Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spence:

Haha fan vad överpris. 20k herregud.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Gigabyte GeForce RTX 3090 24GB VISION OC i lager hos Inet, för den som är intresserad.

https://www.inet.se/produkt/5411846/gigabyte-geforce-rtx-3090...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Jaha nu sköt komplett upp mitt 3080 tuf oc igen från 7 nov till 12 dec. Bara att satsa på AMD nu för min del

Mitt blev puttat från 7:e till 17:e nov. När har du bekräftad beställning?

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha fan vad överpris. 20k herregud.

Beror på hur man ser det.

Just testat en benchmark i VR med det spel jag kör. Hade ASUS Rog strix 2080ti OC, nu 3090 rog strix OC.
58% mer frames per sekund med de spelsettings jag använder. Innebär att det för det mesta är ren 90fps, utan motionreprojection/asw osv. med Reverb Pro.
Lägsta framraten ökade med 76.5% vilket innebär att jag sannolikt inte kommer behöva uppleva någon stuttering(pga att frameraten går under 45fps).

Såå, i mina ögon värt det då det faktiskt kommer fungera såå mycket bättre mot mitt 2080ti.
Man kan alltid vänta på mer prestanda per krona, problemet är att det alltid går vänta ytterligare. Väntan tar aldrig slut...
AMD kommer väl, oklart om de kan leverera samma prestanda, de saknar några viktiga funktioner. De har inte vart ritktigt bra på VR sedan det kom. Förhoppningsvis har man löst det nu, men att vänta någon månad på att det kanske blir bra är inte aktuellt för mig.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Skrivet av Erickey:

Mitt blev puttat från 7:e till 17:e nov. När har du bekräftad beställning?

Någon gång på förmiddagen dagen efter. Satsade på FE och kom sent på det så borde väl ha fattat att det var kört tidigare hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Beror på hur man ser det.

Just testat en benchmark i VR med det spel jag kör. Hade ASUS Rog strix 2080ti OC, nu 3090 rog strix OC.
58% mer frames per sekund med de spelsettings jag använder. Innebär att det för det mesta är ren 90fps, utan motionreprojection/asw osv. med Reverb Pro.
Lägsta framraten ökade med 76.5% vilket innebär att jag sannolikt inte kommer behöva uppleva någon stuttering(pga att frameraten går under 45fps).

Såå, i mina ögon värt det då det faktiskt kommer fungera såå mycket bättre mot mitt 2080ti.
Man kan alltid vänta på mer prestanda per krona, problemet är att det alltid går vänta ytterligare. Väntan tar aldrig slut...
AMD kommer väl, oklart om de kan leverera samma prestanda, de saknar några viktiga funktioner. De har inte vart ritktigt bra på VR sedan det kom. Förhoppningsvis har man löst det nu, men att vänta någon månad på att det kanske blir bra är inte aktuellt för mig.

Du har ju väntat länge på 3090 från 2080 Ti klart du kan vänta lite mer på 6900XT då haha

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av AAKEE:

Fick mitt idag, spelar bara VR men körde en benchmark med VR headsetet på sidan. Har inte kunnat höra nåt coil whine alls.
Kan bero på ålder/öronens kvalite?
Mitt femte strix OC, inte haft innan heller. Kan inte garantera att det inte är coil whine men jag skulle tro att jag klarat mig.

Det finnas förövrigt ett nytt BIOS på asus ( BIOS som ska göra att fläkten går mer sällan. Det hjälper såklart inte mot ljudet när den går men kanske minskar oljudet per dygn...

Kul att du verkar fått ett bra exemplar. Generellt sett så uppkommer coil whine över 60fps (i alla fall för mig). Är man exempelvis i menyn i vissa spel där det renderas 3d så kan det ju bumpas upp till närmare 140fps, och då hörs det väldigt väl.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem

Jahapp då var förväntad leverans på TUF OC framflyttad en månad från 12 november till 12 december.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Kul att du verkar fått ett bra exemplar. Generellt sett så uppkommer coil whine över 60fps (i alla fall för mig). Är man exempelvis i menyn i vissa spel där det renderas 3d så kan det ju bumpas upp till närmare 140fps, och då hörs det väldigt väl.

Jag har lite tinnitus(läs: rätt mycket) från jobbet så det kanske maskar. Jag hör då det inte.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Blir helt tunnhårig av att gå att vänta på mitt 3090 TUF (icke oc) kort, fick veta i Torsdag det skulle vara med på trucken som var på väg till butiken, för att nästa dag få att veta att det var det inte, nu har jag väntat en mån (och helt sen 17 sept, 15.03 på ett 3080 som jag avbeställde 3 veckor senare...och som folk fortfarande väntar på idag).

Och så ser man att det dyker upp olika 3090 kort överallt i butikerna nu, men har betalat med swish (tokig som jag var) hos netonnet på förehand så det tar väl en evighet att avbeställa och få pengarna i retur), så är inte så sugen på at stå ute med 2 x 20K vid att bara gå och köpa nån annanstands.

Gu va jag är trött på detta reset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Blir helt tunnhårig av att gå att vänta på mitt 3090 TUF (icke oc) kort, fick veta i Torsdag det skulle vara med på trucken som var på väg till butiken, för att nästa dag få att veta att det var det inte, nu har jag väntat en mån (och helt sen 17 sept, 15.03 på ett 3080 som jag avbeställde 3 veckor senare...och som folk fortfarande väntar på idag).

Och så ser man att det dyker upp olika 3090 kort överallt i butikerna nu, men har betalat med swish (tokig som jag var) hos netonnet på förehand så det tar väl en evighet att avbeställa och få pengarna i retur), så är inte så sugen på at stå ute med 2 x 20K vid att bara gå och köpa nån annanstands.

Gu va jag är trött på detta reset...

TUF korten var populära. Verkar vara större chans att få Zotac och andra mindre populära märken. Såg på lager i går kväll på webhallen Zotac 3090 men står 20 på väg in nu men inga bokade så lär vara lätt att få för de som vill. Själv har jag ingen aning om när mitt 3070 kommer men får se.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Haha man får COD Black Ops Cold War med köp av 3080 eller 3090 på Inet bland annat. Klart dom höjt priset på korten också så du får inget på köpet utan du betalar ordinarie pris på spelet.
Exempel: Gaming OC köpte jag får 8990 några veckor sedan.
Nu kostar det 9490 med COD, dvs du betalar 500 kr extra för spelet. Hela NVIDIA release är ett skämt. Betala 9k och inte ens få ett spel inbakat.
Jag vet att jag får skylla mig själv när jag valde att inte vänta på AMD men hade jag väntat hade jag definitivt inte tagit NVIDIA.
Baserat på pris och prestanda. 😂

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

Haha man får COD Black Ops Cold War med köp av 3080 eller 3090 på Inet bland annat. Klart dom höjt priset på korten också så du får inget på köpet utan du betalar ordinarie pris på spelet.
Exempel: Gaming OC köpte jag får 8990 några veckor sedan.
Nu kostar det 9490 med COD, dvs du betalar 500 kr extra för spelet. Hela NVIDIA release är ett skämt. Betala 9k och inte ens få ett spel inbakat.
Jag vet att jag får skylla mig själv när jag valde att inte vänta på AMD men hade jag väntat hade jag definitivt inte tagit NVIDIA.
Baserat på pris och prestanda. 😂

Vet inte vad du menar, det var ju introduktionspris på utvalda modeller i början + watch dogs, sen kommer korten gå upp i pris, detta visste vi ju om från start, dom har ju bara bytt ut spelen, men det är en annan fråga om det är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Vet inte vad du menar, det var ju introduktionspris på utvalda modeller i början + watch dogs, sen kommer korten gå upp i pris, detta visste vi ju om från start, dom har ju bara bytt ut spelen, men det är en annan fråga om det är ok.

Asså när jag köpte min Gaming OC 3080 så var det inget introduktionspris, utan det kostade 8990:-.
Nu har det kortet ökat till 9490 och med en inkluderande spelkupong av CoD Black Ops Cold War.
Men då priset ökat 500kr och spelet kostar 500 kr så får man inte spelet utan du betalar för spelet oxå. Dvs falsk marknadsföring kan jag tycka.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

Asså när jag köpte min Gaming OC 3080 så var det inget introduktionspris, utan det kostade 8990:-.
Nu har det kortet ökat till 9490 och med en inkluderande spelkupong av CoD Black Ops Cold War.
Men då priset ökat 500kr och spelet kostar 500 kr så får man inte spelet utan du betalar för spelet oxå. Dvs falsk marknadsföring kan jag tycka.

Okej vart köpte du kortet? Alla ÅF har inte alltid samma pris på korten,

Gaming OC, är det gigabyte du menar då?
Isåfall finns det många ÅF som fortfarande säljer den för 8890kr.

Spelet är gratis det är inget man betalar för.

Permalänk
Medlem

Då var kylaren utbytt på mitt nya 3080!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

https://i.imgur.com/909ggsF.jpg
Då var kylaren utbytt på mitt nya 3080!

Ställer en dum fråga här, kan man välja att montera blocket så att anslutningarna kommer på motsatta sidan?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Okej vart köpte du kortet? Alla ÅF har inte alltid samma pris på korten,

Gaming OC, är det gigabyte du menar då?
Isåfall finns det många ÅF som fortfarande säljer den för 8890kr.

Spelet är gratis det är inget man betalar för.

Jag köpte det från Inet, därav tyckte jag det var lustigt att priset på kortet höjts med 500kr och ändå inkluderar in spelet. Då det har varit billigare innan utan spel.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk

Någon som sett bra tester på 3090 vs 3080 i upplösningen 3440*1440p

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Ställer en dum fråga här, kan man välja att montera blocket så att anslutningarna kommer på motsatta sidan?

Blocket går bara att montera på ett sätt. Men det finns anslutningar både uppåt och neråt. Man skruvar in pluggar på de man inte använder.
Antar att du inte menade att man skulle ha anslutningarna in mot MB? För det går inte.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Blocket går bara att montera på ett sätt. Men det finns anslutningar både uppåt och neråt. Man skruvar in pluggar på de man inte använder.
Antar att du inte menade att man skulle ha anslutningarna in mot MB? För det går inte.

Tack! Nej det var uppåt och nedåt jag tänkte. Har fläktar i toppen på mitt chassi som jag tror blir ett problem nämligen. Men då antar jag att man inte kommer ifrån att det ”sticker upp/ned” en del av blocket där anslutningarna sitter

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Asså när jag köpte min Gaming OC 3080 så var det inget introduktionspris, utan det kostade 8990:-.
Nu har det kortet ökat till 9490 och med en inkluderande spelkupong av CoD Black Ops Cold War.
Men då priset ökat 500kr och spelet kostar 500 kr så får man inte spelet utan du betalar för spelet oxå. Dvs falsk marknadsföring kan jag tycka.

Jag läste i flera artiklar före releasen att priset på turing skulle öka efter ett tag( typ beskrivet lite som ett introduktionspris). Hittade inga andra referenser till det så jag vet inte var det kom ifrån. Undrar om inte rent en artikel här på sweclockers sa det också?

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Asså när jag köpte min Gaming OC 3080 så var det inget introduktionspris, utan det kostade 8990:-.
Nu har det kortet ökat till 9490 och med en inkluderande spelkupong av CoD Black Ops Cold War.
Men då priset ökat 500kr och spelet kostar 500 kr så får man inte spelet utan du betalar för spelet oxå. Dvs falsk marknadsföring kan jag tycka.

Det är bara butikerna som gör prisändringar, har inget med spelen att göra. Koderna kommer ifrån Nvidia. Komplett och NoN tar fortfarande 8890/8990:-. Du fick ju Watch Dogs: Legion och GeForce NOW liknande innan CoD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det är bara butikerna som gör prisändringar, har inget med spelen att göra. Koderna kommer ifrån Nvidia. Komplett och NoN tar fortfarande 8890/8990:-. Du fick ju Watch Dogs: Legion och GeForce NOW liknande innan CoD.

Det var inte all tillverkare som hade introduktions priser. Men vissa kort kostade ju 8000 ett tag, men de har gått upp till 9000 nu. Tuf tex.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

https://i.imgur.com/909ggsF.jpg
Då var kylaren utbytt på mitt nya 3080!

Snyggt! Väntar på strix blocket som är försenat en månad... först en evig väntan på kortet och nu blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Det var inte all tillverkare som hade introduktions priser. Men vissa kort kostade ju 8000 ett tag, men de har gått upp till 9000 nu. Tuf tex.

Ja, och dessa kort var tydligt markerade, Asus TUF, MSI Ventus och Gigabyte Eagle (samt Zotac Trinity på Komplett). Vilket inte är ett av korten i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Snyggt! Väntar på strix blocket som är försenat en månad... först en evig väntan på kortet och nu blocket.

Tack!
Jag körde på ref design blocket och ett pny kort.
Hade samma på ett 780 i typ 7 år innan!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-3060-ti-will-be-annou...

Om vi säger att nyheten är sann så utannonseras 3060 Ti den 17:e och dem gissar 399 dollar.

Permalänk
Medlem

Finns ett MSI 3080 Ventus 3x OC på Amazon.se för 9070kr om någon är intresserad.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 White, Ryzen 3700X, ASUS Rog Crosshair Hero VII, 18GB DDR4 3200MHZ CL14, 500GB NVMe +500gb SSD +1tb HDD, Gigabyte RTX 3080 Vision OC, Alienware 3423dw, Ducky One 2 Tuxedo TKL MX Brown, Logitech G303 Shroud Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

https://i.imgur.com/909ggsF.jpg
Då var kylaren utbytt på mitt nya 3080!

Snyggt! Funderar på att vattenkyla mitt 3080, men aldrig gjort det förut.