Veckans fråga: Vad tycker du om Apples ARM-datorer?

Permalänk
Medlem

Jag vet för lite för att tycka så mycket än så länge. Med Catalina tappade vi stödet för äldre mjukvara. Inte minst 32-bitarsprogram. Tvingades därför backa till Mojave igen. Gissar att kompatibiliteten i Big Sur inte är bättre än Catalina och går därför bort för mig för närvarande. Men det är väl samtidigt hög tid att man tar ett kliv bort från x86. Utvecklingen har stått still alldeles för länge. I de tyngsta spel jag behöver 144Hz står jag mig rätt bra med min gamla i7 2600K från 2011. Det säger en del.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag ser på den här lanseringen med ett stort, aktivt ointresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ganska mäh skulle jag säga. Vi har har några AIO där jag jobbar och dom fungerar bra. Den största skillnaden mot Windows är nog att deras OS bygger på en linux-variant, vilket ger en annan sorts flow.

En av deras fördelar är väl att dom gör sitt eget OS vilket framför allt kan optimeras till deras hårdvara och ta bort väntetid och simma bort onödig luft.

En av deras dålda ess i rockärmen är AIO och så få kablar som möjligt. Vilket får det att kännas rent, precis som när lägenheter är till salu. IKEA använder samma idé, om än lite mer vågat.

Däremot är det inget svårt att få en PC att simma upp på samma sätt. Skulle man optimera Windows (i princip skriva om från grunden ) och ha olika versioner baserade på CPU / moderkort skulle man komma långt.

Så Apples överpriser rättfärdigar inget.

Du får nog läsa på lite tror jag, macOS har absolut ingenting med Linux att göra.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Keeper of the Bamse

@loevet: alla alternativ är ju positiva. Lånade du Trumps rådgivare när du skrev alternativen till omröstningen månne? Det borde ju finnas ett alternativ som säger "Hm, vi får nog se på verkliga resultat från oberoende publikationer" istället för bara "annat".

Vi vet ju att du kommer gå in på apple.se och bara ta "en av varje", men alla här delar nog inte din entusiasm

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Du får nog läsa på lite tror jag, macOS har absolut ingenting med Linux att göra.

Dock är det inte ovanligt att unix och linux blandas ihop en smula.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Printscreen:

@loevet: alla alternativ är ju positiva. Lånade du Trumps rådgivare när du skrev alternativen till omröstningen månne? Det borde ju finnas ett alternativ som säger "Hm, vi får nog se på verkliga resultat från oberoende publikationer" istället för bara "annat".

Vi vet ju att du kommer gå in på apple.se och bara ta "en av varje", men alla här delar nog inte din entusiasm

Mja, tycker du verkligen att besvikelse över priser, för dyra uppgraderingar och önskan om fler anslutningsalternativ är positiva? Alternativen handlar ju om vad era intryck är från vad Apple presenterade, inte vad de faktiskt erbjuder eller presterar i praktiken. Det ska vi förhoppningsvis bli varse om i en inte allt för avlägsen framtid

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Viking
Skrivet av Videoapan:

Kände tyvärr lite meh om det hela, tror det är för att jag inte litar på företag när det gäller prestanda på egna produkter.
Egentligen inte besviken eller så, mer ungefär som förväntat och varken bra eller dåligt.

Är väldigt pepp på recensioner och jämförelser framöver dock.

Du behöver inte lita på vad Apple sagt om sin egna prestanda. För vi vet redan hur bra A14 presterar och att M1 kommer vara bättre med fler kärnor.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Ointresserad av datorn i sig men mycket intressant vad det kommer få för effekt på framtidens utveckling när man nu tagit klivet bort från x86-64.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Jag avskyr allt som har med Apple att göra, har aldrig och kommer aldrig att köpa deras produkter.

Vad har det med nyheten att göra? Det är helt sjukt vad folk ska hata på internet för inget alls.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du behöver inte lita på vad Apple sagt om sin egna prestanda. För vi vet redan hur bra A14 presterar och att M1 kommer vara bättre med fler kärnor.

Fast jag vill gärna se det i en äpplen mot "äpplen"-jämförelse, det vill säga benchmarks eller tester i filmredigering eller photoshop. ARM mot x86 typ.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Viking
Skrivet av Videoapan:

Fast jag vill gärna se det i en äpplen mot "äpplen"-jämförelse, det vill säga benchmarks eller tester i filmredigering eller photoshop. ARM mot x86 typ.

Jo, så kan man se det. Men vi vet iaf vad den är kapabel till. Och är det inget jätteimponerande resultat till en början så lär det optimeras med tiden.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Du får nog läsa på lite också, Linux är i grunden en fri variant av UNIX, vilket MAC-OS också är. I princip så brukar UNIX / Linux / GNU och BSD / POSIX anses som närmast varandra till skillnad från DOS / WIndows.

Det är framförallt filosofin bakom som får dessa saker att vara släkt med varandra. Bara en sådan sak som i princip att alla kommandon i en terminal i ett system med UNIX, linux eller MAC OS är samma säger en hel del.

Går man ännu djupare så hittar man såklart att både unix-världen och DOS / Windows har lånat massor av varandra.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Frågan är om de verkligen är bakåtkompatibla. Många BIOS vägrar att starta utan UIEFI. Hur gör du då med DOS-program på diskett?
Men de flesta kör ju bara 64-bitar idag eller..?

Min kunskap på området är tyvärr på tok för dålig för att kunna ge dig ett bra svar på den första frågeställningen. När det gäller 64-bitars programvara så "tror" jag dock inte så är fallet. D.v.s. jag tror fortfarande majoriteten använder 32-bitars program, men det finns garanterat bra statistik för. Där jag jobbar exempelvis finns det mycket 32-bitars kvar, och vi skall exempelvis inte gå över till 64-bitars Office förrän halvvägs in i nästa år, eventuellt senare. Beror på att det är mycket som skall testas mot 64-bitars versionen innan osv.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Du påstod att macOS är baserad på Linux, det stämmer inte.

§1 /Kent, moderator
Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Skrivet av Pyxira:

Att air kommer utan kylare förvånar mig, med tanke på hur extremt föregångs air throttlade.

Detta är ju dock en stor del av poängen för Apple med att gå över på egna processorer: en processor som sägs komma att dra 10W och som man designar kylning för ett år eller mer i förväg kommer ut på marknaden och drar i verkligheten 15W med 25 i topparna. Klart som tusan datorn throttlar...
Nu slipper Apple det problemet, och har passat på att mer än dubbla prestandan och öka batteritiden samtidigt som de gjort datorn fläktlös igen. Målgruppen (folk som bara "behöver en dator" och inte lastar den hårt långa perioder i sträck) får ett bra lyft jämfört med förra modellen.

Permalänk
Inaktiv

Valde "Annat"

Framförallt jävligt glad för Mac Mini med denna prestanda under 9000 kr.

Angående Macbook Pro, uppgradering av RAM tar en veckas extra leveranstid grrr! CTO modell 16 GB RAM verkar inte gå att köpa utanför Apple Store just nu... (parantes). Batteritiden är ju grym!

Permalänk
Medlem

Säger inget fören jag sett oberoende tester. Som jämför med likvärdiga Windows-datorer sett till prisklass och formfaktor.

Känns också som att de kommer vara svårare att utveckla till, eller mer att porta/ utveckla program sida vid sida. Typ som för Adobe? Plus att det gamla x86 Mac OS inte är dött ännu vilket skapar tre system

Permalänk
Medlem

Om RAM-minnet är integrerat i processorkärnan förstår jag att det blir svårt att uppgradera i efterhand. Men jag tycker gott att de kan kosta på sig en slot för SSD:n precis som min nuvarande MacBook Pro 15" 2015 har, i vart fall när det kommer större modeller av MacBook Pro. Oddsen kanske inte är så bra men hoppas kan man alltid.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Tråkigt om AMD fanns med i bilden om dom tänkt hoppa dit istället för Intel för AMDs mobila plattform är så pass effektiv.
Inte direkt intressant för en själv skulle dock vilja se prestandasiffror kontra Intel/AMD då Apples siffror säger 30% mer prestanda och 50% bättre effektivitet om jag inte missminner mig.

Effektiviteten hos M1 är 3x - 10x jämfört med x86, vi jämför alltså något som drar typ lika mycket som skärmen i laptopen den sitter i och kan gå på max i många timmar även på batteri mot Intel/AMD senaste desktop-modeller med energiförbrukning långt över 100W...

Permalänk
Medlem

Produkterna som lanserats är för mig helt ointressanta, men jag tycker det är väldigt spännande att en stor plattform tar klivet till ARM. Det ska bli riktigt skojigt att följa den utvecklingen, och jag hoppas det kommer lite kraftfullare processorer så småningom.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk

Apples M1 processorer är imponerande och deras tidigare arm processorers prestanda ökning varje år lika så.
Men jag tycker att M1 bör jämföras med t ex Intel Core i7-1185G7 (15-28w TDP) samma prisklass och storlek på laptops.

Och då ser man att att M1 är 3% snabbare i single core och 15% snabbare i multi core i Geekbench 5 enligt cpu-monkey.
https://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-apple_m1-1804-vs-in...
Knappast 2,5 gånger så snabbt eller vad Apple sa eller springa i cirklar runt PC i prestanda.

Och med tanke på att M1 är på 5nm vilket borde ge ett ordentligt övertag mot 10nm (i7) gällande effekt och möjlig klockfrekvens
samt att M1 har dubbelt (16 miljarder) så många transistorer som i7 (8 miljarder) så tycker jag att prestanda fördelen inte är så imponerande.
Samt om man föreställer sig att AMD eller Intel släpper sina bästa processorer på 5nm och dubblerar antalet transistorer så då borde de gå om M1 i prestanda.
Men om Apple kan fortsätta att leverera processorer varje år med ~20% prestanda ökning till samma effekt så har AMD och Intel en storutmaning framför sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Du påstod att macOS är baserad på Linux, det stämmer inte.

Du svarade med ovanstående till @OldComputer .

Jag, som "vem som helst med lite kunskap", måste be dig att sluta "skriva en massa okunnigt strunt"... för han har 100% rätt!

TROR du verkligen att MacOS inte har sin grund i UNIX (precis som Linux)... så bör du läsa på innan du insinuerar att Apple skapade MacOS utan "influenser".

Användargränssnittet har Apple dock snickrat ihop till större del själva.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Du får nog läsa på lite också, Linux är i grunden en fri variant av UNIX, vilket MAC-OS också är.

Fri? Säg inte det så Stallman hör dig... MacOS has en kernel som heter XNU (gissa vad det står för) som är baserad på Mach-projektet. Userland heter Darwin och är baserat på FreeBSD vilket naturligtvis har som bas i gamla BSD, men kärnan kommer inte därifrån.

Citat:

I princip så brukar UNIX / Linux / GNU och BSD / POSIX anses som närmast varandra till skillnad från DOS / WIndows.

Jaha? Betyder inte att det är samma sak. Om du hade velat kalla både macOS och Linux för UNIX-baserade hade nog ingen klagat, men det var inte vad du skrev. Apple definitivt inte baserat macOS på Linux, för hade de gjort det hade de blivit stämda.

Citat:

Det är framförallt filosofin bakom som får dessa saker att vara släkt med varandra. Bara en sådan sak som i princip att alla kommandon i en terminal i ett system med UNIX, linux eller MAC OS är samma säger en hel del.

Men det är ett userland, inte en kernel. Userland i de flesta Linux-distributioner liknar absolut FreeBSD en hel del (eller om du vill vända på det), men deras kernel är helt olika. Linux är en kernel, inget annat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noobs:

Inlåst och dyrt. Precis som förväntat

Men bra med snabba effektiva kretsar. Hoppas det ger mer fart på Intel, AMD, Nvidia osv..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Men bra med snabba effektiva kretsar. Hoppas det ger mer fart på Intel, AMD, Nvidia osv..

Det här är nog den viktigaste poängen för vanliga dödliga som inte köper dyra grejer bara för att de är nogräknade med upplevelsen: Konkurrens eldar på utvecklingen. Och Apples SoC ger mig sköna vibbar av 80-talets mycket mer heterogena datorutbud.

Permalänk
Medlem

Vad tycker du om Apples ARM-nyheter?

Valde "annat" då jag sakna alternativ liknande "intressant men väntar på riktigt test av Sweclockers" innan jag säger för mycket.

Ser som sagt spännande ut men vågar inte lita på Apples siffror om prestandan. Batteritiden är minst sagt imponerade!
Snälla Sweclockers gör ett test helst på alla 3 varianter, men framförallt på "air". Imponerande om den klarar sig utan fläkt även om den pressas hårt och ej går för varmt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Jag avskyr allt som har med Apple att göra, har aldrig och kommer aldrig att köpa deras produkter.

Utveckla.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ser mycket lovande ut detta! Hittade lite läsning för den nyfikne: https://www.anandtech.com/show/16226/apple-silicon-m1-a14-dee...

Ta en titt på sidan 3 ” Dominating Mobile Performance”, imponerande!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Varför man inte kan uppgradera minnet och varför det är max 16GB är för att minnet är integrerat i processorn. Det vill säga, inga externa minnesmoduler.
Ungeför som din Ryzen skulle ha 16GB ram inbyggt, och inga minnessocklar på moderkortet.

Var har du läst detta? Spontant tror jag det måste vara helt fel då så mycket minne tar väldigt stor platts i ett chip, vilket skulle vara helt vansinnigt dyrt jämfört med alternativet.

Om topic: Detta är första gången jag känner någon slags "vill ha" över Apples produkter. Tyvärr lär de väl ha en blank skärm vilket är en dealbreaker för mig. Sedan använder jag knappt min privata laptop som det är, så hade inte köpt en oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Först jag kommer att tänka på när de ger hur mycket snabbare processorn ska vara än "andra" eller föregående
är Linus (Tech Tips) konspirationsteori om att de misskyler intel cpun för att deras egna ska se bättre ut.

https://youtube.com/watch?v=MlOPPuNv4Ec

De har helt klart missat det (med flit, typ) i MBAs senaste design men t.ex. 13 tums pro, 16-tummaren, mac mini, eller imacarna har inte dessa problem. Feber hade en artikel idag där de citerade vilka datorer Apple menar de jämfört med. Gällande MBA, ja lite sneaky. De andra två, sounds fair.

Jag fattar lite i 2018 att de missade hur kassa och varma Intels CPU:er skulle bli för det verkar som nästan alla laptoptillverkare blev tagna på sängen. (Intressant nog mest Apple som fick flack på forumen sen, men jag kan visa er en 6-kärnig Asus Zenbook som throttlar värre än någon macbook någonsin gjort.) Men att år 2020 lansera samma undermåliga kylning igen.. jag antar att de bara inte kunde bry sig mindre när M1 låg bakom hörnet men det är lite synd om de konsumenterna som faktiskt hann köpa en.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition