sabretooth p67/i7 fryser vid uppstart, måste starta om för att få igång win 10

Permalänk

sabretooth p67/i7 fryser vid uppstart, måste starta om för att få igång win 10

jag har en sabretooth p67/i7 dator och nu efter massa år så fryser den vid uppstart, måste starta om för att få igång den,win 10.

när jag startar den så fryser den vid själva logo skärmen,så måste tvångsavsluta genom att hålla inne knappen. andra gången så går den igång utan problem. har aldrig nånsin haft det här problemet, jag har inte ändrat nånting på datorn , jag var in i bios och tittade men ingenting såvitt jag vet var ändrat. nån som vet vad det kan vara för nåt?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Har du laddat optimized default så du kan utesluta din överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

jag har en sabretooth p67/i7 dator och nu efter massa år så fryser den vid uppstart, måste starta om för att få igång den,win 10.

när jag startar den så fryser den vid själva logo skärmen,så måste tvångsavsluta genom att hålla inne knappen. andra gången så går den igång utan problem. har aldrig nånsin haft det här problemet, jag har inte ändrat nånting på datorn , jag var in i bios och tittade men ingenting såvitt jag vet var ändrat. nån som vet vad det kan vara för nåt?

Rev B3 chipset?

Permalänk

jag har default bio etc, förr för flera år sen hade jag speed-bios, men numera har jag default bios sen nåt år tillbaka

står att jag har rev 1xx chipset när jag kollade via msinfo32

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

jag har default bio etc, förr för flera år sen hade jag speed-bios, men numera har jag default bios sen nåt år tillbaka

står att jag har rev 1xx chipset när jag kollade via msinfo32

Då kan det vara dina SATA portar som tillslut gett upp.
Prova att sätta systemdisken i en av de svarta portarna istället.

Permalänk
Medlem

Kan klargöra lite.
Intels P67 hade vid launch ett fel som gjorde att 6gbit SATA portarna kunde börja ge fel efter ett tag.
Rev B av chipsetet fixade felet och många moderkort byttes på garanti.
Hur du kollar vilken revision du har beskrivs här:
https://web.archive.org/web/20170503105023/https://event.asus...