Permalänk
Medlem

Bästa kattförsäkringen?

Vill tro att det finns en del kattägare på Sweclockers och undrar vilket försäkringsbolag ni använder? Vilket är billigast och bäst och vad är viktigt att tänka på?

Var idag inne med en av våra katter som varit lite hängig och veterinären trodde att det kunde vara en tumör men att vi då fick gå till djurkhuset och då det röntgat, ta odlingar osv, kommer troligen gå på minst 10k att få veta vad det är. Är det då en tumör och det ska tas cellgifter och annat så får man ju börja fråga sig om det är värt det och om vi har råd. Förväntar mig inte att teckna någon försäkring för detta nu skulle täcka upp det, men tänker att det kan vara bra att skaffa för våra andra katter åtminstone. I vårt fall har vi 3 bondkatter, 4-5 år gamla som är ute mycket.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Agria till Moderna för ett tag sen och sparade 2000kr per år för två katter med samma självrisker osv. Var några villkor som skiljde sig, minns inte riktigt vilka men inget som var värt 2000kr per år i vilket fall.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd

Agria hade vi på katterna. Har ingen erfarenhet av något annat tyvärr, men tyckte inte det var så farligt dyrt.

Vi åkte in akut en gång, blev undersökning och lite behandling + medicinering och löste sig till slut. Men det landade på ca 3000 kr efter försäkringen, självrisken är väldigt dyr men landade väl kanske på 25-30 % av vad det hade kostat utan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag undersökte dessa för några månader sedan och kom fram till att de flesta är jämbördiga. Jag kör med Agria just nu och är väl så nöjd man kan bli. Dyrt som tusan med självrisken men det är väl inte så mycket bättre någon annanstans. Rekommenderar denna sida:

https://www.konsumenternas.se/forsakring/djurforsakringar/om-...

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

När jag jämförde för något år sedan tyckte jag IF hade bäst försäkring sett till priset. Men svårt att säga.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vi har våra katter oförsäkrade men vi lägger istället undan pengar till veterinärvård, väl medvetna om att exceptionella operationer blir svåra att hantera.

Än har det fallit väl ut, med enstaka veterinärbesök. En gång åkte vi in med ena katten då han hade infektion i ena benet efter ett slagsmål. De satte drän å han fick antibiotika. Det kostade ändå bara ~1500:- så där hade inte försäkringen kommit upp i självriskbelopp.

Men visst, några grisdyra operationer är det inte tal om, men å andra sidan får man punga ut rätt mycket även med försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Vi har våra katter oförsäkrade men vi lägger istället undan pengar till veterinärvård, väl medvetna om att exceptionella operationer blir svåra att hantera.

Än har det fallit väl ut, med enstaka veterinärbesök. En gång åkte vi in med ena katten då han hade infektion i ena benet efter ett slagsmål. De satte drän å han fick antibiotika. Det kostade ändå bara ~1500:- så där hade inte försäkringen kommit upp i självriskbelopp.

Men visst, några grisdyra operationer är det inte tal om, men å andra sidan får man punga ut rätt mycket även med försäkring.

Ja vi har kört oförsäkrat i 5 år. Varje besök har än så länge max legat på 3000Kr, så det är ändå självrisken. Den stora vinsten man kan tänkas göra om det någon gång behövs operation eller liknande, då kan det ju vara värt det. Har buffertpengar för sådana här tillfällen, men det är fortfarande lite att tänka på. Om det nu visar sig vara cancer t ex, denna katten hatar att åka bil och blir väldigt stressad av detta. Är det värt 50k att behandla katten och kanske få den att leva i 1-2 år till i ett obehagligt tillstånd?

Permalänk
Medlem

Har aldrig försäkrat djur - I min mening är det bättre att spara till utgifter för djuren och chansen att bli guilt-trippad till att göra en operation som kanske enbart kommer förlänga lidandet minskar.

Permalänk
Medlem

Vi kör moderna och det har fungerat bra. De stod för kostnaden efter en kastrering som inte läkte ordentligt utan några problem. Tror det var runt 10k minus självrisk och vi hade räknat med att behöva stå för det själva.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

If var grymt med fast självrisk men de har tydligen ändrat det.
Undrar om det är mitt fel, katten bröt benet, operationen gick på närmare 60k, jag betalade 2500 i självrisk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Försäkringar är som vanligt en djungel, så kolla självrisker och undantag! Vi valde ’if’ av den specifika anledningen att de (då i alla fall) var en av de få som täckte forl (tandsjukdom) som vår ras är drabbad av lite mer än andra och det blir dyra behandlingar i flera omgångar om man har otur. Agria är bra om man inte orkar göra research, hyffsat ok, hyffsade priser.

Som vanligt alltid bäst att självförsäkra om man har råd (d.v.s. ha pengarna själv att betala med om man har otur). Djur kan dock bli precis hur dyrt som helst och ingen veterinär med självaktning förlänger lidande för ett djur så de som tror det behöver tänka om! Har några gånger trott att det ska finnas något att göra, där veterinär ”övertalat” oss om att istället avliva för att inte förlänga lidandet.

Visa signatur

Dator: Mac