Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag kör med fpsVR som "hänger" i handleden. Funkar bra tycker jag!

/S

Det här såg fantastiskt ut, tackar och bockar för tipset- blir ett köp direkt!

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Följande tre alternativ finns:

- Quest funkar bara lokalt på Quest
- Rift funkar bara om du kör uppkopplad mot en PC
- Quest, Rift innebär crossbuy alltså att du får båda versionerna av spelet och kan välja att köra lokalt på Quest eller mot en PC

Just nu är det separata butiker för Rift och Quest men detta kommer ensas framöver eftersom Rift läggs ner efter årsskiftet.

Ok, det finns t.ex. Escape Room där det står att det passar till Gear VR och Go. Denna kan man alltså inte spela på Quest, eller går det med Virtual Desktop?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, det finns t.ex. Escape Room där det står att det passar till Gear VR och Go. Denna kan man alltså inte spela på Quest, eller går det med Virtual Desktop?

Det är krångligt, jag håller med Är du osäker så gör som så att du enbart köper spelen direkt i Quest eller i mobilappen, skit i Windowsprogrammet.

Spel som är för Gear VR och Go går inte att spela på Quest. Virtual Desktop används för att spela spel som "egentligen" ska spelas på PC.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Det är krångligt, jag håller med Är du osäker så gör som så att du enbart köper spelen direkt i Quest eller i mobilappen, skit i Windowsprogrammet.

Spel som är för Gear VR och Go går inte att spela på Quest. Virtual Desktop används för att spela spel som "egentligen" ska spelas på PC.

Ok, tack

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Man skall ju ha någorlunda upplyst när man spelar med Quest 2, men jag kom på detta med LED belysning, många går ju på en viss frekvens som egentligen flimrar men vi människor ser det inte, dock så gör ju kameror det, tar Quest 2 sensorerna upp det på samma vis? Tänkte om det kan skapa en sorts latens med att belysningen flimrar "egentligen" och det blir därmed svårt för trackingen att uppfatta korrekta rörelser?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av totte1015:

Man skall ju ha någorlunda upplyst när man spelar med Quest 2, men jag kom på detta med LED belysning, många går ju på en viss frekvens som egentligen flimrar men vi människor ser det inte, dock så gör ju kameror det, tar Quest 2 sensorerna upp det på samma vis? Tänkte om det kan skapa en sorts latens med att belysningen flimrar "egentligen" och det blir därmed svårt för trackingen att uppfatta korrekta rörelser?

Har inte märkt några problem med det alls.

Däremot blir det helt bananas när jag råkar titta mot min Tobii Eyetracker med passthrough, haha. IR-pulserna blinkar och tar över helt, tung epilepsivarning på den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag tror det är av denna anledning som Quest kan tracka i både 50 och 60 Hz. Går att ändra i inställningarna och är inställt på auto som standard.

Kan tillägga att det även går att använda IR-lampor om man vill ha det mörkt i rummet. Gick i alla fall till Q1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Jag tror det är av denna anledning som Quest kan tracka i både 50 och 60 Hz. Går att ändra i inställningarna och är inställt på auto som standard.

Kan tillägga att det även går att använda IR-lampor om man vill ha det mörkt i rummet. Gick i alla fall till Q1.

Aha okej!

Har inte hittat den inställningen, men är det inte olika hz baserat på land? USA har väl 50Hz eller är det tvärtom? Är det samma med LED?

Jag vet att för på gamla TV apparater var det något med hz som kunde ställa till det med färgerna typ? Detta var från min barndom med tjock tv som jag har för mig det var något om detta, kanske är helt orelaterat dock

Permalänk
Medlem

Jo, i grunden har det att göra med vilken frekvens elnätet i landet har. Europa använder 50 Hz medans ex USA ligger på 60.

Så detta kanske bara gäller vanliga glödlampor. Jag tänkte att LEDs kanske använder en multipel av frekvensen i elnätet. Kan för lite om LEDs för att kunna svara på det.

Permalänk
Medlem

Gud vad Beat Saber är kul!. Det är ett sådant spel där man misslyckas så vill man pröva igen, istället för att slänga kontrollerna i väggen
Men känner mig helt matt i huvudet och kroppen efter att ha spelat det flertalet timmar i helgen, är det någon annan som upplevt samma sak?

kan tillägga att enligt min pulsklocka så ligger pulsen strax under 140 när man spelar detta spel

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Beat Saber är klara favoriten och kan helt klart tära på krafterna, både mentalt och fysiskt.

Även goda nyheter för den som vill kunna spela Custom songs. BMBF har nu uppdaterats och ska fungera med Quest 2. Har inte hunnit testa själv än.

https://bmbf.dev/stable
https://beatsaberquest.com/bmbf/bmbf/installing-bmbf/
https://bsaber.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Gud vad Beat Saber är kul!. Det är ett sådant spel där man misslyckas så vill man pröva igen, istället för att slänga kontrollerna i väggen
Men känner mig helt matt i huvudet och kroppen efter att ha spelat det flertalet timmar i helgen, är det någon annan som upplevt samma sak?

kan tillägga att enligt min pulsklocka så ligger pulsen strax under 140 när man spelar detta spel

Jo jag vet vad du menar.
Det är ju ganska intensivt speciellt i högre hastigheter och nivåer
Ibland får man en period då man kör mycket Beat saber och ibland tar man en paus.
Gillar du såna rytm-spel kan jag rekomendera Pistol whip också, där gäller det att skjuta i takt. Inte riktigt samma sak men kul då man får högre poäng med att skjuta fiender i takten till musiken och träffsäkerhet bla.

