Värt att köpa Xbox Series S?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa Xbox Series S?

Godkväll.

Jag blev sugen idag på att springa in och köpa mig ett Xbox Series S hos El Giganten.

Jag tänkte kolla om det är lönt att köpa mig ett Xbox Series S, för det första för att jag har tänkt köpa en 4K TV i framtiden, men inte på ett tag. Kanske till sommaren (när jag tänkt lösa PS5), såfall om det är värt att ha den sålänge och sen när Series X släpps igen att jag löser en sådan och säljer S:en.

Eller ska jag försöka stå ut och köpa ett X i Januari?

Kan även notera att jag har en väldigt stark speldator och har Xbox Game Pass, men tycker det är gött med konsol ibland.

Hjälp en man som har beslutångest.

Ge mig pros and cons. Någon som har en S och kan berätta hur bra den är?

Permalänk
Medlem

S är menad till lägre upplösning än 4K och är det svagaste av de nya konsolerna med minst lagring men det kan lösas för en extra kostnad (extern SSD). Om du kan stå ut med lägre upplösning eller 30 fps i 4K(?) kan det bli en bra extra vardagsrum nöje till din dator.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

S är menad till lägre upplösning än 4K och är det svagaste av de nya konsolerna med minst lagring men det kan lösas för en extra kostnad (extern SSD). Om du kan stå ut med lägre upplösning eller 30 fps i 4K(?) kan det bli en bra extra vardagsrum nöje till din dator.

Men är den bättre än PS4 te.x?

Upplösning brukar jag inte tänka på (eftersom jag inte äger en 4K-tv)

Det blir väl förrens man väl köper en 4K TV att man vill ha en så stark konsol som möjligt, men då blir det samtidigt att jag köper PS5.
Så då kanske jag kan börjar lira xbox-spelen på dator istället

Permalänk
Medlem

Delvis, lägre prestanda än Pro men du får tillgång till Xbox Game Pass som Microsoft vill att alla ska abonnera på.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen att den som köper en Series S gör ett dåligt val då bakåtkompatibiliteten är ett starkt skäl att köpa Series X. Det finns massor med spel för Xbox One som kommer fungera fantastiskt bra på Series X/S med bättre prestanda och snyggare grafik än vad de ursprungligen hade. Trist då om de inte finns på Gamepass eller att köpa digitalt utan endast på fysisk skiva.

MS plan med Series S är givetvis att binda upp folk så att de kommer vara tvungen att betala 1700 kronor per år för Gamepass år efter år efter år, lång tid efter att de skulle ha slutat köpa fysiska spel. För vem vill säga upp abonnemanget och se sitt tv-spel förvandlas till en brevpress?

Permalänk
Medlem

Tycker den är för dyr faktiskt, 2999;- känns mer rimligt + man är låst till digitala spel = kan bli dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Delvis, lägre prestanda än Pro

? Series S har högre prestanda än Pro.

Permalänk
Medlem

Jag plockade upp en Series S med gamepass igår och är rätt nöjd. Har ingen 4k tv i dagsläget utan kör på denna nåt år tills det är dags att byta tv och next gen spelen är här på allvar. Då köper man en X och flyttar upp S:en i ungarnas rum.
Märker väl ingen jätteskillnad mot grabbens One S i spelen men jag spelar sällan på den. Den stora skillnaden är ju laddtider vilket gör det värt uppgraderingen bara där. Sen är formfaktorn helt perfekt. Den är ju typ mindre än ett NES.

Utrymmet är inget jätteproblem. Har installerat NHL 20, No mans sky, Sims 4, Destiny 2 och har plats för drygt 200 gb till.
Gamepass med EA play känns för övrigt helt rätt i tiden även om 60-70% av spelen är gamla.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Delvis, lägre prestanda än Pro men du får tillgång till Xbox Game Pass som Microsoft vill att alla ska abonnera på.

Digital Foundry hade en genomgång där pga helt annan arkitektur inte går att jämföra TFlop mellan GCN och RDNA2 rakt av, utan 4 Teraflop, som både XSS och PS4 Pro har på pappret, motsvarar hos RDNA2 typ 6-8 Teraflop GCN. Som jag förstår det går det därför inte att jämföra och säga att PS4 Pro är snabbare.

Dessutom är både CPU och lagring betydligt raskare i XSS. T.ex går väl Gears5 att köra i 1080p 120 Hz på XSS - det gick ju inte ens på Xbox One X (som också är snabbare än PS4 Pro).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roflc0re:

Men är den bättre än PS4 te.x?

Upplösning brukar jag inte tänka på (eftersom jag inte äger en 4K-tv)

Det blir väl förrens man väl köper en 4K TV att man vill ha en så stark konsol som möjligt, men då blir det samtidigt att jag köper PS5.
Så då kanske jag kan börjar lira xbox-spelen på dator istället

Den bra mycket bättre än PS4 och One. One X och Pro har ju något kraftigare grafik men är rätt mycket sämre på allt annat så Series S är ändå bättre generellt skulle jag säga.

Stabila FPS, HDR (även på gamla spel) och sjukt snabb lagring som ger korta laddningstider och förstås "resume"-funktionen som för mig känns som den kommer göra sjukt stor skillnad i hur mycket tid jag faktiskt kan spela. RT ska ju stödjas med men vi får se hur bra förstås.

Permalänk
Medlem

Tror DF sa att i Watch dogs så har Series S RT som motsvarar medium på PC ungefär och Series X high. Men det är bara ett spel så det ska bli intressant att se hur det blir när verktygen mognar framöver.

Permalänk
Medlem

Om du inte måste ha allt ögongodis på och klarar dig fint på 1440p så är S ett bra köp. Den är kanske lite för dyr för att vara ett solklart klipp, men helt klart värt det om du frågar mig.

Jag tror Series S gör sig rätt om man till exempel har den inkopplad till en 1440p skärm och med gamepass aktiverat. 3600:- + 99:-/ månaden och du har mer spel än du hinner spela. Svårt att få något mer prisvärt än det.

Men.

Potentiellt ser jag Series S som ett dåligt köp för dig för att:

1. Du ska primärt spela på en 4K TV inom en snart framtid (Ej optimalt till Series S)
2. Du ska köpa PS5 och även Series X
3. Du har en bra PC + Gamepass

Jag tror att din Series S kommer bli lite bortglömd. Visst kan du ha den nu och sälja sen men om jag var du hade jag definitivt hoppat över S då den inte blir prisvärd i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Om du inte måste ha allt ögongodis på och klarar dig fint på 1440p så är S ett bra köp. Den är kanske lite för dyr för att vara ett solklart klipp, men helt klart värt det om du frågar mig.

Jag tror Series S gör sig rätt om man till exempel har den inkopplad till en 1440p skärm och med gamepass aktiverat. 3600:- + 99:-/ månaden och du har mer spel än du hinner spela. Svårt att få något mer prisvärt än det.

Men.

Potentiellt ser jag Series S som ett dåligt köp för dig för att:

1. Du ska primärt spela på en 4K TV inom en snart framtid (Ej optimalt till Series S)
2. Du ska köpa PS5 och även Series X
3. Du har en bra PC + Gamepass

Jag tror att din Series S kommer bli lite bortglömd. Visst kan du ha den nu och sälja sen men om jag var du hade jag definitivt hoppat över S då den inte blir prisvärd i ditt fall.

Ser man ens skillnad på 4k och 1440P på sin TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ser man ens skillnad på 4k och 1440P på sin TV?

Ja helt klart. Ser inte dåligt ut men helt klart suddigare. Men visst, det går att debattera Det är olika från person till person hur mycket man noterar icke-native upplösning.