Permalänk
Medlem

Alla barn är olika, och i vårt fall så har det betytt att mängden tid att spela är minimal. Nu efter nio år så rör det sig om kanske 15-30 minuter i veckan för spel.

Men för att återkomma till frågan: jag sålde inte bort datorn. Den var värd att ha ändå för de där minuterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Dottern är nästan 18 månader och har fortfarande inte sovit en hel natt än. Så trött... Så trött.

Vi hade samma tills vi upptäckte att de hade jättelånga sovstunder på dagis.
När vi bad dem dra ner på dem så sov grabben bättre på natten.
Men det var en kamp mot dagispersonalen, som tydligen kan och vet allt bäst. (och dessutom tydligen är legitimerade läkare och vet exakt när barn inte kan vara på dagis, allergi eller inte)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Dottern är nästan 18 månader och har fortfarande inte sovit en hel natt än. Så trött... Så trött.

Förstår dig!

Jag ska förtydliga att sovschemat 19/20 - 06/07 är min dröm men det har inte fungerat särskilt bra. Hon sover ständigt oroligt pga. tandsprickning, utvecklingssprång m.m. Nu är det vanliga att hon är vaken en kort period vid 23/24 och ibland vill hon upp 04:30.

Inte mycket att göra, jag tar 3 morgnar och sambon 4. Ibland vill jag skjuta mig själv men försöker se ljuset i tunneln.
Vintermörkret hjälper inte till, funderar på en ljuslampa eller något.

Hoppas det löser sig för er!

Permalänk
Medlem

Jag har barn på ½ och 4 år, och något som har hjälpt oss i vår situation är att ge varandra egentid på kvällen efter middagen. Vi äter vid ~17.30 och lägger den stora vid 20.00. Det tog en bra stund innan vi kom på att tiden mellan middag och läggning så fipplade den ena av oss mest på telefonen medan den andra gjorde något. Dvs slöseri på tid! Slöfipplande på telefonen är kasst. Alltid.

Nu så turas vi om någon/några kvällar i veckan med att duka av, diska, ta hand om barnen och lägga dem själv så den andra får egentid att göra vad den nu önskar (det blir oftast spelande vid datorn för båda av oss).

För övrigt: Den första tiden med vårt första barn så spelade vi tillsammans väldigt mycket. Medan barnet låg mellan oss vid datorerna och sov så spelade vi Civilization 5. Och då barn sover väldigt mycket första tiden så blev det en hel del spelade.

Permalänk
Medlem

Jag sålde datorn när min skrutt föddes och köpte ny när hon var 2-3 år gammal. Tyckte att jobbdatorn räckte mer än väl under den perioden. Det blev 1-2 timmar wow varannan kväll, för att rensa hjärnan. All övrig egentid sov jag. Dvs. om dottern tog en tvåtimmars-lur gjorde jag det också. Annars fungerade jag inte.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

3 barn 4, 3, 1 år. Gemensamt för alla har varit att det går utför i fyra månader och vänder när man kan börja stödmata på kvällen så de klarar sig till morgonen. Med "bara" ett barn har man dessutom lyxen att kunna växeldra och ge varandra tid till återhämtning. Talar utifrån mina barn nu, YMMV. Kom också ihåg att mamman kan ha allehanda hormoner som spökar hela första året, depressioner som känns otroligt svarta i perioder men som går över, till skillnad från den vanliga sorten. Prata med varandra.

Ge inte upp datorn men ha rimliga förväntningar, och tro inte att barnlösa spelkompisar ska förstå din situation över huvud taget. Man kan inte pausa multiplayer men är det bajsblöja så är det. Nu när flertalet vänner ynglat av sig också är det dessutom otroligt mycket bättre stämning i chatten, mindre hets och bättre samarbete.

För egen del är datortiden en del av min mentala återhämtning, ett slags pysventil som hjälper mig att behålla sansen och jag skulle nog bli lite knepig om möjligheten togs bort helt. Sett i det ljuset är det enklare att ha dialogen hemma också, det sticker inte i ögonen på en sliten partner eftersom det inte bara är "lite förströelse som det inte finns tid till". Snarare gör datortiden (i rimliga proportioner) att jag får den mentala orken att dra ett större lass hemma.

Håll i, håll ut, fortsätt hålla på!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrilled:

Det där lär inte vara optimalt för någon levande varelse.

Skrivet av Olegh:

Skrev lite fel, dom första två ungarna är 3 och 4 ÅR gamla, medans den sista är 11 månader.

Morsan är tydligen grov heroinmissbrukare som vägrar söka hjälp, så alla ungar är hans att ta hand om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Skrev lite fel, dom första två ungarna är 3 och 4 ÅR gamla, medans den sista är 11 månader.

Morsan är tydligen grov heroinmissbrukare som vägrar söka hjälp, så alla ungar är hans att ta hand om...

Tråkig situation med en missbrukande mamma och en pappa som självmedicinerar alkohol(?).
Absolut motsatsen av vad man bör sträva efter.

Ontopic.
Tips1
(Egen) Sömn sömn sömn.
Passa på att sova själv när barnet sover om det är kaos på natten.
En timmes powernap efter lunch är guld för eftermiddaggshumöret.

Tips2
Sovträna barnet
Läs på om att sovträna barnet, olika metoder och planera in när det ska ske.
Ett barn behöver tränas i att sova/somna.
Alla barn vaknar på natten, men ett barn som har lärt sig somna själv kan även göra det mitt i natten istället för att behöva nattas igen, och igen och igen.

Det är kanske lite tidigt att börja redan nu, men det går att börja tidigt.
Ett barn som sover bra har gladare och piggare föräldrar.

Tips3
Förbered alla BVC besök med ett nedskrivet frågebatteri (om allt möjligt).
De går att få svar på mycket samtidigt som barnet vägs och mäts.

Gällande datorn/spelkonsol.
Så länge du hittar en balans mellan familjesysslor och speltid så borde det inte vara några problem.
Det är en fördel om du och barnets andra förälder har samsyn i hur förhållandet mellan "slappna av tid" och "fixa tid" ligger.
Spel som går att pausa är ju enklare att passa in med småbarnslivet

Permalänk
Medlem

Instämmer med så många innan. 3 barn (3,6,12) och enda skillnaden nu mot mitt spelbeteende innan barn är att jag håller mig fokuserad på 1-2 spel. Främst Wow classic. Har fått anpassa vilka tider jag raidar, så istället för 19 som vore optimalt att starta så startar jag nu 22 när alla barn sover. Men inga problem att logga in efter middagen och farma lite medans kidsen spelar/tittar på tv eller bråkar...
Sedan är generellt helgerna svåra att fylla med gaming då sambon fyllt agendan med massa annat roligt \o/

Så håll kvar datorn är mitt tips

Visa signatur

🖥Intel Core i5-8600k / Asus ROG Strix Geforce GTX 1080 8gb / Asus Prime Z370-A / 2x Corsair Vengeance LPX 16gb / Samsung 970 EVO 500gb / 1TB HDD / Seasonic Focus+ 750W / Noctua NH-U12S / Fractal Design C

🖥 Ryzen 5 3600 / RTX2060 / Asus ROG Strix B450-F / HyperX Fury rgb 6gb 3200MHz / Kingston A200 1tb / Coolmaster Hyper 212 Black Edition / Corsair TX550M 80+ gold / Phanteks Eclipse P400A

🖥 Razer Blade Base 15"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tråkig situation med en missbrukande mamma och en pappa som självmedicinerar alkohol(?).
Absolut motsatsen av vad man bör sträva efter.

Instämmer Men verkar vara trevlig snubbe iaf, tror irländare har lite förkärlek till drickandet haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Vi hade samma tills vi upptäckte att de hade jättelånga sovstunder på dagis.
När vi bad dem dra ner på dem så sov grabben bättre på natten.
Men det var en kamp mot dagispersonalen, som tydligen kan och vet allt bäst. (och dessutom tydligen är legitimerade läkare och vet exakt när barn inte kan vara på dagis, allergi eller inte)

Ingen bitterhet här inte...

Skämt åsido, i know the struggle.
Nu är det kanske långt fram för TS, men det är ett bra tips - Korta ner sovtiden på dagen för smidigare läggningar. Vår äldsta fick sova hur länge han ville på dagarna tills han var typ två och ett halvt, sedan började det bli lite väl odrägligt med läggningar som tog flera timmar... Vi kortade av till max 30-45 minuter beroende på vad vi gjort på förmiddagen, hade vi bara varit inne och lekt kunde vi ta bort den helt. Slutade med att han somnade väldigt mycket tidigare om kvällarna, och generellt sov bättre.

Sedan slarvar man ju med det där ibland, framförallt nu när man har en liten till - Lätt att låta den stora sova 1,5h bara för att få lite lugn och ro när båda barnen sover, men det får man ju lida för på kvällen istället, så det jämnar ju ut sig