Nybliven husägare. Vad ska man tänka på nu då?

Permalänk

När det ändå pratas om vatten så är riktigt viktig sak att veta är hur du stänger av inkommande vatten till ditt hus. Så slipper du stå och fundera på det när det eventuellt står och sprutar nånstans. I värsta fall har du ingen fungerande ventil i huset, det kan ibland vara ute i backen om du har kommunalt avlopp. I andra dåliga fall kan det vara så att ventilen är helt slut för den är gammal. En sak man bör göra är att "motionera" sina ventiler en gång om året så de inte kärvar fast. Det säkraste här är att du har dina vattensensorer kopplade till en elektronisk avstängning av inkommande vatten.

Framgår inte om du har kommunalt vatten avlopp eller eget, har du det sistnämnda är det ju bra att ha koll på hur avloppssystemet fungerar och hur det ska underhållas och inspekteras.

En annan sak är ju beroende på ventilationssystem att försök få lite koll hur underhållet sker, är det filter nånstans som ska bytas, rör som behöver tryckas varannat år, eller vanliga tilluftventiler i väggarna så ska de ju dammsugas med jämna mellanrum.

Också bra att ha koll på hur elen fungerar så du har rätt proppar hemma och vet vart din huvudstation är. Man har ju ofta ett skåp ute på tomten också för inkommande el med andra typer av proppar.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Hedersknyffel
Skrivet av TheBodyLotion:

Vattensensorer

Varför behöver du en vattensensor?
Vattenläckor i kök, tvättrum, badrum eller i källare kan vara svåra att upptäcka, och om du får vattenläckage när du är borta eller på semester kan skadorna verkligen vara omfattande. Vatten kan göra mycket skada om det tar tid innan läckaget märks, och även små läckor kan orsaka stor skada om de inte detekteras i tid. Renoveringsarbetet blir ofta omfattande, och i värsta fall måste du och familjen flytta hemifrån medan arbetet pågår. Det är värt att investera i vattenalarm för att undvika stora, oförutsedda kostnader och det efterföljande stora renoveringsarbetet.

https://www.elgiganten.se/cms/vattensensor-vattenlackage/undv...

Se det som en investering, vattenskador kan bli en riktig dyr kostnad.

Skrivet av Callister:

När det ändå pratas om vatten så är riktigt viktig sak att veta är hur du stänger av inkommande vatten till ditt hus. Så slipper du stå och fundera på det när det eventuellt står och sprutar nånstans. I värsta fall har du ingen fungerande ventil i huset, det kan ibland vara ute i backen om du har kommunalt avlopp. I andra dåliga fall kan det vara så att ventilen är helt slut för den är gammal. En sak man bör göra är att "motionera" sina ventiler en gång om året så de inte kärvar fast. Det säkraste här är att du har dina vattensensorer kopplade till en elektronisk avstängning av inkommande vatten.

Framgår inte om du har kommunalt vatten avlopp eller eget, har du det sistnämnda är det ju bra att ha koll på hur avloppssystemet fungerar och hur det ska underhållas och inspekteras.

En annan sak är ju beroende på ventilationssystem att försök få lite koll hur underhållet sker, är det filter nånstans som ska bytas, rör som behöver tryckas varannat år, eller vanliga tilluftventiler i väggarna så ska de ju dammsugas med jämna mellanrum.

Också bra att ha koll på hur elen fungerar så du har rätt proppar hemma och vet vart din huvudstation är. Man har ju ofta ett skåp ute på tomten också för inkommande el med andra typer av proppar.

Kan också vara värt att nämna att många gånger så får du också en procentuell rabatt på din hem/villa-försäkring om du har vattenfelsbrytare. För just Folksam så drar dem av 10% på kostnaden om detta finns installerat. Så bortsett ifrån den enorma besparingen och irritationen för vattenskador så är kostnaden för en vattenfelsbrytare avbetald efter ett par år.

Permalänk

TIPS!

Jag har köpt hus och renoverat stort set alla rum. Tips efter erfarenheter!
*Passa på att installera internettuttag till så många rum du kan under renovering i väggarna och planera för ett ställe i huset som blir hjärtat för internet och smarthem.
*Installera inbyggda högtalare i kök och badrum som ansluts med Bluetooth.
*Vill man lyxa till det. Bygg in en TV i sovrummet framför sängen med 5,1 ljud kabeldraget vid renovering. Det gjorde jag.
*Installera elkontakter med USB port där man gärna laddar saker som sovrum, badrum och kök. *Bygg in smartbrytare till lysknapparna. Då kan du sköta allt med rösten. Vi styr många lampor på det sättet och även rullgardinen.
*Golvvärme är guld om du kan installera det.
*Biorummet. Planera och dra tomma rör i väggarna så du kan dra högtalarkablar där, istället för fula kabellister.

Här kan du se kostnader och vad jag gjorde hemma:
https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/koeksrenovering-med-kostander-och-arbetstid.4190/
ttps://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/renovering-av-varat-badrum.3834/
https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/ny-altan-54kvm-med-kos...

Sist men inte minst. Satsa på ett märke med samma batteri när det gäller elverktyg. Fördelen med Ryobi är att dem även har trädgårdsmaskiner i sitt sortiment och är ganska billiga.
https://www.byggahus.se/forum/data/brprofilecover/155583.jpeg?1540492055

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Är uppväxt med hus och har nu bott snart 3,5 år i hus med min sambo. Har varit med i många renoveringar och tillbyggnader/ombyggnader i både hus och sommarstugor under den tiden.

Planera allt noga, nästan onödigt noga. Det sparar tid och pengar i längden.
Gör ordentliga ritningar, det är alltid användbart.
Dokumentera alla ändringar, bilder är användbart i många fall. Det är ganska praktiskt att i efterhand ha koll på vart reglar sitter i en ombyggd vägg... eller vart elrören tog vägen.

Ha inte för bråttom heller, bo in er och känn efter vad som är vettigt att göra först. Man måste inte byta kök och riva ett par väggar innan man flyttar in ett hus.

Fundera också på om ändringar och renoveringar är för er själva eller för att nån annan ska tycka om det. En del saker är mer trendiga än praktiska så tänk igenom besluten noga. Kök utan överskåp är trendigt nu men flott och dammsamlande hyllor är långt från praktiska. Lådor i underskåp passar dock inte till allt.

En vettig verktygslåda är en bra grund. Det måste inte vara de dyraste verktygen i den men se till att ha vettiga skruvmejslar, fasta nycklar och hylsor. En uppsättning bra bits till skruvdragaren är aldrig fel att ha.

Favoritverktygen här är skruvdragare (en gammal Devalt och en nyare Hitatchi/Hikoki), cirkelsåg och kap/ger-sågen. Ska man bygga nåt större och har plats och behov för en rejäl kap/ger-såg så är det väldigt bra att ha. Det behövs inte många snitt för att det ska vara värt att ta fram den. Men det är aldrig fel att ha en bra fogsvans liggande...

Bra måttband ska inte underskattas, föredrar gamla Talmeter eftersom de är lättanvända och är lätt att märka/rispa med utan att behöva dra fram en penna. Tänk även på att mäta två gånger och såga en gång

Vad det gäller trädgård så är robotgräsklipparen en favorit här. Det sparar mycket tråkigt jobb och många nysningar.

Och håll ordning på verktygen så de går att hitta. Det finns få saker som är mer frustrerande än att behöva leta verktyg dubbelt så lång tid som det tar att göra något.

Slutligen.... Med tålamod och goda vänner/släktingar/familjemedlemmar kommer man längre än vad man kan tro

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderbluff:

Allt tar tid, när man väl har flyttat in i huset så tar renoveringar extra tid för man bor där samtidigt och parera det med jobb och dylikt.

Så mitt råd är att påbörja inte överallt samtidigt. Utan lista vad som är mest akut och räkna på hur lång tid det förväntas att ta att få den punkten färdigt och dubbla den tiden. Livet kommer alltid mellan och vissa dagar har man kanske 0 ork att renovera, man ska njuta av att hus också

Oerhört undervärderad kommentar. De allra flesta människor har absolut noll förståelse om hantverk för fem öre. Både när det kommer till nyproduktion av bostäder samt renoveringar. Ta dig inte an för stora projekt utan gedigen förståelse, planering och innan du är påläst om arbetets omfattning samt vilka konsekvenser det får om du inte blir klar under planerad tid. Låt inte ditt drömhem bli ett mardrömsprojekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Är uppvuxen i hus men har bott i Lägenhet hela livet annars. Men nu vill vi till hus så vi hittade ett utanför stan som inte kostade skjortan.

