Hjälp med att byta från hdmi till displayport kabel.

Permalänk
Medlem

Hjälp med att byta från hdmi till displayport kabel.

Köpte nyligen ett 3070 och tänkte inte på att dom kablarna jag hade inte skulle funka. ( Körde med dvi)
Men hdmi kabel hade jag ju ändå liggande men fick höra att jag va tvungen o köra med dp om jag ville ha över 60 hz.
Så beställde en sådan. Koppla in den, ingen bild.
Hittade en gammal tråd här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1390927-ingen-bild-fra...

Det löste problemet en stund, men efter att jag gick ifrån datorn så gick den in i viloläge. Så jag skaka på musen för o väcka den, ingenting händer. Startar om den, så när jag försöker starta den får jag bild först sen verkar det som den startar om igen dock utan bild så då sitter jag bara där med svart bild.

Fick byta tillbaka till hdmi för att få den o starta igen.

Några tips på vad jag kan göra eller testa?

Visa signatur

FinX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har inget bra svar på varför det inte fungerar med DP, har du installerat "drivrutinerna" för skärmen?
https://www.benq.com/en-us/support/downloads-faq/products/mon...
XL2720Z WHQL Driver for Win10

Du ska även kunna köra i upp till 120Hz med HDMI, bättre än 60 men klart har man en 144Hz skärm så vill man ju kunna köra i det.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte ''drivrutinerna'' för skärmen, ska testa det.
Antar att hdmi kabeln jag har inte är den senaste heller för det går bara med 60 hz just nu.

Visa signatur

FinX

Permalänk
Medlem

Erhm, hur installerar man dessa filer? O_o

Visa signatur

FinX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finx:

Antar att hdmi kabeln jag har inte är den senaste heller för det går bara med 60 hz just nu.

Skärmen klarar inte mer än 60Hz vid full upplösning via HDMI (se PDF med upplösningar på BenQ supportsida), så du kommer inte få mer än 60Hz via HDMI oavsett vad du använder för kabel.

När det gäller DisplayPort så kan du testa den vanliga lösningen vid såna problem, d.v.s. att rycka ur skärmens strömkabel en kort stund för att starta om skärmen ordentligt. Att bara stänga av och starta skärmen är ibland inte tillräckligt utan man kan behöva göra skärmen strömlös när DisplayPort strular.

Permalänk
Medlem

Låter spontant som att DP kabeln kan vara kass. Har varit med om det flertalet gånger med billiga bulk DP-kablar som skickas med enheter. Massa liknande spännande fel kan uppstå. Testa att be om en ersättningskabel alt. låna en av någon du känner för att testa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skärmen klarar inte mer än 60Hz vid full upplösning via HDMI (se PDF med upplösningar på BenQ supportsida), så du kommer inte få mer än 60Hz via HDMI oavsett vad du använder för kabel.

När det gäller DisplayPort så kan du testa den vanliga lösningen vid såna problem, d.v.s. att rycka ur skärmens strömkabel en kort stund för att starta om skärmen ordentligt. Att bara stänga av och starta skärmen är ibland inte tillräckligt utan man kan behöva göra skärmen strömlös när DisplayPort strular.

Det har jag testat, funkade tills datorn la sig i vila efter det vaknar den inte upp och funkar inte när jag startar om den eller provar o göra om samma procedur igen.

Skrivet av MaxDS:

Låter spontant som att DP kabeln kan vara kass. Har varit med om det flertalet gånger med billiga bulk DP-kablar som skickas med enheter. Massa liknande spännande fel kan uppstå. Testa att be om en ersättningskabel alt. låna en av någon du känner för att testa med.

Klassas en dp kabel för 250kr från inet som billig bulk kabel? Har länkat kabeln ovan så jag tycker inte det borde vara problemet.
Men jag vet iofs inte.

