Veckans fråga: Vad tycker du om Apples ARM-datorer?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Revolution.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Du svarade med ovanstående till @OldComputer .

Jag, som "vem som helst med lite kunskap", måste be dig att sluta "skriva en massa okunnigt strunt"... för han har 100% rätt!

TROR du verkligen att MacOS inte har sin grund i UNIX (precis som Linux)... så bör du läsa på innan du insinuerar att Apple skapade MacOS utan "influenser".

Användargränssnittet har Apple dock snickrat ihop till större del själva.

Du får nog ta och läsa lite noggrannare innan du felaktigt rättar den som vet mer än du. Frågan var om macOS är baserat på Linux, svaret på det är nej.
Pinsamt att du skriver ett fylleinlägg till försvar för något som är 100 % fel.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Är det idag leveranserna börjar?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Inte bara jag som vill se linux på Apples kisel. Kan ju bli ett nytt BootCamp av det hela, hoppas bör man.

Gällande MacOS är det baserat på NextSTEP som i sin tur är baserat på BSD. För er som inte minns var Steve Jobs sparkad från Apple till förmån från Pepsimannen John Sculley, han startade då NeXT som skulle revolutionera mjukvara och operativsystem. Mjukvaran var så intressant att Steve "köptes" tillbaka med NeXT trots att NeXT hade svårt att nå breda framgångar. Ur detta föddes MacOS som ersättare till det föråldrade Macintosh System software som på sin tid revolutionerade UI för persondatorer.

Personlig favorit på den tiden var ju OS/2 från IBM som var före sin tid på många sätt men inte i UI.

Permalänk
Medlem

Intressant med alternativ men tror samtidigt att det första steget kommer göra kunderna till betatestare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

NeXT som skulle revolutionera mjukvara och operativsystem. Mjukvaran var så intressant att Steve "köptes" tillbaka med NeXT trots att NeXT hade svårt att nå breda framgångar.

En offtopic anekdot är ju att Tim Berners Lee använde en NeXT dator då han 1990 skapade 3 saker: Världens första webserver, den första webläsaren och språket HTML

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Intressant med alternativ men tror samtidigt att det första steget kommer göra kunderna till betatestare till mycket.

Till skillnad från vilken annan ny teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Till skillnad från vilken annan ny teknik?

Säger ju inte att det gäller något annat för andra. Jag ser det som en anledning att vänta, särskilt när det är en så dyr investering.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Säger ju inte att det gäller något annat för andra. Jag ser det som en anledning att vänta, särskilt när det är en så dyr investering.

Det beror väl på ekonomi och behov, många köper telefoner för samma pengar. Det finns redan många recensioner så det är ju knappast grisen i säcken heller. Bor man i stan och har bil motsvarar det ungefär kostnaden för parkeringsböter under dess livslängd. Allt är relativt men dyr investering tycker jag inte man kan säga.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det beror väl på ekonomi och behov, många köper telefoner för samma pengar. Det finns redan många recensioner så det är ju knappast grisen i säcken heller. Bor man i stan och har bil motsvarar det ungefär kostnaden för parkeringsböter under dess livslängd. Allt är relativt men dyr investering tycker jag inte man kan säga.

Du missförstår mitt första inlägg, menar att de som köper nästa generation apple silicon förmodligen kommer få en mycket bättre produkt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Inte bara jag som vill se linux på Apples kisel. Kan ju bli ett nytt BootCamp av det hela, hoppas bör man.

Gällande MacOS är det baserat på NextSTEP som i sin tur är baserat på BSD. För er som inte minns var Steve Jobs sparkad från Apple till förmån från Pepsimannen John Sculley, han startade då NeXT som skulle revolutionera mjukvara och operativsystem. Mjukvaran var så intressant att Steve "köptes" tillbaka med NeXT trots att NeXT hade svårt att nå breda framgångar. Ur detta föddes MacOS som ersättare till det föråldrade Macintosh System software som på sin tid revolutionerade UI för persondatorer.

Personlig favorit på den tiden var ju OS/2 från IBM som var före sin tid på många sätt men inte i UI.

Dom har redan sagt att alla bootloaders ska vara signerade och att linux och windows inte kommer gå att boota

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du missförstår mitt första inlägg, menar att de som köper nästa generation apple silicon förmodligen kommer få en mycket bättre produkt.

