Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

En liten PSA: Folk har rapporterat att deras Elite Strap går sönder efter några timmar i vanligt användande. Bara att scrolla i reddit.com/r/OculusQuest så ser man flertalet inlägg. Elite Strap skulle bli mitt nästa köp.. nu blir jag lite osäker

Har använt min elite strap sen release, varje dag ett par timmar åt gången.
Har inte minsta tillstymmelse till att gå sönder.
Kan tänka mig att det blir en jävla stress på plasten om du lyfter den rakt ut i strapen med tanke på att Questen väger en den.
Tror inte du behöver oroa dig, bara o lyfta den i själva headsetet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

En liten PSA: Folk har rapporterat att deras Elite Strap går sönder efter några timmar i vanligt användande. Bara att scrolla i reddit.com/r/OculusQuest så ser man flertalet inlägg. Elite Strap skulle bli mitt nästa köp.. nu blir jag lite osäker

Bara att vänta på den uppdaterade versionen, eller halo strap.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Det fungerar inte för mig, laserstrålarna pekar rakt upp, annorlunda riktning än oculus quest 2 plus knapparna reagerar inte som man vill pga annan mapping? Kan inte ta mig in i spelet. Spelet efterfrågar att man trycker på knappar som inte finns. Försökt trycka på alla knappar men tar mig ingenstans när man kommer in i lobbyn .....

Det märkliga är att när jag trycker på menyn knappen för att komma till Steam VR overlay så visar det laserstrålar från det spelet tror jag har och från oculus 2, men bara oculus 2 funkar att navigera runt.

I vilket spel?
Stödjer spelet Oculus touch?
Som en tidigare skrev, startade du ifrån Steam, SteamVR eller "games" i virtual desktop?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Så blev det för mig också när jag försökte starta spelet genom Steam och inte genom games-delen av virtual desktop. Så om du använder VD, använd alltid ”games” så funkar det.

Hmm, försökte med det igår kväll och då gick inte det. Försöker på nytt idag.

Skrivet av Molotov:

I vilket spel?
Stödjer spelet Oculus touch?
Som en tidigare skrev, startade du ifrån Steam, SteamVR eller "games" i virtual desktop?

Försökt alla tre, The Walking Dead, Saints & Sinners.
Varför frågar du om det stöder Touch? Jag har inte Touch...

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat 90Hz läget i Half Life Alyx. Vet inte om jag såg någon direkt skillnad ärligt talat
Men nu rapporterade SteamVR 90Hz i allafall.

Så 72Hz fungerar nog bra i Half Life Alyx också, det är ju inte ett sådär jättesnabbt spel (när man spelar på lättare svårighetsgrad som jag gör i allafall).

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Det fungerar inte för mig, laserstrålarna pekar rakt upp, annorlunda riktning än oculus quest 2 plus knapparna reagerar inte som man vill pga annan mapping? Kan inte ta mig in i spelet. Spelet efterfrågar att man trycker på knappar som inte finns. Försökt trycka på alla knappar men tar mig ingenstans när man kommer in i lobbyn .....

Det märkliga är att när jag trycker på menyn knappen för att komma till Steam VR overlay så visar det laserstrålar från det spelet tror jag har och från oculus 2, men bara oculus 2 funkar att navigera runt.

Skrivet av realion:

Så blev det för mig också när jag försökte starta spelet genom Steam och inte genom games-delen av virtual desktop. Så om du använder VD, använd alltid ”games” så funkar det.

För de som inte ser Games alternativet i Virtual Desktop menyn så har ni med största sannolikhet glömt att sideloada VD patchen vilket görs från SideQuest medan sladden sitter i PC'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Hmm, försökte med det igår kväll och då gick inte det. Försöker på nytt idag.

Försökt alla tre, The Walking Dead, Saints & Sinners.
Varför frågar du om det stöder Touch? Jag har inte Touch...

Jag har bara Walking dead på Oculus store så jag vet inte hur SteamVR versionen fungerar.
Det skulle stå Oculus men det autofyllde Touch

Men kontrollerna heter Oculus touch

Vilka är dom andra spelet?
Hur är det att vara i SteamVR home, funkar kontrollerna där?