Sen finns det några till spel som Fitxr mm men jag tycker mer det är "Beat saber kopior".

Intressant med puls-klocka, det spelet som sägs öka mest puls är Thrill of the fight

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
VR-fantast

Jag har mätt pulsen i ett antal spel (Beat Saber, Knockout League, FitXR, Pistol Whip, Racket: NX, Eleven Table Tennis, OhShape, Thrill of the Fight) och det i särklass mest pulshöjande spelet är just Thrill of the Fight. Har vid någon matchpaus fått sätta mig på golvet och flåsa, med svett på golvet...

Största fördelen med Pistol Whip är att man får böja på benen mycket för att ducka från kulorna, spelet som sådant tycker jag dock är väldigt repetitivt.

Men det är också så att man får ut lite vad man ger, det går att köra Beat Saber i princip stillastående med lite handledsviftande, men om man verkligen går in för det och svingar intensivt, ”dansar” osv. så ger det mer cardio. Värm upp bara, lätt att slita på axlar och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Beat Saber är klara favoriten och kan helt klart tära på krafterna, både mentalt och fysiskt.

Även goda nyheter för den som vill kunna spela Custom songs. BMBF har nu uppdaterats och ska fungera med Quest 2. Har inte hunnit testa själv än.

https://bmbf.dev/stable
https://beatsaberquest.com/bmbf/bmbf/installing-bmbf/
https://bsaber.com/

Jag installerade idag och kan meddela att det funkar prima. Mycket smidigt att lägga till låtar

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Fick ifrån Elgiganten att de har skickat min OQ2 nu, mycket tidigare än 03/11 som det stod när jag beställde. Förhoppningsvis kommer den lagom till helgen

Visa signatur

PC: i7 4770K@4,4 | Corsair Hydro H45 | MSI Z87-G45 Gaming | 2x4GB & 2x8GB@1600 | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Ultrawide LG 34UC79G-B@144hz
VR: Oculus Quest 2
Konsol: PS4, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

BMBF? Vad är det för grejer?

Har tänkt köpa Beat Saber snart och hade verkligen velat ha egna låtar så

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Program för att göra just detta, föra över egna låtar till Quest för beat saber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Man kan ladda ner andra låtar än dom som finns original till Beat saber.
Om du bekantar dig med hur man gör Beat saber banor, (ganska lätt faktiskt) så kan du göra egna låtar

Tänk på att custom songs är en gråzon.
Rekomenderar att man håller sig ifrån låtar som finns att köpa i Beat sabers music packs.
Så vill man köra linkin park låtar tex, ladda inte ner dom med BMBF köp linkin park paketet för säkerhets skull.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då vet jag!

Såg denna guide på Reddit för bäst prestanda via WiFi, inte läst igenom själv men verkar vara ingående,

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/je4lhi/guide_fo...

Permalänk
Medlem

Fick det att lira med WIFI steamVR ikväll. Kört slut på batteriet 1 gång och sen 50% kvar efter andra vändan nu. Det här var ju skithäftigt.. Enkelt att slänga upp till chromecast så andra kan se.. Jag körde bara pavlov och lite HL Alyx, men mest kill room i pavlov.

Det klart man måste ha trådlöst tänker jag nu...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Fick det att lira med WIFI steamVR ikväll. Kört slut på batteriet 1 gång och sen 50% kvar efter andra vändan nu. Det här var ju skithäftigt.. Enkelt att slänga upp till chromecast så andra kan se.. Jag körde bara pavlov och lite HL Alyx, men mest kill room i pavlov.

Once you go wireless, you never go back

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Har också spelat och blir lika besviken varje gång det varnar.
Blir helt klart ett Elite battery strap när det finns i lager igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har monterat powerbank med sportarmband, aka budgetversionen och är inte nöjd alls...

Försökte sätta på den strapen på bakhuvudet, då gjorde vikten så jag inte fick ner vr tillräckligt för maximal ögonfokus
Satte även på bandet som går över huvudet längst bak, gav bättre resultat men går inte att få helt spänt utan att riskera att förstöra något...

Fan också, och överlag får jag SKITONT nu runt ansiktet för den jävla skumgummit, kan inte spela mer än 20 minuter, MAX.
Och så min idiotnäsa touchar på milimetern för nässkyddet och det gör så jag får kliattack och blir helt galen

Hoppas verkligen att eftermarknadsskydden ger bättre komfort annars är det adjöss med detta VR för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag har monterat powerbank med sportarmband, aka budgetversionen och är inte nöjd alls...

Försökte sätta på den strapen på bakhuvudet, då gjorde vikten så jag inte fick ner vr tillräckligt för maximal ögonfokus
Satte även på bandet som går över huvudet längst bak, gav bättre resultat men går inte att få helt spänt utan att riskera att förstöra något...

Fan också, och överlag får jag SKITONT nu runt ansiktet för den jävla skumgummit, kan inte spela mer än 20 minuter, MAX.
Och så min idiotnäsa touchar på milimetern för nässkyddet och det gör så jag får kliattack och blir helt galen

Hoppas verkligen att eftermarknadsskydden ger bättre komfort annars är det adjöss med detta VR för mig

Nej jag har också läst andras input ang Powerbank att det som var en bra motvikt för Quest 1 tex inte alls är bra på Quest 2. Det blir för mycket.
Många säger att Elite battery strap är det mest optimala då.
Annars kanske deluxe audio strap kan vara nått också men då är det ingen Powerbank med.

Eftermarknads skydden tex vrcover bör bli en rejäl förbättring, kanske löser ditt problem med näsan

Edit du har inte provat med glasögon spacer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Vissa eftermarknadsskydd för Quest 1 har fått riktigt bra kritik, så jag tror nog att du ska hitta nåt som funkar för dig!

Du har inte heller testat med kardborreband? Det funkar riktigt bra för mig i alla fall. Tar inte mycket utrymme, sitter stadigt och är inte elastiskt. Går att köpa på typ Clas Ohlsson för några tior.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

@EnJoker & @Whizky
Vad kör ni för bitrate under Streaming?

Kollade och det var inställt på udda 91Mbps för VR streaming. Latjade en del med inställningarna, ställde om encodning mellan h264 och HEVC, lekte med bitrate, fps osv. Tyckte faktiskt att med så lågt som 32Mbps streaming så såg det fortfarande spelbart ut. Inte superfint men spelbart. Bäst resultat rent latencymässigt var med h264 + 32Mbps på streaming. Inte så konstigt kanske men bra för snabba spel.

En annan sak. Är det någon av er som ibland hör fläkten i eran Q2, typ som att fläkten rör vid något och börjar surra högre än normalt? Har hänt 2 ggr på ca 1 vecka. Har hjälpt med att knacka på headsetet för att lösa problemet båda gångerna. Och idag märkte jag att om jag vrider huvudet lite snabbare så hör jag fläkten surra till lite annorlunda. Kan inte minnas att den låtit så förut. Defekt fläkt eller normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whizky:

Kollade och det var inställt på udda 91Mbps för VR streaming. Latjade en del med inställningarna, ställde om encodning mellan h264 och HEVC, lekte med bitrate, fps osv. Tyckte faktiskt att med så lågt som 32Mbps streaming så såg det fortfarande spelbart ut. Inte superfint men spelbart. Bäst resultat rent latencymässigt var med h264 + 32Mbps på streaming. Inte så konstigt kanske men bra för snabba spel.

En annan sak. Är det någon av er som ibland hör fläkten i eran Q2, typ som att fläkten rör vid något och börjar surra högre än normalt? Har hänt 2 ggr på ca 1 vecka. Har hjälpt med att knacka på headsetet för att lösa problemet båda gångerna. Och idag märkte jag att om jag vrider huvudet lite snabbare så hör jag fläkten surra till lite annorlunda. Kan inte minnas att den låtit så förut. Defekt fläkt eller normalt?

Om du kör på 91 hur är upplevelsen då? Börjar det hacka eller får du också med olika mellanrum extrem lagg som gör att det känns som jelly?

Har också hört fläkten, mer som ett svagt sus inte att det låter som det tar i nått.

Btw beställde Elite battery strap idag, blev så less på "batteriet är snart slut varning" känns som man spelar länge sessioner oftare nu än tidigare, körde aldrig med Powerbank till Quest 1

Visa signatur

Permalänk

Hej,
Är det någon annan som upplever ”God rays” vid t.ex. hemmenyn, vita ikoner mot mörk bakgrund?
Det är verkligen mycket mer än Quest 1, helt galet faktiskt.

Jag har provat alla möjliga inställningar av IPD och även omöjliga...
jag har provat att rengöra linserna noga.
Jag har haft flera olika headsets innan och aldrig sett något liknande.

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Måste du ha powerbank monterad då?
Utan den får du ju 2 timmar spel istället för 20 min... 😃
Eller tycker du att motvikten behövs?
Jag tycker att det sitter riktigt komfortabelt original, lite vingligt vid snabba rörelser dock. Annars riktigt bra. Bättre än Q1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cypress_86:

Hej,
Är det någon annan som upplever ”God rays” vid t.ex. hemmenyn, vita ikoner mot mörk bakgrund?
Det är verkligen mycket mer än Quest 1, helt galet faktiskt.

Jag har provat alla möjliga inställningar av IPD och även omöjliga...
jag har provat att rengöra linserna noga.
Jag har haft flera olika headsets innan och aldrig sett något liknande.

Jag har, o lyckas inte bli av med dem. Ett tag så trodde jag att jag hade fuktat ner linserna men nix, det är samma även efter rengöring.

Och svärtan i Q1 är helt klart bättre

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR