VR-glasögon till rally & Half-life

Permalänk

VR-glasögon till rally & Half-life

Hej,
Jag ska köpa mig en julklapp till att spela med.
Funderar på VR-glasögon till Half Life Alyx
Hade varit bra om det funkat till något bra bilspel oxå.
Jag har ASUS Radeon RX 580 DUAL OC - 8GB GDDR5 RAM grafikkort och jag gissar att VR-glasen ska kopplas ihop med grafikkortet (ingen koll på detta alls som ni ser )
AMD Ryzen 5 CPU och 16gb RAM.
Vad ror ni om VR-glas?
Oculus Quest 2 har jag läst fått bra reviews, funkar det bra med min dator eller rekomenderar ni annat?

Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Jag personligen var helt inställd på att köpa HP Reverb G2, men det blev en Quest 2. Och jag är svinnöjd. Fungerar att spela PC trådlöst med "Virtual Desktop" app, kostar 20$. Enligt mig, helt utan nackdelar. Jag kommer aldrig kunna spela VR trådbundet igen efter ha testat trådlöst nu.

Det är riktigt lätt att få igång "Virtual dekstop" till Quest 2, följ denna video, sen är det klart.

https://www.youtube.com/watch?v=XSYgzY79nCY

Permalänk

Hej och tack -
Kan man köra gamla spel som GTA eller Witcher med Qyuest 2?
Jag har inte rikrigt fattat hur det hela funferar.

Permalänk
Medlem

Quest 2 är egentligen ett standalone headset där du köper de spel du vill spela på Oculus store. Det är långt ifrån alla spel som finns där, och de spel som finns där är ofta en nedbantad version (grafikmässigt).

MEN om du kör via Virtual Desktop så spelar du på din PC, precis som med en Rift, Vive eller Index. Du kan alltså spela vilka spel du vill där. Om du vill spela på detta sättet så är det enda du behöver köpa på Oculus store själva Virtual Desktop-appen som kostar 200 kronor ungefär.

Det tåls också att nämnas att spelen måste på något sätt vara anpassade för att fungera i VR. Dina exempel Witcher och GTA funkar inte out of the box, utan då får man installera moddar. Dessa moddar funkar olika bra beroende på vilket spel det handlar om, men ofta är det en besvikelse och ganska "clunky" om spelet inte har officellt VR-stöd. Exempelvis kan det vara att bara själva kameran är VR och inget stöd för handkontrollerna, eller att vissa saker i spelet helt enkelt inte går att utföra. Gå in på youtube och sök på t ex "Witcher VR" eller liknande för att se hur det ser ut.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk

Hej och tack för förklaringen!
Är det med det du säger en fördel att köpa tex Rift istället för Oculus?
Fungerar tek half-life med Rift?
Ursäkta alla dumma frågor men detta är inte lätt.. mycket pengar oxå..
Är det så att Quest 2 är det billigastey alternativet för att komma igång?
Btw - jag har ett ASUS Radeon RX 580 DUAL OC - 8GB GDDR5 RAM, jag läste att ett GTX 1650 Super är minsta kort att klara oculus VR desktop.
Hur står mitt kort mot 1650 super? - har inte råd att byta grafikkort