Raspberry pi 3 som molnlagring.

Permalänk

Raspberry pi 3 som molnlagring.

Tjo,
Behöver hjälp och tips.
Tänkte jag skulle starta igång en privat molntjänst för oss i familjen. Skulle detta kunna funka med en Raspberry pi 3 ?
Min tanke är att koppla två externa hårddiskar till usb:n som funkar som lagring och den andra hårddisken speglar den första ifall den går i sönder. Vill så klart ha en krypterad uppkoppling och att man kan skapa flera olika konton i molnet. Det är så att vi har vpn från vår isp som vår router kopplar upp sig via. Så vi behöver en ddns också till servern.
Vad tror ni funkar det och någon som har tips på guider och server program för detta ?

/Force

Permalänk
Medlem

Nextcloud bör snurra bra på en paj om hastigheten inte är kritisk. Finns säkert i raspbians repo lycka till!

https://help.nextcloud.com/t/problem-configuration-ddns-solve...
Här stod lite spännande saker

Edit: inte så spännande när jag läser efter. Finns mycket om man googlar iaf

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Rekordmedlem

3an är ju däremot inte jättelämplig pga den prestanda den kommer att få pga portarna ( usb 2.0 för både usb och nätverk) 4an är mycket snabbare men funka lär det ju göra även om det inte går snabbt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Mmmm... owncloud kollade jag lite på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Mmmm... owncloud kollade jag lite på.

Kollar på en liknande lösning MEN den ska ha lite olika bisysslor som sannolikt körs via docker/portainer och likt min mediaserver kommer sannolikt köra openmediavault(baserat på debian) i botten. Nextcloud känns och verkar mer vedertaget än owncloud men jag kan ha fel. Jag kommer sannolikt sikta in mig på Nextcloud då det finns riktigt fina beskrivningar och genomgångar för detta och hur man får det att snurra.

Hastigheten är inte kritisk för mig, den ska backa upp en och annan bild/video via nextcloud från min och sambons telefon. Tanken är en liten extern disk som den skriver till men att mediaservern backar upp diskens en gång per dag. Tanken är sedan att placera den här lilla RPi 3B hos mina föräldrar så att det blir lite redundans och uppbackning på två olika platser. Sedan har jag en extern disk som jag tänker koppla in någon gång i månaden och backa upp dessa bilder/videoklipp på.

Jag tänker att en RPi 3B borde klara uppgiften att bara synka mindre mängd data. Vad gäller hårdvara så har jag allt men det används inte så jag vill finna användning för överblivna diskar och hårdvara. Mediaservern är nyligen uppad med ny mjukvara och diskar och snurrar 24/7.

Sen är det ju som så... man vill ju ha nåt att pyssla med

Jag kan återkomma med hur det flyter på för mig vartefter så kanske vi kan synka vårt utfall här.

Permalänk
Skrivet av Benkaboy:

Kollar på en liknande lösning MEN den ska ha lite olika bisysslor som sannolikt körs via docker/portainer och likt min mediaserver kommer sannolikt köra openmediavault(baserat på debian) i botten. Nextcloud känns och verkar mer vedertaget än owncloud men jag kan ha fel. Jag kommer sannolikt sikta in mig på Nextcloud då det finns riktigt fina beskrivningar och genomgångar för detta och hur man får det att snurra.

Hastigheten är inte kritisk för mig, den ska backa upp en och annan bild/video via nextcloud från min och sambons telefon. Tanken är en liten extern disk som den skriver till men att mediaservern backar upp diskens en gång per dag. Tanken är sedan att placera den här lilla RPi 3B hos mina föräldrar så att det blir lite redundans och uppbackning på två olika platser. Sedan har jag en extern disk som jag tänker koppla in någon gång i månaden och backa upp dessa bilder/videoklipp på.

Jag tänker att en RPi 3B borde klara uppgiften att bara synka mindre mängd data. Vad gäller hårdvara så har jag allt men det används inte så jag vill finna användning för överblivna diskar och hårdvara. Mediaservern är nyligen uppad med ny mjukvara och diskar och snurrar 24/7.

Sen är det ju som så... man vill ju ha nåt att pyssla med

Jag kan återkomma med hur det flyter på för mig vartefter så kanske vi kan synka vårt utfall här.

Låter kanon. Mitt syfte är också back up på min och sambons telefon på bilder och videos.

Permalänk
Medlem

Där satt den! Efter att ha kliat mig i huvudet flertalet gånger och gått igenom mången configfiler så är mitt RPi-nextcloud på plats.

Min RPi 3B kör Raspios Buster Lite med OMV5. Använder Docker och Portainer via omv-extras. Installerade igång hela karusellen med hjälp av dessa två videos;
https://www.youtube.com/watch?v=4HPXGKfFibc och https://www.youtube.com/watch?v=4GQ0alIdm7I

I synnerhet använde jag mig av TDL:s video i synnerhet men ändrade bl.a. databasen till den som rekommenderas av DB Tech. Du behöver även ett duckdns konto och mjukvara vars installationen, via docker och portainer, är enkla att installera och komma igång med. finns massor med videos på youtube ex.vis.

Sedan fick jag problem vid igångkörningen av hela kalaset, när man ska logga in första gången och ladda ner appar. Du behöver ändra timeout tiden i en installation.php fil i nextcloud mappen(minns inte exakt nu men kan kolla upp det). Då får du timeout på visningen men det hela verkar fortgå i bakgrunden och medan jag felsökte så ändrades addressen till /login när jag körde en F5 i förtvivlan en stund senare. vanligtvis står den på 120 sekunder men jag ändrade till 3600 för att vara på den säkra sidan. Spelade ju ingen roll sen hur som helst.

Sedan skapade jag två konton vilka pekar mot varsin delning från min rätta server. Här kan du följa DB Tech:s instruktioner (bortsett från smb installationen som verkar fungera tack vare att man inte skapar ett eget nätverk för nextcloud som DB Tech:s instruktion verkar göra) Hur som helst, ska du inte lagra på annan enhet i nätverket spelar det sannolikt ingen roll.

Nu med apparna installerade och fixade så synkar vi våra bildbibliotek i telefonen till våra mappar på "stora servern". Då vi precis gjort den regelbundna manuella uppbackningen och sorterat våra bilder så var det inte så mycket som skulle synkas, men det gick som en dans. Testade även att ta några bilder senare och de synkade så fint. Min sambo som är relativt tekniskt novis var glatt inställd och uttryckte att det kändes skönare med ett eget moln än "någon annans" vilket även gjorde mig glatt förvånad.