Ris och ros: Återförsäljare under Black Friday

Permalänk
Föredetting

Ris och ros: Återförsäljare under Black Friday

Med shoppinghögtiderna Black Friday och Cyber Monday avklarade sitter den genomsnittlige SweClockaren med största sannolikhet och väntar på åtminstone ett paket. Kanske fanns den utmärkta dealen på varan du länge suktat efter, eller kanske blev det impulsköp att lägga under granen till jul.

Sett till omständigheterna gällande coronaviruset tror och hoppas vi på redaktionen att de flesta SweClockare shoppat hemifrån – men vi är även intresserade av att höra hur nöjda alternativt missnöjda ni är med återförsäljarna under årets reaperiod.

Höjde någon priset veckan innan, för att sänka till normalpris och kalla det rea? Sålde en återförsäljare något de inte hade på lager? Är du supernöjd med en återförsäljares bemötande? Kort och gott – vad är dina erfarenheter såhär när shoppinghetsen (förhoppningsvis) lagt sig?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd i sin helhet. De flesta av sakerna jag tänkt köpa reades ut och det blev väl något oplanerat också... Men i sin helhet sansat.

Enda missödet var att jag köpte en produkt på lyko och de levererade fel. Jag påpekade detta i deras chatt (20:00 på kvällen) och efter 5 min så meddelade de att de skulle skicka den rätta produkten samtidigt som jag kunde behålla den felaktiga, som var värde 320 kr (hela min order var värt 1000 kr).

Så jag är nöjd

Den stora positiva överraskningen var presentkorten som gav 10-15% rabatt på många bra butiker(webhallen, netonnet,lyko,)hm,zalando, med flera). Det var en trevlig stackingeffekt med först ett bra reapris och sedan nedsatt presentkort.

Det var generellt bra rabatter också. Inet hade mkt bra sweclockers rea.

Permalänk
Medlem

Tycker de flesta sköter sig bra, även om jag tyckte det var relativt lite erbjudande som fick en att höja ena ögonbrynet.

Imponerad av hur snabbt inet svarade när ett köp igår gick fel (pengarna drogs, men ordern försvann, fixat samma kväll!)

Lego.se (i och för sig shoppat förra helgen). Fick fel vara. Fick rätt vara skeppad nästan direkt men har efter två påstötningar inte än fått retursedel för det felaktigt levererade, men misstänker att de har sjuk volym den här tiden på året, så sitter lugnt i båten!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Föredetting

Personligen är jag mest intresserad av att se vad en ny polsk ÅF via Amazon kommer leverera. Gjorde ett ganska bra klipp på en systemkamera, men om den kommer fram återstår att se.

Gällande prisfusk kollade jag Prisjakt som hastigast gällande några produkter, och visst var det flera produkter vars pris höjts en vecka innan. Det var dock inget jag var superintresserad av, så jag bläddrade snällt vidare.

Elgiganten hade för övrigt en Legion 15 med Ryzen 4800H och 2060 Super, tror jag det var, för 9990:-. Var bra sugen, tills jag såg "förväntad leveranstid 15 december". I mitt fall var det nog det ofräschaste jag sprang på. Har överseende med mycket, men man rear väl främst ut saker som blivit liggande på hyllan, inte framtida allokering?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

BF i år hade inte många deals värda namnet.

Permalänk
Medlem

Köpte inget detta år. Kändes på något vis inte rätt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Allt jag köpte var en musmatta. Rätt kassa deals överlag.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Köpte en ny datorstol på webhallen.
Det mesta som såldes var samma varor som är på rea året runt, med få undantag. Vissa sidor som cdon till exempel orkar man inte ens bläddra igenom på grund av deras upplägg av rea, icke-rea och 1-procents förändringar..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Köpte nån billig m2 sata på amazon, annars inget intressant

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Köpte en Galaxy Tab A för 1000 kr via Tele2... Trodde jag.

Fick ett SMS dagen efter, 16 timmar senare, att något gick fel, att jag inte borde kunnat köpa produkten till att börja med och att ordern avslutas. Snopet :/

Permalänk
Medlem

Köpte inte en endaste pryl

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Elgiganten hade för övrigt en Legion 15 med Ryzen 4800H och 2060 Super, tror jag det var, för 9990:-. Var bra sugen, tills jag såg "förväntad leveranstid 15 december". I mitt fall var det nog det ofräschaste jag sprang på. Har överseende med mycket, men man rear väl främst ut saker som blivit liggande på hyllan, inte framtida allokering?

Ofräscht? Är väl mycket fräschare än en produkt som legat och dammat till sig på en lagerhylla ett år.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

DPJ hade en vitt höj- och sänkbart skrivbord som de brandade om till ett black Friday erbjudande utan att röra på priset de haft i veckor innan. Samma pris fortfarande, men med en cyber Monday logga.

Mailade och undrade om något blivit fel, inget svar. Oseriöst.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Köpte två TVs, två soundbars, datormus och en SSD så blev en del iaf.

Nöjd!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Köpte RAM från webbis som var något dyrare än Inets Swec rea. Helt ok.
Köpte G915 TKL från Inets Swecrea. Amazing
Köpte Anova Black friday deal för 1599. Amazing (ej fått än och lång leverans).
Köpte Asus AC86U för 550kr efter cashback. Amazing.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köpte TV på Netonnet och bilvårdsprodukter på Tershine hemsida.
Väldigt nöjd med båda köpen

Smidigt med upphämtning av TVn på Netonnet med.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Själv lägger jag grejer i listan på Prisjakt om det är något jag vill ha men inte direkt behöver just nu sen köper på Black Friday om det går ner i pris.

Blev Final Fantasy VIII Remake, Persona 5 Royal och Last Of Us Part II. Vad jag vet var 299kr för de "all time low".

Köpte även RT-AC86U som många andra för 990kr med 450kr cashback, det var mest impuls köp som inte var planerat.

Permalänk
Medlem

Köpte från computer salg (?) för första gången och hade inga bekymmer. De levererade snabbare än proshop som jag beställde samtidigt ifrån.
Det blev ram från computer salg o moderkort från proshop.

Hittade många prylar som inte direkt va någon rea på trots black friday stämpel. Tur att prisjakt finns så man kan se prisutvecklingen under flera perioder.

Var även på jakt efter en psu men hittade inga bra deals på något vettig. Förra året var det betydligt bättre erbjudanden på nätagg.

Visa signatur

AMD 5600X | Gigabyte Aorus Pro (v2) | Asus 970 Strix | G-skill Trident Z 2x8GB @ 3600Mhz | Corsair RM750x | Corsair MP510 480GB | O11 Dynamic (PCMR) | AOC G2460PG | Intel NUC i5 (5th Gen) | Intel NUC i3 (8th Gen) |

Permalänk

Det var några sparade saker på Prisjakt som jag tänkt köpa som sänktes. Så blev Moderkort, NVME, RAM och fläktar.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Hade en liten önskelista och och lyckades nog beta av de flesta prylar. Inga rabatter bättre än en vanlig helgrea tyvärr men jag är nöjd ändå. Handlade från 7st olika återförsäljare och är nöjd med alla. Extra ros till Inet som skickade ut de två paket jag beställde från dem inom tio minuter efter jag lagt ordern!

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Gjorde köp hos Inet och Webhallen. Hos Inet gick allt rätt, även om det tog längre tid än normalt, men det är ju förväntat runt BF, så inget jag klagar på.

Hos Webhallen blev det lite knas. Jag hade lagt saker i korgen och gått till kassan, gick igenom de olika valen och valde betalning via Swish, klickade på "bekräfta" eller vad det nu står, och sen kom det upp en ruta med "väntar på swish" eller liknande. Jag tog fram min mobil och började starta Swish, och efter bara 3-5 sekunder försvann vänterutan på Webhallen, sidan laddade om och jag var tillbaks på min profilsida, med korgen tom, ingen beställning skapad. Det var som om inget hade hänt... Jag hade valt fri frakt genom ett sånt där "frimärke" som man får då och då, och det försvann med ordern.

