AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon115862:

Någon som vet när tredjepartstillverkarnas 6800 XT släpps?

25e

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Alltså nu har jag sett några benchmark och både 6800 6800xt slår till och med 3090 med hästlängder*.
Om de paras med ryzen 5900 och rätt ramminne!

*om de paras med ryzen 5900, rätt ramminne, kör rätt spel (det finns felaktiga spel, vi gillar inte dom!), ignorerar att nvidia menar de ska slå på resizable bar ("SAM") också och potentiellt kommer få samma lyft.

Nej de är bra kort och gött att det finns så många bra val samt att båda tillverkarna ändå tänker annorlunda och att vi därmed fått ganska många innovationer och variation i produkterna. Men något vild slutsats du hade imho

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nästa bot-fest, klart ospännande

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Dirt 5 verkar ju onekligen vara ett spel som inte är representativt just nu. Precis som Forza Horizon förr där 5700XT presterade som 2080Ti. Nvidia har fixat prestandan i drivrutiner nu dock och ordningen är återställd. .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast, om du inte har en skärm med hög uppdatering, hur har du då testat var din "cutoff" ligger?
Att man behöver välja är inte heller sant, jag gick från en 27" 2560x1440 med 165Hz till en 34" 3440x1440 med 144Hz, och allt man spelar blir bättre med FPS >60

Jag kan köra 120 Hz, om jag vill, på min Sony (native 120 vid 1080p kan väljas. Inte någon fusk/Såpoperaeffekt med extra identiska frames inslängda).
Fast även vid en 60 HZ-skärm så ligger min cutoff UNDER 60 FPS, närmare bestämt 47. Ingen anledning att gå över 60 Hz om jag bara kan uppfatta 47 bilder per sekund.
Allt över dessa 47 upplevde jag som identiska.
Det jag testat vid 120hz ser jag ingen som helst skillnad på mot 60 heller.

En del personer kan mycket väl uppfatta högre frekvenser då det kan vara individuellt.
Sen är det förstås fortfarande en fördel om man är en tävlande multiplayerFPS:are där latency/lag spelar stor roll, även om man inte skulle uppfatta flytet i sig rent visuellt.
Men jag spelar aldrig såna spel....

Men om vissa känner att dom har behov av skyhöga framerates så
fine by me.
Grafikkorts och bildskärmstillverkarna lär ju verkligen gnugga händerna!

34 tum är mikroskopiskt litet tycker jag förresten då jag sitter nära en 55-tums TV.
Föresten 4:4:4 Chroma subsamping är ngt som kommit mer på de senaste åren på TV:n. Detta var ngt som var extremt avgörande skillnad mellan bildskärmar och platt-tv tidigare då det ej fanns. Nu upplever jag min TV som överlägsen i färger, ljusomfång, svärta mm jämfört med mina andra 27-tums skärmar utan att ha den där hemska känslan av 4:2:0 subsampling.
Plus inlevelsen att insvepas i 55 tum då man sitter nära vid 4k eller 1440p. Extrem skillnad vid de värden som jag tycker är viktiga
Jämfört med min gamla Samsung-TV så var uppbytet till Sonyn som natt och dag. Innan så körde jag faktiskt på 27-tumsskärm då Samsungen hade 4:2:0 och dessutom var den laggig som fan. Visst det finns fortfarande väldigt många TV-apparater som är kassare än bildskärmar för spel. Troligen en klar majoritet. Man måste verkligen se upp om man ska köpa en TV som dessutom ska fungera som "spelskärm".

Permalänk
Medlem

Behöver tips!!

Har kammat hem en Ryzen 9 5900X som jag hämtade ut nyss, och har även fått tag i en 6800 XT som kommer anlända i morgon.

Dock har en kompis fått tag i ett extra 3080 (ASUS TUF) då han inte gick ur kö när han fick ett tidigare. Denna får jag köpa för instegspriset 7800 :- om jag vill.

Hur skulle ni gjort?

I min ägo har jag den krispiga SAM-funktionen då jag har både 5900X och 6800 XT. RT verkar vara sämre på 6800 XT än 3080, dock har jag inte sett RT-tester där SAM-funktion är aktiv, kanske ger FPS då, någon som vet?
Är även i tron att RT för 6800 XT kommer kunna bättras på via framtida drivar-uppdateringar och speluppdateringar.

Väldigt tacksam och mottaglig för era åsikter!

Permalänk
Medlem

@Magnus303 det är både en frälsning och förbannelse att vara långt åt ena eller andra hållet. Antingen blir man material spelare där proffs uppvisar skillnad mellan 240 och 360 hz. Eller så kan man tydligen inte märka skillnad över ens 60 hz, vilket jag inte ens kan föreställa mig själv, då jag märker direkt skillnad melanom det hoppar ner till 60 hz, jag stör mig på när fpsn åker under 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobni205:

Behöver tips!!

Har kammat hem en Ryzen 9 5900X som jag hämtade ut nyss, och har även fått tag i en 6800 XT som kommer anlända i morgon.

Dock har en kompis fått tag i ett extra 3080 (ASUS TUF) då han inte gick ur kö när han fick ett tidigare. Denna får jag köpa för instegspriset 7800 :- om jag vill.

Hur skulle ni gjort?

I min ägo har jag den krispiga SAM-funktionen då jag har både 5900X och 6800 XT. RT verkar vara sämre på 6800 XT än 3080, dock har jag inte sett RT-tester där SAM-funktion är aktiv, kanske ger FPS då, någon som vet?
Är även i tron att RT för 6800 XT kommer kunna bättras på via framtida drivar-uppdateringar och speluppdateringar.

Den ena ger några fler funktioner (RTX voice etc) och presterar bättre med RT, den andra ger mer VRAM vilket kanske (verkligen kanske) ger utslag om du tänker behålla korten längre än något år.

Mitt råd? Singla slant om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobni205:

Behöver tips!!

Hur skulle ni gjort?

Ska du vara streamer kan jag rekommendera 3080, med nvidia broadcast har de sjukt bra brusreducering till mikrofonen och i kameran kan du ta bort all bakgrund, funkar med alla rtx kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

De säljs ju till msrp fortfarande, men sedan att de är slutsålda är en annan sak

https://www.newegg.com/asus-geforce-rtx-3080-tuf-rtx3080-10g-...

eller nvidias egna founders edition då till exempel.

https://www.newegg.com/msi-radeon-rx-6800-xt-rx-6800-xt-16g/p... 6800XT

Okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kan det vara från videon när vi byggde nya testsystem?

@Alphahanne:
Ja det var nog den jag tänkte på, men även videon jag länkade ovan från 3080 recensionen också. Jag hade för mig att det var lite mer matigt. Kanske ta en kamera och köra lite ’behind the scenes’ på extrakanalen inför partnerkorten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@Magnus303 det är både en frälsning och förbannelse att vara långt åt ena eller andra hållet. Antingen blir man material spelare där proffs uppvisar skillnad mellan 240 och 360 hz. Eller så kan man tydligen inte märka skillnad över ens 60 hz, vilket jag inte ens kan föreställa mig själv, då jag märker direkt skillnad melanom det hoppar ner till 60 hz, jag stör mig på när fpsn åker under 100

Ja.
Jag ser det som en frälsning för mig att jag slipper belasta GPU så mycket för samma max flytupplevelse. Får liksom "gratis" prestanda.
Minns iofs att förr så var det inte så petigt i PC-världen med ens 30 min-FPS. Vid Crysis så nöjde sig en del om det inte dök under 20 där det verkligen började märkas. Fast det berodde iofs på att det var så krävande att det antingen var låga FPS eller "potatisgrafik" som gällde. För "low" såg ut som en sämre variant av gamla far Cry från 2004.

Klarade något 60 på den tiden så var det en bonus. 30 min FPS:es (99 percentile frames) var liksom ofta där ribban sattes.
Sen blev det 60 som länge hölls kvar, parallellt med att bildskärmar började prånglas ut med inriktning på competitive multiplayer FPS-gamers. Något som sen anammades av andra också med tiden.

Var och en får väl välja och vraka bland utbudet av möjligheter som ändå finns. Högre Hz och frames eller högre upplösningar och/Eller kvalitetslägen/RTX mm.
Sen kan man ju alltid fråga sig om doppet från high (Eler tom medium) till Ultra märks så mycket i alla lägen. Ofta är det inte mer som märks än att FPS sjunker för en väldig massa inställningar. Och då kan jag förstå att en person som ÄR känslig för högre rates också föredrar det då han ändå inte ser ngn större skillnad på medium kontra ultra för många inställningar.
För tusan, ska jag var riktigt ärlig, så är det ofta vid jämförelser mellan konsoll och PC som det inte är ngn större skillnad. I alla fall inte den milsvida som borde vara med tanke på vad för lägen konsollen kör i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Som jag skrev:
Ja, Om du inte bryr dig om en sämre bild för högre fps så är det väl jättebra så. Det är ju poängen med en PC, att kunna ställa ned settings för att få tillräcklig prestanda. Tråkigt bara att behöva göra det med ett fabriksnytt, modernt high end-kort för en hel hög med tusenlappar.

Men kära nån. Du måste veta vad du pratar om. Du hajar väl ändå att den bild du har i dina spel utan DLSS inte är "artifaktfri" på något sätt. Med DLSS behöver du inte längre TAA som brottas med en hel del problem. På det viset kan DLSS ge bättre än native bild med rätt förutsättningar. Är enkelt att se i Control på sina ställen. Men du kanske inte använder TAA heller? Eller tycker att ghosting och lite motion blur på sina ställen bara är trevligt. För tydlighetens skull om man pixelpeepar går det även att hitta ställen där TAA gör ett bättre jobb än DLSS.

Du har lyckats leta upp en skyllt på en bild som har lite mycket sharpness på DLSS inställningar som troligen är performance eller ännu värre. Det baserar du en hel teknologi på.

Det är bra att uppskalningstekniker som är mer eller mindre transparanta kommer till PC. Du skall nog se att AMD kommer med något snart också, då kanske du låter lite annorlunda.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Fast fråga när nästa sändning inkommer

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Bl4ckIce:

10 000:- ?
Du kanske räknar "GPU+RAM", "GPU+SSD", "GPU+CPU" eller "GPU+Skärm".

RTX 3070 (fr. 6059:-) > https://www.prisjakt.nu/search?search=rtx%203070&sort=lowest_...
RTX 3080 (fr. 8282:-) > https://www.prisjakt.nu/search?search=rtx%203080&sort=lowest_...

AMD har gjort bra ifrån sig med Navi men tyvärr så är lanseringen en stor besvikelse just nu.

Jo, hittade inte ett enda kort i Lager på någon av dina länkar. Men det gäller ju för båda lagen. Tänker att om man vill ha dräglig RT räcker varken ett 6800xt, eller ett 3070. Än så länge. Då är det ju bara 3080-3090 kvar. Tror det kan bli svårt att hugga något av dem för så mycket mindre än 10k när det väl finns några att få tag på.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Men kära nån. Du måste veta vad du pratar om. Du hajar väl ändå att den bild du har i dina spel utan DLSS inte är "artifaktfri" på något sätt. Med DLSS behöver du inte längre TAA som brottas med en hel del problem. På det viset kan DLSS ge bättre än native bild med rätt förutsättningar. Är enkelt att se i Control på sina ställen. Men du kanske inte använder TAA heller? Eller tycker att ghosting och lite motion blur på sina ställen bara är trevligt. För tydlighetens skull om man pixelpeepar går det även att hitta ställen där TAA gör ett bättre jobb än DLSS.

Du har lyckats leta upp en skyllt på en bild som har lite mycket sharpness på DLSS inställningar som troligen är performance eller ännu värre. Det baserar du en hel teknologi på.

Det är bra att uppskalningstekniker som är mer eller mindre transparanta kommer till PC. Du skall nog se att AMD kommer med något snart också, då kanske du låter lite annorlunda.

En skylt? Då får du backa några inlägg till i tråden. Jag postade uppåt 10 exempel. Nej, jag kommer inte köpa ett AMD-kort för strax under 10k för att få det att se ut som att jag spelar på en potatis. Nej.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Det gör det för mig.
Har flera stycken spel som jag skjutit upp att spela pga att jag inte har ett grafikkort med RT ännu.
Dessutom så kommer det helt säkert fler spel de närmsta åren med stöd för RT.
Din logik kan man applicera på alla nya funktioner. I början är det inte många spel som har funktionen, men med tiden så blir det vanligare och vanligare.

Control o Watch Dogs Legion som har bra Raytracing än så länge av så många spel som släppts med stödet. Så vet inte hur viktigt det är.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Trevliga kort. Beroende på prisbilden i vår, blir det nog någon av dessa eller 3070/3080 då.

Har än så länge inget stort intresse av RT, av det jag sett i olika klipp. Jag fattar att det är jäkligt cool teknologi, men jag tvivlar på att det kommer ändra spelupplevelsen något särskilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Inte så konstigt när de sammarbetat för att optimera det spelet speciellt för AMD.

På samma sätt som alla RT spel fram till nu är optimerat för Nvidia?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Till alla som klagar på den dåliga tillgången av kort:

Irländske youtubern Paul "Not an Apple Fan" sitter också och ondgör sig över bristande tillgång (länk nedan).
Hans argument är huvudsakligen att
a) "AMD borde ha kunnat förutse detta", och
b) "den tillverkare som kan leverera flest kort vinner".
Jag håller inte med!

Gällande a)
* Det är långa ledtider. Hur många wafers som tillverka(t)s med Radeon GPU-chip bestämdes för något år sedan, utifrån vad man kunde förutse då. Vad kunde förutses om november 2020 för ett år sedan?
1. Det fanns ett uppdämt sug på marknaden efter nya grafikkort i prestandaklassen. Pascal var så bra att många skippade Turing i väntan på Ampere.
2. AMD var någorlunda säkra på att de skulle ha konkurrenskraftiga kort gentemot Nvidia, men sannolikt inte absoluta toppen.
3. AMDs befintliga marknadsandel i toppsegmentet var i princip noll (Radeon VII varken sålde i större kvantitet eller nådde riktigt upp i prestanda). Med konkurrenskraftiga kort skulle det finnas möjlighet att stjäla lite marknadsandelar.
4. Nvidia skulle släppa Ampere innan AMD släppte sina kort, och därmed ta en (signifikant) del av AMDs potentiella kundstock.

* Vad som hänt efter att produktionsvolymerna spikats:
1. Vi har fått en pandemi som ytterligare ökat efterfrågan på datorkomponenter generellt, inte minst gamingprodukter.
2. Pandemin har dessutom gjort att många minskat sin allmänna konsumtion under året, så det finns sparkapital redo.
3. Nvidia har tvärtemot vad som tidigare förutspåtts varit oförmögna (och eventuellt även ovilliga) att tillfredsställa den stora initiala efterfrågan på RTX 3080, vilket ökat efterfrågan på AMDs kort.

Gällande b)
Uppenbarligen är situationen sådan att om AMD med partners kan leverera en i princip oändlig mängd kort närmaste veckorna så kommer AMD ta klart mer än 50% av marknaden, mycket mer än man ens kunnat hoppas för ett år sedan och avsatt resurser för. Självklart kommer detta inte hända!

För AMD gäller ju också att en omställning till ökad produktion av GPUer skulle innebära en minskning i produktionen av CPU/APU på samma nod. Sett till waferyta och yield borde en GPU matcha en 64-kärnig Epyc Milan, och vilken av dessa som ger mest klirr i kassan för AMD är inte svårt att gissa...

Länk till videon.

Alla dina punkter är helt irrelvanta:

"Alla webbbutiker i Nederländerna som är AMD-partners har angett för Tweakers att de inte har fått en enda kopia och att de inte har någon inblick i när detta kommer att förändras."

https://tweakers.net/reviews/8354/22/amd-radeon-rx-6800-en-rx....

Permalänk
Skrivet av anon140864:

Alla dina punkter är helt irrelvanta:

"Alla webbbutiker i Nederländerna som är AMD-partners har angett för Tweakers att de inte har fått en enda kopia och att de inte har någon inblick i när detta kommer att förändras."

https://tweakers.net/reviews/8354/22/amd-radeon-rx-6800-en-rx....

Nu skall det ju enligt tredjepartsrykten dyka upp 5-7 gånger så många kort som Nvidia har släppt hitintills, sedan release, den 25e. Kan ju hoppas att det stämmer. Den som lever får väl se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

En skylt? Då får du backa några inlägg till i tråden. Jag postade uppåt 10 exempel. Nej, jag kommer inte köpa ett AMD-kort för strax under 10k för att få det att se ut som att jag spelar på en potatis. Nej.

Ja du, du kommer nog få betala en hel del för dina grafikkort i framtiden om du vägrar att använda smarta uppskalningstekniker, alternativt satsa på 30fps eller skitful bild.

Grabben spelar WD Legion i 1080p, 70-80 FPS med raytracing och DLSS balanced på ett 2070 Super och det ser RIKTIGT bra ut. Vad skall du köpa för att komma upp till den bildkvaliten för mindre pengar menar du. 2070 Super är ju t.o.m förra generationen, när mid-range korten kommer denna gen kommer det bli ännu billigare.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Paul's Hardware verkar fått ett guld-exemplar.

En av de få testare som använder 5900X vad jag har sett med.

https://youtu.be/nbqFCuEZOPY

Ja enligt den recensionen slår ju typ AMD Nvidia...

Har sett andra recensioner där AMD gör bättre ifrån sig också än i Sweclokers test, kan det enbart bero på kortet de fick eller finns det andra faktorer...?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Jag vet inte vad man ska tro längre när prestanda-siffrorna diffar såpass mycket mellan olika dator-sidor.

Jag tror inte att folk inte gör sitt jobb, mer att kvalitén på kortet som testaren fått diffar alt riggarna påverkar resultatet. Så med det sagt bör man nästan ta de olika testen från de olika sidorna, lägga ihop fps:en och dela på antalet test för att få ut en mer exakt "sanning" för det gemene kortets prestanda.

Man får ha i beaktning att det enbart kan skilja 2-5 fps från moderkort till moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ja enligt den recensionen slår ju typ AMD Nvidia...

https://i.ibb.co/fN6MKxx/AMD.jpg

Har sett andra recensioner där AMD gör bättre ifrån sig också än i Sweclokers test, kan det enbart bero på kortet de fick eller finns det andra faktorer...?

Hardware Unboxed testar med Ryzen 3950X och där slår AMD NVIDIA i 1440P, förutom 3090 som leder med 5%. I Swec-prestandaindex på 1440P leder 3080 över 6800XT vilket jag tycker är konstigt.

Har detta diskuterats och förklarats tidigare i tråden?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Hardware Unboxed testar med Ryzen 3950X och där slår AMD NVIDIA i 1440P, förutom 3090 som leder med 5%. I Swec-prestandaindex på 1440P leder 3080 över 6800XT vilket jag tycker är konstigt.

Har detta diskuterats och förklarats tidigare i tråden?

https://youtu.be/ZtxrrrkkTjc?t=768

Ja, det har diskuterats ingående.

Backa några sidor och läs.

Permalänk
Medlem

Nice, jag slutade läsa bakåt vid sida 24 men det fanns långt tidigare och är redan avhandlat ser jag nu.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

*pekar* Titta där borta! *köper 6900xt medan du är distraherad*

Uppenbarligen fungerar inte min bindade Loot-knapp hos Inet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja, det har diskuterats ingående.

Backa några sidor och läs.

Skrivet av AmpRC:

Nice, jag slutade läsa bakåt vid sida 24 men det fanns långt tidigare och är redan avhandlat ser jag nu.

Alltså att säga åt någon att läsa flera hundra inlägg är nästan orimligt. Jag har läst allt, men det tar ju åtskilliga timmar att göra, knappast värt det för de allra flesta...