Visa signatur

FinX

Permalänk
Medlem

Satte i både hdmi och displayport kabeln då funkar båda med display porten blir som en sekundär skärm.
Drar ut hdmi kabeln så funkar det ett tag, sen får kommer det där ljudet som blir när man sätter i o tar ut saker ur datorn och skärmen blir svart.
Sätter i hdmi kabeln igen så kommer ljudet och så funkar båda igen. .

Visa signatur

FinX

Permalänk
Medlem

Deltaco-prylar över lag har inte någon högre kvalitétstämpel. Det är absolut inte dåliga produkter, men jag ser det som bulk / pinpack.
Säger bara att felmarginalen på DP-kablar vid leverans är högre än man kan tro och det är ett enkelt ställe att börja felsöka.
Talar enbart från min erfarenhet som IT-tekniker och radiohandlare de senaste 11 åren, vill du avfärda råden är det upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

Deltaco-prylar över lag har inte någon högre kvalitétstämpel. Det är absolut inte dåliga produkter, men jag ser det som bulk / pinpack.
Säger bara att felmarginalen på DP-kablar vid leverans är högre än man kan tro och det är ett enkelt ställe att börja felsöka.
Talar enbart från min erfarenhet som IT-tekniker och radiohandlare de senaste 11 åren, vill du avfärda råden är det upp till dig.

Jag har ingen koll på dp kablar själv då det är första gången jag använder en.
Jag har dock ingen annan kabel att testa med.
Får väl skriva till inet o se om dom kan skicka en ny.
Nej då jag vill inte avfärda dom, som sagt ingen koll alls på dp kablar.

Om det vore fel på kabeln skulle det funka ibland då?
Jag trodde det va löst sent igår, jag satte i båda kablarna, drog ur hdmi kabeln. Ändrade lite inställningar o sen verkade det funka. Funka när jag starta den imorse också utan hdmi kabel. Sen starta jag wow en snabbis och sen blev det svart igen.

Visa signatur

FinX

Permalänk
Medlem

Du kan ju skriva som det är, att du upplever problem direkt sen du började använda kabeln och misstänker att det är fel på den.
Det är "lowcost" reklamation så dom bör ju bara skicka ut en ny dom dom vill ha en nöjd kund.
Ja, det kan bli alla möjliga konstiga fel med DP-kablar som krånglar. Ljud som försvinner, bild som inte dyker upp efter viloläge/uppstart av dator, manuell omstart av skärmen behövs ibland för att få igång dom över huvud taget...
Räcker med att 1 pin/tråd av 20 är dålig så börjar kabeln balla ur.
Andra saker du kan testa är: att ställa ner inställningarna på upplösningen till 1080p@60hz till att börja med (i felsökningssyfte),
kör standard färgdjup (kom ihåg att skärmen enbart har DP 1.2!), så typ RGB, 8bpc, 32-bit. Se till så att HDR inte är påslaget.
Ta bort strömspar/lågenergiläge i BIOS och aktivera högre energischeman.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en annan tråd som varnar för felkopplade DP kablar https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi... som ibland kan ge dessa symptom, Pinne 20 ska inte vara kopplad i en vanlig kabel för då kan underliga saker hända så har du kollat detta ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en annan tråd som varnar för felkopplade DP kablar https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi... som ibland kan ge dessa symptom, Pinne 20 ska inte vara kopplad i en vanlig kabel för då kan underliga saker hända så har du kollat detta ?

Och just därför ska TS be om en annan kabel när han reklamerar. Med tanke på symptomen skulle jag direkt tänka på pin 20. Detta fel kan dessutom skada hårdvaran om man har otur, så den nuvarande kabeln ska inte användas mer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen, har iaf kontaktat inet så håller på o skickar tillbaka kabeln.
Har slut på rast nu så hinner inte skriva mer men ska kolla drt där med pinne 20 när jag kommer hem. Får köra med hdmi ett tag till.

Visa signatur

FinX

Permalänk
Medlem

Fick en ny kabel idag, funkade direkt.
Så tack än en gång för hjälpen.

Visa signatur

FinX