Grafikkort till gammal dator med ny skärm

Permalänk

Grafikkort till gammal dator med ny skärm

Idag har jag det här grafikkortet i min dator:

https://www.asus.com/Graphics-Cards/ENGTX560_Ti_DCII_TOP2DI1G...

Eftersom allt tyder på fortsatt hemarbete framöver köpte jag ny skärm:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5453192

Dock verkar det som att min gamla trotjänare till grafikkort inte klarar 3440x1440.

Vad behöver jag för kort för att klara den högre upplösningen?

Jag kan inte kolla vilket moderkort jag har just nu men det är hyfsat gammalt. Kommer nya kort funka trots det?

Jag kommer främst använda datorn för kontorsjobb och bildbehandling, men inte alltför krävande spel vore inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Du behöver ett grafikkort med DisplayPort 1.4 om du vill kunna köra skärmens fulla upplösning, de billigaste korten som uppfyller det kravet är valfritt NVIDIA GT 1030 eller AMD RX 550 (se till att välja en modell med DisplayPort-utgång bara, alla har inte det). NVIDIA-kortet är troligtvis bättre i ditt fall om du kör t.ex. bildbehandling eftersom NVIDIA över lag har mycket bättre stöd för GPU-accelerering i olika program.

Dessa kort är inga monsterkort förstås men duger till enklare spel. Vill du kunna spela lite tyngre spel så kan det dock kanske vara en idé att kolla på något bättre grafikkort med tanke på att du har ganska hög upplösning på skärmen. Korten som har DisplayPort 1.4 är i så fall NVIDIA 1000-serie, AMDs 400-serie, eller nyare kort.

Om det fungerar med ditt moderkort är dock svårt att säga utan att veta vilket moderkort du har. PCIe är bakåt-kompatibelt, så i teorin ska det fungera. Äldre moderkort är dock ibland inte kompatibla med nyare kort som kör UEFI (d.v.s. alla moderna grafikkort). Ibland kan en BIOS-uppdatering lösa det problemet, men ibland finns inte det alternativet (särskilt märkesdatorer har sällan någon sån uppdatering).

Permalänk

Stort tack för svar.

Det blev ett Radeon RX 580 mest eftersom Webhallen i MoS hade ett sådant inne. Sannolikt grym overkill och jag antar att grafikkortet suckar och tittar nedlåtande på datorns övriga komponenter men det funkar bra i alla fall med skärmen.