I nästa försök gick beställningen bra, eller i alla fall nästan...
Jag hade lagt till två smarta kontakter från Deltaco. På lagerstatusen stod det 50+ i lager, så det var lugnt, tänkte jag. Allt annat var också i lager, så jag räknade med en snabb leverans. Men på orderstatusen stod det att beställningen inte kan plockas än eftersom varan "artikelnummer" inte finns i lager, och det finns inget beräknat leveransdatum.
Märkligt, eftersom det både innan och efter beställningen stod 50+ i lager. Kundtjänsten menade att det finns två fysiskt separata centrallager, och att lagerstatusen på ena kan vara annan än den som står på sidan, och att det bara handlar om att vänta på att varorna flyttas mellan de två lagren. De saknade artiklarna restnoterades så att övriga beställningen kunde skickas (och jag fick dem i går). Nu står kontakterna som "ej i lager, 50+ på väg in", så deras lagersystem måste ha fått hicka...

Inga stora grejer, men det gör att man blir lite fundersam inför nästa beställning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köpte en Logitech g502 lightspeed som jag hämta ut på posten idag 895:- istället för 1349:- tycker jag var okej deal.
Annars så vill jag haft tag i en 2tb ssd/m2 disk men dom fanns inga till bra pris så då vart det inget mer shoppande utan väntande på processor och grafikkort som jag hoppas dyker upp någon gång.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Blev en hel del olika datorkomponenter, bla routern från El-Giganten ram mm från komplett.

Jo Asus moderkort z490 A-Gaming från webhallen med chashback blev det ett bra pris.

Med kreditkort hos komplett får man ju tillbaka 4% upp till 2000:- så en liten liten extra besparing.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Köpte ett par träningsplagg från XXL och dessa fick jag dagen efter reda på att de var slutsålda och jag kunde inte få levererade.
Ett par dagar senare tittade jag på artikeln och ett par av storlekarna jag ville ha hade kommit in igen. Gick utmärkt att köpa men hade varit nice om företaget hade tagit tillvara på tillfället och kontaktat mig om grejer hade kommit in igen när de ändå först kontaktade mig och sa att det var slutsålt.

Min kompis beställde ett av BF-rabatterna som dök på nu i veckan, ett 32 GB kitt, 3000 MHz för 800 kr.
Därefter ändrades produkten till ett 16 GB-kitt för samma pris efter beställningen. URL var fortfarande med "32 GB" i länken. Det som levererades var 16 GB såklart för 800 kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Köpte NZXT H1 - 770kr besparat på komplett (+1 fire hazard på köpet)
Köpte Steelseries Apex TKL - 890.- besparat 50% på MM (amazing tngb)
Köpte WD blue M.2 för 999:- på webbis, perfekt pris/prestanda

Helnöjd med inköpen fast jag gjorde ingen större insats för att leta deals, prisjakts bevakningar sköter det åt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

BF i år hade inte många deals värda namnet.

Fast något som är vanligt för Blac Friday i t.ex USA är ju också lockvaror. 90% rea, men på kanske 5st av en produkt. Även om det är samma rea som varje annan rea här så är det säkert bättre..

Permalänk
Medlem

Köpte en 10850K på Komplett för 4590:- på fredagen veckan innan, sedan hade Proshop för 4290:- och Dustin för 4111:-. Däremot köpte jag en oöppnad här på forumet för 3900:-, så den åkte tillbaka i vilket fall som helst

Komplett får skylla sig själva om man skickar tillbaka när de startar så tidigt.

Annars blev det saker jag ville ha och haft mina ögon på rätt länge, chassi, minne, moderkort. Enda spontana blev 970 EVO PLUS hos Inet.

Samt att 10% på Webhallen så får jag ett 3080 till bra pris nästa vecka istället för nästa år.

Permalänk
Avstängd

Har tröttnat på allt vad shoppinghets och reor heter så jag bojkottade hela veckan.
Folk köper saker de inte ens behöver bara för att det är billigare än veckan innan.
Snart är det jul och sen mellandagsrea så då blir det en vecka till att stryka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Köpte bara NZXT HUE 2 - Ambient RGB

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken på komplett.se lager saldo uppdatering.
Bevakade @komplett erbjudande på https://www.komplett.se/product/1133452/datorutrustning/lagri...
Och den stod konstant som 100+ i lager hela veckan, sen flippade den om i ett ögonblick till "36st förväntad leverans 10dec".
Ville vänta in fredagen, för att se om några andra intressanta nvme 4.0 diskar dök upp.
Lite ilands problem att vänta 2v extra på den, men ändå så är det segt när lagersaldon inte verkar uppdateras korrekt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die