Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Måste säga att Skoda Enyaq verkar vara bättre på alla sätt jämfört med VW ID4. Enyaq har snyggare inredning, mer utrustning, större innerutrymmen, nästan ingen tråkig olackad plast på utsidan om man inte köper instegsversionen(Loft) och dessutom lägre pris... Homerun av Skoda.

Hoppas Skoda även släpper den gula metallicfärgen som var på konceptbilen...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Provkörde en Id3 idag, halvtyst ändå. Gick fint men lane assist studsade en mellan väglinjen och jag måste hålla med @lasseTM om att mjukvaran behöver lite polering.
Rattknapparna gick absolut inte hem hos mig heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Måste säga att Skoda Enyaq verkar vara bättre på alla sätt jämfört med VW ID4. Enyaq har snyggare inredning, mer utrustning, större innerutrymmen, nästan ingen tråkig olackad plast på utsidan om man inte köper instegsversionen(Loft) och dessutom lägre pris... Homerun av Skoda.

Hoppas Skoda även släpper den gula metallicfärgen som var på konceptbilen...

Märkligt då det är samma bolag (VAG), men Skoda är (normalt) tänkt att vara budgetserien (typ ICA Basic), medans VW är deras normalserie (och Audi deras premiumserie).

Känns som VAG missat något där i marknadssegmenteringen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men det är en ganska komplicerad lösning. Att ha en kortläsare (för betalkort) på laddstolpen är ju ganska enkelt och billigt och hade ändå förenklat något enormt. Man har idag kortläsare på P-automater, godisautomater, offentliga toaletter med mera, således är det inte dyrt eller komplicerat.

Nej, det krävs ju lite organisation och samarbete bakom en sådan lösning. Men som du säger och med tanke på de kontaktlösa korten blir det ju mycket lättare med betalterminaler som klarar väder och vind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Provkörde en Id3 idag, halvtyst ändå. Gick fint men lane assist studsade en mellan väglinjen och jag måste hålla med @lasseTM om att mjukvaran behöver lite polering.
Rattknapparna gick absolut inte hem hos mig heller.

På min e-golf kan man välja dynamisk filhållning gupt inne i menyerna. Då slutar den studsa. Kanske är samma på ID3

Permalänk
Medlem

@Asus_84: Kanske det, klickade runt lite men det var inget man ville manövrera då man körde bilen direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

På min e-golf kan man välja dynamisk filhållning gupt inne i menyerna. Då slutar den studsa. Kanske är samma på ID3

Märklig "default" som de sätter isf. Undrar vad anledningen till det kan vara?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Nu har jag haft min EQC sedan den 9:e denna månad.

cirka 132 mil och laddat för cirka 700kr (+ några gratisladdare för ett fåtal kWh)

Snittar 2.28kr/kWh, vilket blir cirka 6kr/milen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Märkligt då det är samma bolag (VAG), men Skoda är (normalt) tänkt att vara budgetserien (typ ICA Basic), medans VW är deras normalserie (och Audi deras premiumserie).

Känns som VAG missat något där i marknadssegmenteringen!

Känns som att Skoda värvat rätt personer till designavdelningen både utvändigt och invändigt. Sen så har Skoda valt att använda mekaniska reglage på ratten likt Audi, gillart! @Gainsgoblin Touchknappar har inget i en bil att göra om jag fick välja.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Känns som att Skoda värvat rätt personer till designavdelningen både utvändigt och invändigt. Sen så har Skoda valt att använda mekaniska reglage på ratten likt Audi, gillart! @Blomkungen Touchknappar har inget i en bil att göra om jag fick välja.

De är alla tre, Audi, VW och Skoda inom samma företagskoncern (VAG).

Senaste tekniken och senaste motorerna brukar lanseras först hos Audi. En 3-4 år senare kommer det till VW. Sedan ytterligare en 3-4 år till kommer de till Skoda.

Interiörerna på Audi är grymt bra (i klass med Mercedes och andra premiummärken), på VW OK, och på Skoda (normalt) väldigt tråkiga och plastiga.

Touch är värdelöst om det är för tryckknappar. På vår Merca så finns det dock en touchfunktion mitt i knappkluster (riktiga fysiska knappar) på ratten, och är till för att scrolla i menyer. Fungerar riktigt bra.

Vet dock ej om det är liknande här på VAG-bilarna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: tyvärr inte liknande Mercedes lösning som jag tycker fungerar bra de gånger jag testat den. Id3 har någon skum blandning av fysisk knapp och touch och ger haptisk feedback. Känns lite för mycket på den ytan, sen självklart blank plast överallt som ser Förjävligt ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Märkligt då det är samma bolag (VAG), men Skoda är (normalt) tänkt att vara budgetserien (typ ICA Basic), medans VW är deras normalserie (och Audi deras premiumserie).

Känns som VAG missat något där i marknadssegmenteringen!

Nja, Skoda har gått ifrån det rena budgetsegmentet för ett antal år sedan. Nu är det mer bekvämlighet och prisvärd klassisk "lyx". Audi är förstås lyxigare men inte klassisk utan modern och stram, och lite sportig. Seat är mer budget än Skoda i allmänhet men försöker också ha en sportigare profil. VW är då tråkmärket som inte ska sticka ut alls typ, mer premium än Seat men bara aningen bättre än Skoda. (Lambo, Bugatti och liknande behöver vi nog inte gå in på)

Skrivet av jocke92:

Nej, det krävs ju lite organisation och samarbete bakom en sådan lösning. Men som du säger och med tanke på de kontaktlösa korten blir det ju mycket lättare med betalterminaler som klarar väder och vind.

Gör det? I mina ögon är det den absolut enklaste lösningen. Det lär inte vara så svårt att få fram förbrukningen från stolpen liksom, sen handlar det bara om att sätta ett KWh-pris per stolpe, möjligtvis med högre taxa för snabbare laddning eller så om man nu måste krångla till det ändå. Kortläsare som klarar väder och vind har vi haft i många år och det behöver inte vara kontaktlöst. Stolparna är dessutom redan uppkopplade i alla fall så man behöver ju inte dra några nya fiberkopplingar eller något.

Bensinmackar är ju väldigt mycket mer komplicerade då det krävs en massa säkerhetsinfrastruktur för att hantera spill och liknande, och förstås ett avgränsat område med eldningsförbud, visst avstånd från bostäder och så. Sen ska det ju finnas plats för en (eller två, minst, diesel och bensin) stor nedgrävd tank och plats för en tankbil att komma och fylla på tanken. Olycksrisken gör också att myndigheterna inte gärna tillåter nya bensinmackar i befolkade områden eller så.

För en laddstolpe krävs egentligen bara el, vilket ju finns längs de flesta vägar redan för belysning om inte av andra orsaker, sen räcker det med ett modem i stolpen för att sköta uppkopplingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

och att inte ha elbaklucka i en bil för 560' 2020 kändes skumt.

Är elbaklucka något som du vill ha eller något som du helt enkelt förväntar dig i den prisklassen? För det är en del av de där funktionerna som jag tycker är mer av ett handikapp än något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Är elbaklucka något som du vill ha eller något som du helt enkelt förväntar dig i den prisklassen? För det är en del av de där funktionerna som jag tycker är mer av ett handikapp än något annat.

Elbaklucka är riktigt trevligt i mina ögon, men visst är det en "lyx"-funktion. Men många lyxigare funktioner slutar ju vara lyx så fort man vänjer sig liksom, jag saknar exempelvis elstolar ganska kraftigt i min bil och hade jag inte haft regnsensor så hade jag saknat det mycket också, samma med "keyless go".

Permalänk
Medlem

@hakro807: Jag förväntar mig väl att kunna öppna bagageluckan med ett tryck på en knapp eller att vifta foten under bilen då det är klart lättare om man bär lite packning. Det är helt enkelt något jag ser som standard i dagsläget med den prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@martinot: tyvärr inte liknande Mercedes lösning som jag tycker fungerar bra de gånger jag testat den. Id3 har någon skum blandning av fysisk knapp och touch och ger haptisk feedback. Känns lite för mycket på den ytan, sen självklart blank plast överallt som ser Förjävligt ut.

Ahh. Bra info. Verkar som en klart trist och lösning!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Elbaklucka är riktigt trevligt i mina ögon, men visst är det en "lyx"-funktion. Men många lyxigare funktioner slutar ju vara lyx så fort man vänjer sig liksom, jag saknar exempelvis elstolar ganska kraftigt i min bil och hade jag inte haft regnsensor så hade jag saknat det mycket också, samma med "keyless go".

För mig är det absolut inte lyx, utan något som jag förväntar mig alla moderna bilar. En av de största orsakerna som jag själv är mest missnöjd med min M3 är att den just saknar en sådan basal funktion man i princip tar för givet.

Skrivet av Gainsgoblin:

@hakro807: Jag förväntar mig väl att kunna öppna bagageluckan med ett tryck på en knapp eller att vifta foten under bilen då det är klart lättare om man bär lite packning. Det är helt enkelt något jag ser som standard i dagsläget med den prislappen.

Absolut. Håller med 100%. Vi är nog inte heller ensamma om det (så grym praktiskt när man kommer med paket eller matkassa i bägge händerna, och det regnar eller annat, så man inte vill ställa ner de på marken).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För en laddstolpe krävs egentligen bara el, vilket ju finns längs de flesta vägar redan för belysning om inte av andra orsaker, sen räcker det med ett modem i stolpen för att sköta uppkopplingen.

Det är nog synnerligen sällsynt att det lokala nätet är så grovt överdimensionerat att man kan koppla in ett par hundra kilowatt extra effekt,och det är därför det är så o irrelevant at jämföra ett kwh pris hemma mot på en snabbladdare, du betalar inte för elen utan utbyggnaden av den extra effekten lokalt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Elbaklucka är riktigt trevligt i mina ögon, men visst är det en "lyx"-funktion. Men många lyxigare funktioner slutar ju vara lyx så fort man vänjer sig liksom, jag saknar exempelvis elstolar ganska kraftigt i min bil och hade jag inte haft regnsensor så hade jag saknat det mycket också, samma med "keyless go".

Tycker det ser lite löjligt ut när man ser folk öppna dessa elbackluckor. Där står de med famnen full och viftar frenetiskt under bakkanten på bilen, för att sedan hoppa bakåt och nästan ramla omkull när den väl börjar öppnas. Sedan får de vänta ett litet tag på att den ska öppnas helt.

Sedan stänger de den inte förrän de satt sig i bilen, och kollar inte om den stängts ordentligt.

Kul att man kan finna lite simpel underhållning då man sitter utanför affärerna och väntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tycker det ser lite löjligt ut när man ser folk öppna dessa elbackluckor. Där står de med famnen full och viftar frenetiskt under bakkanten på bilen, för att sedan hoppa bakåt och nästan ramla omkull när den väl börjar öppnas. Sedan får de vänta ett litet tag på att den ska öppnas helt.

Sedan stänger de den inte förrän de satt sig i bilen, och kollar inte om den stängts ordentligt.

Kul att man kan finna lite simpel underhållning då man sitter utanför affärerna och väntar.

Om det regnar ute, och jag handlar med vår stora Merca (tyvärr har vår M3 som andrabil som sagt inte funktionen, men å andra sidan inte lika lämplig att storhandla med), och har flera kassar i händerna som jag inte vill ställa ner på den blöta marken, så förbereder jag mig oftast inomhus genom att ta foben i handen (samtidigt som jag håller i en av kassarna). När jag är en 10-12 meter från bilen så trycker jag med tummen på knappen för bakluckeöppning så att den startar öppningen.

Har två stora fördelar;

1. Slipper fotviftandet (som jag tycker är otillförlitligt och bökigt om man har tunga kassar i händerna).
2. När man anländer till bagageutrymmet så är luckan redan öppen och klar (bara att lasta in direkt).

Fungerar klockrent 100% av gångerna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om det regnar ute, och jag handlar med vår stora Merca (tyvärr har vår M3 som andrabil som sagt inte funktionen, men å andra sidan inte lika lämplig att storhandla med), och har flera kassar i händerna som jag inte vill ställa ner på den blöta marken, så förbereder jag mig oftast inomhus genom att ta foben i handen (samtidigt som jag håller i en av kassarna). När jag är en 10-12 meter från bilen så trycker jag med tummen på knappen för bakluckeöppning så att den startar öppningen.

Har två stora fördelar;

1. Slipper fotviftandet (som jag tycker är otillförlitligt och bökigt om man har tunga kassar i händerna).
2. När man anländer till bagageutrymmet så är luckan redan öppen och klar (bara att lasta in direkt).

Fungerar klockrent 100% av gångerna.

