3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Nu regnar det guld.
Jag lyckades beställa ett 3090 Strix OC igår kväll med leverans idag ?! Så nu sitter jag med både MSI Gaming Trio X 3090 som jag köpte i förrgår och nu ett 3090 Strix OC. Vilket ilandsproblem och detta efter att jag returnerade ett EVGA FTW3 3090 som inte gick högre än 450W hur jag än gjorde.

Vilket skulle ni behålla av de två ?

Var beställde du?
Om du inte vill behålla Strixen är jag intresserad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

så när man köpt ett kort för 19k ska man köpa nytt psu med? trots man har ett corsair Rm1000i Gold som varit knäpptyst med ett 2080 super precis innan?

Något jag läste på någon amerikansk sida, kommer inte ihåg till 100%
RM1000i ska ju vara perfekt
Jag sitter på ett RM750x, spännande..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Not bad. Synd dem inte släppte kortet med den designen direkt, då hade man fått sig en rejäl tankeställare om man kanske skulle ansluta sig till team EVGA.

Tycker annars att återförsäljare i Korea löste det fint med att skicka med googely eyes med alla EVGA-kort

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ja88ye/evga_korea_gi...

Men ja, hade EVGA inte gjort röda detaljer hade jag nog själv varit mer intresserad från början. Nu inväntar jag ett sånt kort som ska komma 18/11 så ska bli intressant att se om dem redan börjat ändra detaljen från fabrik eller om man får ta del av den lösningen de kom på med att skicka ut såna plastgrejer i valfri färg man får sätta på själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

I gårdagens avsnitt av SweClockers - Kaos på grafikkortsmarknaden.
Webhallens fältkrigare, Patrik, ligger fortfarande i ovis skilsmässa. Bevis har kommit fram att Patrik är den skyldige till skidbacken i osten och gropen i smöret.
Petter och Nils fortsätter att fråga samma j*vla fråga om Strix NON OC. Patrik fäller en tår när måste svara på dessa för att hålla uppe fasaden.
Karl Johan har lämnat oss, hans tålamod tog slut i jakten efter 3080, så han fick "äntligen" tag i ett Zotac 3090 som har mer coilwhine än min gamla Ford Fiesta från 1800-talet.
Intrigerna fortsätter när det visar sig att folk får en grön bock i sin order, men att den senare blir gulad istället.
Sven svär att aldrig mer handla från Webhallen.

I säsongens sista avsnitt av SweClockers - Kaos på grafikkortsmarknaden.
Mystiken tätnar.. Asus.David är fortfarande försvunnen.
Är David verkligen en person? Är "David" En persona, tillverkad av ett gäng turkiska nomader höga på hasch?
Det ryktas att tolv siamesiska silkesapor från Mongoliet har fått tag på ett sandtäckt lager av de värdefulla grafikkorten, och den svarta marknande kommer att översvämmas av grafikkort likt en flodvåg...

Framtiden är ovis på forumet...
AMD knackar på dörren med Big Navi.
Hur ska det sluta?

Du glömde mystiken kring att inet gick ut med att 1000 blandade 3080 kort kommer in snart

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Tycker annars att återförsäljare i Korea löste det fint med att skicka med googely eyes med alla EVGA-kort

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ja88ye/evga_korea_gi...

Men ja, hade EVGA inte gjort röda detaljer hade jag nog själv varit mer intresserad från början. Nu inväntar jag ett sånt kort som ska komma 18/11 så ska bli intressant att se om dem redan börjat ändra detaljen från fabrik eller om man får ta del av den lösningen de kom på med att skicka ut såna plastgrejer i valfri färg man får sätta på själv.

Jag hämtade ut mitt EVGA 3080 XC3 Ultra från Inet i måndags och den hade fortfarande den röda detaljen, så jag hoppas på varianten man får sätta på själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Men ja, hade EVGA inte gjort röda detaljer hade jag nog själv varit mer intresserad från början. Nu inväntar jag ett sånt kort som ska komma 18/11 så ska bli intressant att se om dem redan börjat ändra detaljen från fabrik eller om man får ta del av den lösningen de kom på med att skicka ut såna plastgrejer i valfri färg man får sätta på själv.

Hur blev konsensus egentligen på om EVGAs kylardesign fungerar? XC3 korten är ju bara 2 slot breda (som FE), känns ju otroligt nimma jämfört med de andra kolosserna. Men de fick skepsis på sig vid launch för kylningen "borde inte funka".

Förutom att de kanske absolut inte tolererar någon powerbudget-höjning osv alls, funkar de fint i fabrikssetting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

INFO! Inet ska framöver gå ut med köplatser, deras inköpschef sa det precis på deras livestream.

Sa han något om när det beräknas vara på plats?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

Hur blev konsensus egentligen på om EVGAs kylardesign fungerar? XC3 korten är ju bara 2 slot breda (som FE), känns ju otroligt nimma jämfört med de andra kolosserna. Men de fick skepsis på sig vid launch för kylningen "borde inte funka".

Förutom att de kanske absolut inte tolererar någon powerbudget-höjning osv alls, funkar de fint i fabrikssetting?

Nu har jag inte kört några tester utan bara casual spelat lite Genshin Impact i 4K hittills men upplever att det går både tyst & svalt. Låg då runt 69-70c (sitter i ett Fractal Node 804 chassi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Du glömde mystiken kring att inet gick ut med att 1000 blandade 3080 kort kommer in snart

Källa på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Sa han något om när det beräknas vara på plats?

Detta kvartalet. Ju längre in vi kom i det desto mer lossnar proppen sa de. Det var i livesändningen igår.

Fick precis veta min köplats på Inet. Jag beställde Asus strix 3080 OC sent, 18/9 10:41. Min plats är 60. (De kunde inte svara på hur många som kommit in hittills men jag skulle gissa runt 100-130 ish. Forum användare har bekräftat att de har beställt 15:41 och nu fått tilldelat kort den 3:e nov. Så har man beställt OC modellen dröjer det nog bara bara nån vecka till backlogen är avklarad.

Permalänk

@webhallen

Jag hatar att tjata men... Någon ny update kring 3080 TUF OC, tänkte mest på 15:08 gänget? Ordernummer ****6653, ET.
Senaste uppdateringen på hemsidan var för cirka en vecka sen och står med fingret på avtryckaren för annat kort istället men känns sjukt ovärt det om jag sen skulle få grön bock imorn eller måndag

Visa signatur

Burk: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit, PSU: ASUS ROG Strix 850W, CPU: Intel Core i9 9900K, MB: MSI Z390 MEG ACE, Lagring: Kingston KC2000 1TB x2, Barracuda 3TB, GPU: ASUS 3080 TUF OC, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 64GB Kylning: Noctua NF-F12 iPPC-3000RPM x10st, Noctua NH-D9L, Ljud: ASUS ROG Theta 7.1 Skärmar: Samsung Oddysey G9 49", Asus VG279QM 27" 280hz x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

Hur blev konsensus egentligen på om EVGAs kylardesign fungerar? XC3 korten är ju bara 2 slot breda (som FE), känns ju otroligt nimma jämfört med de andra kolosserna. Men de fick skepsis på sig vid launch för kylningen "borde inte funka".

Förutom att de kanske absolut inte tolererar någon powerbudget-höjning osv alls, funkar de fint i fabrikssetting?

Jag läste en review på FTW3 Ultra där det stod att orsaken till att mittenfläkten har en 10mm offset är att det tydligen ska ge 16% bättre kylning enligt EVGA själva. Jag kan absolut ingenting om sånt så det kanske stämmer, men ser ju inte att kortet kyler bättre än t.ex Asus.

Men fatta vad jobbigt det måste vara att vara chef och bara pusha den här röda detaljen stenhårt och nu vara orsaken till att företaget får spendera pengar på att skicka ut gratis plastbitar till kunder.

"Du, chefen, jag tror inte folk kommer gilla det här. Det ser väldigt konstigt ut och de flesta gillar inte när man bestämmer färger åt dem i sina riggar."

"Döh, det blir hur bra som helst detta. Det är skitsnyggt och folk kommer älska det. Vi måste ju sticka ut lite! Det ser ju ut som värsta racer-bilen nu ju! *Leker med kortet som om det vore en bil* Vrooooom!"

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av FatnBold9yo:

@webhallen

Jag hatar att tjata men... Någon ny update kring 3080 TUF OC, tänkte mest på 15:08 gänget? Ordernummer ****6653, ET.
Senaste uppdateringen på hemsidan var för cirka en vecka sen och står med fingret på avtryckaren för annat kort istället men känns sjukt ovärt det om jag sen skulle få grön bock imorn eller måndag

Känns typ samma sak angående ICKE OC.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Har Inet så pass mycket färre beställningar eller får de bara betydligt fler kort tilldelade? Eller är det olika sätt att hantera orderstatusen på?
Har väntat i 1½ månad på ett MSI 3090 TRIO X från Webhallen nu och jag beställde 15:35 (ja, jag vet, många har väntat längre!). Inet har vid flera tillfällen haft flera av dessa kort hemma, men eftersom mina pengar redan är dragna och det tar för lång tid att få tillbaka dem så kan jag bara titta på. De har också haft flera andra kort på lager i rätt hygglig mängd den senaste veckan medan Webhallen aldrig har haft annat än gul status överallt.

Fan, jag är 38 bast och känner mig som en riktig gnällspik i blöja men det gör mig nervös att behöva vänta på obestämd tid medan man ser samma kort komma in på lager och redo för leverans. Och då driver jag själv företag som säljer

BWAAH!

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Har Inet så pass mycket färre beställningar eller får de bara betydligt fler kort tilldelade?

Jag tror som du säger att Inet är en mycket mindre återförsäljare än till exempel webhallen och därför har de haft färre beställningar så att deras kö har kunnat betas av fortare. Kollar man på Asus strix 3080 OC är webhallen på 15:08 och bara de första minuterna verkar finnas lika många beställningar som Inet fått totalt på samma kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Källa på detta?

Inet Dubbelklick #27

22:21 in i klippet

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Nice!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Jag läste en review på FTW3 Ultra där det stod att orsaken till att mittenfläkten har en 10mm offset är att det tydligen ska ge 16% bättre kylning enligt EVGA själva. Jag kan absolut ingenting om sånt så det kanske stämmer, men ser ju inte att kortet kyler bättre än t.ex Asus.

Men fatta vad jobbigt det måste vara att vara chef och bara pusha den här röda detaljen stenhårt och nu vara orsaken till att företaget får spendera pengar på att skicka ut gratis plastbitar till kunder.

"Du, chefen, jag tror inte folk kommer gilla det här. Det ser väldigt konstigt ut och de flesta gillar inte när man bestämmer färger åt dem i sina riggar."

"Döh, det blir hur bra som helst detta. Det är skitsnyggt och folk kommer älska det. Vi måste ju sticka ut lite! Det ser ju ut som värsta racer-bilen nu ju! *Leker med kortet som om det vore en bil* Vrooooom!"

Sorry för off-topic men det finns säkert flera i tråden som behöver bryta av från leverans-ångesten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

3080 Eagle (non-OC) ser ut att vara i lager på Proshop - https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3080-E...

Permalänk

Enda uppdateringen man ser på Webhallen på 3080 Strix OC är typ att antalet i kö från 15:08-15:10 minskat från 100 till 90. 15:11- till 91-190 istället för 100-200
Tycker det är väldigt otydligt skulle kunna tolkas som att endast 10 därifrån blivit levererade.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av papertown:

3080 Eagle (non-OC) ser ut att vara i lager på Proshop - https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3080-E...

Synd att dessa kort har problem med kontakterna bara

Verkar som att den modellen kanske inte har det problemet? Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

https://preview.redd.it/8912gupa6ts51.jpg?width=800&format=pjpg&auto=webp&s=722eab2fc4891ebe95369ed51d102429665a86b7

Sorry för off-topic men det finns säkert flera i tråden som behöver bryta av från leverans-ångesten.

Om mitt FTW3 kommer med röda detaljen funderar jag starkt på att köpa såna hahaha Do it for the meme

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@Webhallen Ehh... Nu är det ju torsdag, det fanns ju en liten chans att 3080 Gaming X från MSI skulle dyka upp idag, vet du nåt mer om det?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja det var det. Men varför skulle de dra av 3K? xD

Kanske var ett av exen med choilwhine.

ja har inte ett perfekt system, tror nån som är känslig för ljud skulle bli galen av mitt system.
hade inte ja mitt 3080 hade ja köpt de just för att de var billigare, sen har man sämre hörsel från och jobba på verkstad, spoltjut trumpar konstanta toner xD

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Synd att dessa kort har problem med kontakterna bara

Verkar som att den modellen kanske inte har det problemet? Någon som vet?

beroende på när dem var tillverkade har problemet på OC modellen, hade inga på aorus master, kanske för att den kom i oktober

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Var beställde du?
Om du inte vill behålla Strixen är jag intresserad!

Jag behåller strixen. Gamer4gamers. Jag ringde de och verifierade och det skickades i morse samt de hade en handfull i lager igår, kanske fortfarande om du ringer de. De hade ett annat pris igår med som var klart lägre än det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Var beställde du?
Om du inte vill behålla Strixen är jag intresserad!

Skrivet av Daniel75:

Jag behåller strixen. Gamer4gamers, jag ringde de och verifierade och det skickades i morse sant de hade en handfull i lager igår, kanske fortfarande om du ringer de. De hade ett annat pris igår med som var klart lägre än det nu.

Ser ut som att de har 3st i lager i butik.
Borde säkert gå att lösa om du lägger en beställning.
https://www.g4g.se/produkter/61578

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

15k:- !?!?
Varför är den så billig?
Jag hoovrar över köpknappen medans jag läser info.

Ex moms märkte jag

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI