Xbox Series X uppges "ge ifrån sig galna mängder värme"

Permalänk
Melding Plague

Xbox Series X uppges "ge ifrån sig galna mängder värme"

En lyckad kyllösning ska göra Xbox Series X tystgående, men rapporter vittnar om att spelkonsolen ger ifrån sig rejält med värme.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, då kanske den inte överhettar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Dåså, då behöver man inte köpa en såndär dyson fläkt allt-i-en kombo, det räcker med en luftfuktare/luftrenare combo endast nu när xboxen kan värma huset. fränt.

Permalänk
Sjusovarn

Jag ser inte riktigt problemet, syftet är ju att få bort värmen.

Permalänk
Medlem

Men.. hur många watt drar den då? Det finns ju ett svart på vitt faktasvar här nånstans som de borde kunnat ge Antar NDA-rädsla.

https://www.reddit.com/r/XboxSeriesX/comments/is03fz/power_co... inga svar

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Viking

”It doesn’t make any noise”. Betyder ju bara att kylarlösningen fungerar som den ska.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Så länge den inte drar mer ström än specificerat eller överhettas så får man väl bara se det som något positivt. Uppenbart gör kylaren ett exemplariskt jobb.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

De har väl en 350W PSU så är någon speciellt förvånad? Det är ju icke nyhet. Troligtvis avger den lika mycket värme som PS5 som också har en 250W PSU och snarlik teknik.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

En lödkolv är också varm så att man bränner sig, men inte är det någon som värmer sitt hem med en sådan. Man måste skilja på temperatur och effekt.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Skäggig legend

Så länge den inte tappar prestanda kan den gärna få hålla mitt kaffe varmt, tänker mig grillgaller.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Det är väl bara mäta upp tempen på gamla o nya konsollen o visa... istället för att de ska göra sig roliga osv?

Permalänk
Medlem

Känns lite som clickbait från er?

https://mobile.twitter.com/jeffbakalar/status/131358679829628...

Han nämner i själva podden att den blir lika varm som One X

Permalänk
Medlem

Som nämnt ovan så är det väl ändå effekten som är intressant huruvida den skulle kunna värma en lägenhet? Inte hur varm den är vid utsuget? Såvida den inte smälter ner plast osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Känns lite som clickbait från er?

https://mobile.twitter.com/jeffbakalar/status/131358679829628...

Han nämner i själva podden att den blir lika varm som One X

Precis, det är intressant att den här artikeln läggs ut nästan precis samtidigt som jag läste den här tweeten:

https://twitter.com/Stallion83/status/1314301699398475778

Permalänk
Medlem

Som mitt 3080 då. Behöver ingen annan värmekälla i vinter knappt.

Permalänk

Så länge den inte throttlar så är det inget problem anser jag. Väldigt sällan jag sätter handen vid utsuget på min PC eller xbone idag, så jag lär kunna hålla mina händer borta

Permalänk
Medlem

200W är 200W (antal watt taget ur luften), oavsett om det är chippet som är varmt eller den utblåsta luften.
Att luften är så varm tyder väl snarast på att kylarlösningen fungerar?

Ser inte problemet såvida luften är så varm att den smälter plast och/eller tänder eld på möbler.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Gissar på att de som skriver detta aldrig känt på utblås från andra konsoler eller datorer. Min laptop har mycket varmare luft i utblåset än min stationära vars luft ut känns relativt ljum även när den pressas, detta trots att min stationära drar ca 350W och laptopen 40-50W.
Gissar på att Series X inte kör högre fläktkurva än nödvändigt för att hålla komponenterna på en "optimal" temp. Detta innebär att man hade kunnat haft mycket svalare luft ut, men väljer att prioritera ljudnivå istället (vilket jag personligen tycker är helt rätt).
En så kallad "storm i en tekopp" mao.

Permalänk
Avstängd

Är kylflänsen riktigt effektiv så kan det vara en förklaring.

Bättre kylfläns tillåter lägre luftflöde per tvärsnittsarea, och utluften blir då varmare även om inte värmemängden per minut behöver vara högre.

Det är väl sannolikt då låg ljudnivå verkar ha varit en prioritet?
Dessutom tillåter designen på XSX bättre nyttjande av konvektionsströmmar, och om så är fallet så är luftflödet ännu lägre och flänstemperaturen ännu högre.

Skrivet av meanh:

Gissar på att de som skriver detta aldrig känt på utblås från andra konsoler eller datorer. Min laptop har mycket varmare luft i utblåset än min stationära vars luft ut känns relativt ljum även när den pressas, detta trots att min stationära drar ca 350W och laptopen 40-50W.
Gissar på att Series X inte kör högre fläktkurva än nödvändigt för att hålla komponenterna på en "optimal" temp. Detta innebär att man hade kunnat haft mycket svalare luft ut, men väljer att prioritera ljudnivå istället (vilket jag personligen tycker är helt rätt).
En så kallad "storm i en tekopp" mao.

Precis, och det beror just på luftflödet och mängden ovärmd kalluft som systemet släpar med sig.

Skulle den stationära begränsas till samma luftutflöde genom samma lilla hål skulle det antagligen smälta vissa plastsorter, fastän det är helt okej att värma händerna vid bakom en 120mm på låga varv.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga när vi inte vet interna temperaturer. Men det verkar som att både Sony och Microsoft prioriterar ljudnivå denna generation på ett sätt man aldrig gjort förr. Samtidigt vill man pressa så mycket man vågar ur komponenterna så där har man nog inte bromsat in. Då återstår bara värmen kvar att kompromissa med, så kan man ju anta att de är bekväma med lite högre temperaturer än förr?

Permalänk
Medlem

När en persons tweet blir en nyhet. Sätt handen bakom valfri gpu så är det varmt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är olärd, men värmen ska väl ta vägen någonstans? Sen om fläkten snurrar snabbare och konsolen känns svalare så är det väl exakt samma effekt som ska ut i rummet? Så länge boxen inte tar skada av att den går för varm så är väl detta bara käbbel?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Minns hur märkbart mycket varmare rummet blev när jag hade min X360 på förr. Inte direkt förvånande alls. I princip all ström den förbrukar blir ju till värmeenergi.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

vad ska man säga, Jeff Bakalar har ju redan gått ut med en förklaring på vad han menade. Snor Sweclockers gamla nyheter lite godtyckligt utan att kolla upp något själva eller?

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett grymt galler att grilla lite räkor på.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Perfekt till vintern!

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att mäta hur mycket effekt en apparat drar.
Då ser man hur mycket värme den avger.

Men vad har konsoll "nyheter" på SWC att göra? -.-

Permalänk
Medlem

Fake news har hittat in hos SweClockers.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det här är ingen nyhet, det är någon sensations-tweet som jagar likes. Det borde inte läggas upp på sweclockers.

Jag sa ifrån när "Någon kör doom på graviditetstest" var helt osant och någon bara hade använt plastskalet från ett sådant för spela doom. Veckor senare går fortfarande myten om att det går att spela Doom på ett graviditetstest.

Jag tycker det är fel håll att gå av Sweclockers, det måste väl finnas intressantare saker att skriva artiklar om.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Så länge den inte tappar prestanda kan den gärna få hålla mitt kaffe varmt, tänker mig grillgaller.

Eller ja... grilla korv

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450