Själv har jag aldrig förstått det bra med elbaklucka, var väl lite halvnajs att kunna stänga från insidan av bilen på vår Model S men inget viktigt egentligen, på en sedan är det mer eller mindre meningslöst enligt mig. Har aldrig haft problem med att öppna bagageluckan trots att jag burit saker, speciellt inte kassar som man bara lassar över alla i samma hand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

För mig är det absolut inte lyx, utan något som jag förväntar mig alla moderna bilar. En av de största orsakerna som jag själv är mest missnöjd med min M3 är att den just saknar en sådan basal funktion man i princip tar för givet.

Absolut. Håller med 100%. Vi är nog inte heller ensamma om det (så grym praktiskt när man kommer med paket eller matkassa i bägge händerna, och det regnar eller annat, så man inte vill ställa ner de på marken).

Jo det är väldigt praktisk funktion, men den är ju inte nödvändig egentligen, och de flesta bilar har ju inte den som standard och knappt ens som tillval (i alla fall på mindre bilar), därav är det ju en lyx.

Skrivet av ajn:

Det är nog synnerligen sällsynt att det lokala nätet är så grovt överdimensionerat att man kan koppla in ett par hundra kilowatt extra effekt,och det är därför det är så o irrelevant at jämföra ett kwh pris hemma mot på en snabbladdare, du betalar inte för elen utan utbyggnaden av den extra effekten lokalt .

Jag har inte sagt något om pris, men ledningarna kan ju hantera en hel del. Gatlampor drar ganska mycket och de är många, så det finns ju en viss kapacitet där liksom. Problemen med kapacitet ligger ju på andra nivåer, dels att stamnätet inte är dimensionerat för det ökade effektuttaget och dels att hushållens el inte är dimensionerad för att ladda elbilar med säkringar och faser. Att öka stamnätets kapacitet kommer vi att behöva göra oavsett och hushållens el är ju en helt annan sak. Man kan få trefas och 480 volt hemma om man vill, bara man betalar.

Skrivet av Kaine_Uro:

Tycker det ser lite löjligt ut när man ser folk öppna dessa elbackluckor. Där står de med famnen full och viftar frenetiskt under bakkanten på bilen, för att sedan hoppa bakåt och nästan ramla omkull när den väl börjar öppnas. Sedan får de vänta ett litet tag på att den ska öppnas helt.

Sedan stänger de den inte förrän de satt sig i bilen, och kollar inte om den stängts ordentligt.

Kul att man kan finna lite simpel underhållning då man sitter utanför affärerna och väntar.

Tja man kan förstås göra sig lustig över folk som inte är vana vid ny teknik om man vill. Har man vant sig så vet man ju vart man ska vifta och hur långt luckan sticker ut under öppning. Att man inte stänger förrän man sitter i bilen tycker jag verkar dumt då det väl kräver at man håller inne knappen tills luckan är stängd (av säkerhetsskäl), trycker man på knappen på luckan är det bara ett tryck. Men om luckan inte stängs så varnar ju bilen för det, och vanligtvis öppnar sig luckan helt igen om det skulle vara något i vägen.

Skrivet av martinot:

Om det regnar ute, och jag handlar med vår stora Merca (tyvärr har vår M3 som andrabil som sagt inte funktionen, men å andra sidan inte lika lämplig att storhandla med), och har flera kassar i händerna som jag inte vill ställa ner på den blöta marken, så förbereder jag mig oftast inomhus genom att ta foben i handen (samtidigt som jag håller i en av kassarna). När jag är en 10-12 meter från bilen så trycker jag med tummen på knappen för bakluckeöppning så att den startar öppningen.

Har två stora fördelar;

1. Slipper fotviftandet (som jag tycker är otillförlitligt och bökigt om man har tunga kassar i händerna).
2. När man anländer till bagageutrymmet så är luckan redan öppen och klar (bara att lasta in direkt).

Fungerar klockrent 100% av gångerna.

Jo så gör jag också. Det är lätt att bära både matkassar och "nyckeln" i händerna och kunna trycka på knappen, mycket jobbigare att öppna bagageluckan manuellt med händerna fulla. Inte bara när det är blött heller utan det är trevligt att slippa ställa kassarna på marken ändå, och att slippa böja sig förstås. Min bil kan också öppna rutan separat från luckan, men inte elektriskt, vilket är ganska smidigt om det är hyfsat fullt och jag inte vill att något ska ramla ut, eller om det är väldigt tight mot bilen bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Själv har jag aldrig förstått det bra med elbaklucka, var väl lite halvnajs att kunna stänga från insidan av bilen på vår Model S men inget viktigt egentligen, på en sedan är det mer eller mindre meningslöst enligt mig. Har aldrig haft problem med att öppna bagageluckan trots att jag burit saker, speciellt inte kassar som man bara lassar över alla i samma hand.

