Permalänk
Praktikant ✨

Hur rengör ni era processorer?

Nu när vi är mitt uppe i ett massivt omtest av massa processorer så blir det onekligen en hel del rengörande av kylpasta. Det finns ju flertalet olika preparat och metoder för att göra detta så tyckte det skulle vara kul att höra vad ni använder där hemma?

När jag började meka datorer lånade jag morsans nagellacksborttagning för ändamålet, vilket kanske inte är helt optimalt sett till att det kan finnas en del konstiga tillsatser i det. Efter det hoppade jag mellan kemiskt ren aceton och medicinsk bensin för att slutligen landa på isopropanol, vilket är det vi också använder på kontoret.

Rösta nedan och beskriv gärna vilken metodik ni använder. Tar ni fram kaffefiltrerna eller är det klassiskt gammalt hushållspapper som gäller?

Permalänk
Medlem

Hushållspapper (Extra (Edet) - bästa sortens hushållspapper på marknaden!). Bara att torka av.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren aceton polerat med kaffefilter!
Två hushållsartiklar som jag har hemma oavsett, bekvämt att slippa köpa nytt de få gånger jag omonterar kylare

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Isopropanol och toapapper har det varit tidigare. Sen har jag hört att kaffefilter ska vara bra att använda, så funderar på att prova det nästa gång!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder "kemiskt ren bensin" av märket "Gripen". Hör till kategorin "Medicinsk Bensin"?

Har använt hushållspapper tidigare, men testade kaffefilter sist, jag tycker båda funkar bra, även om hushållspapper så klart kan ludda lite, vilket inte är optimalt.

Permalänk
Medlem

Nu måste jag fråga, vad är poängen med att få processorerna "kliniskt" rena? Det räcker ju att få bort synlig kylpasta. Det finns ingen nytta med att eliminera varje molekyl av kylpastan som kan detekteras i ett labb...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av widL:

Jag använder "kemiskt ren bensin" av märket "Gripen". Hör till kategorin "Medicinsk Bensin"?

Har använt hushållspapper tidigare, men testade kaffefilter sist, jag tycker båda funkar bra, även om hushållspapper så klart kan ludda lite, vilket inte är optimalt.

Uppdaterade omröstningen så att det alternativet täcker både kemiskt ren och medicinsk bensin.

Permalänk
Medlem

T-röd. Fungerar extra bra på AMD

Edit: Dvs oren etanol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Isopropanol och toapapper har det varit tidigare. Sen har jag hört att kaffefilter ska vara bra att använda, så funderar på att prova det nästa gång!

Toalettpapper är designat för att smula sönder sig, så det hade jag undvikit. Hushållspapper eller kaffefilter håller ihop bättre. Mindre risk att papperssmulor hamnar bredvid sockeln å orsakar bekymmer.

Permalänk
Medlem

Nagellacksborttagning och hushållspapper (torky). Borde kanske skaffa isopropanol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

T-röd. Fungerar extra bra på AMD

Edit: Dvs oren etanol.

Jag brukar också köra T-röd, men så är man ingen l33t haXX0r längre heller...

Permalänk
Medlem

Cooler Masters kylpasta kan man torka rent med vanligt hushållspapper och få bort allt.

AMD:s orginalkylpasta fick jag använda en massa isopropanol för att få rent, var som en tjock klistrig gegga.

använder biltemas elektronikspray till det, som innehåller isopropanol

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Articlean och kaffefilter. Det har fungerat mycket bra för att få bort Arctic Silver 5 men fungerar sämre på Thermal Grizzly Kryonaut.

Jag gissar att redaktionen här har erfarenhet av att ta bort många olika typer av kylpasta och att isopropanol fungerar bra rakt igenom. Så var köper man isopropanol lättast?

Permalänk
Skäggig legend
Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren aceton, köpt på Hemköp. Glömde lägga tidningspapper under datorn när jag höll på och spillde aceton på köksbordet. Det löste upp lacken och lämnade ett fult märke, sambon blev inte så glad... men processorn blev ren! 😁

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Högtryckstvätt, dock lite försiktigt. Inte mer än 5 bar. Kallavfettning om det är riktigt illa.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Linus K:

Articlean och kaffefilter. Det har fungerat mycket bra för att få bort Arctic Silver 5 men fungerar sämre på Thermal Grizzly Kryonaut.

Jag gissar att redaktionen här har erfarenhet av att ta bort många olika typer av kylpasta och att isopropanol fungerar bra rakt igenom. Så var köper man isopropanol lättast?

Vi brukar köpa det på Kjell & Company. De är säkerligen inte billigast, men dock lättillgängliga.

Jag har använt isopropanol på Kryonaut hemma med god framgång!

Permalänk
Medlem

Kemisk ren bensin - för det har jag alltid hemma.
Kaffefilter eller hushållspapper till att torka av.

Annars borde bromsrengöring vara jäkligt bra.

Permalänk

Kem. ren bensin + oblekt kaffefilter.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Bara torka med hushållpapper tills inga rester syns, tycker det räcker alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

T-röd och bomullspinnar ihop med lite hushållspapper eller papperstvättlappar. Isopropanol när jag gör rent grejer som möss på jobbet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Isopropanol och esd tops(från jobbet).

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ställer mig också i kören med att bara torka av med vad som finns tillgängligt. Ser det rent ut så är det rent nog i detta fallet.
Men jag går ju också efter den gamla skolan och spacklar på ett tunt lager pasta på CPUn så det brukar inte vara så geggigt ifall jag behöver byta.

Permalänk
Medlem

Brukar rengöra med gripen kemisk ren bensin, finns på tex ica.
Funkar bra på kylpasta men inte "flytande metall". Vad rengör man det bäst med?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JonasT:

Nu när vi är mitt uppe i ett massivt omtest av massa processorer så blir det onekligen en hel del rengörande av kylpasta. Det finns ju flertalet olika preparat och metoder för att göra detta så tyckte det skulle vara kul att höra vad ni använder där hemma?

När jag började meka datorer lånade jag morsans nagellacksborttagning för ändamålet, vilket kanske inte är helt optimalt sett till att det kan finnas en del konstiga tillsatser i det. Efter det hoppade jag mellan kemiskt ren aceton och medicinsk bensin för att slutligen landa på isopropanol, vilket är det vi också använder på kontoret.

Rösta nedan och beskriv gärna vilken metodik ni använder. Tar ni fram kaffefiltrerna eller är det klassiskt gammalt hushållspapper som gäller?

Jag hade exakt samma ordning, nagellacksborttagningsmedel -> KemRen aceton -> bensin -> Isoprop. Isoprop är även snällast för händerna.

Något kontroversiellt är väl kanske att jag blandar hejvilt mellan redskap, oftast startar jag med hushållspapper, och om jag vill att det ska bli riktigt bra så är det kaffefilter eller en mikrofiberduk för ändamålet.

Svårt att tro att det finns någon vetenskaplig prestandaskillnad mellan kaffefilter och hushållspapper förutsatt att inget ludd lägger sig på IHS:en.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

T-röd och tops

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

och ett varv i diskmaskinen!

Seriöst dock:
Kaffefilter och Isopropylalkohol köpt på apoteket.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Articlean i typ 10 år, luktar så förbannat gott med

en gång när jag inte hade något hemma så rengjorde jag med diskmedel och vatten och lät den torka, det var en väldigt oöm gammal core 2 duo men den fungerar fortfarande, kanske inte rekommenderas eftersom risken är hög att något går fel

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nagellacksborttagning och sminkpads/toapapper/kaffefilter

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag tar det jag råkar ha hemma vid tillfället

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB