Högt klickljud vid dolby atmos - Sony DN1080

Permalänk

Högt klickljud vid dolby atmos - Sony DN1080

Hej!

Köpte i våras en Sony DN1080 från Elgiganten, och hade redan från början problemet att när jag pausade en film med dolby atmos (från t.ex Netflix eller filer i windows) kom ett högt klickljud ur båda mina högra högtalare. Alltså både den högra frontkanalen och högra surroundkanalen.

Lämnade för ett par veckor sedan in den till Elgiganten i hopp om att få det fixat, men fick idag ett SMS där de säger sig inte hitta problemet och vill ha 500 kr från mig i undersökningsavgift. Eftersom att jag vet att det är fel någonstans blir jag nu väldigt fundersam. Om det nu är så som Elgiganten påstår att det inte är något fel på receivern vet jag inte vart felet kan ligga eftersom jag testat uppspelning från både från Netflix från smart TV via arc, Netflix från Windows via HDMI samt andra atmos-filer i Windows via HDMI och alltid upplevt samma höga klickljud vid pausning. Jag har utöver det gått igenom alla inställningar på receivern utan framgång samt testat olika HDMI-kablar och portar.

Någon som har någon idé om vad som kan vara felet? Har Elgiganten gjort en dålig undersökning eller har jag gjort bort mig på något vis?

Finns förövrigt ett antal andra DN1080-ägare som stött på samma problem: https://ap.community.sony.com/s/question/0D54O00006U2pSKSAZ/s... och https://community.sony.gr/t5/home-cinema-projectors-players/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenOndeElvispen:

Hej!

Köpte i våras en Sony DN1080 från Elgiganten, och hade redan från början problemet att när jag pausade en film med dolby atmos (från t.ex Netflix eller filer i windows) kom ett högt klickljud ur båda mina högra högtalare. Alltså både den högra frontkanalen och högra surroundkanalen.

Lämnade för ett par veckor sedan in den till Elgiganten i hopp om att få det fixat, men fick idag ett SMS där de säger sig inte hitta problemet och vill ha 500 kr från mig i undersökningsavgift. Eftersom att jag vet att det är fel någonstans blir jag nu väldigt fundersam. Om det nu är så som Elgiganten påstår att det inte är något fel på receivern vet jag inte vart felet kan ligga eftersom jag testat uppspelning från både från Netflix från smart TV via arc, Netflix från Windows via HDMI samt andra atmos-filer i Windows via HDMI och alltid upplevt samma höga klickljud vid pausning. Jag har utöver det gått igenom alla inställningar på receivern utan framgång samt testat olika HDMI-kablar och portar.

Någon som har någon idé om vad som kan vara felet? Har Elgiganten gjort en dålig undersökning eller har jag gjort bort mig på något vis?

Finns förövrigt ett antal andra DN1080-ägare som stött på samma problem: https://ap.community.sony.com/s/question/0D54O00006U2pSKSAZ/s... och https://community.sony.gr/t5/home-cinema-projectors-players/s...

Hej! Gammal tråd men jag fliker in ändå då jag var nära på att göra samma sak som du.

Jag äger samma receiver och du har rätt i att det är ett välkänt fel hos alla str-dn1080. Varje gång jag pausar en film/serie med Dolby Atmos på antingen Netflix eller Disney+ så hörs ett högt knäppande ljud från högtalarna. Det har funnits länge och Sony verkar inte ha några planer på att fixa det (om det nu går att fixa via firmware). Det enda man kan göra är att börja muta högtalarna innan man pausar då ljudet är hemskt, speciellt om man kör hög volym..

Elgiganten har tydligen inte testat med ett Atmos-system. Hade de gjort det så hade de märkt det på en gång. Väldigt tråkigt att de gjorde en kass undersökning och sen debiterar dig :/

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |