Ryzen 5600x med Asus B550M-A Moderkort, Lyser men skärmen säger "No Signal" Hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

PCIE är väl bakåtkompatibel så det borde inte vara problemet.

Om TS har kollat så kablar, RAM, GPU sitter som de ska så tror jag det är moderkortet som är DOA.

Har dubbelkollat allt flera gånger. Tror att moderkortet som är paj. Men kanske det som förra personen sa? Någon som vet säkert?

Permalänk
Medlem

Den här informationen hittade jag:

Short answer is PCIe is both forwards and backwards compatible so it should. That means you could plug a PCIe 4.0 device in a PCIe 2.0 socket - or PCIe 2.0 device in PCIe 4.0 socket - and it will work at the highest version and bandwidth (lanes) that BOTH support.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt Radeon HD 7970 som vägrar visa bild om man inte låser till pci-e 2.0 i bios.
Så i mitt fall måste jag boota med ett annat kort först och ställa in innan jag kan använda mitt 7970 kort.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

PCIE är väl bakåtkompatibel så det borde inte vara problemet.

Om TS har kollat så kablar, RAM, GPU sitter som de ska så tror jag det är moderkortet som är DOA.

Jo, det är garanterat det som är felet. En bugg i Ryzen 3000 gör att det inte går att få bild med Geforce 700.

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som har problem med senaste beta bios versionen 1212 till tex. B550 som även jag har problem med. Kör man dual channel i A2 B2 och sen aktiverar DCOP, så uppstår problem när man stänger av datorn och slår av och på spänningen på nätagget. Då vägrar datorn boota och man får no signal.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

PCIE är väl bakåtkompatibel så det borde inte vara problemet.

Nja. PCI-E skall vara framåt- och bakåt-kompatibelt, men ibland så hittar man buggar som gör att det inte riktigt fungerar som det skall. Det här skulle kunna vara ett av de fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Verkar vara många som har problem med senaste beta bios versionen 1212 till tex. B550 som även jag har problem med. Kör man dual channel i A2 B2 och sen aktiverar DCOP, så uppstår problem när man stänger av datorn och slår av och på spänningen på nätagget. Då vägrar datorn boota och man får no signal.

Det verkar finnas en skarp version som även den heter 1212, är det samma problem med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Det verkar finnas en skarp version som även den heter 1212, är det samma problem med den?

Hmm den som finns för mitt modermodem ASUS Rog Strix B550-E heter "Version 1212 (Beta Version)" som släpptes 2020/11/05 och med den så får jag Q-CODE d0 samt att DRAM-dioden lyser oranget så fort jag kör upp minnena i 3600 med DOCP. Den bootar upp som den ska med 3200. Antar att man får avvakta med att OCa upp till 3600 när det finns en mer stabil bios version hos ASUS för min del iallafall. Läst på Reddit och andra forum att många med MSI även där har problem.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Hmm den som finns för mitt modermodem ASUS Rog Strix B550-E heter "Version 1212 (Beta Version)" som släpptes 2020/11/05 och med den så får jag Q-CODE d0 samt att DRAM-dioden lyser oranget så fort jag kör upp minnena i 3600 med DOCP. Den bootar upp som den ska med 3200. Antar att man får avvakta med att OCa upp till 3600 när det finns en mer stabil bios version hos ASUS för min del iallafall. Läst på Reddit och andra forum att många med MSI även där har problem.

Det finns andra versioner än beta versionen om du under den versionen väljer ”Show all”. Den enda skillnaden mellan betan och den andra med samma namn ”Version 1212” är att den innehåller ”Patch B” istället för ”Patch C”.

Men hur som helst så är det nog som du säger att vi får avvakta stabilare BIOS versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Det finns andra versioner än beta versionen om du under den versionen väljer ”Show all”. Den enda skillnaden mellan betan och den andra med samma namn ”Version 1212” är att den innehåller ”Patch B” istället för ”Patch C”.

Men hur som helst så är det nog som du säger att vi får avvakta stabilare BIOS versioner.

Aha då förstår jag! Hört att det strular på båda versionerna så chansade på den senaste. Vilket bräda använder du?

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Aha då förstår jag! Hört att det strular på båda versionerna så chansade på den senaste. Vilket bräda använder du?

ASUS Rog Strix B550-F Gaming.

Jag har inte byggt systemet än då jag fortfarande väntar på processorn.

Permalänk
Medlem

Affären uppdaterade bios åt mig. Tog en dag och de hade tydligen 20 andra datorer som också skulle uppdateras bios för haha.

Så fort jag förklarade att bios behövdes uppdateras så sa han direkt Ryzen 5? Så det har varit ett vanligt problem tydligen

Permalänk
Medlem

Skönt de hjälpte dig, men drar citat direkt ur testet av senaste ryzen här på sweclockers ifall någon behöver mer belägg för att bios uppdatering behövs.

"Vid lanseringen är Ryzen 5000 kompatibla med styrkretsarna X570 och B550, där moderkort som brukar dessa behöver ett uppdaterat BIOS med åtminstone AGESA-version 1.0.8.0 för att kunna starta. AMD rekommenderar dock starkt att man snarast möjligt uppdaterar till ett BIOS med AGESA 1.1.0.0 för att få ut förväntad prestanda ur de nya processorerna."

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2