Permalänk

Köpråd CPU-kylare Ryzen 5 5600X

Godmorgon,

Fick ett infall igår och beställde den där nya datorn som jag har suktat efter en längre tid.
Blev en Ryzen 5 5600X som prolle, tyvärr är det ju som ni alla vet en jädra väntetid. Jag hoppas jag kan få den innan jul.
Jag fick i varje fall tag i ett MSI 3070 VENTUS 3X OC, känns roligt!

Nu till min fråga; duger den CPU-fläkten som följer med processorn, Wraith Stealth? Jag har beställt ett Fractal Design Meshify C-chassi. Jag har inga planer på överklockning, men vill gärna ha en dator som är rätt tyst.

Tack för input!

/M

Permalänk
Medlem

Well, jag har nu en ryzen 3600, kanske byter senare, men snurrar med en noctua nh-d15 i ett define c, fläktarna behöver aldrig varva upp, har en i bak, tre på kylaren och en i fram så det blir en perfekt tunnel och även vid full load så kan de bara snurra lite lugnt och värmen tar sig ur ändå

Finns ju lite nättare billigare kylare med typ be quiet pure rock, kom ju även en ny cooler master evo 212 om jag inte minns fel som är ganska prisvärd. Även om wraith nog kyler ok så brukar ju stock kylarna bruka gå upp i varv en del.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Cpu kylaren som följer med är tyst men kyler riktigt dåligt , jag böt till en corsair h100x och gick ner 25 grader .

Edit : har en 5600x 😊

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Well, jag har nu en ryzen 3600, kanske byter senare, men snurrar med en noctua nh-d15 i ett define c, fläktarna behöver aldrig varva upp, har en i bak, tre på kylaren och en i fram så det blir en perfekt tunnel och även vid full load så kan de bara snurra lite lugnt och värmen tar sig ur ändå

Finns ju lite nättare billigare kylare med typ be quiet pure rock, kom ju även en ny cooler master evo 212 om jag inte minns fel som är ganska prisvärd. Även om wraith nog kyler ok så brukar ju stock kylarna bruka gå upp i varv en del.

Jäklar, noctua var ju gigantisk! Är det ingen risk att den är i vägen för grafikkortet på något vis?

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

Cpu kylaren som följer med är tyst men kyler riktigt dåligt , jag böt till en corsair h100x och gick ner 25 grader .

Edit : har en 5600x 😊

En sån har jag tittat på också, dom ser slimmade och fina ut! Vad har du för chassi, och var satte du radiatorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

Jäklar, noctua var ju gigantisk! Är det ingen risk att den är i vägen för grafikkortet på något vis?

Ja den är stor, men bra. Inga problem med att installera grafikkortet. Är mest att lossa grafikkortet som är lite lurigt då det inte finns plats nog att få ned en vuxen mans hand och lossa pcie spärren. Min fru fixade det åt mig

Lånad bild:

Permalänk
Medlem

5600X går svalare än 3600. Den lilla Stealth kylaren som ingår är för dålig, men det räcker nog faktiskt med den lite större "Spire".
Jag kör min 5600X med en Wraight Prism som inte har några som helst problem att kyla den.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av MacMacarus:

Godmorgon,

Fick ett infall igår och beställde den där nya datorn som jag har suktat efter en längre tid.
Blev en Ryzen 5 5600X som prolle, tyvärr är det ju som ni alla vet en jädra väntetid. Jag hoppas jag kan få den innan jul.
Jag fick i varje fall tag i ett MSI 3070 VENTUS 3X OC, känns roligt!

Nu till min fråga; duger den CPU-fläkten som följer med processorn, Wraith Stealth? Jag har beställt ett Fractal Design Meshify C-chassi. Jag har inga planer på överklockning, men vill gärna ha en dator som är rätt tyst.

Tack för input!

/M

Skrivet av MacMacarus:

En sån har jag tittat på också, dom ser slimmade och fina ut! Vad har du för chassi, och var satte du radiatorn?

Jag har monterat den i toppen på ett corsair icue 4000x 👍