950 000 kr vann vi budgivningen på och det är 1.5 planshus på 125m2

Allt ser bra ut förutom oljepannan. Då tänker vi att vi köper en luftvärmepump i början och kör den i kombo med oljan som finns kvar. Men sen måste vi tänka över ett bättre och billigare alternativ som Fjärrvärme, bergvärme eller fler luftvärmepumpar

Finns det någon checklista som man måste fixa innan man flyttar?

Lägenheten nu
*Säga upp allt med fiber, tv, el, försäkring, avtal.
*Flyttstäda

Huset
* Beställa soptunna med soptömning
* Kolla med facket/försäkringsbolaget om hemförsäkring
* Beställa adsl/fiber
* Installera luftvärmepump
* Beställa el/vatten

Och en massa verktyg och maskiner som gräsklippare, trimmer, cirkelsåg, borrmaskiner etc

Sen har vi planer på att låna 250 000 kr extra för renovering.

Tacksam för fler råd och checklistor som jag säkert missat.

Grattis! Ett fantastiskt pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzer_swe:

*Installera inbyggda högtalare i kök och badrum som ansluts med Bluetooth.

Dra sladdar och sätta inbyggda högtalare kan jag förstå, men att bygga in bluetooth?
Borde ju vara kabel till en signalkälla om man nu ska bygga in högtalarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Kolla alla papper

lite pappersarbete är bra att göra. Se till att du har järnkoll på vilka servitut som belastar fastigheten liksom tomtgränserna utifrån de officiella kartorna. Leta upp de rör i marken eller vad det är som definierar tomten.

jag har själv byggt två IKEA-kök. idealiskt är att ha ett rymligt extrarum där man kan arbeta med att sätta samman skåpen. Följ monteringsanvisningarna exakt och i just den ordning som IKEA anger. De problem jag upplevde gällde anpassning till gamla installationer, . Ha koll på var avloppet sitter och planera köksskåpen efter detta så att avloppet inte kommer upp ur golvet i en skåpvägg.

Kolla om du behöver byta elinstallationerna i köket. En modern spis drar 2 x 16A. I övrigt hade vi 16 A till diskmaskin, ugn och mikro sammantaget, så det är bara att lära sig att man inte kan köra alla enheter på max samtidigt i vårt kök.

Om du installerar bergvärme, gör då ett djupt hål. Det kostar inte mycket mer. Pumpen går bättre och dessutom har kommande generationer pumpar bättre verkningsgrad vilket motiverar djupare hål. Vissa leverantörer kalkylerar med för grunda hål.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Viktigt att tänka på om man funderar på att gå från exempelvis olje-/vedpanna till luft/luft-värmepump (och andra lösningar):

Det är inte alltid detta är lämpligt*, sannolikt inte om olje-/vedpannan står i källaren. Anledningen är att dessa pannor läcker en hel del värme runt sig och värmer upp luften i källaren. Varm luft kan hålla mer vattenånga, detta tillsammans med draget som blir i skorstenen när man eldar gör ofta att källaren värms, torkas upp och ventileras.

Det finns otaliga exempel på folk som har fått stora problem med fukt och mögel när de stängt av "den gamla pannan" och installerat något mer modernt. Jag valde att nämna just luft/luft-värmepump för att det är oftast den minst kostsamma investeringen.

* utan att ordentligt se över det gamla systemet och hitta nya lösningar för de funktioner man tappar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Nibe har bra grejer men även IVT, finns säkert fler aktörer så boka in alla och spela ut dom emot varandra.

Om man vill ha bäst scop så bör man kolla Panasonic har jag för mig. Bättre än NIBE, som rider på gammalt sentiment.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Inte sett om någon nämnt detta tidigare men tänk på att om du byter upp eldning (pellets/ved/olja) mot fjärrvärme/värmepump eller dylikt är att installera en kamin eller något som håller värme i murstocken, stor risk för söndervittring annars.

Själv värmer jag med pellets vilket nog är det billigaste av de smidigare lösningarna, man behöver inte hugga/köpa ved utan köper pellets på pall eller i bulk.

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem

Som du skrev, se över möjligheten till bergvärme. Helt överlägsen, om man har råd med installationskostnaden! I annat fall så tar du luftvärme. Se dock till att den har möjlighet att kopplas smart så kan du få riktigt billig drift genom företag så som Tibber. Glöm fjärrvärme, pellets och annan förbränning, det är hyfsat förlegat som uppvärmning.

En annan sak att se över på ämnet energi, lämpar sig något tak för solceller? Räkna på det genom t.ex solcellskollen.se! Passar det inte, så kan man även ställa en installation i en markställning men då behöver man så klart ytan för det.

Andra enklare saker att göra är att se över isoleringen, framförallt i taket. Kolla om några fönster behöver bytas om det läcker ut värme, osv.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzer_swe:

Sist men inte minst. Satsa på ett märke med samma batteri när det gäller elverktyg. Fördelen med Ryobi är att dem även har trädgårdsmaskiner i sitt sortiment och är ganska billiga.

Många har redan tipsat om detta och jag håller med i grunden, däremot tipsar jag vidare när det gäller detta spår och menar att det inte nödvändigtvis måste hållas stenhårt på:
https://www.badaptor.com/shop-now/

Kör själv DeWalt-batterier i Ryobis maskiner numera

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att ni gör en lista på vad som måste göras först och sedan prioritera efter den listan. Stryk sedan av det som är klart. Typ, "måste göras omgående", "bra att göra snart", "inte prio men vore nice" etc etc. Det hjälper även med utgifter där det viktigaste går först. T.ex. det kanske inte är så viktigt att måla om/tapetsera om ni inte har fixat med basgrejer såsom värme, el och försäkring. Rätt uppenbart, men du förstår poängen

Skrivet av Gustav-P:

Ska du sätta häck eller gräva bort befintlig häck?
Bor ni nära naturen så att grävling, mullvad eller annan varelse kommer att gräva upp jordhögar i er gräsmatta.
Jag svär, jag har övervägt att hyra en ditch-witch och göra ett 80 cm dike och sedan lägga ner någon form av plåttak och fylla igen för att stoppa dessa j***a marodörer som gräver upp gräsmattan.

Om du ska ha ett smart hem... starta en separat tråd och @mention så tar vi den diskussionen där.

Fånga mullvaden. Denna YT kanalen har generellt bra tips om hur man hanterar 'ohyra'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Är uppvuxen i hus men har bott i Lägenhet hela livet annars. Men nu vill vi till hus så vi hittade ett utanför stan som inte kostade skjortan.

950 000 kr vann vi budgivningen på och det är 1.5 planshus på 125m2

Allt ser bra ut förutom oljepannan. Då tänker vi att vi köper en luftvärmepump i början och kör den i kombo med oljan som finns kvar. Men sen måste vi tänka över ett bättre och billigare alternativ som Fjärrvärme, bergvärme eller fler luftvärmepumpar

Finns det någon checklista som man måste fixa innan man flyttar?

Lägenheten nu
*Säga upp allt med fiber, tv, el, försäkring, avtal.
*Flyttstäda

Huset
* Beställa soptunna med soptömning
* Kolla med facket/försäkringsbolaget om hemförsäkring
* Beställa adsl/fiber
* Installera luftvärmepump
* Beställa el/vatten

Och en massa verktyg och maskiner som gräsklippare, trimmer, cirkelsåg, borrmaskiner etc

Sen har vi planer på att låna 250 000 kr extra för renovering.

Tacksam för fler råd och checklistor som jag säkert missat.

Kanske någon annan som nämnt det redan men bor man i lgh så spelar ju leverantören av el mindre roll. Men i hus kan priset verkligen skilja sig åt på ett år, samma gäller givetvis försäkringar. Väl värt att tänka till och forska en timme på.

Sett att någon nämnt pellets som bra källa för uppvärmning och det säger jag spontant ingenting om. Men en av mina familjemedlemmar bor så till att alla leverantörer har slutat med hemleverans och hips vips blev det VÄLDIGT mycket jobbigare att elda med pellets och priset har tyvärr gått upp. Men det kanske har ändrats sig i år. Värmen blir ju trevlig av eldning.