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Emtek:

Kan tänka mig att det blir en jävla stress på plasten om du lyfter den rakt ut i strapen med tanke på att Questen väger en den.

Lite ”you’re holding it wrong”-varning dock. Känns som plasten är för klen om den inte tål att hållas i, det har inte varit sådana problem med Vive DAS till exempel.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Benizakura83:

Håller inte heller med, typ hälften av de negativa punkterna som skrevs försvinner helt bara man använder ett elite strap.
Dock håller jag med om godrays, det är pga panelerna i q2 som är lcd istället för oled som i q1. Man offrar bättre svärta och kontrast etc för skärpa.

Är det verkligen därför, dock? CV1 och Vive hade massor av god rays men är OLED. Rift S och Go har vad jag förstått om något mindre god rays än Quest och är LCD. Reverb G2 är också LCD men ska ha mycket mindre god rays än till exempel Index.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Ja, det är möjligt. Det blir ju ett väldigt tryck också om man spänner riktigt hårt och sedan tar av sig den utan att spänna upp den.
Jag ser också att Elite Strap har tagits bort ifrån Oculus store nu. Vet inte om det är en åtgärd ifrån deras sida eller om de bara är slutsålda.

Visa signatur

🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RX 6700 XT/Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

Riktigt illa om det inte ligger ett metalband inne i plasten på de där. Klart att de transversala spänningarna blir stora för en sån rem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har nån testat Population: One? Det verkar mycket lovande, och har fått goda reviews. Om det verkar som att folk gillar spelet så blir det antagligen ett köp i helgen, bara jag hittar lite tid.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Har nån testat Population: One? Det verkar mycket lovande, och har fått goda reviews. Om det verkar som att folk gillar spelet så blir det antagligen ett köp i helgen, bara jag hittar lite tid.

Det var toppenbra, spelade 1,5h. Riktigt snyggt o allt kändes bra gjort. Jag har dock andra spel jag hellre spelar på den tid jag har så det blev återbetalning för min del. Men gillar du Battle Royale så kan jag lova dig att du kommer ha otroligt roligt!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Är det verkligen därför, dock? CV1 och Vive hade massor av god rays men är OLED. Rift S och Go har vad jag förstått om något mindre god rays än Quest och är LCD. Reverb G2 är också LCD men ska ha mycket mindre god rays än till exempel Index.

Det brukar väl vara linsdesign och geometri inuti headset som påverkar godrays mest vad jag vet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Vad jag har förstått så är kombinationen LCD och singelpanel
en bidragande orsak till mycket godrays på Q2. Kan kanske mildras med en uppdatering framöver som sänker brightness och contrast. G2 har separata paneler vad jag har förstått och mindre godrays.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Shiprat:

Det brukar väl vara linsdesign och geometri inuti headset som påverkar godrays mest vad jag vet.

Det är min uppfattning också och linserna på Go, Rift S, Quest och Quest 2 ska vara identiska. Känns därför som att det antingen är avvikelse i IPD eller att något med nya designen gör att ögonen hamnar närmare linserna.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Benizakura83:

Vad jag har förstått så är kombinationen LCD och singelpanel
en bidragande orsak till mycket godrays på Q2. Kan kanske mildras med en uppdatering framöver som sänker brightness och contrast. G2 har separata paneler vad jag har förstått och mindre godrays.

Rift S och Go är också LCD med en enda panel, så det kan inte bero på det heller om dessa har mindre godrays än Quest.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Rift S och Go är också LCD med en enda panel, så det kan inte bero på det heller om dessa har mindre godrays än Quest.

hmm men quest2 har ju samma linser som quest1.
Aja kan vi vara överens om att godrays är skit iaf?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Det var toppenbra, spelade 1,5h. Riktigt snyggt o allt kändes bra gjort. Jag har dock andra spel jag hellre spelar på den tid jag har så det blev återbetalning för min del. Men gillar du Battle Royale så kan jag lova dig att du kommer ha otroligt roligt!

Tack! Körde du på Q1, Q2 eller PC?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tack! Körde du på Q1, Q2 eller PC?

Q2. På Q1 tror jag inte grafiken upplevs lika bra pga screen door effekten. Otroligt imponerande spel med tanke på att det körs inbyggt i Questen faktiskt!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Benizakura83:

hmm men quest2 har ju samma linser som quest1.
Aja kan vi vara överens om att godrays är skit iaf?

Precis, Rift S/Go/Quest/Quest 2 delar linsdesign vilket är det som gör mig lite konfunderad. En del i att Index har så mycket god rays antas bero på att den är designad för att få ögonen nära linserna (vilket är det som ger den större FOV), så undrar om det kan vara något sådant i kombination med att vissa har svårt att få den fysiska IPD-justeringen att passa deras anatomi helt rätt (i kombination med att tygstrapen gör det svårt att vinkla headsetet rätt för höjdledsjusteringen).

Är genuint nyfiken då jag ogärna skulle vilja ha dundermycket godrays igen om jag bestämmer mig för att gå från Q1 till Q2.

Permalänk
Medlem

Ang godrays på Quest 2.
tycker det märks mest i hemmenyn men i spel har jag inte lagt märke till.
Med det sagt, min hjärna stänger av många ströningsmoment när jag spelar som tex screendor, godrays, låg fov osv
Linserna på Quest 2 är samma som Quest 1 men jag tycker när man jämför dom brevid varandra att linserna är närmare ögonen.
Så pass nära att det är lätt hänt att man nuddar med övredelen av panan på linsen när man tar på sig om man inte tänker sig för.

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Molotov:

Ang godrays på Quest 2.
tycker det märks mest i hemmenyn men i spel har jag inte lagt märke till.
Med det sagt, min hjärna stänger av många ströningsmoment när jag spelar som tex screendor, godrays, låg fov osv
Linserna på Quest 2 är samma som Quest 1 men jag tycker när man jämför dom brevid varandra att linserna är närmare ögonen.
Så pass nära att det är lätt hänt att man nuddar med övredelen av panan på linsen när man tar på sig om man inte tänker sig för.

Borde inte FOV upplevas som större då ifall ögonen är nära linserna? Tycker snarare man läst motsatsen.

Permalänk
Medlem

Hoppas på återkallelse av elite strapen, jag har ju elite men den har fungerat bra för mig för jag behandlar fortfarande mitt set som det vore nyinköpt GPU eller CPU (extremt försiktigt). Men det håller inte om strapen inte klarar av påfrestningarna i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Borde inte FOV upplevas som större då ifall ögonen är nära linserna? Tycker snarare man läst motsatsen.

Jo det borde det väll göra men det gör det inte.
Den upplevs som samma kanske tom mindre speciellt om man kör på ipd läge 3, blir raka kanter längst åt sidorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo det borde det väll göra men det gör det inte.
Den upplevs som samma kanske tom mindre speciellt om man kör på ipd läge 3, blir raka kanter längst åt sidorna.

Fast visst har väl testare skrivit just det att du får sämre FOV med glasögondistansen samt att det blir bättre med ett tunnare interface/foam?
FOV handlar ju bara om hur mycket av ditt synfält som upptas av skärmen och ju närmare du kommer desto större del är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Fast visst har väl testare skrivit just det att du får sämre FOV med glasögondistansen samt att det blir bättre med ett tunnare interface/foam?
FOV handlar ju bara om hur mycket av ditt synfält som upptas av skärmen och ju närmare du kommer desto större del är det.

Kan man inte också lösa det med kurvad skärm?

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det är med spel som Halflife. Hur fungerar det med att röra sig?

Är det joysticken då som man rör sig med och kontrollerna blir som en mus ungefär på PC?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag undrar hur det är med spel som Halflife. Hur fungerar det med att röra sig?

Är det joysticken då som man rör sig med och kontrollerna blir som en mus ungefär på PC?

Kontrollerna blir som dina händer kan man säga. Ja du rör dig med joystick eller genom att gå framåt i verkligheten, men det krävs lite utrymme, tillslut måste man röra sig med joysticken.

Permalänk
Medlem

Man kan även teleportera. @Larsp777

Det ska hjälpa mot åksjuka.