Corsair 4000D Airflow – ett vettigt miditowerchassi

Permalänk
Melding Plague

Corsair 4000D Airflow – ett vettigt miditowerchassi

Corsair tar plats i testlabbet med sitt nya chassi 4000D Airflow, vilket ska erbjuda högt luftflöde och ett lättarbetat inre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det förut, och här kommer det igen. Envisas man med att sälja vita chassin så bör man se till att de medföljande fläktarna också följer färgschemat...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Inaktiv

Någon som har etthyggligt litet atx chassi att reka med plats för 8stk pci spår?

Permalänk
Inaktiv

Synd att det inte får plats med en 140mm i bak och tre 140mm i fram då hade det varit ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Intressant hur det kan vara så olika. Gamers Nexus hade en helt annan bild av chassit i sin recension. Men bra att läsa från olika sidor så man får fler infallsvinklar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ozzed:

Intressant hur det kan vara så olika. Gamers Nexus hade en helt annan bild av chassit i sin recension. Men bra att läsa från olika sidor så man får fler infallsvinklar

Nu blev jag nyfiken och lyssnade på Steves sammanfattning på vägen hem. Av den att döma lät våra slutsatser rätt likvärda, det vill säga ett "bra chassi som inte direkt sticker ut från mängden". Men det kanske var någon specifik punkt i videon som stack ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu blev jag nyfiken och lyssnade på Steves sammanfattning på vägen hem. Av den att döma lät våra slutsatser rätt likvärda, det vill säga ett "bra chassi som inte direkt sticker ut från mängden". Men det kanske var någon specifik punkt i videon som stack ut?

Det är visst jag som blandar ihop tror jag. Den mesta skiten fick nog motsvarande modell med solid framsida som han inte alls var förtjust i. Men den med "öppen" framsida tycker ni rätt lika om nu när jag tittar igen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jag har sagt det förut, och här kommer det igen. Envisas man med att sälja vita chassin så bör man se till att de medföljande fläktarna också följer färgschemat...

Kan inte vit/svart/grått vara deras färgschema?

Permalänk
Viking
Skrivet av Minthon:

Kan inte vit/svart/grått vara deras färgschema?

Nej, det ser förjävligt ut.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Kan inte vit/svart/grått vara deras färgschema?

Nej.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Påminner imo extremt mycket om kolink observatory lite mesh...

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att det är en dröm att jobba i detta chassit. Det vart mitt val till min nuvarande nya dator. Riktigt nöjd!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

För ett chassi som heter airflow är det en besvikelse att det bara kommer med 120mm fläktar och inte har 140mm plats i bakkant.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, det ser förjävligt ut.

Skrivet av Hugashaka:

Okej, ska ni eller jag berätta för Corsair att något blivit fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Okej, ska ni eller jag berätta för Corsair att något blivit fel?

Du får jättegärna göra det. Jag har lite för mycket att göra för att få iväg ett vettigt brev till dem.
Tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker den svarta varianten av chassit ser riktigt snygg ut, speciellt det kraftigt tonade glaset. Hade tänkt mig P400A till kommande bygge men det kanske blir detta istället.

Som vanligt med moderna chassin så saknar jag däremot separata uttag för mick och hörlur i fronten, men jag får väl anpassa mig (eller välja ett annat chassi)...

Permalänk
Medlem

Köpte ett sånt här om veckan, tänkte byta ut mitt 220t jag har. Eller bygga en burk till som man kan ha som prydnad för använda den lär man ju inte hinna göra

Permalänk

Tunn plåt, få 3,5", hål överallt för ljud att slippa ut samt att det blir svårt att rikta luftflöde. Låter som ett bottenchassi i mina öron.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Är det jag, eller saggar grafikkortet betänkligt? Eller det kanske är normalt?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av OllO:

Är det jag, eller saggar grafikkortet betänkligt? Eller det kanske är normalt?

Det hänger något, men det accentueras ytterligare av att det verkar ha fått en smäll någon gång på sistone, då kylflänsen i bakkant har börjat peka nedåt. Börjar bli dags att pensionera det där kortet. 😄

Permalänk
Medlem

Tyvärr ännu ett chassi optimerat för endast 120mm fläktar.
PSU kåpa är också trist då den stryper luftflöde i botten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Tänk om ändå Corsair kunde släppa lite chassin med möjlighet till en solid sida istället för fönster.
Förstår verkligen inte att det inte är någon annan än Fractal som har det som val på alla deras chassin.

Hade även varit fint om det var helt vitt istället för gråa detaljer på framsidan och fötterna.

Permalänk
Medlem

Tycker att den gråa färgen får chassit att se "billigt" ut.
Kanske bara jag,men den där färgkombon var för mig ingen hit,kanske det ser snyggare ut i verkligheten🙂

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst recensionen punkt till pricka. Men, jag hittar ingen info om ljudnivå? Men med tanke på vad man ser på bilderna säger detta mig att detta inte är ett tyst chassi? Jag har sedan en tid börjat planera nybygge och är på jakt efter ett tyst chassi som fortfarande har möjlighet att hålla god temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbordskrigare:

Tänk om ändå Corsair kunde släppa lite chassin med möjlighet till en solid sida istället för fönster.
Förstår verkligen inte att det inte är någon annan än Fractal som har det som val på alla deras chassin.

Hade även varit fint om det var helt vitt istället för gråa detaljer på framsidan och fötterna.

Önskar också att det fanns alternativet solida paneler på fler chassin. Nu har inte jag uppdaterat chassiet sedan Fractal R4 men upptäckte nu när jag kikat runt på nytt att det är glas som gäller tyvärr. Speciellt om man vill ha mesh front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahla:

Tycker att den gråa färgen får chassit att se "billigt" ut.
Kanske bara jag,men den där färgkombon var för mig ingen hit,kanske det ser snyggare ut i verkligheten🙂

Kan bara hålla med. Det ser rent ut sagt för jävligt ut. Fattar in varför dom inte bara kan göra vita chassin, vita....

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Nu har jag inte läst recensionen punkt till pricka. Men, jag hittar ingen info om ljudnivå? Men med tanke på vad man ser på bilderna säger detta mig att detta inte är ett tyst chassi? Jag har sedan en tid börjat planera nybygge och är på jakt efter ett tyst chassi som fortfarande har möjlighet att hålla god temp.

Lätt att tro, men faktum är att för samma temperatur på luften i chassit så är välventilerade chassin oftast tystare. Finns brasklappar på detta som mekaniska hårddiskar, fläktar med högljudda motorer, coil whine osv. Dessa dämpar självklart ett stängt chassi bättre. Pratar vi dock enbart om ljudet som riktigt bra fläktar avger när de flyttar luft så kommer ett välventilerat chassi vara tystare än ett helt stängt pga att fläktarna kan snurra så mycket långsammare. Gamers nexus har visat detta i flera av sina chassi videor för den som är intresserad.
Jag har även testat själv med chassin som har stängd och "ljuddämpad" front att helt enkelt ta bort fronten och datorn blev tystare trots mer öppningar. Resultat varierar självklart med olika designer på chassit, tidigare brasklapp om mekaniska diskar, dåliga fläktar osv, men överlag skulle jag säga att airflow/ventilerade chassin är tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Nu har jag inte läst recensionen punkt till pricka. Men, jag hittar ingen info om ljudnivå? Men med tanke på vad man ser på bilderna säger detta mig att detta inte är ett tyst chassi? Jag har sedan en tid börjat planera nybygge och är på jakt efter ett tyst chassi som fortfarande har möjlighet att hålla god temp.

Enligt andra reviews så ligger det på ca 35 db i idle och upp till ca 45 db i full load.

Permalänk
Skrivet av Schiznit:

Önskar också att det fanns alternativet solida paneler på fler chassin. Nu har inte jag uppdaterat chassiet sedan Fractal R4 men upptäckte nu när jag kikat runt på nytt att det är glas som gäller tyvärr. Speciellt om man vill ha mesh front.

Precis min tanke, allt mer landat i att det blir mesh.

Frågan är ju om det går att byta sida mellan ett P400S och ett P400A rätt av?

En så stor tillverkare som Corsair borde ju hoppa på detta precis som Fractal alltid gjort kan man tycka.

Permalänk
Medlem