Permalänk

RtX 3070 vs alternativ

Hej. Tänkte bygga ihop en dator för runt 20k om ca 1 månad, under black friday, förhoppningsvis blir de rabatter på några av komponenterna.

Men som jag har förstått det, iallafall när man tittar hos intel är alla RTX 3070 fullbokade.. 3080 slutsålda osv...

Förhoppningsvis har dom 3070 på lager när det är dags, men om inte, vilka altwrnativ har jag att välja mellan?

Kommer köra på 1440, 27-28 tum skärm. Kommer främst lira apex, men även lite overwatch och kanske nått annat.

Blir en zen 7 5Xxx
32 gb ddr4 ram
Antingen B550 eller vassare moderkort.

Vad ska jag titta på för alternativt till 3070? När kommer den finnas tillgänglig
Alla tips och förslat är välkomna!

Mvh

Permalänk
Medlem

3070 släpps på Torsdag och du kan boka vid 15:00. Vill du ha ett så är du redo med alla sidor öppna vid 14:50. Skapa konton och se till att du kan trycka snabbt genom kassan.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

3070 släpps på Torsdag och du kan boka vid 15:00. Vill du ha ett så är du redo med alla sidor öppna vid 14:50. Skapa konton och se till att du kan trycka snabbt genom kassan.

Jag vill ju beställa datorn från inet med allt annat så att dom kan montera, installera osv.. hade annars gjort så såklart.

Permalänk

AMD visar sina nya grafikkort på onsdag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med en budget på 20000kr borde 3080 rymmas utan problem, eller såklart AMDs alternativ som kommer inom en månad.

Personligen skulle jag vänta till röken lagt sig då det ryktas om mycket ändringar på markanden närmaste tiden (lägre priser, nya bättre kort, ...)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Med en budget på 20000kr borde 3080 rymmas utan problem, eller såklart AMDs alternativ som kommer inom en månad.

Personligen skulle jag vänta till röken lagt sig då det ryktas om mycket ändringar på markanden närmaste tiden (lägre priser, nya bättre kort, ...)

Jag håller med föregående talare här.

Att ge sig in i uppgradering eller nyköp av dator precis vid eller innan lansering av ny hårdvara är den absolut sämsta tiden att ge sig i kast med detta. Dessutom så kommer Black Friday och även Jul-rea igång snart så jag hade avvaktat under hösten och in på vintern. Då vet du hur 3000-serien står sig mot AMD's RDNA2 och kan göra ett informerat val, dessutom kan det påverka priserna när AMD och NVidia börjar kriga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med en budget på 20000kr borde 3080 rymmas utan problem, eller såklart AMDs alternativ som kommer inom en månad.

Personligen skulle jag vänta till röken lagt sig då det ryktas om mycket ändringar på markanden närmaste tiden (lägre priser, nya bättre kort, ...)
Och då är detta utan Windows. Vet inte om TS vill ha detta med vid köpet?

Mja. Blir rätt tajt. Det går såklart att spara in på vissa grejer men känns inte värt. (3700X är placeholder för 5600)
https://www.inet.se/datorbygge/b1196963/3080-20k

Men som nämnt i tråden är det ett dåligt tillfälle att köpa ny dator på.
Om du kan vänta så är nog det bästa alternativet en AMD CPU R5 5600X tillsammans med ett Geforce 3070 eller Radeon 6800XT/6900XT när dom släpps. Men det kan bli väldigt svårt att få tag på en vid release så förvänta lång leveranstid.

Om du inte vill eller kan vänta så kanske en Intel CPU 10600K kan vara ett alternativ. Det är ju trots allt en snabb processor som finns i lager nu. Då kan du även få in ett Geforce 3080 liknande paketet ovan. Men även 3080 lär ha lite av en leveranstid

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mja. Blir rätt tajt. Det går såklart att spara in på vissa grejer men känns inte värt. (3700X är placeholder för 5600)
https://www.inet.se/datorbygge/b1196963/3080-20khttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1196963/3080-20k

Men som nämnt i tråden är det ett dåligt tillfälle att köpa ny dator på.
Om du kan vänta så är nog det bästa alternativet en AMD CPU R5 5600X tillsammans med ett Geforce 3070 eller Radeon 6800XT/6900XT när dom släpps. Men det kan bli väldigt svårt att få tag på en vid release så förvänta lång leveranstid.

Om du inte vill eller kan vänta så kanske en Intel CPU 10600K kan vara ett alternativ. Det är ju trots allt en snabb processor som finns i lager nu. Då kan du även få in ett Geforce 3080 liknande paketet ovan. Men även 3080 lär ha lite av en leveranstid

Det där såg väl bra ut? Inget som känns som att man offrat allt och köper billigaste för att rymmas... hade varit mycket värre enligt mig att tappa 30% på GPU med den budgeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det där såg väl bra ut? Inget som känns som att man offrat allt och köper billigaste för att rymmas... hade varit mycket värre enligt mig att tappa 30% på GPU med den budgeten

TS ville dock ha en Ryzen 7 så då blir det väldigt svårt att få med ett 3080 för 20k
Men om datorn främst ska användas till spelande så är det såklart bättre att köpa ett 3080 och istället köpa en billigare processor typ AMD 5600X eller Intel 10600K.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

TS ville dock ha en Ryzen 7 så då blir det väldigt svårt att få med ett 3080 för 20k
Men om datorn främst ska användas till spelande så är det såklart bättre att köpa ett 3080 och istället köpa en billigare processor typ AMD 5600X eller Intel 10600K.

Tack för infon. Vi får se hur marknaden ser ut då, allt beror ju på vad som finns inne ju.. jag kommer såklart vilja utnyttja rabbaterna som finns tillgängliga under black friday dagarna. Tveksamt om 3080 kommer finnas inne på lager..

Men är det inte bättre köra Ryzen 5 5xxx än intel 10k?

Ett annat altwrnativ är att gå på Ryzen 9 5xxx, och köpa billig gpu för att komplettera med grafikkort i efterhand.. Vet dock inte om garantin går i sjön om man gör så, hittar inget heller om det hos inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Tack för infon. Vi får se hur marknaden ser ut då, allt beror ju på vad som finns inne ju.. jag kommer såklart vilja utnyttja rabbaterna som finns tillgängliga under black friday dagarna. Tveksamt om 3080 kommer finnas inne på lager..

Men är det inte bättre köra Ryzen 5 5xxx än intel 10k?

Ett annat altwrnativ är att gå på Ryzen 9 5xxx, och köpa billig gpu för att komplettera med grafikkort i efterhand.. Vet dock inte om garantin går i sjön om man gör så, hittar inget heller om det hos inet

Man får byta komponenter på köpta byggen, ingen fara

Jag skulle satsa på R5 5600(X?) om jag skulle bygga för spel. Men den utan X kommer senare

Permalänk
Skrivet av medbor:

Man får byta komponenter på köpta byggen, ingen fara

Jag skulle satsa på R5 5600(X?) om jag skulle bygga för spel. Men den utan X kommer senare

Varför?

Permalänk
Skrivet av ronz:

Mja. Blir rätt tajt. Det går såklart att spara in på vissa grejer men känns inte värt. (3700X är placeholder för 5600)
https://www.inet.se/datorbygge/b1196963/3080-20khttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1196963/3080-20k

Men som nämnt i tråden är det ett dåligt tillfälle att köpa ny dator på.
Om du kan vänta så är nog det bästa alternativet en AMD CPU R5 5600X tillsammans med ett Geforce 3070 eller Radeon 6800XT/6900XT när dom släpps. Men det kan bli väldigt svårt att få tag på en vid release så förvänta lång leveranstid.

Om du inte vill eller kan vänta så kanske en Intel CPU 10600K kan vara ett alternativ. Det är ju trots allt en snabb processor som finns i lager nu. Då kan du även få in ett Geforce 3080 liknande paketet ovan. Men även 3080 lär ha lite av en leveranstid

https://www.inet.se/datorbygge/b1197539/apex-predator

Vad sägs?

Permalänk
Medlem

Finns någon anledning till att du behöver 64GB ram? Du kan spara en slant där, köpa 32GB och lägga mellanskillnaden på en bättre GPU istället. Ryzen skalar dessutom bättre med snabbare minnen. Den nya 5000-serien kommer att ha högre IPC och högre klockfrekvenser ur box, och 5600X ser ut att städa av 10XXX-serien, även med mindre antal kärnor.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

hade inte köpt det grafikortet.
64GB ram är också rätt overkill för spel.

hade nog kört på -ronz bygge och väntat.
trycket på 3080 kommer nog minska drastiskt om två daggar.
flera av produkterna han valt ut presterar riktigt bra för pengara.
artic kylaren + fläktarna är riktigt bra

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Nja. Moderkortet du har där är betydligt dyrare men på samma chipset, dock ej grottat ned mig i hur de skiljer sig. CPU-kylaren är både mindre och sämre än den -ronz valde, fläktarna är sämre, nätaggregatet är från ett mindre välrenommerat märke, du har dubbelt så mycket RAM men i långsammare hastighet vilket är ett stort nej-nej för Ryzen. SSDn är dyrare utan att vara märkbart bättre, chassit har sämre luftflöde osv. Hur tänkte du med grafikkortet och CPUn? Placeholders? Jag skulle säga att du går tillbaka till kundvagnen -ronz satte ihop till dig.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Processorn bör bytas mot 5600X
Moderkortet är 700kr för dyrt
Behöver nog inte mer är 16GB RAM om du ska spela (kanske missar jag något?)
Grafikkortet är inte alls bra för pengarna, 3070 eller 3080 kan rymmas i budget med ändringarna ovan (eller AMDs motsvarande som presenteras strax)
120mm AIO presterar dåligt och den du valt kostar alldeles för mycket. Kör på Noctua D14/D15 för under 900 istället

Finns säkert mer saker.

Mina förslag handlar alltså om prestanda per krona, finns såklart andra prioriteringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Processorerna i AMDs 5000-serie verkar bli extrema spel-monster, och den med 6c/12t som ligger inom rimlig budget är just 5600X. Det kommer nog billigare ganska snart, men beror på om du vill vänta. 3000-serien ör väl också okej, men inte lika vassa för spel

Permalänk
Medlem

Idag 28 Oktober visar AMD sina nya grafikkort. Vi bör då också få datum när dessa släpps.
Imorgon 29 Oktober släpper Nvidia Geforce 3070.
5 November släpper AMD sina nya processorer som verkar bli riktigt bra.

Oavsett vilket alternativ du väljer så blir det troligtvis lång leveranstid.

Jag vet inte vad du har för dator idag. Men om du kan vänta en stund är det det bästa alternativet. Mitt förslag är att återkomma till denna tråd när AMD släppts sina nya produkter.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Nja. Moderkortet du har där är betydligt dyrare men på samma chipset, dock ej grottat ned mig i hur de skiljer sig. CPU-kylaren är både mindre och sämre än den -ronz valde, fläktarna är sämre, nätaggregatet är från ett mindre välrenommerat märke, du har dubbelt så mycket RAM men i långsammare hastighet vilket är ett stort nej-nej för Ryzen. SSDn är dyrare utan att vara märkbart bättre, chassit har sämre luftflöde osv. Hur tänkte du med grafikkortet och CPUn? Placeholders? Jag skulle säga att du går tillbaka till kundvagnen -ronz satte ihop till dig.

Hur snabba ram ska man ha? 3200 verkar fungera med modertkort MSI B550-Pro dom rekommenderades ovan, men när jag försöker bygga liknande komponenter men med minne på 3600Mhz säger den: hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet och samtliga minnen är ej väljbara (gråa)
Vad som sägs är ju att Ryzen mår bra av snabba minnen, är det inte bättre att köra ett moderkort som klarar av 3600 hz ?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Processorerna i AMDs 5000-serie verkar bli extrema spel-monster, och den med 6c/12t som ligger inom rimlig budget är just 5600X. Det kommer nog billigare ganska snart, men beror på om du vill vänta. 3000-serien ör väl också okej, men inte lika vassa för spel

När släpps 5000 serien då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

När släpps 5000 serien då?

November 5? Om jag minns rätt

Permalänk
Medlem

Idag klockan 17:00 svensk tid visar AMD upp RX6000 serien, invänta och kolla på det och se om du tycker att det verkar värt att vänta på

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av ronz:

Idag 28 Oktober visar AMD sina nya grafikkort. Vi bör då också få datum när dessa släpps.
Imorgon 29 Oktober släpper Nvidia Geforce 3070.
5 November släpper AMD sina nya processorer som verkar bli riktigt bra.

Oavsett vilket alternativ du väljer så blir det troligtvis lång leveranstid.

Jag vet inte vad du har för dator idag. Men om du kan vänta en stund är det det bästa alternativet. Mitt förslag är att återkomma till denna tråd när AMD släppts sina nya produkter.

Min dator crachade för ca 3 veckor sedan..
Jag tror att jag kommer undan med en mer prisvärd dator genom att köpa en under black friday?

Uppdaterat efter era förslag och rekommendationer, nästan en kopia på vad som föreslogs tidigare. Framkommer inte på detta bygget att minnena är för snabba i relationen med moderkortet som det gör när jag försöker på samma konponenter hos inet.

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Idag klockan 17:00 svensk tid visar AMD upp RX6000 serien, invänta och kolla på det och se om du tycker att det verkar värt att vänta på

Har för lite kunskap för att göra den bedömningen Men jag lyssnar på er kunniga såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Min dator crachade för ca 3 veckor sedan..
Jag tror att jag kommer undan med en mer prisvärd dator genom att köpa en under black friday?

Uppdaterat efter era förslag och rekommendationer, nästan en kopia på vad som föreslogs tidigare. Framkommer inte på detta bygget att minnena är för snabba i relationen med moderkortet som det gör när jag försöker på samma konponenter hos inet.

https://komponentkoll.se/bild/blPaY.png

Ja under Black Friday kan man nog spara in en slant.
Det där moderkortet stödjer 3600mhz. Anledningen till att Inet.se säger att den inte gör det är för att Inet inte bygger ihop en dator med minnen som körs snabbare än vad som är "standard". Speciellt om man använder deras Datorbyggare funktion.

Har du tänkt bygga ihop datorn själv eller vill du köpa färdigbyggd av tex Inet?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Min dator crachade för ca 3 veckor sedan..
Jag tror att jag kommer undan med en mer prisvärd dator genom att köpa en under black friday?

Uppdaterat efter era förslag och rekommendationer, nästan en kopia på vad som föreslogs tidigare. Framkommer inte på detta bygget att minnena är för snabba i relationen med moderkortet som det gör när jag försöker på samma konponenter hos inet.

https://komponentkoll.se/bild/blPaY.png

ser bra ut, men 3080 (ska) finnas för bara några hundra till. Just nu säljs det inte i sverige, men AMD brukar konkurrera bra på pris och deras nya kort visas idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Har för lite kunskap för att göra den bedömningen Men jag lyssnar på er kunniga såklart.

Ja, jag tror majoriteten kommer att följa AMD's utveckling. Och efter ikväll när dom visat upp vad dom har att komma med så kommer även du få tips och råd baserat på alla som kollat på avtäckandet. Och då kommer du få reda på om det är värt att vänta på eller inte

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av ronz:

Ja under Black Friday kan man nog spara in en slant.
Det där moderkortet stödjer 3600mhz. Anledningen till att Inet.se säger att den inte gör det är för att Inet inte bygger ihop en dator med minnen som körs snabbare än vad som är "standard". Speciellt om man använder deras Datorbyggare funktion.

Har du tänkt bygga ihop datorn själv eller vill du köpa färdigbyggd av tex Inet?

Hmm, jag vill egentligen bygga den själv, men jag har aldrig gjort det och det blir för dyr dator att göra det första gången på. Sen har jag för mig att man inte har samma garanti när man bygger den själv. Är väl för feg helt enkelt.

Angående minnet, vad som är standard för moderkortet menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Hmm, jag vill egentligen bygga den själv, men jag har aldrig gjort det och det blir för dyr dator att göra det första gången på. Sen har jag för mig att man inte har samma garanti när man bygger den själv. Är väl för feg helt enkelt.

Angående minnet, vad som är standard för moderkortet menar du?

Det är kul och enklare än man tror att bygga ihop en dator. Men jag förstår också om man inte vill. Fördelen med att köpa en färdigbyggd är att den garanterat funkar vid leverans. Om Inet bygger den så ger dom även 2 års garanti på själva datorn. Sedan har ju varje komponent sin egna garantitid.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14335121
Som en grund tycker jag dessa delar är extremt prisvärda. Så du bör utgå ifrån detta. Speciellt om du väljer att köpa ifrån Inet. Använder du deras Datorbyggare kommer den varna för minneshastigheten. Men om du lägger produkterna löst i en varukorg så kan du bara meddela vid order att minnena ska köras i standard hastighet. Du kan själv ändra till 3600mhz efteråt.

Sedan får du själv avgöra hur du vill göra med processor och grafikkort. Det tråkiga är att allt nytt som precis släppts och ska släppas strax kommer troligtvis ha lång leveranstid.

Om du inte vill vänta så kan du köpa Intel 10700K + Geforce 2060 Super. https://www.inet.se/kundvagn/visa/14335178
Kombinera detta med det jag länkade ovan. Det tråkiga med detta är att du köper ett gammalt grafikkort som snart ersätts. Så den är långt ifrån prisvärt i dagens läge. Men den kommer klara av Apex och Overwatch utan problem. Du kan ju även uppgradera grafikkortet i framtiden.
Processorn är riktigt snabb men Intels plattform kan ses som lite omodern då den saknar PCI Express 4.0. Men jag tror inte det blir ett bekymmer för dig. AMDs processorer som släpps 5 November kan vara bättre för pengarna, men vi vet inte hur tillgången och leveranstiden kommer vara. Så här har du leveranstiden till fördel med Intel. Och en 10700K är ju inte direkt dålig.

Om du kan vänta så är en kombination med något av följande ett bättre alternativ. Men, leveranstiderna är som sagt väldigt oklara och det kan dröja innan du får din dator. Du kan inte heller lägga beställning förrän produkterna är släppta.

CPU:
AMD 5600X (Släpps 5 November, oklar tillgång)
AMD 5700X (Släpps 5 November, oklar tillgång)
Intel 10600K (Finns i lager nu)
Intel 10700K (Finns i lager nu)

GPU:
AMD Radeon 6700X (Vi får se ikväll när release blir, och vilka namn som gäller)
AMD Radeon 6800X (Vi får se ikväll när release blir, och vilka namn som gäller)
Geforce 3070 (Släpps imorgon. Lång leveranstid troligtvis)
Geforce 3080 (Lång leveranstid)

Besvärligt tillfälle att köpa en ny dator på

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken