Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bra info!
Det är ju exakt det där jag vill göra. Blir galen. Känns som att man aldrig hittar ett case där tillverkaren hittat hela vägen fram.

Ser ju dock ut att vara en görbar lösning, får testa runt lite när jag får hem chassit.

-----------------------------
Gällande PSU. Folk verkar ju ha fått dille på att det är 750W psu:n man måste ha?

https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...
https://www.sweclockers.com/test/30343-nvidia-geforce-rtx-308...

Hela deras testsetup låg på 415W.
Undervoltat ligger kortet på 255W. (310W standard)

Jag lät min 8700k i 4,6Ghz stå och smeta CPU-burn i en timme precis, den toppade ur på 165W.

Om jag inte missförstår nått fundamentalt så kommer mitt worst-case bli 310+165 = 475W.
Undervoltat bör kalkylen bli 255+165 = 420W.

Ja,jo, sen har vi det här "lasta aldrig något till fullt".
Men mina exempel ovan har ju ändå en del marginal upp till 600W.

Så frågan är, bör man inte kunna klara sig på ett Corsair SF600 helt dugligt, givet kalkyl ovan?

Här har vi ett intressant test, en överklockad 10900k som drar 200W+ om jag förstått rätt.
https://www.youtube.com/watch?v=Bdohv96uGLw

Samma som ovan skrivit, handlar mer om kablar än watt för min del. Sett flera tester som visar att corsair 600W har mer än tillräckligt för att driva oc CPU och 3080 kort.

Vad gäller moddningen så lutar jag faktiskt åt den här lösningen också. Jag gjorde investering men den är enkel att ändra tillbaka. Finns vissa saker jag tror man kan göra bättre än honom, ex drog han bort plasten i locket men har inte tryckt upp radiatorn tillräckligt högt enligt min åsikt.

Det var en smart lösning med psu också i fronten. Fattar inte exakt vad han gjort, om han roterat den eller bara hittat på egna fästen.

Ska kluras vidare här

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sitter på ett SF450. Hade SF600 Platinum haft ett lägre pris jämfört med SF750 Platinum hade jag nog kunnat köra den. Då jag inte vet alls när mitt SF750 anländer så kan det bli att leta ett alternativ. Vill dock undvika SFX-L om möjligt, är ju större, vilket gör att de flesta modeller försvinner som valbart alternativ. Kvar då blir egentligen bara Corsair och vad som finns mellan SF450 och SF 750.

Meningslöst att gå från SF600 till SF750 förstås.

Skrivet av mastrovious:

Samma som ovan skrivit, handlar mer om kablar än watt för min del. Sett flera tester som visar att corsair 600W har mer än tillräckligt för att driva oc CPU och 3080 kort.

Vad gäller moddningen så lutar jag faktiskt åt den här lösningen också. Jag gjorde investering men den är enkel att ändra tillbaka. Finns vissa saker jag tror man kan göra bättre än honom, ex drog han bort plasten i locket men har inte tryckt upp radiatorn tillräckligt högt enligt min åsikt.

Det var en smart lösning med psu också i fronten. Fattar inte exakt vad han gjort, om han roterat den eller bara hittat på egna fästen.

Ska kluras vidare här

Tack för klargörandet, då sitter jag still i båten med mitt SF600

Nä hajar inte heller hur han har löst PSU:n, får spana på det när jag hämtat ut caset.
Återkom gärna med bilder/lösning om du kommer på något bra så gör jag samma!

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Ah sant, fine om man köper nytt. Tänker mer på alla oss som redan sitter på ett SF600, men fläktkurvan kan ju absolut vara anledning för uppgradering framöver.

Exakt, och tror det finns typ4 pcie till två 8pin at köpa, alternativt köra adaptern för FE

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Sitter på ett SF450. Hade SF600 Platinum haft ett lägre pris jämfört med SF750 Platinum hade jag nog kunnat köra den. Då jag inte vet alls när mitt SF750 anländer så kan det bli att leta ett alternativ. Vill dock undvika SFX-L om möjligt, är ju större, vilket gör att de flesta modeller försvinner som valbart alternativ. Kvar då blir egentligen bara Corsair och vad som finns mellan SF450 och SF 750.

Meningslöst att gå från SF600 till SF750 förstås.

Jag hittade mitt sf750 på webhallens fyndhörna, men hade innan köpt ett SF600 på Amazon de, skäms lite men de har hyfsat rätt bra pris nu med, 120ish €:
https://www.amazon.de/-/en/Corsair-supply-modular-management-...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Såg en annan moddning för chassit, såg rätt nice ut men kräver några irreversibla ingrepp.

https://worklogs.coolermaster.com/topic/28848-nr200p-addaptat...

Najs exakt detta jag är ute efter.
Ser ju inte allt för omständigt ut😃

Om du gör samma ingrepp för du gärna dokumentera det lite😀

Jag sitter i skrivande stund och klurar på vad för kylsning jag ska sattsa på.
Om man ska köra luft eller en AIO🤔
Jag siktar på att köpa en 5600x strax efter släpp, beroende på tillgång.
Jagar även ett 3080FE men har en beställning på ett Asus tuf oc som backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tack för klargörandet, då sitter jag still i båten med mitt SF600

Nä hajar inte heller hur han har löst PSU:n, får spana på det när jag hämtat ut caset.
Återkom gärna med bilder/lösning om du kommer på något bra så gör jag samma!

Skrivet av mattemaz:

Najs exakt detta jag är ute efter.
Ser ju inte allt för omständigt ut😃

Om du gör samma ingrepp för du gärna dokumentera det lite😀

Jag sitter i skrivande stund och klurar på vad för kylsning jag ska sattsa på.
Om man ska köra luft eller en AIO🤔
Jag siktar på att köpa en 5600x strax efter släpp, beroende på tillgång.
Jagar även ett 3080FE men har en beställning på ett Asus tuf oc som backup.

Yes. Ska hem och testa lite nu. Köpte både 240 och 280 AIO, tänker att det borde gå att klämma in det på något snyggt sätt. Ska ta lite bilder om jag inte lyckas ha sönder det beyond repair 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

En första snabbtitt på att få in en 280 AIO (Artic Freezer).
https://imgur.com/gallery/b1BYIdo

Notera att chassit är inverterat, dvs bilderna visar chassit uppochner (dvs det ser ut som helt standard).

Konstaterar att platsmässigt går radiatorn in, dock passar ju inget av hålen i ramen eller locket, spontant känner jag att typ montageband skulle lösa den delen.

Dock stöter man på patrull då just denna kylare är hela 65mm tjock (27mm fläkt + 38mm radiator). Det går att få in hela paketet men radiatorn kommer inte riktigt hela vägen in under moderkortet som jag önskar. Det handlar om uppskattningsvis 1-3mm som innebär att fläkten (avmonterad på bild) slår i moderkortet undertill. Vid vertikal montering av gpu ska en rizer kabel in också...

Så, det löser man antingen med en annan AIO med tunnare radiator eller en (eller ett par) 140x15mm fläktar. En annan grej med just denna AIO är att tuberna är galet stela och lite väl långa för detta chassit. Det går säkert att få på men skulle förmodligen bli onödigt mkt slang i vägen för allt annat man vill ska synas.

Men jag drar iaf slutsatsen att 280mm radiator med rätt tjocklek eller fläktar inte är en omöjlighet att få in toppmonterat. En custom loop lär det definitivt bli framöver, men nu blir det fokus på att få in en 240mm AIO istället.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

En första snabbtitt på att få in en 280 AIO (Artic Freezer).
https://imgur.com/gallery/b1BYIdo

Notera att chassit är inverterat, dvs bilderna visar chassit uppochner (dvs det ser ut som helt standard).

Konstaterar att platsmässigt går radiatorn in, dock passar ju inget av hålen i ramen eller locket, spontant känner jag att typ montageband skulle lösa den delen.

Dock stöter man på patrull då just denna kylare är hela 65mm tjock (27mm fläkt + 38mm radiator). Det går att få in hela paketet men radiatorn kommer inte riktigt hela vägen in under moderkortet som jag önskar. Det handlar om uppskattningsvis 1-3mm som innebär att fläkten (avmonterad på bild) slår i moderkortet undertill. Vid vertikal montering av gpu ska en rizer kabel in också...

Så, det löser man antingen med en annan AIO med tunnare radiator eller en (eller ett par) 140x15mm fläktar. En annan grej med just denna AIO är att tuberna är galet stela och lite väl långa för detta chassit. Det går säkert att få på men skulle förmodligen bli onödigt mkt slang i vägen för allt annat man vill ska synas.

Men jag drar iaf slutsatsen att 280mm radiator med rätt tjocklek eller fläktar inte är en omöjlighet att få in toppmonterat. En custom loop lär det definitivt bli framöver, men nu blir det fokus på att få in en 240mm AIO istället.

Okej.
Men om du kollar på dom bilderna i länken nedan så ser du att han har satt ena fläkten lite förskjuten utanför radiatorn.
Du ser att han har satt en distans tydligt för att fästa den i plåten.
https://worklogs.coolermaster.com/topic/28848-nr200p-addaptat...
Borde det inte funka för dig då?

Permalänk

Beställde precis den vita från inet där det stod 4 st i lager. (står fortfarande 4 i lager)

Nu står det helt plötsligt leverans 30/11 😑
Dock står det även förväntad leveransdag 27e oktober. Lite smått förvirrande.

Permalänk
Inaktiv

Beställt en Noctua NH-C14S samt två 12x15-fläktar att sätta i botten (mitt nuvarande 1080Ti är nästan treslot, mitt nästa kort kommer nog vara något sådant med).

Grafikkort och eventuell uppgradering kretsar kring Cyberpunk 2077 för mig, hinner jag inte få tag i kort innan lansering så kommer jag troligen skita i att uppgradera och gör det framöver. Sedan så vill jag ha datorn redo tills AC: Vallhalla släpps nu i november!

Min dator kommer troligen bli ganska lik denna: https://pcpartpicker.com/b/QCCLrH

För övrigt tycker jag det är synd att Asus Strix B550-I bara kommer med tre fläktanslutninar. Löses med adaptrar men ändå något av ett minus. I övrigt gillar jag moderkortet så här långt.

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Jag hittade mitt sf750 på webhallens fyndhörna, men hade innan köpt ett SF600 på Amazon de, skäms lite men de har hyfsat rätt bra pris nu med, 120ish €:
https://www.amazon.de/-/en/Corsair-supply-modular-management-...

Nice!
Blir att fundera över natten hur jag gör. Fingrat lite på 600W, både Gold och Platinum nu under dagen/kvällen. Såvida inget otroligt händer i SF750-väg blir det nog att slå till på 600W för leverans snarast. Tanken i höst var att uppgradera från 1080Ti till 3080 (eller motsvararande AMD) men just nu pga mitt 450W PSU så har jag nedgraderat till ett 1070. :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chiefpiggum:

Beställde precis den vita från inet där det stod 4 st i lager. (står fortfarande 4 i lager)

Nu står det helt plötsligt leverans 30/11 😑
Dock står det även förväntad leveransdag 27e oktober. Lite smått förvirrande.

Med lite tur fick du en av de sista, de som beställer nu får vänta till 30/11.

Har ett 3080 TUF OC beställt hos Inet, visar ett datum en bit in i 2021 och inte när jag väntas få kortet. Kolla med Inet imorrn för säkerhetsskull, så länge det inte handlar om 3080/3090 brukar kundtjänsten svara iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Okej.
Men om du kollar på dom bilderna i länken nedan så ser du att han har satt ena fläkten lite förskjuten utanför radiatorn.
Du ser att han har satt en distans tydligt för att fästa den i plåten.
https://worklogs.coolermaster.com/topic/28848-nr200p-addaptat...
Borde det inte funka för dig då?

Ja det har du helt rätt i, ska testa det imorgon. Tänkte inte alls på att det!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Här kommer lite fler bilder och tankar, denna gången med en 240mm AIO.

https://imgur.com/gallery/Gs6NKyS

Försökte efterlikna det som jag länkade till tidigare, dvs montera 240 AIO i toppen utan att invertera lådan. Den största utmaningen är att få plats med den vänstra fläkten (den över minnena). Oavsett om man kör ex Vengeance LPX eller G.Skill varianten kommer det bli tajt. Det går att förskjuta fläkten och montera den offset på radiatorn (fästs med ex två skruv + skarvmutter direkt i ramen).

Däremot går det att få ner fläkten in bakom minnena, dock ligger mot låsmekanismen så man måste sätta i minnena först. Konsekvensen blir då att radiatorn sticker upp en bit ovanför ramen på lådan men min förhoppning är att man kan skära bort plasten på locket och på så vis ”rama in” radiatorn. Plasten på locket är drygt 1-1,5 cm tjock vilket kan va tillräckligt för att radiatorn ska få plats utan att det ser skevt ut. Dammfiltret är lite böjbart också vilket kan ge de där sista millimetrarna som behövs. Ska testa och återkommer med resultat. Det fina är att då kan fläktarna sitta så som de bör sitta på radiatorn, dvs utan förskjutning.

En bonus jag upptäckte är att det faktiskt får plats två (eller iaf en) 120mm fläktar bakom psu buren, även i kombo med radiatorn. Möjligtvis behöver man kapa bort de fästena på sidan av buren så att de inte stör fläkten. Det beror givetvis på vilket grafikkort man monterar men tänker att 120x15mm fläktar bör få plats oavsett. Men det ska ju dras kablar och annat från psu etc så även detta ska undersökas närmare.

Nu räcker det för en kväll iaf, ny dag imorgon! 😎

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Med lite tur fick du en av de sista, de som beställer nu får vänta till 30/11.

Har ett 3080 TUF OC beställt hos Inet, visar ett datum en bit in i 2021 och inte när jag väntas få kortet. Kolla med Inet imorrn för säkerhetsskull, så länge det inte handlar om 3080/3090 brukar kundtjänsten svara iallafall.

Det blev leverans idag och finns 3 kvar nu!

Hade egentligen tänkt att vänta till Black Friday innan köp av ny dator men ser ju att mycket är bristvara idag. Är det p.g.a Corona och att folk bygger som aldrig förr? Ser också att detta chassi och corsair sf750 är det mest populära i resp kategori på prisjakt just nu, så mitx-byggen verkar vara i ropet .

Jag antar att man är relativt begränsad när det gäller
Mobo och nätagg till denna modell? Lite småchockad när jag såg att SF750 (går väl ej att få tag på )och strix 550 gaming-I tillsammans kostar drygt 3500 kr just nu.
Datorn skall primärt användas till videoredigering så kan jag kapa kostnader på dessa komponenter så gör jag gärna det.

Permalänk
Skrivet av Chiefpiggum:

Det blev leverans idag och finns 3 kvar nu!

Hade egentligen tänkt att vänta till Black Friday innan köp av ny dator men ser ju att mycket är bristvara idag. Är det p.g.a Corona och att folk bygger som aldrig förr? Ser också att detta chassi och corsair sf750 är det mest populära i resp kategori på prisjakt just nu, så mitx-byggen verkar vara i ropet .

Jag antar att man är relativt begränsad när det gäller
Mobo och nätagg till denna modell? Lite småchockad när jag såg att SF750 (går väl ej att få tag på )och strix 550 gaming-I tillsammans kostar drygt 3500 kr just nu.
Datorn skall primärt användas till videoredigering så kan jag kapa kostnader på dessa komponenter så gör jag gärna det.

Vill du få ner kostnaderna med det bygget så jag du dels satsa på ett b450 kort, mycket billigare och I princip lika bra
Och så finns det en atx adapter att 3d printa från deras sida, så du kan köra med ett billigare halvmodulärt atx nätaggregat istället
Se bara till att det är max 140mm djupt för att undvika problem med långa grafikkort

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Det blev leverans idag och finns 3 kvar nu!

Hade egentligen tänkt att vänta till Black Friday innan köp av ny dator men ser ju att mycket är bristvara idag. Är det p.g.a Corona och att folk bygger som aldrig förr? Ser också att detta chassi och corsair sf750 är det mest populära i resp kategori på prisjakt just nu, så mitx-byggen verkar vara i ropet .

Jag antar att man är relativt begränsad när det gäller
Mobo och nätagg till denna modell? Lite småchockad när jag såg att SF750 (går väl ej att få tag på )och strix 550 gaming-I tillsammans kostar drygt 3500 kr just nu.
Datorn skall primärt användas till videoredigering så kan jag kapa kostnader på dessa komponenter så gör jag gärna det.

Varför behöver du 750W för SFF? Jag kan förstå att man vill ha det bästa, men känns lite overkill...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mastrovious:

Här kommer lite fler bilder och tankar, denna gången med en 240mm AIO.

https://imgur.com/gallery/Gs6NKyS

Försökte efterlikna det som jag länkade till tidigare, dvs montera 240 AIO i toppen utan att invertera lådan. Den största utmaningen är att få plats med den vänstra fläkten (den över minnena). Oavsett om man kör ex Vengeance LPX eller G.Skill varianten kommer det bli tajt. Det går att förskjuta fläkten och montera den offset på radiatorn (fästs med ex två skruv + skarvmutter direkt i ramen).

Däremot går det att få ner fläkten in bakom minnena, dock ligger mot låsmekanismen så man måste sätta i minnena först. Konsekvensen blir då att radiatorn sticker upp en bit ovanför ramen på lådan men min förhoppning är att man kan skära bort plasten på locket och på så vis ”rama in” radiatorn. Plasten på locket är drygt 1-1,5 cm tjock vilket kan va tillräckligt för att radiatorn ska få plats utan att det ser skevt ut. Dammfiltret är lite böjbart också vilket kan ge de där sista millimetrarna som behövs. Ska testa och återkommer med resultat. Det fina är att då kan fläktarna sitta så som de bör sitta på radiatorn, dvs utan förskjutning.

En bonus jag upptäckte är att det faktiskt får plats två (eller iaf en) 120mm fläktar bakom psu buren, även i kombo med radiatorn. Möjligtvis behöver man kapa bort de fästena på sidan av buren så att de inte stör fläkten. Det beror givetvis på vilket grafikkort man monterar men tänker att 120x15mm fläktar bör få plats oavsett. Men det ska ju dras kablar och annat från psu etc så även detta ska undersökas närmare.

Nu räcker det för en kväll iaf, ny dag imorgon! 😎

Intressant! Två tankar jag får:

Den första, CM borde själv erbjuda eller ge modeller för 3dprinters för att bygga en "top-hat"
som ger mer utrymme i toppen. Typ Ghost S1.
Nu är väl halva tjusningen med chassit att själv modifiera och bygga om så den passar användarens behov. Tänkt lite på det, står ju faktiskt inte ens CM eller Cooler Master på chassit, Formen på logon i fronten och som power LED är ju det enda.

Den andra är att lågprofilsminnen, dvs riktiga, inte det en del tillverkare kallar normaldimensionerande minnen, hade kunnat fungera fint här. Frågan är hur det ser ut för DDR4, de populärare minnena bör vara omöjliga att få tag i oavsett. :/

Skrivet av Chiefpiggum:

Det blev leverans idag och finns 3 kvar nu!

Hade egentligen tänkt att vänta till Black Friday innan köp av ny dator men ser ju att mycket är bristvara idag. Är det p.g.a Corona och att folk bygger som aldrig förr? Ser också att detta chassi och corsair sf750 är det mest populära i resp kategori på prisjakt just nu, så mitx-byggen verkar vara i ropet .

Jag antar att man är relativt begränsad när det gäller
Mobo och nätagg till denna modell? Lite småchockad när jag såg att SF750 (går väl ej att få tag på )och strix 550 gaming-I tillsammans kostar drygt 3500 kr just nu.
Datorn skall primärt användas till videoredigering så kan jag kapa kostnader på dessa komponenter så gör jag gärna det.

Härligt!

Jo, blir nog inte mycket till Black Friday. Gamla RTX 2000-kort ingen vill köpa för någon hundring mindre och annat som ingen ändå vill köpa för vad tillverkare och butiker vill ha. Känns lite som att allt fokus ligger på vissa specifika produkter. Se bara på detta chassi, släpptes i juni eller något, närmar oss november och fortfarande svårt att få tag i. Knep mitt när NetonNet fick in en leverans nyligen och Inet verkar ha haft i lager över helgen då iallafall.

Man klarar sig nog bra på mindre men bra med ett högre tak. Ganska ffå kompromisser med en NR200P. Jag började med SFFs med idag urgamla Silverstone Sugo SG05. Har haft lite olika chassin, få det verkligen blev något bra av fram tills jag fick tag i en Ncase M1. Skillnaden här är att NR200P verkar klara nästan allt, finns inte några direkta kompromisser. De största tower-kylarna går förstås bort. Men det är väl också mest det.

Kombinera B550-I och en SF600 Gold eller Premium kommer du undan något billigare, och framförallt kan bygga inom kort. Beror lite på val av grafikkort känns det som.

Svårt att komma undan billigare på moderkortet, och om det går så börjar man tumma en hel del på features. Klarar man sig utan PCIe 4.0 och NVMe 4.0 så kommer man nog långt med B450 också.

Sen vet jag inte om man kommer billigare undan med Intel, men känns som väldigt få bygger Intel idag. Börjat tänka lite på det senaste veckan, höjer på ögonbrynen när jag ser någon valt Intel.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Intressant! Två tankar jag får:

Den första, CM borde själv erbjuda eller ge modeller för 3dprinters för att bygga en "top-hat"
som ger mer utrymme i toppen. Typ Ghost S1.
Nu är väl halva tjusningen med chassit att själv modifiera och bygga om så den passar användarens behov. Tänkt lite på det, står ju faktiskt inte ens CM eller Cooler Master på chassit, Formen på logon i fronten och som power LED är ju det enda.

Den andra är att lågprofilsminnen, dvs riktiga, inte det en del tillverkare kallar normaldimensionerande minnen, hade kunnat fungera fint här. Frågan är hur det ser ut för DDR4, de populärare minnena bör vara omöjliga att få tag i oavsett. :/

https://i.ytimg.com/vi/YGDdUKcF-7w/maxresdefault.jpg

Härligt!

Jo, blir nog inte mycket till Black Friday. Gamla RTX 2000-kort ingen vill köpa för någon hundring mindre och annat som ingen ändå vill köpa för vad tillverkare och butiker vill ha. Känns lite som att allt fokus ligger på vissa specifika produkter. Se bara på detta chassi, släpptes i juni eller något, närmar oss november och fortfarande svårt att få tag i. Knep mitt när NetonNet fick in en leverans nyligen och Inet verkar ha haft i lager över helgen då iallafall.

Man klarar sig nog bra på mindre men bra med ett högre tak. Ganska ffå kompromisser med en NR200P. Jag började med SFFs med idag urgamla Silverstone Sugo SG05. Har haft lite olika chassin, få det verkligen blev något bra av fram tills jag fick tag i en Ncase M1. Skillnaden här är att NR200P verkar klara nästan allt, finns inte några direkta kompromisser. De största tower-kylarna går förstås bort. Men det är väl också mest det.

Kombinera B550-I och en SF600 Gold eller Premium kommer du undan något billigare, och framförallt kan bygga inom kort. Beror lite på val av grafikkort känns det som.

Svårt att komma undan billigare på moderkortet, och om det går så börjar man tumma en hel del på features. Klarar man sig utan PCIe 4.0 och NVMe 4.0 så kommer man nog långt med B450 också.

Sen vet jag inte om man kommer billigare undan med Intel, men känns som väldigt få bygger Intel idag. Börjat tänka lite på det senaste veckan, höjer på ögonbrynen när jag ser någon valt Intel.

600w bör räcka då kanske om man inte kör värstingkort vilket jag nog inte planerar. Men tycker skillnaden i pris på är ganska försumbar på 600 och 750. Då är det mer tillgängligheten som lockar.

Har inget emot att köpa sådant folk inte vill ha så länge det är bra prestanda per krona. Tänkte ju egentligen försöka rikta in mig på ryzen 3000 serien om de säljs billigare på bf när alla slåss om 5000. Även samma sak med gpu. Allt beror på vad man kan få för pengarna.

Lägger dock allra helst krutet på en bra cpu för redigeringssyften

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intressant! Två tankar jag får:

Den första, CM borde själv erbjuda eller ge modeller för 3dprinters för att bygga en "top-hat"
som ger mer utrymme i toppen. Typ Ghost S1.
Nu är väl halva tjusningen med chassit att själv modifiera och bygga om så den passar användarens behov. Tänkt lite på det, står ju faktiskt inte ens CM eller Cooler Master på chassit, Formen på logon i fronten och som power LED är ju det enda.

Den andra är att lågprofilsminnen, dvs riktiga, inte det en del tillverkare kallar normaldimensionerande minnen, hade kunnat fungera fint här. Frågan är hur det ser ut för DDR4, de populärare minnena bör vara omöjliga att få tag i oavsett. :/

https://i.ytimg.com/vi/YGDdUKcF-7w/maxresdefault.jpg

Ja, så kan det ju definitivt vara. Problemet är tror jag att dom ligger precis på gränsen för ett SFF (t o m i överkant) med sina 18 L på lådan. En tophat på det lär ju överstiga 20 L. Men värt att kolla ändå!

Vad gäller minnena så tror jag att showcase byggen är vanligt = rgb minnen. Men absolut, det lär finnas lägre minnen än LPX. Man kan väl summera det hela såhär, ju lägre minnen (gränsen ligger vid låsmekanismen) desto mindre offset behöver fläkten monteras.

Kvällens projekt blir att blir att göra ett nytt försök med 280 AIO, inte riktigt släppt den idén ännu 👍

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Sweet! Fick äntligen beställt ett vitt nu.

Nöjet blev kortvarigt.

Trodde mitt lilla nätagg som får plats utan problem i mitt Node 304 skulle fungera i detta också... det gjorde det inte.

Hade väl helst velat ha: https://www.inet.se/produkt/6903289/corsair-sf750-750w-80-pla... men kan ett 600w fungera med 3080?

Lite osugen på att vänta i flera månader ytterliggare

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Beställde precis den vita från inet där det stod 4 st i lager. (står fortfarande 4 i lager)

Nu står det helt plötsligt leverans 30/11 😑
Dock står det även förväntad leveransdag 27e oktober. Lite smått förvirrande.

Så stod det för mig med igår när jag beställde (5 kvar), några minuter senare var orderstatusen ändrad till bokad. Så om lagerstatusen stämde när du la ordern borde du få din order den förväntade leveransdagen tycker jag.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Nöjet blev kortvarigt.

Trodde mitt lilla nätagg som får plats utan problem i mitt Node 304 skulle fungera i detta också... det gjorde det inte.

Hade väl helst velat ha: https://www.inet.se/produkt/6903289/corsair-sf750-750w-80-pla... men kan ett 600w fungera med 3080?

Lite osugen på att vänta i flera månader ytterliggare

Enligt de tester jag läst ska det funka. Men kan tipsa om Amazon. Jag beställde mitt där i förra veckan, ska vara här på onsdag 😁 priserna ser ut att variera, kan ha med tillgängligheten att göra.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Nöjet blev kortvarigt.

Trodde mitt lilla nätagg som får plats utan problem i mitt Node 304 skulle fungera i detta också... det gjorde det inte.

Hade väl helst velat ha: https://www.inet.se/produkt/6903289/corsair-sf750-750w-80-pla... men kan ett 600w fungera med 3080?

Lite osugen på att vänta i flera månader ytterliggare

Inga problem, driver 8700K / 3080 FE med ett SF600 utan tillstymmelse av problem.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Inga problem, driver 8700K / 3080 FE med ett SF600 utan tillstymmelse av problem.

Nice! Gött med bekräftelse. Står i kassan på inet as we speak.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Nöjet blev kortvarigt.

Trodde mitt lilla nätagg som får plats utan problem i mitt Node 304 skulle fungera i detta också... det gjorde det inte.

Hade väl helst velat ha: https://www.inet.se/produkt/6903289/corsair-sf750-750w-80-pla... men kan ett 600w fungera med 3080?

Lite osugen på att vänta i flera månader ytterliggare

Vilket hade du nu?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Vilket hade du nu?

Ett Corsair cx 650 som just nu sitter i mitt node 304. Trodde det skulle få plats eftersom det knappt är större än ett SFX-L men blir nog för trångt.

You can call me Betty...heueeihiyayaahhaaa.

Epic film

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Ett Corsair cx 650 som just nu sitter i mitt node 304. Trodde det skulle få plats eftersom det knappt är större än ett SFX-L men blir nog för trångt.

You can call me Betty...heueeihiyayaahhaaa.

Epic film

CM har ju en ATX bracket längst ner här man kan ladda ner och printa:
https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox...

Men ja, helt klart en bra pärla bland mer okända filmer!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chiefpiggum:

600w bör räcka då kanske om man inte kör värstingkort vilket jag nog inte planerar. Men tycker skillnaden i pris på är ganska försumbar på 600 och 750. Då är det mer tillgängligheten som lockar.

Har inget emot att köpa sådant folk inte vill ha så länge det är bra prestanda per krona. Tänkte ju egentligen försöka rikta in mig på ryzen 3000 serien om de säljs billigare på bf när alla slåss om 5000. Även samma sak med gpu. Allt beror på vad man kan få för pengarna.

Lägger dock allra helst krutet på en bra cpu för redigeringssyften

Ja precis, blev lite förskräkt själv när jag såg att SF450 kostar som det gör. Närmare tusenlappen. Jag kommer inte ihåg när eller var jag köpte den men betalade inte i närheten av en tusenlapp för denna. Lite synd att man missade SF750 men då min SF600 Platinum kommer imorrn, om Postnord vill, så är jag tacksam att veta att jag snart kan få klart mitt system. Noctua C14S skickades också, kommer troligen inte imorrn samt ett par nya fläktar.

Hade 2000-serien fått ett rimligare pris än den har nu. 2080Ti kostar fortfarande vad den kostat tidigare. Å andra sidan, 2080Ti går ju att köpa, till skillnad från vad som helst från 3000-serien hehe.

Finns nog bra möjligheter att fynda Ryzen 3000-processorer med. Jag hör till de som är sugna på att uppgradera, i mitt fall 3900X till 5900X. Men beror på recensioner, samt att jag nog kommer skjuta på det lite. Har varit en del bra priser på dessa processorer i butik med, men förhoppningsvis händer ju mer vid lanseringen samt Black Friday som du skriver. Låter vettigt att satsa på RAM. Och kanske även lagring.

Skrivet av mastrovious:

Ja, så kan det ju definitivt vara. Problemet är tror jag att dom ligger precis på gränsen för ett SFF (t o m i överkant) med sina 18 L på lådan. En tophat på det lär ju överstiga 20 L. Men värt att kolla ändå!

Vad gäller minnena så tror jag att showcase byggen är vanligt = rgb minnen. Men absolut, det lär finnas lägre minnen än LPX. Man kan väl summera det hela såhär, ju lägre minnen (gränsen ligger vid låsmekanismen) desto mindre offset behöver fläkten monteras.

Kvällens projekt blir att blir att göra ett nytt försök med 280 AIO, inte riktigt släppt den idén ännu 👍

Jo, är väl lite beroende på om man vill gå över en storleksbenämning eller inte. Bygger chassit på höjden kan jag personligen tycka att det inte gör så mycket, samma footprint.

Kan tänka mig det. Jag har gamla "olämpliga" LPX minnen själv men när jag väl byter så är risken stor att det blir något flashigt från G.Skill. Men jag kommer köra luft nu, som det ser ut, men skulle man lyckas få in en radiator i toppen utan några större ingrepp vore det extremt lockande, vill gärna ha möjlighet att köra fönster. Noctua C14S i det närmaste omöjliggör en sådan kombination. :/

Hoppas det går bra! Och nog jäklar är sådanna här chassin kul. Just att klura på olika sätt att optimera eller bygga om. Cooler Master har en riktigt ärlig och bra slogan till detta chassi ändå. "Make it yours". <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Beräknat leveransdatum är Torsdag 2020-10-29.

Står det på min Corsair SF750 från webhallen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Står det på min Corsair SF750 från webhallen...

Är på väg till spelbutiken för att hämta mitt 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop