Permalänk
Medlem

Beror på vad som finns hemma. T-röd, aceton, vodkan har varit framme någon gång också. Ser bara till att inte använda för mycket och torka noga med papper, aldrig haft några problem. Peppar peppar 😅

Permalänk
Medlem

Tvättlappar för bebisar

Finns det gott om hemma.

Permalänk
Medlem

Isopropanol, lacknafta eller vad jag nu råkar ha hemma. Torkar sen med kaffefilter.

Permalänk
Medlem

Vinkelslip och tungan rätt i mun

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kemisk ren bensin och vanligt hushållspapper

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Är det mjukt så tar jag endast kaffefilter. Är det stelt så det inte går med filter så har jag någon slags alkohol på dunk som fungerar bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag själv kör T-röd och tops/papper.

Permalänk
Medlem

Slant på skärmen, skriver från ett tåg

Råkade välja kemiskt ren aceton, men använder isopropanol

Permalänk
Medlem

Löst flytande handsprit och hushållspapper.
Den lilla "hinnan" som blir kvar polerar jag bort med luddfritt hushållspapper.
Det är inte liksom liv eller död om det är lite mikroskopiska pastadelar kvar.

Är det torkad kylpasta så kör jag med kniv, och hoppas jag på att missa caps.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vet ej exakt vart det hör men använder Sinol (brännvätska till t.ex spritkök) samt sambons bomullspaddar elr va de heter till typ sminkborttagning. Kylpastan tog bra fast i dem.

Permalänk
Medlem

Ställer in den i duschen, använder schampoo och balsam.

Permalänk
Medlem

Först något att skrapa med, vanligen ett plastkort eller liknande. Sedan ett varv med en trasa/papper.

Kemikalier känns inte rätt för mig

Permalänk
Medlem

T-röd, bomullspads och bomullspinnar.

Men är inte super noga med rengöringen. I praktiken ingen skillnad om det är kvar lite envisa fläckar från den gamla pastan.

Permalänk
Medlem

Med högtryckstvätt, tar allt

Permalänk

Intressant fråga.... har aldrig plockat ur någon processor - de brukar kastas ihop med moderkortet...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

T-röd och bomullspinnar. Kanske lite hushållspapper för första avtorkning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Första gången som jag rengjorde en cpu för ett par veckor sedan så använde jag det som fanns hemma:
Kemisk ren bensin (Gripen), hushållspapper och tops.
Ska nog testa kaffefilter nästa gång då hushållspapper lätt går sönder.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag löser upp gammal torr kylpasta med tändvätska (petroleumbaserad) och det funkar utmärkt, sen torkar jag rent med isopropanol.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Vi brukar köpa det på Kjell & Company. De är säkerligen inte billigast, men dock lättillgängliga.

Jag har använt isopropanol på Kryonaut hemma med god framgång!

Finns även på valfritt apotek!

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Smärgelskiva på vinkelslipen
Isopropanol då jag har litervis hemma, riktigt tuff pasta så kör jag kemiskt ren aceton.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Isopropanol, skulle ju inte köra aceton eller bensin, vem vet vad dom kan lösa upp för plaster och andra komponenter, på en lös propp kanske, inte när den är monterad.
Isopropanol kan ju knappt lösa upp damm.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

CRC elektronikrengöring. Köpte en burk för drygr 10 år sedan som räcker fortfarande.

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren bensin brukar jag köra med. I vilket fall som helst är det smidigt att både aceton och bensinvarianten finns att köpa i vanliga livsmedelsaffärer.

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren Isopropanol + liten trasa av gammalt lakan
Vätar trasan och torkar upp.
Byter trasa om det är mycket.
Avsyning med förstoringsglas efteråt för att säkerställa frånvaro av fett, ludd och annat oönskat, på både värmespridare och resten av CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu när vi är mitt uppe i ett massivt omtest av massa processorer så blir det onekligen en hel del rengörande av kylpasta. Det finns ju flertalet olika preparat och metoder för att göra detta så tyckte det skulle vara kul att höra vad ni använder där hemma?

När jag började meka datorer lånade jag morsans nagellacksborttagning för ändamålet, vilket kanske inte är helt optimalt sett till att det kan finnas en del konstiga tillsatser i det. Efter det hoppade jag mellan kemiskt ren aceton och medicinsk bensin för att slutligen landa på isopropanol, vilket är det vi också använder på kontoret.

Rösta nedan och beskriv gärna vilken metodik ni använder. Tar ni fram kaffefiltrerna eller är det klassiskt gammalt hushållspapper som gäller?

Skulle snarare vilja se omröstning för vilken typ av föremål som används med alkoholer. Kaffefilter var riktigt dåligt då den släppte massa ludd exempelvis.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vodka

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz Kylare: Corsair H110 Moderkort:Gigabyte X570 AORUS PRO:[/B] Corsair Dominator 3000MHZ 32GB Lagring: Samsung 960 EVO 1TB Intel 540s Series 2.5" SSD 240GB Samsung 840 Pro 128gb Intel X25-M G2 80GB Western Digital 4TB GPU: AORUS GeForce RTX™ 3080 MASTER 10GNätagg : Corsair AX1200i Chassi: Corsair Carbide Air 540 Headset: Corsair Virtuoso RGB Wireless XT Tangentbord: Logitech G915 LIGHTSPEED Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT Skärm: Samsung C49RG90 Konsol: PS5 Nintendo Wii Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag har blivit lat. Tar bara ett kaffefilter och skrapar av. Gör jobbet bra nog och jag har helt ärligt inte märkt någon skillnad på att ta fram alkoholen och tvätta allt ordentligt och att bara torka av med ett kaffefilter och call it a day.

Det är väl i samband med att mitt fokus har gått från att "det är roligt att hålla på med datorn" till "datorn ska bara fungera" som man slutat göra den typen av jobb så ordentligt, hehe.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Värst vad fancy alla ska vara

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det enda jag har hemma är T-Röd så det får bli det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Ren aceton från Gripen + bomullspads. Kul att läsa andras kreativa sätt

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q