur mycket bolån svensken har i genomsnitt? Av dem som har bolån förstås.
Hmm... bara nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Är det nån som vet hur mycket bolån svensken har i genomsnitt? Av dem som har bolån förstås.
Hmm... bara nyfiken

https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den...

Permalänk

SBAB hade 1,06 på tre år. Det måste rimligen inte kunna bli så mkt bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

SBAB hade 1,06 på tre år. Det måste rimligen inte kunna bli så mkt bättre?

Det känns som om den potentiella förbättringen är marginell. På en lånad miljon så kan det kanske röra sig om en extra kostnad på en hundralapp eller två, detta förutsätter dock att du kan då en ränta < 0.75% vilket inte känns så troligt.

Om du skall bo kvar i tre år så hade jag inte tvekat att binda på tre till den räntan.

Permalänk
Medlem

Kommer binda mina lån hos SBAB på 3 år till 1.09 (efter rabatt för energiklass) för att sedan utöka med ett nytt lån inför renovering, det senare lär hamna på typ ~1.39 vilket inte känns så blodigt eftersom det bara handlar om några 100'.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av BrottOchStraff:

Alltid haft 3-månaders ränta i alla år. Är man rädd för att man inte klarar en räntehöjning så har man köpt för dyrt för sin egen ekonomi. Att ligga på rörlig ränta är alltid billigare i längden. Så fort man binder räntan så köper man en sorts "försäkring" hos banken. Tror ni dem är så korkade att de ger bort den? De tjänar massor med pengar på att folk binder. 10års räntan ligger på typ 1.5% nu, det betyder i princip att den rörliga räntan närmaste tio åren kommer ligga under 1.5% i snitt över perioden då de räknat in sin egen vinst i det utöver den vinsten de redan gör på den rörliga räntan.

Ett förslag är att räkna upp räntan med X% och avsätta mellanskillnaden i lågrisksparande så kan du amortera av i en klump den dagen du känner att räntan gått upp så mycket så det påverkar ditt månadsvisa pengaflöde för mycket. Eventuellt kanske man då till och med har råd att amortera ner under 50% så man slipper amortera månadsvis alls tills man känner att räntan är tillräckligt låg så man har råd att göra det igen.

Sen kan banken så klart också torska, och räntan kanske ligger på snitt 5% närmaste 10 åren (inte troligt) men det är lite som att spela black jack. The house always wins in the long run.

Samma sak med bilförsäkringar..men det är OT

Nja. Nu är jag inte bankman, men man kan ändå fundera lite.
Ponera att banken tror att räntan går upp till 5% inom två år. Hur påverkar det bostadsmarknaden om alla banker höjer sin treårsränta till över 5%? Naturligtvis kommer marknaden att kylas av ordentligt, banken får låna ut mindre belopp och en del kunder kanske t.o.m. inte klarar av de nya villkoren, lägenheter för högt belånade jämfört med nya värderingen o.s.v. Och pengarna som bankerna lånar ut, var kommer de ifrån? Bankerna lånar i sin tur, där de ser till att ha täckning för den ränta de erbjuder och lite marginal. Även om bankerna tjänar mindre när räntan är lägre tror jag att de tjänar betydligt mer på att folk är lugna och handlar på som vanligt jämfört med panik på bostadsmarknaden. Om jag drev en bank skulle jag signalera "allt är lugnt" fram tills dess att banken brunnit ner i princip.

Vet inte i vilken mån detta stämmer, men jag har väldigt svårt att tro att den låga räntan är här för att stanna. Känns minst sagt som ett torn byggd på en dålig grund.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PuMaH:

Vet inte i vilken mån detta stämmer, men jag har väldigt svårt att tro att den låga räntan är här för att stanna. Känns minst sagt som ett torn byggd på en dålig grund.

Ptja, det är i slutändan vad bankerna själva tror på medellång/lång sikt. Om man på riktigt tror sig se bättre fram i tiden än bankerna så är det fritt fram att betta emot dessa och välja en bunden ränta. Men jag är ödmjuk inför att min, din och många andras magkänsla kring hur länge nollräntan ska stanna är betydligt svagare än de som jobbar heltid med att förutspå sådant här i finansbranschen

Men visst känns det abstrakt med långvariga negativa eller obefintliga räntor, det kan jag hålla med om som lekman!

Skrivet av PuMaH:

...Även om bankerna tjänar mindre när räntan är lägre...

Det låter intuitivt men sanningen har faktiskt varit den motsatta. Bankerna har täljt guld på bolån de senaste åren, och marginalerna är fortfarande goda idag! https://fi.se/sv/publicerat/statistik/bankernas-marginal-pa-b...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Sisyfos:

Ptja, det är i slutändan vad bankerna själva tror på medellång/lång sikt. Om man på riktigt tror sig se bättre fram i tiden än bankerna så är det fritt fram att betta emot dessa och välja en bunden ränta. Men jag är ödmjuk inför att min, din och många andras magkänsla kring hur länge nollräntan ska stanna är betydligt svagare än de som jobbar heltid med att förutspå sådant här i finansbranschen

Men visst känns det abstrakt med långvariga negativa eller obefintliga räntor, det kan jag hålla med om som lekman!

Nja! Det är vad de säger... Kan skilja sig åt.

Permalänk
Medlem

Hur mycket gör dessa små procent i pengar?

Har nu ett huslån på Swedbank 1.75% lånet är på 782000 kr låste det på 3 år. Vad handlar det om för pengar ifall man får ner räntan med låt säga 1.5 % ifall man låg i och sökte bättre avtal?

Kan ju inte vara många kr per månad?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PuMaH:

Nja! Det är vad de säger... Kan skilja sig åt.

Fast, nja? För om de genuint trodde på högre räntor säg de närmaste 5 åren så skulle de ju inte erbjuda bundna produkter (bundna räntor) till dagens rörliga ränta. Deras handlingar säger indirekt vad de tror. Annars skulle de ju medvetet erbjuda för låga räntor jämfört med vad de själva spår om framtiden

Ta Danske Banks 30-åriga bolån från 2,89% ränta till exempel: https://danskebank.se/privat/produkter/bolan/bolan-stabil Inte skulle de erbjuda den produkten om de inte genuint trodde att de skulle tjäna på det. Som bolånekund spelar det ju i så fall mindre roll vad banken tror eller inte tror om framtidens ränta när man redan har signerat ett 30-årigt avtal!

Det hade givetvis varit en annat läge om bankerna kommunicerade framtida låga räntor utåt. D.v.s att kunderna inte ska oroa sig och sitta still i båten med rörlig ränta, medans de erbjuder höga bundna räntor över längre tidsperioder. Då hade man ju givetvis varit skeptisk! Men just nu så agerar bankerna precis som om det vore som Riksbanken säger; Att vi kommer ha ett lågt ränteklimat i många år framöver!

Skrivet av downup:

Hur mycket gör dessa små procent i pengar?

Har nu ett huslån på Swedbank 1.75% lånet är på 782000 kr låste det på 3 år. Vad handlar det om för pengar ifall man får ner räntan med låt säga 1.5 % ifall man låg i och sökte bättre avtal?

Kan ju inte vara många kr per månad?

Med din relativt låga belåning är det helt korrekt. Det är inte många kronor och ören i förhållande till andra utgifter. En belåning på ynka 782 000 är dock antagligen inte genomsnittet i Sverige 2020

Men för att svara på din fråga så är det ju bara att tillämpa gammal hederlig matematik subtraherat med det statliga ränteavdraget. D.v.s att du med en nominell 1,75% ränta betalar 1,225% årlig ränta av 782 000 kr. Det blir cirka 9 580 kr om året. Eller med andra ord så skulle en sänkning till 1,5% ränta spara dig ungefär 1 200 kr om året.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Sisyfos:

Fast, nja? För om de genuint trodde på högre räntor säg de närmaste 5 åren så skulle de ju inte erbjuda bundna produkter (bundna räntor) till dagens rörliga ränta. Deras handlingar säger indirekt vad de tror. Annars skulle de ju medvetet erbjuda för låga räntor jämfört med vad de själva spår om framtiden

Ta Danske Banks 30-åriga bolån från 2,89% ränta till exempel: https://danskebank.se/privat/produkter/bolan/bolan-stabil Inte skulle de erbjuda den produkten om de inte genuint trodde att de skulle tjäna på det. Som bolånekund spelar det ju i så fall mindre roll vad banken tror eller inte tror om framtidens ränta när man redan har signerat ett 30-årigt avtal!

Det hade givetvis varit en annat läge om bankerna kommunicerade framtida låga räntor utåt. D.v.s att kunderna inte ska oroa sig och sitta still i båten med rörlig ränta, medans de erbjuder höga bundna räntor över längre tidsperioder. Då hade man ju givetvis varit skeptisk! Men just nu så agerar bankerna precis som om det vore som Riksbanken säger; Att vi kommer ha ett lågt ränteklimat i många år framöver!

De binder ju själva upp sin inlåning till dessa räntor. Om de lånar för 0,05% på tre år kan de ju låna ut till 0,95% på tre år helt utan risk. Det spelar ju ingen roll alls för banken om räntan går upp till 5% efter två år, de kommer ju ha samma marginal under hela bindningstiden. Vad jag menar är att det spelar ingen som helst roll för bankens kalkyl vad de faktiskt tror, det enda som spelar någon roll är vad de kan låna in respektive låna ut pengar för, samt att de behåller en marginal mellan dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

De binder ju själva upp sin inlåning till dessa räntor. Om de lånar för 0,05% på tre år kan de ju låna ut till 0,95% på tre år helt utan risk. Det spelar ju ingen roll alls för banken om räntan går upp till 5% efter två år, de kommer ju ha samma marginal under hela bindningstiden. Vad jag menar är att det spelar ingen som helst roll för bankens kalkyl vad de faktiskt tror, det enda som spelar någon roll är vad de kan låna in respektive låna ut pengar för, samt att de behåller en marginal mellan dessa.

Precis.

...och de upplåningskostnader de har bygger på den förväntade ränteutvecklinge. Det skulle vara finansiellt självmord för bankerna att hålla utlåningsräntorna artificiellt låga för att se till att efterfrågan på lån är hög.

För att förtydliga: det skulle innebära att banken förlorar pengar på varje utlånad krona. Ju fler utlånade kronor desto större absolut förlust.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Vet inte vad det beror på men många banker verkar vara sjukt ointresserade av nya kunder. Följande helt från empiri. Nästan så jag börjar tvivla på om jag verkligen upplevt detta. Kanske var en dröm, trots allt...

Ålandsbanken: Ringde. Fick uppmaning att ansöka på webben. Skrev i ca femhundra dokument. Hörde aldrig av sig. Kan jag skicka dem en faktura på nerlagd tid?

Danske Bank: Ansökte på hemsidan och angav förslag på datum med digital rådgivning. De dök inte upp på angiven tid (!) och hade inga länkar eller kontaktuppgifter i mailet. Det dök dock upp ett nytt mail (!) några dagar efter med en ny tid två veckor senare. Om de beter sig så här amatörmässigt och oseriöst med så pass enkla saker, hur gör de då med annat?

Sbab: Fråga: Hur lång tid får du sitta i kö om du ringer SBAB:s kundservice? Svar: jaså inte mer än två timmar? ja det är ju inte så farligt! Tur då att man kan skicka mail/meddelande på deras hemsida. Du behöver inte vänta mer än fyra fem dagar (ibland bara så lite som två-tre dagar!) för att få svar. Skämt och sido. Jag misstänker de först tar och skriver ut alla mail (kronologiskt) där de har en massa människor som sedan sorterar dem. Sen postar de breven till någon annan avdelning (alla dessa avdelningar verkar lustigt nog finnas på olika orter i norrland) som i sin tur ska sortera (kronologiskt) och sedan skriv in dem i word. Sen kan handläggare påbörja ärendet! Inga problem när man får uppleva en sådan självklar och hög kvalitet i dialogen med SBAB:s medarbetare. Eller vänta nu, nu hade jag förträngt att de svarat några gånger utan kolla på ärendet så man fick maila om samma sak flera gånger och påminna dem att kolla upp det de blev ombedda att göra från början.

Ja en hel del sarkasm och raljerande ovan men ärligt talat är jag oerhört perplex inför bankernas svala attityd mot kunder. Förstår de inte rullar ut röda mattan och bjuder på cigarr men ändå. Har sedan alltid haft handelsbanken (både på orten där jag växte upp och där jag bor nu) måste säga att det alltid varit schyssta bananer och inga konstigheter. Utan att veta så trodde jag att Handelsbanken var som alla andra banker och tvärtom.

När jag för åtta år sedan pga en vid tiden helt oslagbar ränta "tvingades" byta till Swedbank (Sparbanken Skåne) så började jag fundera på att set kanske inte var så. Jag ska inte uttala mig om hela banken där men av de drygt tre bankkontakter jag hade med att göra så var jag helt klart förundrad över hur de kunde anställa så lågbegåvade personer.

Klart det är viktigt att få så låg boenderänta som möjligt men till vilket pris? Hur upplever ni intresset när ni spanat runt på ny bank? Är det fem klackar och en alladin eller har ni också mötts av latent likgiltighet eller tristess?