Hint i mitt inlägg; flera kassar i varje hand. Är hyfsat stark i nävarna, men fyra stora kassar från ICA Maxi blir 1-2 broar för mycket om alla skall flyttas till en enda hand.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hint i mitt inlägg; flera kassar i varje hand. Är hyfsat stark i nävarna, men fyra stora kassar från ICA Maxi blir 1-2 broar för mycket om alla skall flyttas till en enda hand.

Förstår inte riktigt problemet, gör det hela tiden och det handlar om några sekunder. Det går snabbare att göra så än att hålla på och göra sig redo med nycklar att trycka på osv så jag gjorde det även när jag hade elektrisk lucka. Normal greppstyrka är ju runt 45 kg så en normal handling är inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Förstår inte riktigt problemet, gör det hela tiden och det handlar om några sekunder. Det går snabbare att göra så än att hålla på och göra sig redo med nycklar att trycka på osv så jag gjorde det även när jag hade elektrisk lucka. Normal greppstyrka är ju runt 45 kg så en normal handling är inga problem.

Vi är alla olika!

Men finns fler "use case": regnar och jag har hämtat stora paket från postens utlämningsställe som jag håller travade och bär med bägge händerna.

Hatar när det händer och jag har Teslan istället för Mercan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det är nog synnerligen sällsynt att det lokala nätet är så grovt överdimensionerat att man kan koppla in ett par hundra kilowatt extra effekt,och det är därför det är så o irrelevant at jämföra ett kwh pris hemma mot på en snabbladdare, du betalar inte för elen utan utbyggnaden av den extra effekten lokalt .

Jo, så är det.

Den stora kostnaden för snabbladdning längs vägarna är den dyra infrastrukturen (Tesla har som strategi att lägga dessa platser där det är kortast till flera infrastrukturpunkter i elnäten för att hålla nere kostnaderna) och sedan är även själva transformatorerna och högeffektsladdarna en mycket hög kostnad (där har Tesla fått ner priset genom egen fabrikation, och med väldigt hög tillverkningsvolym).

Så det kommer nog alltid att vara dyrare att "snabbladda" längs vägarna på hög effekt, än att "långsamladda" hemma på nätterna. Dessutom så sliter det extremt mycket mer på batterierna, och förkortar livslängd stort om man snabbladdar mycket.

Därav att jag, för de som frågar mig hur det är att ha elbil, bara rekommenderar det om man har möjlighet att ladda hemma och/eller på jobbet till den största delen.

Snabbladdning är idealt bara ett komplement för de gånger man reser långt (tex. semester eller jobbresor), och inte som det huvudsakliga sättet att ladda på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo, så är det.

Den stora kostnaden för snabbladdning längs vägarna är den dyra infrastrukturen (Tesla har som strategi att lägga dessa platser där det är kortast till flera infrastrukturpunkter i elnäten för att hålla nere kostnaderna) och sedan är även själva transformatorerna och högeffektsladdarna en mycket hög kostnad (där har Tesla fått ner priset genom egen fabrikation, och med väldigt hög tillverkningsvolym).

Så det kommer nog alltid att vara dyrare att "snabbladda" längs vägarna på hög effekt, än att "långsamladda" hemma på nätterna. Dessutom så sliter det extremt mycket mer på batterierna, och förkortar livslängd stort om man snabbladdar mycket.

Därav att jag, för de som frågar mig hur det är att ha elbil, bara rekommenderar det om man har möjlighet att ladda hemma och/eller på jobbet till den största delen.

Snabbladdning är idealt bara ett komplement för de gånger man reser långt (tex. semester eller jobbresor), och inte som det huvudsakliga sättet att ladda på.

Det finns ju också publika långsamladdare. Priset brukar vara mer rimligt där, exempelvis de som ligger 500m från där jag bor, kostar 2,50 per kWh. Jag hade rimligtvis klarat mig med att ladda en bil två gånger i månaden för min vardagskörning, lite mer under semestern och säkert någon gång extra runt jul. Även om parkeringen kostar ytterligare så borde jag hamna på runt hälften av dagens drivmedelskostnad. Och att gå 500m extra några gånger i månaden är nog bara nyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hint i mitt inlägg; flera kassar i varje hand. Är hyfsat stark i nävarna, men fyra stora kassar från ICA Maxi blir 1-2 broar för mycket om alla skall flyttas till en enda hand.

Brukar köra kundvagnen fram till bilen, så mycket enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Elbilar kommer helt klart slå ut fossibilar. Helt. Problemet är vilken timing man skall ha vilket då styrs av kostnaden för batterierna. Denna bästa analysen jag sett applicerar Wright's Law och den hamnade på ett slutpris på 30 USD/kWh jämfört med nuvarande 100-120 USD/kWh. Mycket kvar alltså vilket gör det svårt att köpa en elbil i dagsläget, kommer mycket billigare längre fram.

Man köpa en lyxig elbil därför att där är batteriet en liten del av totalpriset. Andra strategin är köpa en bil med ett litet batteri, också där står batteriet för en liten del av totalpriset. Passar inget av de så får man leasa något.

Fossilbilar och laddhybrider kommer att falla hårt i pris som begagnat. Köper du en ny fossilbil kan den bli helt värdelös innan den gått 10 000 mil, det kan bli billigare att köra en elbil än att köra en fossilbil även om fossilbilen är gratis. För lastbilar ser det ännu värre ut.

Äg inga aktier i något som har med fossilbilar att göra. Nyförsäljninghen upphör gissningsvis runt 2023-2025.

Funderade på en Renault zoe, 2016. De skulle ha 100 kkr för den men hade inte gått så långt.
Där var det hyra av batterier som är beroende av körsträcka. För min del skulle batteriet ge en extra körkostnad på 15 kr/mil. Nästan vad avdraget är för bil för atbetsresor.
Sen var det värdeminskningen som låg på ca 30 kr/mil de närmaste åren.
Den kräver en del el också, garageplats och service ibland.
Sen vill man gärna kunna ladda hemma och det går bra under sommaren men på vintern finns det inte så mycket el över. Men det gick tydligen inte att ställa ner laddstyrkan på vanliga kontakter. Så ska man ladda hemma så får man höja effekten på elanläggningen hemme. Gissar att gå från 20A till 25A skulle kunna räcka. Kan dock kräva att man behöver byta en del elkabel till huset också samt ev nya ledningar inomhus. Så dyrt blir det.

Skulle gissa att en elbil kan kosta ca 50 - 100 kr / mil. idag om man tar med allt.

(Inköpspriset ligger på ca 400.000 - subvention 90.000, ger 310.000 i pris.
Den har tapppat 210.000 i värde på 4 år, eller 52 kkr / år)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abki:

Funderade på en Renault zoe, 2016. De skulle ha 100 kkr för den men hade inte gått så långt.
Där var det hyra av batterier som är beroende av körsträcka. För min del skulle batteriet ge en extra körkostnad på 15 kr/mil. Nästan vad avdraget är för bil för atbetsresor.
Sen var det värdeminskningen som låg på ca 30 kr/mil de närmaste åren.
Den kräver en del el också, garageplats och service ibland.
Sen vill man gärna kunna ladda hemma och det går bra under sommaren men på vintern finns det inte så mycket el över. Men det gick tydligen inte att ställa ner laddstyrkan på vanliga kontakter. Så ska man ladda hemma så får man höja effekten på elanläggningen hemme. Gissar att gå från 20A till 25A skulle kunna räcka. Kan dock kräva att man behöver byta en del elkabel till huset också samt ev nya ledningar inomhus. Så dyrt blir det.

Skulle gissa att en elbil kan kosta ca 50 - 100 kr / mil. idag om man tar med allt.

(Inköpspriset ligger på ca 400.000 - subvention 90.000, ger 310.000 i pris.
Den har tapppat 210.000 i värde på 4 år, eller 52 kkr / år)

Kan vara idé med lastbalansering, typ att när den laddas så stängs värmen av (om du har eluppvärmt hus). Sedan klarar du dig nog med vanlig trefas 10A, du får ut 7 kW och det räcker långt. Även ett vanligt 10A-uttag kan räcka om du inte kör så mycket. Säg 12 timmar laddning med 2.3 kW ger 27.6 kWh.