Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem

https://support.xbox.com/en-US/help/hardware-network/console/...

"Xbox Series X|S consoles are compatible with external USB 3.1 hard drives. Simply unplug your existing external USB 3.1 HDD or SSD from your Xbox One and connect it to your Xbox Series X|S and all your games are instantly available. You can continue to play your favorite Xbox One games, including backward-compatible Xbox 360 and original Xbox games, directly from the external hard drive"

Betyder inte detta att jag kan låna en väns Xbox One-spel, installera detta på en extern hårddisk med hjälp av min (eller vännens) Xbox One/Series X, lämna tillbaka spelet men fortfarande kunna spela upp upp det på en Series S/X? Inget som jag själv skulle orka med, men känns ju som en lösning som väldigt enkelt kan missbrukas av exempelvis ett gäng klasskompisar. Nu kanske MS inte bryr sig om folk kopierar gamla Xbox One-spel eftersom stora pengarna ligger i försäljningen av nya spel, månadsavgifter etc.

Permalänk
Medlem

Har du installerat från skiva lär du ju behöva den för att spela.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

https://support.xbox.com/en-US/help/hardware-network/console/...

"Xbox Series X|S consoles are compatible with external USB 3.1 hard drives. Simply unplug your existing external USB 3.1 HDD or SSD from your Xbox One and connect it to your Xbox Series X|S and all your games are instantly available. You can continue to play your favorite Xbox One games, including backward-compatible Xbox 360 and original Xbox games, directly from the external hard drive"

Betyder inte detta att jag kan låna en väns Xbox One-spel, installera detta på en extern hårddisk med hjälp av min (eller vännens) Xbox One/Series X, lämna tillbaka spelet men fortfarande kunna spela upp upp det på en Series S/X? Inget som jag själv skulle orka med, men känns ju som en lösning som väldigt enkelt kan missbrukas av exempelvis ett gäng klasskompisar. Nu kanske MS inte bryr sig om folk kopierar gamla Xbox One-spel eftersom stora pengarna ligger i försäljningen av nya spel, månadsavgifter etc.

Spel på skiva kräver skiva. Det texten handlar om är att du kan ta hårddisken som du haft ansluten till din Xbox One fylld med nedladdade spel och sedan plugga in den i din nya Series S/X utan att behöva ladda ner spelen igen. Har du ett par TB installerade spel som du vill fortsätta spela på din nya konsol är det ju rätt skönt att slippa ladda ner och installera dem igen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Spel på skiva kräver skiva. Det texten handlar om är att du kan ta hårddisken som du haft ansluten till din Xbox One fylld med nedladdade spel och sedan plugga in den i din nya Series S/X utan att behöva ladda ner spelen igen. Har du ett par TB installerade spel som du vill fortsätta spela på din nya konsol är det ju rätt skönt att slippa ladda ner och installera dem igen.

Fast det finns ingenting i texten som indikerar att det endast handlar om nedladdade spel. Så vad gäller egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Fast det finns ingenting i texten som indikerar att det endast handlar om nedladdade spel. Så vad gäller egentligen?

Det är inte så komplicerat. Du behöver en licens för att kunna köra ett spel, antingen genom att du har köpt spelet i konsolens butik med ditt konto, eller att du har skivan vilket räknas som en licens.

Att du kan ha en extern disk och flytta den mellan konsoler gör ingen skillnad för det utan det handlar bara om att du inte behöver ladda ner spelen igen. Ungefär som om du hade lagt ditt Steam-bibliotek på en extern disk och flyttat den till en ny dator. Du behöver installera steam och logga in, sen kan du använda spelen, innan dess går de inte att starta (på steam finns dock vissa undantag som inte kör DRM, men inte på konsol).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast det finns ingenting i texten som indikerar att det endast handlar om nedladdade spel. Så vad gäller egentligen?

har man köpt ett spel på skiva så krävs det skiva för att spela spelet.
har man ett spel digitalt så krävs det att kontot som startar spelet faktiskt äger spelet eller att ett konto som äger spelet har xboxen som du spelar på som "hemma xbox"

du kan klona din väns disk för att slippa installera spelen, men utan skivan eller om ditt konto inte äger spelen så kan du inte starta dem

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast det finns ingenting i texten som indikerar att det endast handlar om nedladdade spel. Så vad gäller egentligen?

Det finns heller inget i texten som säger att de ändrar på hur spel på skiva har fungerat hittills. Hade de ändrat på det hade det garanterat stått där.

De berättar bara att du kan flytta din disk från en Xbox One till en Series S/X utan at behöva ladda ner spelen igen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

En metod att kunna spela varandras spel är att confa upp era xboxkonton på den andres xbox och sätta som home xbox. Då kommer ni båda kunna spela både era egna och den andres spel. Kan var klokt att inte missa att ställa in sådant som att inte kunna köpa saker utan lösenord för att slippa drabbas av otrevliga överraskningar.

Permalänk
Medlem

Någon sparkade på en död gris och det här flöt ut:

Trine 4 bonusspel med Gold i koreanska shopen:
https://www.microsoft.com/ko-kr/p/trine-4-the-nightmare-princ...

Dessutom costumequest och maid of sker denna halvan av månaden som utsatt.

Permalänk
Medlem

Såå, vad tror ni att One X plus en handkontroll kan vara värt? Funderar på om det är värt att sälja eller om jag ska försöka skänka till bättre behövande.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Någon som fått bekräftat att Elgiganten skickat eran Xbox? Jag tog ekonomipaket på förbokningsdagen men det borde väl inte ha någon betydelse då det är en förbokning? De ska fått in Xbox Series X 2020-11-03 men jag har inte fått något om att det ska ha blivit skickat ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KRUSSIDULL:

Någon som fått bekräftat att Elgiganten skickat eran Xbox? Jag tog ekonomipaket på förbokningsdagen men det borde väl inte ha någon betydelse då det är en förbokning? De ska fått in Xbox Series X 2020-11-03 men jag har inte fått något om att det ska ha blivit skickat ännu.

Nej. Jag tog express hemleverans och det står fortfarande bara Reserverad. Sen tog jag betalning via klarna så jag har inte fått något kvitto med det där unika numret som man kan söka med på elgigantens hemsida. Har du fått kvittot så kan du spåra din leverans så testa det i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej. Jag tog express hemleverans och det står fortfarande bara Reserverad. Sen tog jag betalning via klarna så jag har inte fått något kvitto med det där unika numret som man kan söka med på elgigantens hemsida. Har du fått kvittot så kan du spåra din leverans så testa det i så fall.

Jag har inte fått kvitto men de tog betalt ett par dagar efter några dagar efter att jag bokade. Hoppas jag får Xboxen i veckan i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KRUSSIDULL:

Jag har inte fått kvitto men de tog betalt ett par dagar efter några dagar efter att jag bokade. Hoppas jag får Xboxen i veckan i alla fall.

Jo det hoppas man absolut på. Jag valde "Betala efter leverans" eller liknande så inga pengar har dragits och ska inte dras heller, men det verkar ju innebära att jag inte får några som helst uppdateringar om status från någonstans, och inget kvitto från EG med sökbart nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det hoppas man absolut på. Jag valde "Betala efter leverans" eller liknande så inga pengar har dragits och ska inte dras heller, men det verkar ju innebära att jag inte får några som helst uppdateringar om status från någonstans, och inget kvitto från EG med sökbart nummer.

Jag tog betala med Klarna,Enligt Elgigantens kundtjänst så kommer den skickas i ikväll eller tidigt imorgon för leverans i morgon eftermiddag.

Jag har inte heller fått någon uppdatering eller pengar dragna, Jag beställde den 22/9

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:
Skrivet av KRUSSIDULL:

Jag har inte fått kvitto men de tog betalt ett par dagar efter några dagar efter att jag bokade. Hoppas jag får Xboxen i veckan i alla fall.

Jo det hoppas man absolut på. Jag valde "Betala efter leverans" eller liknande så inga pengar har dragits och ska inte dras heller, men det verkar ju innebära att jag inte får några som helst uppdateringar om status från någonstans, och inget kvitto från EG med sökbart nummer.

Om ni begär kvitto så ser ni antagligen "post office 11.10" i leveransstatus,
om de hade använt postnord kanske man fått förhandsbesked så fort de skrivit ut etiketten,
men jag vet inte om paketet dyker upp automatiskt i Bring-appen innan de tagit emot och scannar paketet.

Folk som fått skickat från Mediamarkt, CDON och Microsoft har ju fått både SMS och tracking, men det är ju olika system.

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig med alla xbox konto grejer?
Jag har ett Xbox one, och sett har jag nåt typ av gamepass till så grabben kunde streama till sin dator och spela. Nu köpte jag gamepass (herregud vilket vel, och kan väl bara liknas med en stor scam för att fastna i ett abonnemangsträsk)
Men med detta gjort, så hittar vi inte hur man kan spela sina spel på konsolen på pcn.
Kan tilläggas jag har ett pappakonto på xbox där jag betalar, men grabben har sen sitt konto och spelar.
Efter mycket om och men hittar jag reklam om att xbox companion byts ut min en annan ”app” och kommer vara huvudprogram.
Jag laddar mer den till datorn och där klagar den på att man måste ha gamepass för pc. Jag googlar mer och inser att jag borde köpt gamepass ultimate för att kunna använda på pc.

Jag köper ultimate pass och loggar in med ”pappas” konto. Fattar ändå inte hur man spelar. Ser massor av spel som kostar pengar, trots att jag nu har ultimate.

Jag kollar i companionappen igen och hittar nu streama xbox, vet inte om den fanns innan?
Provar att streama ett spel, står nu dåligt nätverk.. ridå...

Skall det vara så här himla stökigt?
Jag är ganska teknisk, men detta är ju löjligt.

Hjälp mig nån till en smidigare väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Du använder den här appen för att installera spel på PC:
https://www.xbox.com/sv-se/apps/xbox-app-for-windows-10
Jag tror inte den finns i Store utan är en traditionell installer (.exe).

Om du går hit:
https://www.xbox.com/sv-se/xbox-game-pass/games
scrollar ner och väljer "PC" så ser du alla spel som ingår till PC, alla spel är alltså inte gratis utan ett urval som ändras med tiden.

stökig formatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Du använder den här appen för att installera spel på PC:
https://www.xbox.com/sv-se/apps/xbox-app-for-windows-10
Jag tror inte den finns i Store utan är en traditionell installer (.exe).

Om du går hit:
https://www.xbox.com/sv-se/xbox-game-pass/games
scrollar ner och väljer "PC" så ser du alla spel som ingår till PC, alla spel är alltså inte gratis utan ett urval som ändras med tiden.

Tack för hjälpen.
Det är det programmet jag laddade ner.
Ja jag har sett det om pc med.

Det är ju dock helt usel system, och sjukt dåliga gränssnitt osv. Vill inte klaga och trampa nån XBOX-fanboy på tårna nu.
Men jag känner igen detta från när jag köpte konsolen, satt och slet mitt hår och funderade på vem som skapat menyer och systemen i stort
men men, jag får väl leva med det.
en av buggarna var ju bra, efter att ha behövt uppdatera Game pass till gamepass ultimate, så blev det två månader med ultimate istället för en uppgraderad månad.
Hänger väl i hop med nåt skumt psykologiskt experiment som nån skapat för att folk skall känna sig nöjda trots kostnaden.
lite som IKEAS korv efter kassorna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

en av buggarna var ju bra, efter att ha behövt uppdatera Game pass till gamepass ultimate, så blev det två månader med ultimate istället för en uppgraderad månad.

Tips, låt gamepass ultimate löpa ut, sedan när du är utan köper du på dig xbox live ett par år på koder och aktiverar GPU igen så konverteras alltihop till ett lägre pris.

Det finns nog ingen som försvarar xboxkonton och windows store,
men om du kan så fortsätt med 'pappakonto' och låt barnen logga in på sina konton på dator och xbox så kan man använda familjefunktioner med skärmtid osv.

Fördelen med digitalt är annars att man kan spela på PC och xbox samtidigt på ett abbonemang. Men du har rätt, det handlar bara att få en att fastna i nätet och vänja sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bowman99:

Tack för hjälpen.
Det är det programmet jag laddade ner.
Ja jag har sett det om pc med.

Det är ju dock helt usel system, och sjukt dåliga gränssnitt osv. Vill inte klaga och trampa nån XBOX-fanboy på tårna nu.
Men jag känner igen detta från när jag köpte konsolen, satt och slet mitt hår och funderade på vem som skapat menyer och systemen i stort
men men, jag får väl leva med det.
en av buggarna var ju bra, efter att ha behövt uppdatera Game pass till gamepass ultimate, så blev det två månader med ultimate istället för en uppgraderad månad.
Hänger väl i hop med nåt skumt psykologiskt experiment som nån skapat för att folk skall känna sig nöjda trots kostnaden.
lite som IKEAS korv efter kassorna..

Jag kan absolut hålla med om att gränssnittet i deras appar inte är det bästa, varken för datorn eller telefonen. Gamepass-appen (till Android i alla fall) har dock blivit bra mycket bättre det senaste och funkar helt ok i mina ögon. Där finns bara de spel som inte kostar pengar (förutom prenumerationen), och man kan trigga installation och så.

Men på XBoxen är det ju inga konstigheter, gränssnittet funkar ganska bra när man kommer in i det. Du behöver inte gå via butiken eller Gamepass-appen för att hitta eller installera utan du går bara till listan över dina spel och appar och sen hela biblioteket eller liknande i vänstermenyn, där hittar man allt som man kan installera från alla ens prenumerationer. Vill man bara se sånt man inte redan installerat så filtrerar man på "Redo att installera".

Att man kan uppgradera vanliga Gamepass, eller XBox Live Guld, till Gamepass Ultimate och därmed få en rätt rejäl rabatt är ingen bugg utan något som många uppskattar. Det finns massor av trådar om detta och hur man ska göra för att maximera Gamepass till lägsta kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

lite som IKEAS korv efter kassorna..

Haha. Jag håller väl med lite men om man bara spelar konsoll och Game Pass-biblioteket innehåller många av de titlar man vill spela så är det mycket valuta för pengarna med tanke på hur dyra spel är till konsoll. T ex köpte jag en månad game pass i somras för att spela Ori and the Will of the Wisps som då kostade 399, men en månad game pass kostade 99, och med god marginal hann jag spela klart det. Men jag sa upp det direkt också eftersom GP i övrigt inte har många spel som tilltalar mig. De genrer jag föredrar är oftast mycket billigare till PC.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta är ok att posta om men ser att emulatorer diskuterats i andra trådar. Emulatorer är inte olagligt i sig, det är romar som kan vara olagliga.
Fram till fredag kan du få en retail version av Retroarch till Xbox gratis, dvs inte så att du behöver använda ett utvecklarkonto och mecka. Det är lite hemligt men Ars skrev om detta igår. Det är lite för mycket detaljer att dra här men om du går in på "Doms Discord Channel" på Discord så finns all information där. Det här är inget olagligt heller utan mer ett kryphål.
Jag testade SNES och N64 igår, SNES funkar kanon, N64 inte alls.

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån på era Series X? Verkar vara många ps5 som väsnas undrar om det är samma för nya xbox...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hur är ljudnivån på era Series X? Verkar vara många ps5 som väsnas undrar om det är samma för nya xbox...

Helt knäpptyst.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Hur är ljudnivån på era Series X? Verkar vara många ps5 som väsnas undrar om det är samma för nya xbox...

Min är väldigt tyst också. Jag trodde jag hörde den häromdagen när jag skulle lägga mig och hade stängt av allt annat men det var bara den externa mekaniska disken jag har inkopplad till den. Maskinen är i princip ljudlös.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att lokala LAN-partyn och nätverksspelande fungerar än idag!

https://youtu.be/i1iIaSbK9bg

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Någon som kan verifiera om det går att "casta" till Xbox One (X) från SVT Play-appen på Android? Jag har inga problem att "casta" från YouTube-appen men i SVT Play finns ingen Chromecast ikon på videoklippen så de kan inte skickas till Xboxen. Kanske bara beror på att en SVT Play-app saknas till Xbox?

Tillägg:
Kanske kan appen Playcast lösa problemet?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Någon som kan verifiera om det går att "casta" till Xbox One (X) från SVT Play-appen på Android? Jag har inga problem att "casta" från YouTube-appen men i SVT Play finns ingen Chromecast ikon på videoklippen så de kan inte skickas till Xboxen. Kanske bara beror på att en SVT Play-app saknas till Xbox?

Tillägg:
Kanske kan appen Playcast lösa problemet?

Nej det går inte. Vet inte med Playcast. Men du kan använda Kodi med SVT addonet och styra från mobilen med valfri Kodi-remote-app.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av merdique:

Nej det går inte. Vet inte med Playcast. Men du kan använda Kodi med SVT addonet och styra från mobilen med valfri Kodi-remote-app.

SVT Play funkar också i webbläsaren på XBone, inte så smidigt men kvaliteten är helt ok.