Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Moderkortsråd önskas

Tjo!

Sitter och planerar inför kommande 5900X bygget och tittar på moderkort. Allt kommer troligen hamna i ett Fractal Define R6 eller 7, beroende på vilket man kan hitta på rea. Har ingen superbrådska med bygget, väntar på ett 3080 och 5900x släpps ju inte på 4 veckor. Satsar på innan årsskiftet typ.

Brädorna jag har tittat på en så länge är dessa . B550 passar mig utmärkt för tillfället då jag inte inte har nytta av snabb lagring och är allergisk mot X570 fläkten :P. Av brädorna är ju Gaming plus den minst intressanta då det inte riktigt har något "extra". Alla dessa brädor har ju fått bra betyg i VRM tester, vilket är ett grundkrav. 2st M.2 slots, har en A1000 och en MP510 som flyttas med från förra bygget.

Aorus Elite:
+ Ser ut till första anblick att ha allt.
+ 8 USB portar back
+ 3xPCIE16 slots.
- Saknar USB C front port.
- Det som skrämmer mig lite med det är att det är en 4 lagers PCB, och det verkar ha ganska dåligt stöd för höga minneshastigheter. Jag har inga planer på att överklocka minnet något särskilt, men för mig säger bristen på stöd att det är ganska dålig kvalitet i PCBn. Rätt/fel?

Tomahawk:
+ USB C front port
+ 2xPCIE16 slots
- Ganska tråkig bräda förövrigt
- Bara 6 USB bak

Gaming Edge Wifi:
+ USB C front port
+ Wifi/bluetooth (ganska litet plus för mig. Kör kabel idag och sällan jag har behov av wifi. De gångerna jag har det kan jag säkert köra telefonen som Antenn)
- 1x PCIE16 slot
- 6 USB bak

-----

Sitter egentligen med ett par frågor jag funderar på just nu.

1. Är 4 lagers PCB något att vara rädd för i Aorus Elite? De andra stödjer ju ca 1ghz mer i minneshastighet, så något är det ju som Aorus Elite saknar i sin kvalitet tänker jag. Jag kommer inte gå full tinker på timings etc, men det är ju alltid trevligare att ha en bräda som klarar av att man mixtrar lite utan att sätta stopp direkt. Tankar?

2. Finns det en lösning ifall man saknar USB C front connector? Kan man typ sätta en adapter och koppla in den mot en USB3 header t.ex?

3. Finns det någon vettig anledning att ha fler PCIE16x slots om man inte kör SLI/CF? Har ingen nytta av snabb lagring då det är en ren spelburk. Potentiellt tänker jag Direct X Storage i framtiden, men borde det inte gå att lösa oavsett?

4. Någon annan bräda ni vill rekommendera? Målbilden är upp till 2k, men går alltid att tänja budgeten ett par hundra extra ifall det är värt det.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på i princip samma moderkort för ett kommande bygge, kan vara värt att kolla lite extra på MSI:s bräda då de kör en cashback på bland annat Tomahawk-b550.
Verkar vara knepigt med att konvertera USB-C frontconnector till annat, MSI:s är också "bara" 3.1 gen1, dvs 5gbit.
Enda orsaken att ha mer än PCIE16x är för exempelvis vissa ljudkort, SSDer, 10gbit ethernet. Dock så verkar just MSIs bräda dela bandbredd mellan den andra PCIE16X-slotten (som endast verkar klara av 4x) och den andra M.2 platsen enligt Kitguru https://www.youtube.com/watch?v=qyYpDUiwq6I

Permalänk
Medlem

1: Nej, om du inte skall överklocka minnet nämnvärt så spelar det ingen större roll.

2: Det blir inte samma hastighet även om du hittar en adapter, köp ett moderkort med USB-C front istället.

3: Nej, det gör det inte.

4: Jag hade köpt Asrock B550 Steel Legend, den har allt du önskar samt qcode display, https://www.asrock.com/mb/AMD/B550%20Steel%20Legend/

När det gäller chassi så kan jag varmt rekommendera Define 7, har prövat både R6 och 7 och 7:an är en stor förbättring gentemot 6:an.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Buildzoid om B550 Steel Legend (början av klippet);

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lmann:

Jag har kollat på i princip samma moderkort för ett kommande bygge, kan vara värt att kolla lite extra på MSI:s bräda då de kör en cashback på bland annat Tomahawk-b550.
Verkar vara knepigt med att konvertera USB-C frontconnector till annat, MSI:s är också "bara" 3.1 gen1, dvs 5gbit.
Enda orsaken att ha mer än PCIE16x är för exempelvis vissa ljudkort, SSDer, 10gbit ethernet. Dock så verkar just MSIs bräda dela bandbredd mellan den andra PCIE16X-slotten (som endast verkar klara av 4x) och den andra M.2 platsen enligt Kitguru https://www.youtube.com/watch?v=qyYpDUiwq6I

Hmm... Helt klart inte superimponerad av detta måste jag ju säga. Att 2 av PCIE portarna och den andra m.2delar lanes är ju helt klart något som kan bli ett problem. Troligen kommer det inte påverka mig, men när man planerar att ha en dator i 5-6 år så är det ju helt klart att bygga in lite "säkerhet". Kanske flyttar och kommer behöva sätta in ett wifikort, vem vet?

Tack för videon, ska kika in flera av Kitgurus deep dives. Känner nog att Tomahawken helt klart föll ner i listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Buildzoid om B550 Steel Legend (början av klippet); https://www.youtube.com/watch?v=ihg6XQiqW7A

Mvh

Gillar den brädan också! Initialt föll den ur för att den låg lite högre i pris. Efter att ha kollat på videon så har den ett problem, den saknar BIOS flashback. Så det är ju ifall man lyckas köpa genom en ÅF som kan uppdatera bios innan de skickar den. Har vänner och familj som har Ryzen, så kanske kan lösa biosuppdatering genom att låna deras CPU, men vet inte ifall det är värt krånglet. Tack för tipset dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Gillar den brädan också! Initialt föll den ur för att den låg lite högre i pris. Efter att ha kollat på videon så har den ett problem, den saknar BIOS flashback. Så det är ju ifall man lyckas köpa genom en ÅF som kan uppdatera bios innan de skickar den. Har vänner och familj som har Ryzen, så kanske kan lösa biosuppdatering genom att låna deras CPU, men vet inte ifall det är värt krånglet. Tack för tipset dock!

I övrigt är det (i mina ögon) det perfekta B550 moderkortet, BIOS flashback används ytterst sällan, kanske kan du köpa en billig CPU och sälja vidare?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

I övrigt är det (i mina ögon) det perfekta B550 moderkortet, BIOS flashback används ytterst sällan, kanske kan du köpa en billig CPU och sälja vidare?

Mvh

Nja, det känns extremt krångligt. Då tar jag hellre och löser det genom att köpa från en butik som kan uppdatera innan jag får kortet eller liknande. Tack för bra tankar dock!