Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Sheisse, jag försökte lägga ner den efter den dog, men stackarn hann bara laddas till 30% innan jag satte igång igen.

Nu är min största förundran, varför går det inte att ladda den och spela på samma gång? Batteriet dräneras oavsett.

Jag hann få igång virtual desktop, sidequest och testa SteamVR home, holy crap.... grafiken är.... jag ville slicka på väggarna

De youtube videos jag sett om virtual desktop så skulle man vara glad med ~25ms, men att det i värsta fall var spelbart på 50ms.
På menyn hade jag 11ms vid första uppstart utan att ändra något så blev glad för det!

Nu stendog den dock och jag vill bara fortsätta
Jag tänkte "2h åt gången blir bra, så får man gjort annat också" men AGHH just nu vill jag bara in igen...

Använder https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/powerbank/linocell-premium-powerbank-med-quick-charge-3.0-och-usb-c-pd-15000-mah-p99181 på mitt Q1, kommer att börja använda den på min q2 nå. Fixerar den bara bak på headstrap med ett ganska kraftigt karborreband. Ser det är rea på den nu hos Kjell, annars tänkte jag nästa gång handla powerbanks hos discatonce.se, där jag normalt handlar dom flesta kablar.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Det stämmer att det är mest klar bild i mitten. Man får röra på huvudet mer.
Det är nåt som löses i framtiden med eyetracking dvs den klara flyttar sig med ögonen.
Men det kan också vara att headsetet inte riktigt sitter på plats ordentligt. Kan även vara ipd.
Prova justera upp och ner, även vinkel på påverka dvs prova titlta lite och se om det blir bättre

På Index har du nästan lika bra bild när du bara rör ögonen.

Permalänk
Sötast

Testade just physics playground, nog inte smart val första dagen i VR
Tappade nästan omedelbart balansen men gjorde tvärt emot vad alla säger "härda inte ut, bara stäng"
Så jag härdade ut i iallafall 15 minuter..... nu är kroppen som yr gele

Tack för ikväll hahaha

Skrivet av roosterx:

Använder https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/powerbank/linocell-premium-powerbank-med-quick-charge-3.0-och-usb-c-pd-15000-mah-p99181 på mitt Q1, kommer att börja använda den på min q2 nå. Fixerar den bara bak på headstrap med ett ganska kraftigt karborreband. Ser det är rea på den nu hos Kjell, annars tänkte jag nästa gång handla powerbanks hos discatonce.se, där jag normalt handlar dom flesta kablar.

Tack, får eventuellt plocka ett sådant!

Permalänk
Medlem

Har spelat en stund, hunnit köra Hot dogs blabla spelet, med vapen och det...

Vet inte känns som det hackar väldigt mycket, håller jag i vapnet går det inte att hålla stilla vapnen :/
Vet inte om det är någon inställning men ovant är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaius Julius Caesar:

Några bra spel för Quest 2 som körs på Questen?

Mycket beror på vad du är ute efter.

Best Saber och Superhot är två spel som alla borde ha. Pistol Whip är också kul.

Vill du ha lite längre spel så är Walking Dead Saints and Sinners lovande på Quest. Portningen har precis lanserats, men spelet fick mycket bra recensioner på PCVR. Until You Fall har också fått bra recensioner.

Vill du ha online spel så är Onward och Echo VR kul, och Solaris verkar också okej.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Har spelat en stund, hunnit köra Hot dogs blabla spelet, med vapen och det...

Vet inte känns som det hackar väldigt mycket, håller jag i vapnet går det inte att hålla stilla vapnen :/
Vet inte om det är någon inställning men ovant är det

Rör sig vapnet även om du sätter ner kontrollerna på tex ett bord?

En sak man inser när man börjar spela i VR är att det är omöjligt att röra sig och sikta på det sättet som karaktären gör i pancake FPS-spel. Ens armar är helt enkelt inte så stabila.

Men om det är mer hack än svajj är det antagligen nåt tekniskt problem. Kör du med Link eller VD?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Testade just physics playground, nog inte smart val första dagen i VR
Tappade nästan omedelbart balansen men gjorde tvärt emot vad alla säger "härda inte ut, bara stäng"
Så jag härdade ut i iallafall 15 minuter..... nu är kroppen som yr gele

Tack för ikväll hahaha

Tack, får eventuellt plocka ett sådant!

Physics Playground är ett av få spel som fortfarande ger mig VR legs, så det var nog modigt att köra det först dagen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Rör sig vapnet även om du sätter ner kontrollerna på tex ett bord?

En sak man inser när man börjar spela i VR är att det är omöjligt att röra sig och sikta på det sättet som karaktären gör i pancake FPS-spel. Ens armar är helt enkelt inte så stabila.

Men om det är mer hack än svajj är det antagligen nåt tekniskt problem. Kör du med Link eller VD?

Kan testa imorgon!

Men jodå det förstår jag såsätt, men detta är liksom som att jag vore ha parkinsons eller något, vapnet smårycker hela tiden nästan, om jag gör finrörelser så resulterar det i "vibrerande" rörelser istället

Permalänk

Läser denna tråd med har fortfarande inte bestämt mig om jag borde köpa denna eller inte.
Tycker ni som har den att det är en värdig uppgradering från mitt gamla PSVR?

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Q2, men har inga usb-c i moderkortet eller gpun.
Någon som vet en bra usb-a till usb-c som funkar till Q2 för Oculus Link?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xNeiru:

Funderar på att köpa en Q2, men har inga usb-c i moderkortet eller gpun.
Någon som vet en bra usb-a till usb-c som funkar till Q2 för Oculus Link?

Jag köpte bara någon på Amazon, men använder egentligen bara Virtual Desktop VR(som alla andra), kanske fungerar för dig med?

[edit] Är det för PCVR du undrar, eller någon annan anledning?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Jag köpte bara någon på Amazon, men använder egentligen bara Virtual Desktop VR(som alla andra), kanske fungerar för dig med?

[edit] Är det för PCVR du undrar, eller någon annan anledning?

Jag har använt en Oculus Rift cv1 nu i ett par antal år. Så vet inte så mycket om hur Virtual Desktop funkar om jag ska vara ärlig.

Hur funkar det med oculus link egentligen? Drivs det av gpun i datorn eller något? Har aldrig tänkt på att USB 3.1 (gen 1,2) kan driva video out till VR headsets t.ex.

Det är såklart för PCVR jag vill använda mig headsettet till för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlowNicoFish:

Läser denna tråd med har fortfarande inte bestämt mig om jag borde köpa denna eller inte.

Invänta en bättre modell, kommer säkert nästa år.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av SlowNicoFish:

Mycket bättre tracking, kontroller, upplösning och linser samt trådlös men inte lika bekväm. Du skulle solklart märka en skillnad i alla fall.

Tror inte som ovan att en ny kommer redan om ett år, med Quest började dom bli begränsade av att dom valde ett gammalt chip samt att produkten behövde förenklas för att kunna tillverkas i högre takt. Skulle bli förvånad om det inte tar i alla fall 2-3 år.

Permalänk
Medlem

När jag läst kundrecensioner, så såg jag lite väl ofta förekommande lite klagomål på FOV var sämre än innan.
Hur upplever ni det?

Nu har jag ingen aning vad mitt Samsung Gear VR har för FOV, men det är på tok för litet i allafall :), känns som man har mer fov i höjdled än i sidled, vilket är precis tvärtom vad mina ögon har i verkliga livet, känns mer som jag har syn i sidled än höjd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xNeiru:

Jag har använt en Oculus Rift cv1 nu i ett par antal år. Så vet inte så mycket om hur Virtual Desktop funkar om jag ska vara ärlig.

Hur funkar det med oculus link egentligen? Drivs det av gpun i datorn eller något? Har aldrig tänkt på att USB 3.1 (gen 1,2) kan driva video out till VR headsets t.ex.

Det är såklart för PCVR jag vill använda mig headsettet till för det mesta.

Tyvärr är det väl så att datorn encodar videon ifrån spelet, likt twitch eller andra streamingtjänster när du streamar till dessa plattformar, för att sedan skickas som en dataström till din oculus för att sedan avkodas på headsetet.
Så ja, det drivs av gpu / cpu på din dator, för att sedan avkodas med cpu / gpu på headsetet.

Förstår inte var man inte vara körde en displayport / hdmi in på headsetet och slapp latency, komprimeringsartifakter m.m. på grund av videoencoding.
Eller ja, jag förstår varför, men synd att de skippar ett sådant ypperligt tillfälle att glädja oss konsumenter

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Ser i vissa trådar på andra forum att folk är lite undrandes varför 8K videomaterial inte är superskarpt.
Det är för att upplösningen på Q2 är inte ens 4K i realiteten.

Om man räknar antalet pixlar lite snabbt:

Q1
4608000

Q2:
7034880

G2:
9331200

Pimax Vision 8K Plus VR Headset (den med högst upplösning som går att köpa?)
16588800
(halva 8K trots namnet)

Jämförelse med monitorupplösningar:

1440p:
3686400

4K:
8294400

8k:
33177600

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mycket imponerad av den trådlösa kopplingen till datorn med Virtual Desktop.

Sidequest säger Not Detected tills jag kopplar in USB-kabeln. Det verkar dock funka ändå. Jag kan starta tex. SteamVR. Är det så för er andra också?

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ser i vissa trådar på andra forum att folk är lite undrandes varför 8K videomaterial inte är superskarpt.
Det är för att upplösningen på Q2 är inte ens 4K i realiteten.

Om man räknar antalet pixlar lite snabbt:

Q1
4608000

Q2:
7034880

G2:
9331200

Pimax Vision 8K Plus VR Headset (den med högst upplösning som går att köpa?)
16588800
(halva 8K trots namnet)

Jämförelse med monitorupplösningar:

1440p:
3686400

4K:
8294400

8k:
33177600

Om man jämför subpixlar, vilket är rimligt då panelstrukturerna är annorlunda så blir skillnaden.

Quest 2: 21.1 miljoner subpixlar

Rift CV1: 5.1 miljoner subpixlar.

Det har hänt en hel del de senaste fyra åren.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Om man jämför subpixlar, vilket är rimligt då panelstrukturerna är annorlunda så blir skillnaden.

Quest 2: 21.1 miljoner subpixlar

Rift CV1: 5.1 miljoner subpixlar.

Det har hänt en hel del de senaste fyra åren.

Fast subpixlarnas uppgift är ju bl.a. att hantera att få bort problemet med t.ex. screendoor effekt.
Om Q2 faktiskt jobbade i 21 miljoner pixlar så skulle många behöva byta grafikkortet för att få t.ex. Alyx att flyta överhuvudtaget.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Mycket imponerad av den trådlösa kopplingen till datorn med Virtual Desktop.

Sidequest säger Not Detected tills jag kopplar in USB-kabeln. Det verkar dock funka ändå. Jag kan starta tex. SteamVR. Är det så för er andra också?

Just för SideQuest måste du ha kopplat in med kabel så vitt jag vet. Men för spel genom SteamVR eller bara styra din dator i Windows så funkar det trådlöst med VD. Makalöst bra är det ja

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Bytte från Rift CV1 till Q2 igår.
Oj, vilken skillnad! Helt plötsligt finns det skärpa och screendoor samt godrays var nästan helt borta (subjektivt).

Jag har inte heller några nymodigheter som usb-c på min 2600k-rigg men det gick bra att sideloada med en IKEA-sladd som jag hade liggandes för att få igång Virtual Desktop.

Sedan fungerade allt. Toknöjd!

Permalänk
Medlem

För er som börjat spela med era Q2:or via Virtual Desktop, hur är er upplevelse av latency? Är den påtaglig? Obefintlig? Mittemellan?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk

Köpte VD för $19.99 igår och nu verkar det kosta $13.99 i oculus store, prissänkt under natten? I så fall lutar jag åt refund + återköp. Grymt nöjd med kvalitet på VD vid snabba tester igår, har inte wifi6 men Google Wifi med stabil bandbredd och bra ping (minns inte exakta värden dock).

EDIT: Såg $13.99 via oculus-programmet på datorn och inser att jag där inte ser att jag köpt appen. Är det olika stores i quest2-headset jämfört med Windows-versionen? Låter konstigt. Säkert nån konto-mixup.

Permalänk
Medlem

Spelade hela kvällen igår fick utslag i hela fejset efter "foamen" på headsetet.
Vrcover kan inte släppa sina grejer snabbt nog :S

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

Köpte VD för $19.99 igår och nu verkar det kosta $13.99 i oculus store, prissänkt under natten? I så fall lutar jag åt refund + återköp. Grymt nöjd med kvalitet på VD vid snabba tester igår, har inte wifi6 men Google Wifi med stabil bandbredd och bra ping (minns inte exakta värden dock).

EDIT: Såg $13.99 via oculus-programmet på datorn och inser att jag där inte ser att jag köpt appen. Är det olika stores i quest2-headset jämfört med Windows-versionen? Låter konstigt. Säkert nån konto-mixup.

Ja du måste köpa Quest versionen i headsetet. Köp inte versionen via Rift store.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Spelade hela kvällen igår fick utslag i hela fejset efter "foamen" på headsetet.
Vrcover kan inte släppa sina grejer snabbt nog :S

Haha utslag? Vad för utslag? Jag blev röd men det var nog av tryck+svett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

För er som börjat spela med era Q2:or via Virtual Desktop, hur är er upplevelse av latency? Är den påtaglig? Obefintlig? Mittemellan?

Inget jag har tänkt på, med q1 hadde jag 23-27ms latency och x264, lite högre med x.265, med q2 är jag runt 20ms +-. Iflg VD streamer appen. 866Mbit uppkoppling på båda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hämtade ut headsetet igår kväll efter jobbet 5min innan stängning av utlämningstället, så har hunnit prova headsetet en del nu på.
Så mina första intryck.
Sämre svärta jämfört med Quest 1, ganska tydligt faktiskt. Även lite mer utsmetat om man ska vara ärlig.
Däremot den högre upplösningen och allmänt klarare bild än Quest 1 gör det endå till en bättre upplevelse när man spelar spel.

Det är mycket högre ljusstyrka känns det som, mot helvitt så ser man en blå smal ring runt i periferin.

IPD så funkar både 1 och 2 för mig, läge 3 fungerade faktiskt också bara lite suddigare, men dom yttre kanterna blir raka, det kan jag tänka mig är otroligt störande för dom som kommer från Quest 1 och har hög IPD tyvärr.

Screendor är MYCKET mindre, man kan se pixlarna om man verkligen kollar noga, jag tror majoriteten av alla som kör inte bryr/stör sig på detta, ett icke problem.

Kontrollen är inte skönare, jag gillar Quest 1 touch bättre, speciellt om man ska hålla pistolgrepp. Nu måste man ha tummen uppe på "plattan" och då känns det inte som att hålla ett riktigt pistolgrepp.

Alla spel jag provade såg bättre ut med Quest 2 även fast det inte kommit nån speciellt Quest 2 uppdatering.
Jag har inte testat PCVR än.

Allt som allt, i början kändes det inte som en uppgradering men efter man spelat ett tag så känns det bättre.
Hela produkten i sig ger ifrån sig en "billig" känsla jämfört med quest 1.

Men men kanske låter negativ men jag är ändå nöjd och jag kan sitta här och växla mellan Quest 1 och Quest 2 och kolla skillnaden direkt

Är man VR nybörjare så är endå Quest 2 överlägset det bästa man kan köpa för priset den kostar och perfekta insteg för både stand-alone VR och PCVR.

Är man PCVR-spelare och redan kör Index eller ska köpa Reverb G2 så behöver man nog inte bry sig. Om man nu inte skulle vara sugen på Stand-alone eller trådlös PCVR.

Är man redan Quest 1 ägare, så tycker jag att man behöver inte känna bråttom att byta upp sig, om man nu inte oroar sig om att andrahandsvärde ska störtdyka på sin Quest 1 men den risken finns väll att det redan gjort.

Om nån har en fråga om jämförelse Quest 1 och Quest 2 så är det bara fråga.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

Det är olika priser beroende på vilken version av VD

Wireless:
$19.99 är väl för Quest-versionen
$9.99 för Go

Wired:
$13.99 för rift
€12.99 från steam