Sen är vi på Sweclockers så vi måste givetvis täcka WiFi-täckningen i ett hus kan vara rätt mycket sämre än i en lägenhet. Om ni nu ska renovera några väggar, glöm inte att fundera på fälla in lite nätverkskablar i väggen innan eventuellt ytskick. Kabelrör går att köpa på biltema hyfsat billigt t.ex.

Kul med hus, grattis

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att ej möblera upp hela huset på en gång om man inte har behov av samtliga rum. Blir avsevärt mycket smidigare när det ska renoveras och man slipper flytta runt en massa prylar fram och tillbaks mellan rummen.

Permalänk
Medlem

Kan inte se att någon har skrivit men ett tipps är att kolla efter byggmaterial på blocket och facebook, tro det eller ej men jag har bytt mitt tak för 8000kr med alla byggmaterial som jag hittat från facebook o blocket, okej där ljuger jag lite plåt o färg köpte jag på byggmax hehe.
Men kolla det är många som räknar fel och byggmaterial blir över många lägger saker o ting på bortskänkes, det gör även jag. Känns bättre att någon har nytta av nått som jag har o dammar eller inte har lust o gå till tippen med, folk blir glada av gratis saker de kommer du också bli när du väll hittar nått kul. Mitt bästa gratis fynd har varit en bil som kostade 1h arbete o få den fungerade
O att använda sig utav sin kunskap och vänner är det bästa du kan göra, jag nämnde tidigare att jag bytt tak för ca 8000, där hade jag farsans kunskap 40år inom bygg och 5-6 vänner som även lyssnade på det han sa.. Viktigaste av allt är att man gör rätt i tid än att hålla på o göra om o göra rätt efter försäkringen varit på kontroll..

Grattis till huset, det kan vara lite pain in the ass i början men det kommer du vara glad för senare

Permalänk

100k för ett kök inkl vitvaror från ikea låter dyrt men du kanske har ett riktigt stort kök.
Jag bytte köket själv för några månader sen och det blev över 6 meter långt med högblanka luckor utan handtag alltså inte det billigaste köket med luckor ovanför och under hela kalaset kostade 70k inkl vitvaror med lgs sidebyside kylfrys. gipsade hela rummet 5x5 målade bytte till laminatgolv el radiator osv osv total renovering och det hela gick på mindre än 80k. köket stommarna luckorna och bänkskiva kostade ca 35k.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eketorpet:

lite pappersarbete är bra att göra. Se till att du har järnkoll på vilka servitut som belastar fastigheten liksom tomtgränserna utifrån de officiella kartorna. Leta upp de rör i marken eller vad det är som definierar tomten.

Ja pappersarbetet är bra att ha koll på, en sak som jag upptäckt är att rätt många (de flesta, däribland i princip alla mäklare) inte kollar är om det finns några pågående byggärenden på fastigheten före ägarbyten. (ett byggärende kan också handla om att bygga uterum, altan eller installation av en eldstad)
Se till att ha slutbesked eller slutbevis på de projekt som har påbörjats, kommunen hjälper till att få fram uppgifterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Dra sladdar och sätta inbyggda högtalare kan jag förstå, men att bygga in bluetooth?
Borde ju vara kabel till en signalkälla om man nu ska bygga in högtalarna.

Mina högtalare har inbyggd bluetooth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag tycker dina tips är bra förutom detta; I mina ögon är det helt utkastade pengar att måla om sina pannor (nu jag antar att ditt tak består av råspont + takpapp + pannor) då det är takpappen och inte pannorna som ska hålla allt vatten borta. Det blir en mindre kostnad för tillfället, men pappen måste förr eller senare bytas och då är kostnaden för att måla pannorna pengar i sjön.

Glömde skriva att papp och spont byttes för några år sen, pannorna har några årtionden i nacken men var i bra skick, så de rengjordes och målades...

Permalänk

Det är många bra råd i tråden.
Vikten av att dokumentera allt har framhållits. Fota färgburken med färgkoden. Fota alla innerväggar så att man ser reglarna osv. Försök få grepp om hur ventilationssystem och avlopp fungerar. Till mitt hus finns det t.ex. ingen karta som visar var inloppsledningarna för VA går i trädgården! Det finns en elledning till en utomhuslampa som man får gissa var den är nedgrävd, osv.
Och kan du ta en promenad med gamla ägaren som visar var gränsmarkeringarna till tomten finns så är det guld värt.

