Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad händer om du drar ur ut ethernet kabeln eller av aktivera kabelanslutningen.

Kan du göra en 5ghz hotspot med det nätverkskortet?
Jag har aldrig provat den här metoden för inget kort jag provade med förut fungerade på 5ghz

Yes har en 5gz hotspot up and running. Kollade denna video, men snubben är från storbritannien, och man får tydligen inte ha 5gz från datorn så han gjorde några konstiga grejer som jag inte vet om jag själv ska göra.
https://www.youtube.com/watch?v=EV67AS4_TLs&t=14s

om jag drar nätverkskabeln så är jag inte ansluten till internet längre

Snubben i videon har också AndroidAP mobile hotspot grej uppe för någon anledning, och det är väl när man sätter upp en hotspot från telefonen?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Yes har en 5gz hotspot up and running. Kollade denna video, men snubben är från storbritannien, och man får tydligen inte ha 5gz från datorn så han gjorde några konstiga grejer som jag inte vet om jag själv ska göra.
https://www.youtube.com/watch?v=EV67AS4_TLs&t=14s

om jag drar nätverkskabeln så är jag inte ansluten till internet längre

Snubben i videon har också AndroidAP mobile hotspot grej uppe för någon anledning, och det är väl när man sätter upp en hotspot från telefonen?

Ok.
Men fungerar det att ansluta till VD? Funkar det att spela?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok.
Men fungerar det att ansluta till VD? Funkar det att spela?

Nu satte jag upp en mobile hotspot på mobilen och anslöt wifi kortet till den, som snubben i videon gjorde. Och nu står det att den är ansluten iallafall. Ända problemet är att det står "IPV 6 connectivity - No network access" i "Local Area connection **" i "network connections"...
Har inte testat lira något ännu. Men om jag inte får detta att funka nu så ska jag testa och se om det är spelbart.

Edit: en sak jag märkte nu var att om jag går in på properties på AndroidAP så står det 2.4ghz bara

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på Population One? Hur droppar jag vapen? Försökte ge mina lagkamrater vapen men det gick bara åt helvete

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Någon som har koll på Population One? Hur droppar jag vapen? Försökte ge mina lagkamrater vapen men det gick bara åt helvete

Inte direkt, tänkte testa det liret idag. Är det bra? 😎

Permalänk
Medlem

Kan nån bekräfta att Population: One har cross buy? Alltså att man köper spelet en gång och har det på Quest och PC? I Oculus store ser jag bara Rift och Quest separat?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som har problem med en suddig display? Det är typ bara en liten cirkel i mitten där jag ser bra, och allt runt omkring är riktigt suddigt. Det är synd för jag gillar verkligen quest 2 annars. Men måste nog lämna tillbaks om jag inte kan fixa det. Det känns som att gå omkring och ha skitsuddig syn som stör en. Det jag har testat är:

1. repositionera headsetet på huvudet
2. torka linserna
3. med/utan glasögon gör ingen skillnad
4. ändra lins bredden

Någon annan som känner igen samma problem? Har jag fått ett skitexemplar? Köpte den som demo så möjligt att förra ägaren lämna tillbaks av samma anledning men konstigt att dom skulle återförsälja den isånafall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Är det någon annan som har problem med en suddig display? Det är typ bara en liten cirkel i mitten där jag ser bra, och allt runt omkring är riktigt suddigt. Det är synd för jag gillar verkligen quest 2 annars. Men måste nog lämna tillbaks om jag inte kan fixa det. Det känns som att gå omkring och ha skitsuddig syn som stör en. Det jag har testat är:

2. torka linserna
4. ändra lins bredden

Någon annan som känner igen samma problem? Har jag fått ett skitexemplar? Köpte den som demo så möjligt att förra ägaren lämna tillbaks av samma anledning men konstigt att dom skulle återförsälja den isånafall..

Jag hade samma problem och därav skickade jag tillbaka, läs några poster högre upp om du vil veta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

2. torka linserna
4. ändra lins bredden

Är så för alla, och det kallas för fixed foveated renedering. Innebär i princip att det är hög upplösning i mitten, och lägre upplösning på kanterna för att underlätta för GPU eller nått. Kan inte så mycket om det då jag hade samma fråga som dig för bara någon vecka sedan. Man får bara helt enkelt lära sig att röra mycket på huvudet och så kommer det nog bli bättre när dem släpper uppdateringen med högre upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Kan nån bekräfta att Population: One har cross buy? Alltså att man köper spelet en gång och har det på Quest och PC? I Oculus store ser jag bara Rift och Quest separat?

