Permalänk
Medlem

Vattenkylning lr inte !?

Jo... funderat lite på om man ska skaffa sig en fin vattenkylning.
Frågan är... hur nödvändigt är det att ha vattenkylning än en välbalanserad luftkylning ?

Ja har en 2500+ @ 10.5x200, om ja ökar multin mer så måste ja öka VCore oxo.
Problemen kommer vid 11.5x200 då jag får mitt system instabilt.
VCoren måste ja sätta till 1.8 lr mer om ja ska kunna starta upp win alls.

Så... med vattenkylning, skulle ja kunna köra 11.5x200 lr mer stabilt ?

Annars har ja funderingar på att skaffa mej en aktiv kylning till NB & en fläns till SB, men har hört att d hjälper bara till om man ska öka FSB:n.

Så... va ska ja göra för att kunna köra systemet stabilt med högre multi ? måste ja vddmodda ?

Efterlyser oxo nån som har köpt en Vantec IceBerq copper lr en Iceberq4 nonpro till min epox 8rda+ ?
Har letat som faen... men finns inte att få tag på i sverige. nån som beställt utomlands ?
isf.. msg mej gärna vart & hur mkt frakt etc kosta.

Stor skillnad mellan en CoolerMaster Aero 7+ & SILENT VOLCANO 9 ? nån som vet ?
jag har en SILENT VOLCANO 9, men funderar på en coolermaster ist.
takk på förhand.

Visa signatur

EP-8RDA+ (C1), Barton 2500+ @ 2.5GHz (12.5x200) AQXCA | SLK-900u | 2x Twinmos 512 DDR PC3200 dual | HIS 9500pro

Permalänk
Medlem

din svenska är verkligen hemsk men självklart ger vattenkylning bättre möjligheter att klocka än luftkylning

frågan är om det är värt det

är du beredd på att lägga ut 2000 för att få upp datorn några 100mHz?
jag vet att det itne skulle ge mig något i alla fall

Permalänk
Medlem

Re: Vattenkylning lr inte !?

Citat:

Annars har ja funderingar på att skaffa mej en aktiv kylning till NB & en fläns till SB, men har hört att d hjälper bara till om man ska öka FSB:n.

Testa först med det där..
Btw vad är det för temp på cpu'n???

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

uj... så råkar man ut för en språkpolis oxo..

Betygsätter ni hur man skriver lr, huvudsaken är väl att man förstår varandra ?

Jo ja har dålig Svenska, e mirkk skadad, många förkortningar etc.
Självklart kan ja skriva formellt, men tycker inte d ska behövas här

Visa signatur

EP-8RDA+ (C1), Barton 2500+ @ 2.5GHz (12.5x200) AQXCA | SLK-900u | 2x Twinmos 512 DDR PC3200 dual | HIS 9500pro

Permalänk
Medlem

Buffi ja... d va min fråga d... om d är värt att skaffa sig en vattenkylning lr skaffa sig en välbalanderad luftkylning

Allså d va en jävla klagandes på hur man skriver i detta forum..
Ni får la fixxa en stavningstest innan man blir medlem

Merlinen: min temp ligger på 45 full load.
Men den inbyggda temp sensorn på 8rda+ kan fela med 30 grader har ja hört.
Så d e väl inte så mkt att lita på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Värt och värt, jag allafall tycker det är kul att mecka o skruva o dona lite. Det är lite av grejen med det hela. Skall du inte klocka burken och tycker det är jobbigt att såga lite i den, då skall man inte ha vattenkylning tror jag.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk

Jag vet att detta är ett meningslöst inlägg men stödjer Buffi här, språket är väldigt vesäntligt då det är så mycket enklare att läsa texten när man skriver formellt, blir bara massa lull om man har förkortningar som d, e, å och o, hoppas att du är medveten om att maj är en månad och inget annat. Detta är ett seriöst forum och inte mirc, prova att besöka #sweclockers på Quakenet och skriv som du gör här så lär du dig nog

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Med vattenkylning kan du ju även kyla flera komponenter såsom grafikkort och chipset. Även HD och minne kan kylas. Med chipsetkylning kan du klocka upp datorn ännu högre. Speciellt med de nya P4C-CPUerna med 800 FSB. HElt sjuka när det gäller klockning.

Permalänk
Medlem

Ett förslag är att du först testar prollen (kanske i en polares dator som har BRA kylning). Det kan hända att den inte går att klocka högre.
Enklast är ju med bättre luftkylning. SLK-800 med en variabel 80mm fläkt är ett bra köp (cirkus 750spänn). Då kan du lugnt höja vcore till 1,9-2,0v. Lite beroende på kylning i chassit och hur snabbt "högljutt" du är beredd att köra fläkten.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Allså, vad är problemet ?

Om ni inte gillar mitt sätt att skriva, så behöver ni varken svara på min fråga lr kommentera.
Ni väljer ju själva om ni vill läsa lr inte...

Själv jobbar jag som lärare & vet innebörden av att skriva formellt... men va fan. Är ni akademiker hela bunten lr ?

SweClockers Forum e d enda stället som nån har klagat på hur man skriver... "seriöst forum" Detta va min första "tråd" & d första man får höra e kommentarer om hur jag skriver.

Joo maj e en månad som kommer efter april, vad har d med saken att göra ?

Ska vi sjunka så lågt att vi ska kommentera stavfel !?

Har hört ganska dåliga rykten om SweClockers, men tog dom bara som rykten, men nu har jag iaf fått en klar bild på hur d är här.

Takk.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

offer

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Medlem

lunaspice & EvonS : Tack för svaren.

Min uppfattning är:
Nya fläktar till CPU, chipset, HD, minne osv, skulle kosta nästan lika mycket som en bra vattenkylnings kit !?.

Nu får jag beslutsångest.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tvingade någon hit dig?
Vi slår en signal om vi känner att vi inte kan leva utan dig, annars kan du hålla dig borta om du inte gillar forumet.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk

(Off-Topic) For god sakes, låt killen skriva som han vill. Om man skulle göra en grammatisk analys av alla inlägg i forumet så är det inte många som är fullständigt korrekta så lägg ner. Skriv saker som har med tråden att göra så slipper vi allt skitsnack.

KeeIL, antingen så köper du Aseteks vattenkit med CPU-, grafik-, och chipsetblock, plus allt annat du kan tänka behöva. Grymt bra paket.

http://kylning.com/info.php?cPath=85_56&products_id=515&kylid...

Eller också så väntar du på nästa sambeställning från DangerDen som X antal sweclockersmedlemmar är med och beställer. Bättre prylar till ett bättre pris men det är nog lättare att köpa ett paket om du inte tidigare sysslat med vattenkylning..typ som jag Ska ändå ge mig in på djupt vatten (hrm...) och köpa lösa delar. Får ta hjälp av sommarjobbets verkstadssnubbar, såga hål i chassit för radiator mm.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har vattenkylning pga ljudet... det ända som låter i min dator är 2 st Seagate diskar och nätagget, ligger säkert under 25 dB! Sen klockar den bättre men det är inte huvudsyftet med det hela...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk

Värst vad alla är ute efter snabba upp sina processorer!!! Det viktigaste är ju utan tvekan grafiken och att datorn är tyst. Allt från 1,4 GHz och uppåt räkker och har man en processor som är över 2GHz så måste man vara professionell användare för att dra nytta av skiten (och det är man inte om man vill att ie eller mediaspelaren ska starta snabbare). Grafik och mycket minne är viktigast. Sen kommer tyst system. Sen BRA skärm (minst 19"), sist kommer ljudkort och processor (2400+ för 750kr räcker för ALLA).

Visa signatur

No one wants to die but some just love war.

Permalänk
Medlem

Tossefar nej ingen tvinga hit mej. Jag kom hit för att jag behöver hjälp med min dator, inte hur jag skriver.

men ok... jag förstår er alla... jag är ny här, ingen känner mej etc.
men ni kanske bör fråga er varför ja skriver på detta sett innan ni börjar fläka ur er en massa kommentarer.

"Detta är ett seriöst forum och inte mirc" - ok detta respekterar jag. ( snälla, påstå inte att mirc är oseriöst. )
Frågan är om ni respekterar andras fel/brister lr vad ni kallar d för utan att ni får en att känna sig icke välkommen.

Jag ber om ursäkt till er alla som tar illa vid sig om hur jag skriver.
Men sån är jag på nätet... mitt sätt att uttrycka mej.
Allså, mitt sätt att skriva är en form av "identitet" på nätet & jag är inte ensam om detta.

Tack lunaspice !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John von KTH
Värst vad alla är ute efter snabba upp sina processorer!!! Det viktigaste är ju utan tvekan grafiken och att datorn är tyst. Allt från 1,4 GHz och uppåt räkker och har man en processor som är över 2GHz så måste man vara professionell användare för att dra nytta av skiten (och det är man inte om man vill att ie eller mediaspelaren ska starta snabbare). Grafik och mycket minne är viktigast. Sen kommer tyst system. Sen BRA skärm (minst 19"), sist kommer ljudkort och processor (2400+ för 750kr räcker för ALLA).

Jag vill inte påstå att jag e professionell på något sätt.
Jag jobbar rätt mkt med 3D Applikationer, så att vänta på en rendering blir klar, kan ta rätt lång tid
Sen är det ju kul med överklockning, har aldrig pysslat me sånnt tills nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeeIL
Tossefar nej ingen tvinga hit mej. Jag kom hit för att jag behöver hjälp med min dator, inte hur jag skriver.

Skadar väl inte att slå två flugor i en smäll

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haribo
Skadar väl inte att slå två flugor i en smäll

Problemet med svenskar/sverige är att man ska bry sig så damn mkt om hur andra är lr inte är.
Varför får jag inte vara som jag är & måste anpassa mej till alla andra !?
Bara för man skriver annolunda lr beter sig på ett annolunda sätt så blir man direkt uthängd...
Jag är inte född svensk... är adopterad korean, så nog vet jag hur d är att vara annolunda & blivigt påpekad om d på flera olika sätt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
(Off-Topic) For god sakes, låt killen skriva som han vill. Om man skulle göra en grammatisk analys av alla inlägg i forumet så är det inte många som är fullständigt korrekta så lägg ner. Skriv saker som har med tråden att göra så slipper vi allt skitsnack.

Det är en sak att skriva ett och annat stavfel eller lida av dyselexi och en helt annan sak att medvetet försöka slå något rekord i användning av påhittade förkortningar.
Använder man ett ordentligt språk så blir man lättare förståd och slipper även klagomål på hur man skriver.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Det är en sak att skriva ett och annat stavfel eller lida av dyselexi och en helt annan sak att medvetet försöka slå något rekord i användning av påhittade förkortningar.
Använder man ett ordentligt språk så blir man lättare förståd och slipper även klagomål på hur man skriver.

Håller med självklart...men om man ändå kan förstå det huvudsakliga meddelandet så anser jag inte att det finns någon som helst anledning att påpeka ev. fel. Jag tycker att alldeles för många är VÄLDIGT snabba att peka på så fort någon gör fel. Men en skärpning i språket behövs helt klart. Tror tom att det finns en tråd om det nånstans...iaf om svordomar

Permalänk
Medlem

Men snälla, håll er till topic, bara en massa hyckleri när ni gnäller på andras svenska. Kontrollera era egna inlägg, hittar nästan nåt/några fel i alla....

Och ja, jag tycker det är värt det extra för vattenkylning, det roliga är ju att se hur högt man kan maxxa alla sina saker, oavsett pris

Visa signatur

äsch...

Permalänk
Hedersmedlem

Håll er till topic och försök vara lite snälla mot KeeIL som är ny här. KeeIL du skulle kunna försöka dra ner lite på dina lr, d samt e:n för att underlätta lästandet av dina inlägg.

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Medlem

Självklart ska du köra vattenkylning om du ska klocka luft är bara till för företags datorer enligt min mening hehe
Sen på ang norrbruggan/sydbryggan ska de kylas även mosfet om du ska nå de riktiga fina resultaten..
Notera en viktig sak, ska du leka med rendering och sånt har du valt helt fel system att jobba med. Kör p4!

Tycker inte språket spelar den största rollen men man kan försöka skriva så bra man kan.. man ska alltid göra sitt bästa

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeeIL
Problemet med svenskar/sverige är att man ska bry sig så damn mkt om hur andra är lr inte är.
Varför får jag inte vara som jag är & måste anpassa mej till alla andra !?
Bara för man skriver annolunda lr beter sig på ett annolunda sätt så blir man direkt uthängd...
Jag är inte född svensk... är adopterad korean, så nog vet jag hur d är att vara annolunda & blivigt påpekad om d på flera olika sätt.

Grejen är den att korrekt svenska är mycket lättare att läsa än slang. Speciellt lr osv som är en direkt avkomma av lunarstorm
Texten blir mer lättläst och man slipper framstå som en 12åring med skrivsvårigheter.
Förkortningar är ok sålänge som dom inte sabbar läsbarheten i en text, vilket lr, e och d gör.

Inget ont om dig som person men ett tips är att du bättrar på svenskan lite, det har man mycket nytta av.

Permalänk
Medlem

Jag har bett om ursäkt till alla som tar åt sig.
Så snälla, lägg ner, sluta kommentera plz
Håll er till topic ist. mer än hälften av alla inlägg här har inget med topicen att göra.

Det verkar som att folk bara är ute efter att hitta bister/ fel hos andra än att hjälpa till ?

Tydligen väldigt stor brist på respekt här.

LÅT MIG VARA IFRED... snälla

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade inga problem att läsa killens text.
Skärp er.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

besserwissrar är vi allihopa, allihopa ..trlalalala
dessa personliga disskutioner som förekommer i alal forum börjar bli lite iriiterande

Visa signatur

"Alltid Bra att Pula.... tills nåt går sönder"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John von KTH

Får man fråga vad du gör på sweCLOCKERS ?? hur kan man bli så upprörd för att folk vill klocka sina datorer.. en gammal skoda hade räckt åt kungen till o med, lik f*rb*nnat ska han ha en 456 Maranello!

Du hör verkligen inte hemma här....

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W