Fast det stämmer ju mer eller mindre för allt som inte är en stagnerad kategori, köper man Zen 4 istället för Zen 3 kommer den förstnämnda vara mycket bättre osv. Det är ju i grunden något bra för det innebär ju att stora framsteg görs och tidigare produkter lämnas i dammet, den intressanta frågan är väl snarare om produkten som finns tillgänglig idag är tillräckligt bra. Med tanke på de tester vi nu ser komma ut ser det ju inte ut som att produkterna som går att köpa idag är speciellt dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det stämmer ju mer eller mindre för allt som inte är en stagnerad kategori, köper man Zen 4 istället för Zen 3 kommer den förstnämnda vara mycket bättre osv. Det är ju i grunden något bra för det innebär ju att stora framsteg görs och tidigare produkter lämnas i dammet, den intressanta frågan är väl snarare om produkten som finns tillgänglig idag är tillräckligt bra. Med tanke på de tester vi nu ser komma ut ser det ju inte ut som att produkterna som går att köpa idag är speciellt dåliga.

Och nu hamnar vi ännu längre bort från min poäng... Det blir ju något av ett paradigmskifte iochmed Apple Silicon och jag är säker på att de kunder som köper idag kommer att få agera betatestare till större grad än andra nya lanseringar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du missförstår mitt första inlägg, menar att de som köper nästa generation apple silicon förmodligen kommer få en mycket bättre produkt.

Vad jag menar är att vad du säger är självklart, ja gen2 av valfri produkt ät bättre än gen1. Inget unikt för Apples kisel eller produkt. Ja första generationen av en helt ny produkt kommer ha barnsjukdomar, ja vi är alla betatestare etc.

Nu verkar ju dock Apples M1 prestera oerhört bra för en 1st gen-produkt, jämför exempelvis med Zen 1 som var medioker redan vid lansering men hade löften om framtida utveckling som var klart lovande. Intel minns jag inte när de lanserade en förstagenerationsprodukt senast, det var länge sedan i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dom har redan sagt att alla bootloaders ska vara signerade och att linux och windows inte kommer gå att boota

Jag har inte hört att de sagt att inget annat os skall kunna köras på M1, var hittar du det? Att det inte finns nu vet jag men det var ju samma med Intel och Bootcamp, det tog ett tag innan det fungerade. Kanske inte prio 1 att utveckla drivare för andra operativsystem i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har inte hört att de sagt att inget annat os skall kunna köras på M1, var hittar du det? Att det inte finns nu vet jag men det var ju samma med Intel och Bootcamp, det tog ett tag innan det fungerade. Kanske inte prio 1 att utveckla drivare för andra operativsystem i nuläget.

https://discussions.apple.com/thread/252021896

Bara ett exempel. Tim själv sade det i videon där satsningen presenterades

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://discussions.apple.com/thread/252021896

Bara ett exempel. Tim själv sade det i videon där satsningen presenterades

Länken säger bara att det inte finns bootcamp, det är ju självklart så var det ju även när Intel-baserade macar kom. Jag såg presentationen och minns inte att Tim Apple sade att de inte skulle tillåta andra operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Länken säger bara att det inte finns bootcamp, det är ju självklart så var det ju även när Intel-baserade macar kom. Jag såg presentationen och minns inte att Tim Apple sade att de inte skulle tillåta andra operativsystem.

Apple later confirmed it’s not planning to support Boot Camp on ARM-based Macs in a Daring Fireball podcast. “We’re not direct booting an alternate operating system,” says Craig Federighi, Apple’s senior vice president of software engineering. “Purely virtualization is the route. These hypervisors can be very efficient, so the need to direct boot shouldn’t really be the concern.”

https://www.theverge.com/2020/6/24/21302213/apple-silicon-mac...

Alltså detta var efter en minut på google, det finns nog bättre. Det kommer vara virtuellt endast med andra os

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Länken säger bara att det inte finns bootcamp, det är ju självklart så var det ju även när Intel-baserade macar kom. Jag såg presentationen och minns inte att Tim Apple sade att de inte skulle tillåta andra operativsystem.

Missade visst, det var inte tim...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Apple later confirmed it’s not planning to support Boot Camp on ARM-based Macs in a Daring Fireball podcast. “We’re not direct booting an alternate operating system,” says Craig Federighi, Apple’s senior vice president of software engineering. “Purely virtualization is the route. These hypervisors can be very efficient, so the need to direct boot shouldn’t really be the concern.”

https://www.theverge.com/2020/6/24/21302213/apple-silicon-mac...

Alltså detta var efter en minut på google, det finns nog bättre. Det kommer vara virtuellt endast med andra os

Tack!
Här är det
https://www.youtube.com/watch?v=Hg9F1Qjv3iU&t=3624s
Kapitlet heter virtualization men innehåller även Apples ståndpunkt på boot till andra OS. Trist, även om man kan köra en virtuell linuxdistro har man ju bränt en del av de dyrbara gigabyten i M1 på MacOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tack!
Här är det
https://www.youtube.com/watch?v=Hg9F1Qjv3iU&t=3624s
Kapitlet heter virtualization men innehåller även Apples ståndpunkt på boot till andra OS. Trist, även om man kan köra en virtuell linuxdistro har man ju bränt en del av de dyrbara gigabyten i M1 på MacOS.

Inte för att vara sån, men kolla inlägget ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte för att vara sån, men kolla inlägget ovan

Jo jag läste det men klippet är 90 minuter långt, satte en tidskod på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte för att vara sån, men kolla inlägget ovan

ok missade inlägg 2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jo jag läste det men klippet är 90 minuter långt, satte en tidskod på det.

Skrivet av Mordekai:

ok missade inlägg 2...

Ingen fara, jag hade dock också en tidskod. Lätt hänt att missa, jag kanske borde editerat in det i samma inlägg istället?

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Tack!
Här är det
https://www.youtube.com/watch?v=Hg9F1Qjv3iU&t=3624s
Kapitlet heter virtualization men innehåller även Apples ståndpunkt på boot till andra OS. Trist, även om man kan köra en virtuell linuxdistro har man ju bränt en del av de dyrbara gigabyten i M1 på MacOS.

Å andra sidan verkar både Canonical och RedHat satsa mer på Arm-desktop nu, så om marknaden får tummen ur och följer Apples exempel kommer man kunna köra Linux på maskiner som är tänkta för andra operativsystem än macOS. Det känns kanske en smula onödigt att köpa en Mac i första taget om man tycker macOS slukar ”dyrbara gigabyte”. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Å andra sidan verkar både Canonical och RedHat satsa mer på Arm-desktop nu, så om marknaden får tummen ur och följer Apples exempel kommer man kunna köra Linux på maskiner som är tänkta för andra operativsystem än macOS. Det känns kanske en smula onödigt att köpa en Mac i första taget om man tycker macOS slukar ”dyrbara gigabyte”. 🙃

Jag skulle gissa att över tid så kommer EU eller andra ifrågasätta detta efter påtryckningar från EFF och liknande organisationer. Då kommer det sättas upp ett sätt att få en bootloader signerad av apple precis som det finns för secureboot på windows/uefi.

Men hur fort en sån process kan gå och om det ens händer är absolut osäkert ännu, och inget Apple kommer göra självmant

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag skulle gissa att över tid så kommer EU eller andra ifrågasätta detta efter påtryckningar från EFF och liknande organisationer. Då kommer det sättas upp ett sätt att få en bootloader signerad av apple precis som det finns för secureboot på windows/uefi.

Men hur fort en sån process kan gå och om det ens händer är absolut osäkert ännu, och inget Apple kommer göra självmant

Jag tror det är osannolikt, ärligt talat: Oavsett om man gillar dem eller inte är det ett faktum att Appleprodukter är nischade lyxföremål. Om Microsoft gjorde så man inte längre kan installera andra operativsystem på PC:ar vore det katastrofalt ur ett konkurrensperspektiv. Om Apple inte släpper sina hårdvarugränssnitt så tredjepart kan skriva drivrutiner enkelt, eller om de inte signerar tredjeparts bootloaders, påverkar det egentligen ingenting alls på det stora hela. Vi som gillar BSD eller Linux som skrivbordsoperativsystem kommer fortfarande kunna utöva vår hobby eller vårt arbete; bara inte på just de där datorerna.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Tack!
Här är det
https://www.youtube.com/watch?v=Hg9F1Qjv3iU&t=3624s
Kapitlet heter virtualization men innehåller även Apples ståndpunkt på boot till andra OS. Trist, även om man kan köra en virtuell linuxdistro har man ju bränt en del av de dyrbara gigabyten i M1 på MacOS.

Intressant utveckling: I en intervju med Ars Technica säger Craig Federighi att det är upp till Microsoft om de vill tillåta licensiering av Windows på de nya Macarna. (https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/we-are-giddy-intervie...)
De verkar med andra ord definitivt inte stänga dörren för Bootcamp vilket var min uppfattning efter intervjun med John Gruber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Intressant utveckling: I en intervju med Ars Technica säger Craig Federighi att det är upp till Microsoft om de vill tillåta licensiering av Windows på de nya Macarna. (https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/we-are-giddy-intervie...)
De verkar med andra ord definitivt inte stänga dörren för Bootcamp vilket var min uppfattning efter intervjun med John Gruber.

Gammal regel, man ska aldrig säga aldrig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Intressant utveckling: I en intervju med Ars Technica säger Craig Federighi att det är upp till Microsoft om de vill tillåta licensiering av Windows på de nya Macarna. (https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/we-are-giddy-intervie...)
De verkar med andra ord definitivt inte stänga dörren för Bootcamp vilket var min uppfattning efter intervjun med John Gruber.

Det säger väl ingenting om Bootcamp, det han säger är att det är fullt möjligt att virtualisera ARM64-versionen.

Vidare har Parallels sagt att de utvecklar ett fungerande virtualiserings-program (eller emulator-ditto?), men hur det nu blir med x64-versionen lär vara ovisst.