Permalänk
Medlem

Har bott i samma kåk sen 2004 och igår skrev vi på för en ny kåk att flytta in i om ca 3 månader.
Det "roliga" är att som många andra så blev det bråttom att få klart den där sista taklisten / silikonsträngen etc etc som saknats i alla år innan fotografering och visning.

Nya huset har nytt ytter- och innertak samt hela ventilationen ny. Resten ska vi varsamt förbättra och renovera under ett par år framöver. Vi siktar på att slipa golven innan inflytt och sen står köket på dagordningen för våren...
Kåken är från 1971 i mexitegel om 278 kvm
Direktvärmande värme
(tre luft/luftpumpar finns, så bättre än att bara haft vanliga element..men bergvärme hade ju varit önskvärd uppgradering om det hade gått.)

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

När det ändå pratas om vatten så är riktigt viktig sak att veta är hur du stänger av inkommande vatten till ditt hus. Så slipper du stå och fundera på det när det eventuellt står och sprutar nånstans. I värsta fall har du ingen fungerande ventil i huset, det kan ibland vara ute i backen om du har kommunalt avlopp. I andra dåliga fall kan det vara så att ventilen är helt slut för den är gammal. En sak man bör göra är att "motionera" sina ventiler en gång om året så de inte kärvar fast. Det säkraste här är att du har dina vattensensorer kopplade till en elektronisk avstängning av inkommande vatten.

Framgår inte om du har kommunalt vatten avlopp eller eget, har du det sistnämnda är det ju bra att ha koll på hur avloppssystemet fungerar och hur det ska underhållas och inspekteras.

En annan sak är ju beroende på ventilationssystem att försök få lite koll hur underhållet sker, är det filter nånstans som ska bytas, rör som behöver tryckas varannat år, eller vanliga tilluftventiler i väggarna så ska de ju dammsugas med jämna mellanrum.

Också bra att ha koll på hur elen fungerar så du har rätt proppar hemma och vet vart din huvudstation är. Man har ju ofta ett skåp ute på tomten också för inkommande el med andra typer av proppar.

Hehe, detta hände mig i våras. Efter att fått badrummet renoverat så lossnade en slang till handfatet (rörmockarna som inte spänt ordentligt). Tur att jag var hemma och kunde springa ner i källaren och slå av vattnet.

Som någon annan skrev, fotografera eller anteckna ner färgkoder och annat och spara på en bra plats. Ta reda på var vatten och el ledningar går för framtida grävningar. Och sätt alltid 2 eluttag och gärna ethernet på varje vägg ifall ni renoverar, man kan aldrig få för lite uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Som du skrev, se över möjligheten till bergvärme. Helt överlägsen, om man har råd med installationskostnaden! I annat fall så tar du luftvärme. Se dock till att den har möjlighet att kopplas smart så kan du få riktigt billig drift genom företag så som Tibber. Glöm fjärrvärme, pellets och annan förbränning, det är hyfsat förlegat som uppvärmning.

En annan sak att se över på ämnet energi, lämpar sig något tak för solceller? Räkna på det genom t.ex solcellskollen.se! Passar det inte, så kan man även ställa en installation i en markställning men då behöver man så klart ytan för det.

Andra enklare saker att göra är att se över isoleringen, framförallt i taket. Kolla om några fönster behöver bytas om det läcker ut värme, osv.

Detta är dock inte alltid sant. Man måste räkna på vad för återbetalning osv en energiåtgärd i en fastighet har. Bergvärme är inte alltid det optimala.
Jag har bergvärme själv förstår absolut dess fördelar.

Men som branschskadad så vet jag att bergvärme ofast ses på som att det alltid är grönare på andra sidan. Tyvärr stämmer det inte.
Allt beror på omständigheterna och dessa innefattar allt från vilken typ av radiatorer som är installerade, hur huset värms upp idag, var huset finns rent geografiskt osv.

Värmepumpar rent generellt är effektiva vid lägre temperaturbehov i systemet. Ju nyare radiatorer eller ännu hellre golvvärme så fungerar det som bäst.
Ju högre temperatur systemet behöver desto mer måste elpatronen jobba för att stödvärma. I äldre hus med förbränningspannor är radiatorerna ofta gjorda för väldigt varm framledningstemperatur och kan även vara såna roliga saker som enrörssystem och självcirkulation.

Bergvärme är dessutom en väldigt dyr investering och dessutom håller inte en värmepumpen/kompressorn för alltid. Om man då jämför med att byta ut ett befintligt fjärrvärmesystem till exempel så hamnar payoff ofta på över 25 år, om man dessutom lånar till investeringen blir det med räntan ännu längre. Visst kan huset bli värderat högre men det hjälper inte förrän man säljer.

Alla kalkyler jag ser på kostnader att uppvärmning så kommer vedeldat alltid billigast undan, men sedan handlar allt om avvägningar pris/arbete.

Solceller är mycket svårt att räkna hem i Sverige. Knappt glädjekalkyler med alla bidrag och lättnader räknar hem en investering innan cellerna behöver bytas ut. Tekniken är för ung för att vara ekonomiskt försvarbart för privatpersoner.

Att byta fönster är samma sak, så länge det inte är enkelglas eller liknande så kommer det inte bära sig ekonomiskt att byta till fönster med tre eller fler. Visst om man ändå behöver byta, att man bör kolla men att göra det endast av energiskäl är bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem

Det har nämnts tidigare, men en ordentlig gersåg är ovärderligt. Har du plats att ha den uppställd i en verkstad eller liknande, köp en så fort du behöver renovera något, kan användas till att kapa i princip allt mycket smidigare än med handverktyg.
Behöver inte kosta skjortan, men satsa på ett vettigt märke (Typ DeWalt och uppåt) så behöver du inte köpa en ny i princip någonsin sen.

Verktyg i övrigt, Ryobis One+ är smidigt och prisvärt, men satsa på en ordentlig skruvdragare. Jag har två One+dragare, och de är väl helt okej, men min tio år gamla blå Bosch 14,4v drar bannemig bättre än Ryobimaskinerna...
Ett lite overkill verktygstips - slagskruvdagare. Ska du regla upp en vägg eller dra längre/tjockare skruvar är det guld värt, istället för att stå och trycka så går de som smör. Nödvändigt? Nej, du klarar dig på en vanlig. Grymt skönt att ha? Absolut.

Bästa allmänna tipset jag har;
Ha koll på fastigheten - alltså marken, inte byggnaden. Ring Lantmäteriet, kolla vad som finns på fastigheten, få ut fastighetsrättsliga kartor och kolla upp servitut och andra rättigheter. Inte alls ovanligt att nya husägare blir lite förvånade när de inser att tomtgränsen går tio meter närmare kåken än vad de trodde, bara för att tidigare ägare klippt gräset över gränsen. Jag har sett folk börjat göra iordning land, lekstugor och annat bara för att sedan inse att det visst var på grannens tomt...
Kartorna du fått se av mäklaren eller hittat på nätet över gränserna stämmer nästan aldrig med verkligheten, juridiskt är det alltid markeringarna i marken (eller förrättningskartan från Lantmäteriet i andra hand, om markeringar saknas) som gäller.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla bra tips och allt!

Det jag har gjort nu är att köpa kyl/frys/diskmaskin under Elgigantens 20% rea helg. Blev

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/kylsk...
11495 kr - 20%
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/fryss...
11495 kr - 20%
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/174967/...
7995 kr - 20%

Så jag gav med frakt hem till dörren 25.000 kr

Sen har jag skickat iväg några offerter för Luft/Vatten värmesystem.
Comfort tar bort oljepannan och installerar allt för 97.000 kr jag hoppas på svar från andra installatörer snart så jag kan jämnföra.

De ska bygga ut fiber till huset så det ska jag med installer den dagen det kommer.

Gekås i Ullared säljer alla Ryobis verktyg billigast som jag hittar så jag köper mina verktyg där.

Har svårt att tro att jag kommer undan billigare under 11/11 eller Blackfriday, kanske installation av värme kan bli billigare. Jag vet inte har aldrig tittat i denna branch förut.

Jag fick ett renoverings lån på 150.000 kr och då ska jag värdera om huset efter att pumpen och några enstaka rum är klara för att kunna lägga dessa på bolånet istället. Fick det på 3.45% ränta så det är ju inget farligt lån. Fick låna mycket mer om jag ville men tänkte att vi renoverar med våra egna pengar istället. När vi är klara med detta så ska vi låna upp till nytt kök och badrum.

Är riktigt pepp på detta, ska bli kul att börja renovera och få vardagen bort från slösurf på internet som det lätt blir i en lägenhet .

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tackar för alla bra tips och allt!

Det jag har gjort nu är att köpa kyl/frys/diskmaskin under Elgigantens 20% rea helg. Blev

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/kylsk...
11495 kr - 20%
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/fryss...
11495 kr - 20%
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/174967/...
7995 kr - 20%

Så jag gav med frakt hem till dörren 25.000 kr

Sen har jag skickat iväg några offerter för Luft/Vatten värmesystem.
Comfort tar bort oljepannan och installerar allt för 97.000 kr jag hoppas på svar från andra installatörer snart så jag kan jämnföra.

De ska bygga ut fiber till huset så det ska jag med installer den dagen det kommer.

Gekås i Ullared säljer alla Ryobis verktyg billigast som jag hittar så jag köper mina verktyg där.

Har svårt att tro att jag kommer undan billigare under 11/11 eller Blackfriday, kanske installation av värme kan bli billigare. Jag vet inte har aldrig tittat i denna branch förut.

Jag fick ett renoverings lån på 150.000 kr och då ska jag värdera om huset efter att pumpen och några enstaka rum är klara för att kunna lägga dessa på bolånet istället. Fick det på 3.45% ränta så det är ju inget farligt lån. Fick låna mycket mer om jag ville men tänkte att vi renoverar med våra egna pengar istället. När vi är klara med detta så ska vi låna upp till nytt kök och badrum.

Är riktigt pepp på detta, ska bli kul att börja renovera och få vardagen bort från slösurf på internet som det lätt blir i en lägenhet .

Kom ihåg att en omvärdering idag får ske först efter 5 år om det inte är "omfattande" värderingsförändringar som gjorts.
Detta är något jag ofta märker hos bekanta att man inte har koll på, det blir lätt att man köper in sig i för mycket renovering som man inte ha råd med utan dyrare privatlån i slutändan.

Permalänk
Hedersknyffel
Skrivet av downup:

Tackar för alla bra tips och allt!

Det jag har gjort nu är att köpa kyl/frys/diskmaskin under Elgigantens 20% rea helg. Blev

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/kylsk...
11495 kr - 20%
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/fryss...
11495 kr - 20%
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/174967/...
7995 kr - 20%

Så jag gav med frakt hem till dörren 25.000 kr

Sen har jag skickat iväg några offerter för Luft/Vatten värmesystem.
Comfort tar bort oljepannan och installerar allt för 97.000 kr jag hoppas på svar från andra installatörer snart så jag kan jämnföra.

De ska bygga ut fiber till huset så det ska jag med installer den dagen det kommer.

Gekås i Ullared säljer alla Ryobis verktyg billigast som jag hittar så jag köper mina verktyg där.

Har svårt att tro att jag kommer undan billigare under 11/11 eller Blackfriday, kanske installation av värme kan bli billigare. Jag vet inte har aldrig tittat i denna branch förut.

Jag fick ett renoverings lån på 150.000 kr och då ska jag värdera om huset efter att pumpen och några enstaka rum är klara för att kunna lägga dessa på bolånet istället. Fick det på 3.45% ränta så det är ju inget farligt lån. Fick låna mycket mer om jag ville men tänkte att vi renoverar med våra egna pengar istället. När vi är klara med detta så ska vi låna upp till nytt kök och badrum.

Är riktigt pepp på detta, ska bli kul att börja renovera och få vardagen bort från slösurf på internet som det lätt blir i en lägenhet .

Hojta till om du blev nöjd med kyl & frys, vi står inför samma projekt nu i november när vi får tillträde till vårat hus. Var och tittade på samma modell nu i fredags fast på Elon - kul med vitvaror som faktiskt är snygga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Kom ihåg att en omvärdering idag får ske först efter 5 år om det inte är "omfattande" värderingsförändringar som gjorts.
Detta är något jag ofta märker hos bekanta att man inte har koll på, det blir lätt att man köper in sig i för mycket renovering som man inte ha råd med utan dyrare privatlån i slutändan.

Det gäller bara för amorteringskraven.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."