Som jag tolkar det efter att ha tittat i rift respektive quest store är det INTE cross buy.

Det intressanta är att utvecklaren tidigare har hävdat att det ska vara cross buy men så ser det ju inte ut i oculus store iaf.
https://uploadvr.com/population-one-cross-buy/

lite ytterligare info
Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

2. torka linserna
4. ändra lins bredden

Det har med tekniken att göra för att kunna leverera VR från ett mobilchip. Vänj dig är tyvär mitt tråkiga svar Om det är någon tröst så glömmen man snabbt bort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Ja, det flyter på bra för mig i 72Hz med 60MBps men hackar så det står härliga till vid 90Hz med 30MBps, så det känns inte som att jag borde ha stött på en flaskhals (det vill säga, alternativ 1 känns som om det borde vara mer tungdrivet).

Jag kollade nu. Det är desktop som är 30mbps och streaming är 65mbps för mig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Inte direkt, tänkte testa det liret idag. Är det bra? 😎

Känner att jag suger stenhårt, försöker vara snabb men är långsam jämfört med alla andra som verkar sjukt smidiga och snabba!

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av clappen:

2. torka linserna
4. ändra lins bredden

Om det är FFR du ser så borde du kunna testa att köra ett PC-spel med Link eller Virtual Desktop, åtminstone i VD ska det gå att stänga av.

En del Questspel som uppdateras för Quest 2 kommer också att ta bort FFR.

Själv är jag okänslig för FFR men det kanske är att jag tittar mestadels rakt fram och istället rör huvudet, snarare än att hålla still huvudet och kolla med ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

På PC mest FPS. Har försökt spela tredje person men tycker det är svårt.

Annars är jag öppen för det mesta.

Kanske något spel/app som passar extra bra som VR.

Detta är min första riktiga VR.

Robo Recall skulle jag föreslå. Bara provat på Rift men riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Nej, har jag inte hört

Då rekar jag det verkligen

Kolla nån gameplay-video på youtube så ser du snabbt konceptet

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Elite-strap med batteri verkar väldigt försenat.

Någon som har alternativ eller testat med eget batteri eller utan batteri.

Tänker med att batteriet är till för att få motvikt. Tänker inte spela så långa pass.

Kör med en USB powerbank på 8000mah som väger runt 240g på bakhuvudet. Kardborrade fast den på originalstrapsen och har inga problem med komforten nu.

Med motvikt bak kan spännet lossas såpass mycket att det knappt är något tryck mot ansiktet. Väldigt stor skillnad mot att inte ha någon motvikt alls.

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om spelet ”Thrill of the Fight” för Questen. Köpte och provade idag och jäklar vilken skön träning man får. Hur kul som helst att öva boxningsmoves. Kostar bara en 10 USD (crossplay). Har inget multiplayerstöd men väl värt som ett träningspass med AI motståndarna. Har fått väldigt bra recensioner och kan bara instämma.

Kräver dock sin yta om man ska våga svinga loss ordentligt.

https://www.oculus.com/experiences/quest/3008315795852749/?lo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whizky:

Kör med en USB powerbank på 8000mah som väger runt 240g på bakhuvudet. Kardborrade fast den på originalstrapsen och har inga problem med komforten nu.

Med motvikt bak kan spännet lossas såpass mycket att det knappt är något tryck mot ansiktet. Väldigt stor skillnad mot att inte ha någon motvikt alls.

Samma här. Har märkt att om man tar bara lite lite tyngd baktill på orginalstrapen så blir det riktigt komfortabelt i jämförelse.
All vikt som hamnade på min näsa i vanliga fall är som borta.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EmilAF:

Kan man inte också lösa det med kurvad skärm?

Eller en större skärm eller andra linser. Det är ju en avvägning, jag tycker nog man valt rätt med avseende på upplösning kontra synfält.

Antar att det är svårare att anpassa flyttbara linser efter en enda böjd skärm, åtminstone på ett headset där man valt en bra processor och högupplöst skärm och sen försökt spara så mycket som möjligt på allt annat. Det är antagligen helt rätt prioritering för att nå höga försäljningsvolymer.

Permalänk
Medlem

Tänkte härmed varna alla som funderat på att köpa två Oculus-headset: Här finns en konversation med Oculus Support från någon som har köpt två Oculus-headset för att kunna spela med gäster.

Supporten förklarar att de två Oculus-kontona snart måste kopplas till unika Facebook-konton, och som privatperson får man inte skapa två Facebook-konton, så det är omöjligt för en person att ha två headsets som används samtidigt enligt Facebooks regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Tänkte härmed varna alla som funderat på att köpa två Oculus-headset: Här finns en konversation med Oculus Support från någon som har köpt två Oculus-headset för att kunna spela med gäster.

Supporten förklarar att de två Oculus-kontona snart måste kopplas till unika Facebook-konton, och som privatperson får man inte skapa två Facebook-konton, så det är omöjligt för en person att ha två headsets som används samtidigt enligt Facebooks regler.

Nu har jag inte läst inlägget men jag har en Oculus Quest + en Oculus Quest 2. Även jag har varit i kontakt med Oculus support.
Det är inga problem att ha samma konto på båda headseten.
En hel del spel stödjer dessutom att man spelar multiplayer med samma konto och det är upp till utvecklarna av spelet, inget som Oculus eller Facebook lägger sig i.

EDIT: nu såg jag att användaren haft 2st Oculus konton och med det måste ha gjort dubbla köp av en del spel.
Då blir läget ett annat.
Men som jag skrev tidigare, det är inga problem att ha samma konto på fler headsets

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Dock verkar det fungera ypperligt att köra samma konto på båda enheterna. Det varierar från spel till spel vilka man kan köra ihop dock.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Testade precis Halflife Alyx över wifin - jääääääädrar, blev som en femåring igen

Flöt på helt ok, absolut spelbart, utan att jag gjort någon inställning öht med datorn i signaturen. Gissar att man kan tweaka i Virtual Desktop för att få mer kräm men blev bara otroligt positivt överraskad att det gick så smärtfritt utan en massa meck. För vad headsettet kostade så är frihetskänslan och spelbarheten riktigt, riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Testade precis Halflife Alyx över wifin - jääääääädrar, blev som en femåring igen

Flöt på helt ok, absolut spelbart, utan att jag gjort någon inställning öht med datorn i signaturen. Gissar att man kan tweaka i Virtual Desktop för att få mer kräm men blev bara otroligt positivt överraskad att det gick så smärtfritt utan en massa meck. För vad headsettet kostade så är frihetskänslan och spelbarheten riktigt, riktigt bra.

Du borde kunna köra på ultra-settings i Half Life Alyx med den datorn.

Har märkt att min Guardian inte fungerar så bra med Virtual Desktop.. mötte Jeff i Half Life Alyx och gick rakt in i min soffa

Nu kommer jag inte ihåg så mycket av half life 2 ärligt talat, men det här känns mer som Alien än Half Life, men det gillas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HL:Alyx är verkligen något extra.

Lone Echo var också bra, men jag har inte hittat något som kommer upp i HL:Alyx klass än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har märkt att min Guardian inte fungerar så bra med Virtual Desktop.. mötte Jeff i Half Life Alyx och gick rakt in i min soffa

Nu kommer jag inte ihåg så mycket av half life 2 ärligt talat, men det här känns mer som Alien än Half Life, men det gillas

Ska verkligen pilla lite med settings nästa session. Men det är ju bara rent fantastiskt att man som spelglad 44-åring fortfarande kan få wow-känslan

Räknar med att det även finns nåt i VD som man kan skruva upp för att få mer "kräm" ur maskineriet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

HL:Alyx är verkligen något extra.

Lone Echo var också bra, men jag har inte hittat något som kommer upp i HL:Alyx klass än.

Lone Echo körde jag med riften cv1 och det var ju också helt galet - som första riktiga spel jag testade i vr. Alyx verkar polerat på en skala som bara trippel A når upp till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

På vilket sätt fungerar Guardian inte så bra med VD?
Har aldrig haft några såna problem varken Quest 1 eller 2.

Kör du 90Hz? Varför Oculus inte officiellt stödjer 90Hz var just problem med Guardian, kanske det du råkat ut för.
Även fast jag själv också kör i 90Hz men inte råkat ut för vad jag vet. Inte gått in i nått iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att när ni ändrar settings på HL:Alyx så ändrar det inte inställningarna för textures. Det får man göra själv. Iallafall var det så förut.