Toppmodell av mobila AMD Ryzen 5000 "Cezanne" i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Toppmodell av mobila AMD Ryzen 5000 "Cezanne" i prestandatest

När Zen 3-arkitekturen framöver tar plats i bärbara datorer antyder ett tidigt prestandatest att entrådsprestandan ökar rejält.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, nästan som en Apple M1 då 🤔

Permalänk
Medlem

Den testade processorn huserar i en Asus-signerad bärbar dator i den påkostade ROG Zephyrus GX55-serien, som är utrustad med 48 GB primärminne
Är det inte en väldigt udda mängd minne?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag skulle vilja ha jämförelse med Apples M1 med i artikeln då väldigt många är nyfikna på detta. Sedan inte Apple M1 ett alternativ för många, men det är ändå intressant jämförelse.

Allt fler använder laptops, jag tycker utvecklingen emot att använda stationära datorer bara blir mer ovanligt. När dessutom dockningsstationslösningarna bara blir bättre för varje år, så känns det för många en onödig kostnad att både köpa en bärbar och stationär. Nu har jag ingen statistik på hur många som köper laptops, men min gissning är att denna marknad är väldigt viktig.

Skrivet av aliassund:

Fantastiskt, nästan som en Apple M1 då 🤔

Det jag också fundera på och fick leta efter resultat:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30780-apple-macbook-air-med...
Men M1 går inte kombinera med annan kraftfull hårdvara p.g.a Apple så det blir en snabb cpu som man kan ha och imponera i benchmarktester med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Allt fler använder laptops, jag tycker utvecklingen emot att använda stationära datorer bara blir mer ovanligt. När dessutom dockningsstationslösningarna bara blir bättre för varje år, så känns det för många en onödig kostnad att både köpa en bärbar och stationär. Nu har jag ingen statistik på hur många som köper laptops, men min gissning är att denna marknad är väldigt viktig.

Globalt sett är ca 2/3 av sålda datorer bärbara, 1/3 desktops. För 2019 var siffrorna 166 miljoner sålda bärbara vs. 88 miljoner desktops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Globalt sett är ca 2/3 av sålda datorer bärbara, 1/3 desktops. För 2019 var siffrorna 166 miljoner sålda bärbara vs. 88 miljoner desktops.

Hur beräknas den statistiken, ifall det enbart är färdigbyggda desktops bör ju detta även has i åtanke.

Permalänk
Medlem

Det blir spännande att se hur dom laptop APU:er presterar och även vilka dGPU:er som de kommer paras ihop med.
Då det när Renoir lanserades påstods att kommande APU:er skulle i stort sett vara utbytbara mot de äldre gissar jag att vi mest får se uppdatering av befintliga modeller.
Även om AMD lanserar mobila dGPU:er i 6000-serien så tror jag inte att de kommer blir speciellt vanliga då det kräver nyutvecklade produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle vilja ha jämförelse med Apples M1 med i artikeln då väldigt många är nyfikna på detta. Sedan inte Apple M1 ett alternativ för många, men det är ändå intressant jämförelse.

Allt fler använder laptops, jag tycker utvecklingen emot att använda stationära datorer bara blir mer ovanligt. När dessutom dockningsstationslösningarna bara blir bättre för varje år, så känns det för många en onödig kostnad att både köpa en bärbar och stationär. Nu har jag ingen statistik på hur många som köper laptops, men min gissning är att denna marknad är väldigt viktig.

Det jag också fundera på och fick leta efter resultat:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30780-apple-macbook-air-med...
Men M1 går inte kombinera med annan kraftfull hårdvara p.g.a Apple så det blir en snabb cpu som man kan ha och imponera i benchmarktester med.

Så är det, men Apple visar var teknologipotentialen ligger, så man skulle kunna tänka sig en hypotetisk dator med denna teknik som också har expansmöjligheter. Och det kommer säkert, från Apple. Ingen fan av Apples ekosystem i övrigt men imponerad över deras kunnande här och deras järvhet att välja en annan väg.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av aliassund:

Fantastiskt, nästan som en Apple M1 då 🤔

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle vilja ha jämförelse med Apples M1 med i artikeln då väldigt många är nyfikna på detta. Sedan inte Apple M1 ett alternativ för många, men det är ändå intressant jämförelse.

Allt fler använder laptops, jag tycker utvecklingen emot att använda stationära datorer bara blir mer ovanligt. När dessutom dockningsstationslösningarna bara blir bättre för varje år, så känns det för många en onödig kostnad att både köpa en bärbar och stationär. Nu har jag ingen statistik på hur många som köper laptops, men min gissning är att denna marknad är väldigt viktig.

Det jag också fundera på och fick leta efter resultat:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30780-apple-macbook-air-med...
Men M1 går inte kombinera med annan kraftfull hårdvara p.g.a Apple så det blir en snabb cpu som man kan ha och imponera i benchmarktester med.

Jag testade min Macbook Air M1 precis och på länken nedan finns resultatet i sin helhet: 1 714 poäng enkeltrådat och 7 146 flertrådat. Tilläggas kan dock att det nog går att klämma ut några extra poäng, om man fimpar alla program och flikar som jag har igång i webbläsaren just nu. Det ska testas lite närmare framöver!

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5175725

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

När Zen 3-arkitekturen framöver tar plats i bärbara datorer antyder ett tidigt prestandatest att entrådsprestandan ökar rejält.

Läs hela artikeln här

test/30790-amd-radeon-rx-6800-och-rx-6800-xt/3 är en intern länk och funkar sådär för folk

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag testade min Macbook Air M1 precis och på länken nedan finns resultatet i sin helhet: 1 714 poäng enkeltrådat och 7 146 flertrådat. Tilläggas kan dock att det nog går att klämma ut några extra poäng, om man fimpar alla program och flikar som jag har igång i webbläsaren just nu. Det ska testas lite närmare framöver!

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5175725

Lyckligtvis suger M1 på flyttalsberäkningar fortfarande, kör MATLAB på min HP jobbdator med i7 8650U och Intel är ganska bra på det den biten. Och AMD har blivit bättre, så min 3700X kommer till nytta och dessa nya AMD CPUer är säkert inte en besvikelse. Men M1 är långsiktigt problematiskt för x86 laget, för kan Apple så kan andra.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Så är det, men Apple visar var teknologipotentialen ligger, så man skulle kunna tänka sig en hypotetisk dator med denna teknik som också har expansmöjligheter. Och det kommer säkert, från Apple. Ingen fan av Apples ekosystem i övrigt men imponerad över deras kunnande här och deras järvhet att välja en annan väg.

Just lanseringen av M1 ser jag inte som någon järvhet, de har en processor som presterar riktigt bra, de har mer "vanliga användare" som använder deras system. Dessa vanliga användare kan mycket väl ha dubbla doktorstitlar inom IT, men de kör senaste versionen av standardprogram och det blir en enkel övergång.
Microsoft lanserade Windows RT till arm för runt 8år sedan och den floppade rejält. Min tolkning var att den inte floppade för slö cpu, utan dåligt programutbud i tider då folk hade behov av att köra mycket lokalt. Kommer Micorsoft storsatsa på Windows Arm igen som då, så kan det nu kanske slå. Bara av den enkla anledningen att folk idag jobbar annorlunda.

Nå jag vill också som du jämföra med Apple för att se teknologipotentialen. jag tror att utvecklingen på laptops går emot att folk i högre grad inte längre behöver bry sig om vare sig hur hårdvaran presterar eller vilket OS de har. De vill bara att det ska fungera. Lite som den stora skaran idag använder en TV utan att ha så hög koll på processorn och oset bakom.

Och för att bygga en sådan dator som bara fungerar, så är vare sig x86 eller fullskaliga windows ett bra val. För x86an drar för mycket ström, kräver kylning, skapar oljud etc. Windows är på tok för bloatad.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av hakd:

test/30790-amd-radeon-rx-6800-och-rx-6800-xt/3 är en intern länk och funkar sådär för folk

Nja, det var bara ett inledande ”/” som trillat bort, men det är nu fixat. Tack för påpekandet, men använd gärna rättelsefunktionen framöver så kan det upptäckas och korrigeras snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Globalt sett är ca 2/3 av sålda datorer bärbara, 1/3 desktops. För 2019 var siffrorna 166 miljoner sålda bärbara vs. 88 miljoner desktops.

En laptop håller bara i 3 år, sedan är batteriet kass.
En stationär kan hålla i 10 år utan problem, så laptops bör ju säljas 3x antal för att vara i paritet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Hur beräknas den statistiken, ifall det enbart är färdigbyggda desktops bör ju detta även has i åtanke.

Ingen aning faktiskt. Kan mycket väl vara enbart färdigbyggda.

Permalänk
Datavetare

Är inte detta ett rätt dåligt resultat? D.v.s. Zen3 verkar mer klara sig bra på desktop p.g.a. Intels totala oförmåga att lansera något än den nu mer än 5 år gamla Skylake mikroarkitekturen, men när den ställs mot Willow Cove (Tiger Lake U) och framförallt Firestorm (M1) ser det inte speciellt imponerande ut.

CPU

MHz ST

ST Int

ST Fp

MT Int

MT Fp

ST/MHz Int

ST/MHz Fp

5900HX

4516

1209

1582

6682

7986

27

35

1185G7

4753

1358 (12%)

1558 (-2%)

4900 (-27%)

5610 (-30%)

29 (7%)

33 (-6%)

M1/ARM64

3193

1595 (32%)

1899 (20%)

7034 (5%)

8670 (9%)

50 (85%)

59 (69%)

M1/x86_64

3194

1228 (2%)

1460 (-8%)

5281 (-22%)

6440 (-19%)

38 (40%)

46 (31%)

Procentsiffrorna är relativt 5900HX, som om inget ändrats lär vara en 45 W TDP CPU medan 1185G7 har 28 W TDP medan M1 är någonstans mellan 10-20 W.

Det som riktigt skvallrar om att AMD primärt kommit ikapp Intel p.g.a. Intels bristande progress är sista raden. M1 höga IPC kan till viss del förklaras av att den är designad med bakgrund att inte kunna klockas speciellt högt. T.ex. så har Firestorm endast 3 cyklers latens mot L1$ trots att storleken är gigantiskt, 192 kB L1I$ och 128 L1D$. Zen3 har 4 cyklers latens mot 32 kB L1I$/L1D$ medan Willow Cove har 5 cykler mot 32 kB L1I$ och 48 kB L1D$.

Ändå, M1 emulerar x86_64 med 31-40 % högre IPC än Zen3!!!

Som det är just nu: kan man köra MacOS finns liksom inget att fundera över på laptopsidan, Apple är så långt före att det måste vara pinsamt för AMD/Intel. Kan man inte köra MacOS får man bita ihop och acceptera att man kör på stenåldersteknik.

Länkade de resultat jag använt, M1 är precis körda på mitt system
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Hur beräknas den statistiken, ifall det enbart är färdigbyggda desktops bör ju detta även has i åtanke.

Tror andelen som bygger datorer själv är nästintill obetydligt om man ser till totala antalet datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte detta ett rätt dåligt resultat? D.v.s. Zen3 verkar mer klara sig bra på desktop p.g.a. Intels totala oförmåga att lansera något än den nu mer än 5 år gamla Skylake mikroarkitekturen, men när den ställs mot Willow Cove (Tiger Lake U) och framförallt Firestorm (M1) ser det inte speciellt imponerande ut.

CPU

MHz ST

ST Int

ST Fp

MT Int

MT Fp

ST/MHz Int

ST/MHz Fp

5900HX

4516

1209

1582

6682

7986

27

35

1185G7

4753

1358 (12%)

1558 (-2%)

4900 (-27%)

5610 (-30%)

29 (7%)

33 (-6%)

M1/ARM64

3193

1595 (32%)

1899 (20%)

7034 (5%)

8670 (9%)

50 (85%)

59 (69%)

M1/x86_64

3194

1228 (2%)

1460 (-8%)

5281 (-22%)

6440 (-19%)

38 (40%)

46 (31%)

Procentsiffrorna är relativt 5900HX, som om inget ändrats lär vara en 45 W TDP CPU medan 1185G7 har 28 W TDP medan M1 är någonstans mellan 10-20 W.

Det som riktigt skvallrar om att AMD primärt kommit ikapp Intel p.g.a. Intels bristande progress är sista raden. M1 höga IPC kan till viss del förklaras av att den är designad med bakgrund att inte kunna klockas speciellt högt. T.ex. så har Firestorm endast 3 cyklers latens mot L1$ trots att storleken är gigantiskt, 192 kB L1I$ och 128 L1D$. Zen3 har 4 cyklers latens mot 32 kB L1I$/L1D$ medan Willow Cove har 5 cykler mot 32 kB L1I$ och 48 kB L1D$.

Ändå, M1 emulerar x86_64 med 31-40 % högre IPC än Zen3!!!

Som det är just nu: kan man köra MacOS finns liksom inget att fundera över på laptopsidan, Apple är så långt före att det måste vara pinsamt för AMD/Intel. Kan man inte köra MacOS får man bita ihop och acceptera att man kör på stenåldersteknik.

Benägen att hålla med. Nästan skämskudde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tror andelen som bygger datorer själv är nästintill obetydligt om man ser till totala antalet datorer.

Det verkar ju inte så när man ser till tillgången på nya komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Just lanseringen av M1 ser jag inte som någon järvhet, de har en processor som presterar riktigt bra, de har mer "vanliga användare" som använder deras system. Dessa vanliga användare kan mycket väl ha dubbla doktorstitlar inom IT, men de kör senaste versionen av standardprogram och det blir en enkel övergång.
Microsoft lanserade Windows RT till arm för runt 8år sedan och den floppade rejält. Min tolkning var att den inte floppade för slö cpu, utan dåligt programutbud i tider då folk hade behov av att köra mycket lokalt. Kommer Micorsoft storsatsa på Windows Arm igen som då, så kan det nu kanske slå. Bara av den enkla anledningen att folk idag jobbar annorlunda.

Nå jag vill också som du jämföra med Apple för att se teknologipotentialen. jag tror att utvecklingen på laptops går emot att folk i högre grad inte längre behöver bry sig om vare sig hur hårdvaran presterar eller vilket OS de har. De vill bara att det ska fungera. Lite som den stora skaran idag använder en TV utan att ha så hög koll på processorn och oset bakom.

Och för att bygga en sådan dator som bara fungerar, så är vare sig x86 eller fullskaliga windows ett bra val. För x86an drar för mycket ström, kräver kylning, skapar oljud etc. Windows är på tok för bloatad.

Jag tycker fortfarande det är järvt, alternativt är alla andra spelare inkompetenta. Men håller med Dig i övrigt avseende dator för vanligt folk. Fläktfritt och lång driftstid viktigare parametrar när processorn är bra nog. Men är nyfiken på hur väl denna teknikväg skalar till större system, om det även letar sig in i serverhallarna, finns mycket energi att spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Det verkar ju inte så när man ser till tillgången på nya komponenter

Det säljs ju även färdigbyggda datorer med RTX 3000. Men jag gissar på max 10% av totala andelen desktop är egenbyggda. Hittar dock ingen bra statistik på detta. Så blir gärna motbevisad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det säljs ju även färdigbyggda datorer med RTX 3000. Men jag gissar på max 10% av totala andelen desktop är egenbyggda. Hittar dock ingen bra statistik på detta. Så blir gärna motbevisad.

Har ingen statistik heller och jag var inte så allvarlig. Menade mest att skoja lite kring läget i komponentträsket.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Som det är just nu: kan man köra MacOS finns liksom inget att fundera över på laptopsidan, Apple är så långt före att det måste vara pinsamt för AMD/Intel. Kan man inte köra MacOS får man bita ihop och acceptera att man kör på stenåldersteknik.

Ja Apples laptop för den stora skaran med M1 som kostar runt 5000kr och har en 15,6" skärm utklassar verkligen alternativen. En annan stor grupp är Gamers och där briljerar också Apples M1. För oss som använder workstationslaptop med kanske 128GB ram, 4TB dubbla nmve ssd som vi behöver för våra databaser och annat, så fullkomligt briljerar M1an även här.

Apples M1 dator är såklart bra, men den är väldigt nischat som den nu är. Dock har den blivit en märkesprodukt vilket leder till att många köper den av denna anledning. Vi har haft en stadig utveckling där datorerna blir allt billigare, man behöver inte gå långt tillbaka tills en laptop för under 10 000kr var riktig dålig för skolarbete, idag kan man få en laptop för 5000kr som duger åt nästan allas skolarbete.

Våra laptops förändras, x86 är såklart utdöende, man får hoppas RISC-V eller likande ersätter. Men Apple om de ej ändrar deras markadsinriktning är ändå nischad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte detta ett rätt dåligt resultat? D.v.s. Zen3 verkar mer klara sig bra på desktop p.g.a. Intels totala oförmåga att lansera något än den nu mer än 5 år gamla Skylake mikroarkitekturen, men när den ställs mot Willow Cove (Tiger Lake U) och framförallt Firestorm (M1) ser det inte speciellt imponerande ut.

CPU

MHz ST

ST Int

ST Fp

MT Int

MT Fp

ST/MHz Int

ST/MHz Fp

5900HX

4516

1209

1582

6682

7986

27

35

1185G7

4753

1358 (12%)

1558 (-2%)

4900 (-27%)

5610 (-30%)

29 (7%)

33 (-6%)

M1/ARM64

3193

1595 (32%)

1899 (20%)

7034 (5%)

8670 (9%)

50 (85%)

59 (69%)

M1/x86_64

3194

1228 (2%)

1460 (-8%)

5281 (-22%)

6440 (-19%)

38 (40%)

46 (31%)

Procentsiffrorna är relativt 5900HX, som om inget ändrats lär vara en 45 W TDP CPU medan 1185G7 har 28 W TDP medan M1 är någonstans mellan 10-20 W.

Det som riktigt skvallrar om att AMD primärt kommit ikapp Intel p.g.a. Intels bristande progress är sista raden. M1 höga IPC kan till viss del förklaras av att den är designad med bakgrund att inte kunna klockas speciellt högt. T.ex. så har Firestorm endast 3 cyklers latens mot L1$ trots att storleken är gigantiskt, 192 kB L1I$ och 128 L1D$. Zen3 har 4 cyklers latens mot 32 kB L1I$/L1D$ medan Willow Cove har 5 cykler mot 32 kB L1I$ och 48 kB L1D$.

Ändå, M1 emulerar x86_64 med 31-40 % högre IPC än Zen3!!!

Som det är just nu: kan man köra MacOS finns liksom inget att fundera över på laptopsidan, Apple är så långt före att det måste vara pinsamt för AMD/Intel. Kan man inte köra MacOS får man bita ihop och acceptera att man kör på stenåldersteknik.

Apple och ARM har gjort mycket rätt. LPDDR4X-4266 och LPDDR5-5500 skadar ju heller inte

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Känns som det är GPU-sidan som är viktigast/avgörande för köp beroende på vad man vill göra framförallt i en bärbar.

Mindre marginalar på CPU i Becnhmarks kommer knappast vara avgörande för majoriteten av slutkunder även om det är prestige i det.
Däremot hur processorn presterar över tid är mer relevant.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Känns som det är GPU-sidan som är viktigast/avgörande för köp beroende på vad man vill göra framförallt i en bärbar.

Mindre marginalar på CPU i Becnhmarks kommer knappast vara avgörande för majoriteten av slutkunder även om det är prestige i det.
Däremot hur processorn presterar över tid är mer relevant.

Det beror helt på målgrupp där jag tror att du tänker på gamers.
Jag vill snarare påstår att gpu aldrig eller kommer vara det mes intressanta för den stora skaran.

Min gissning är att de flesta vill ha billiga enkla laptops och det stämmer överens med Amazons försäljning.
https://www.amazon.com/Best-Sellers-Electronics-Laptop-Comput...

Att Apple kommer så högt upp beror såklart på att de säljer väldigt bra, men det är ändå intressant att det finns datormodeller som säljer bättre när marknaden är översvämmad med modeller för pc, vilket gör att försäljningen sprids ut.

Ser man i toppen är det många chromebooks vilket bra beskriver hur folk vill deras laptop ska fungera. Där x86 med sin höga strömförbrukning resulterar i en sämre dator på alla sätt och vis. Klumpigare, fläktar som låter, blir sletna, sämre batteritid, större batteri som ökar vikt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tror andelen som bygger datorer själv är nästintill obetydligt om man ser till totala antalet datorer.

Så här hade jag resonerat för ett decennium sedan men så som det ser ut i dagsläget vet jag inte riktigt om det är obetydligt, mycket möjligt dock men en siffra vore åtminstone intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Hur beräknas den statistiken, ifall det enbart är färdigbyggda desktops bör ju detta även has i åtanke.

Skrivet av JackA:

Ingen aning faktiskt. Kan mycket väl vara enbart färdigbyggda.

Eftersom det endast finns två tillverkare av x86-processorer så är det en trivial uppgift att beräkna antalet sålda stationära/bärbara. Visst finns det en liten osäkerhet, processorer som köps för uppgraderingar, processorer för stationära som används i bärbara och vice versa men detta är inget som påverkar helheten annat än på marginalen. Dessutom är det ju så att de 8-10 största bolagen har cirka 90 procent av marknaden, så går det bara inhämta information från dessa har man kommit väldigt långt. Lägg på detta information från MS som torde kunna se om en viss dator kör som stationär eller bärbar och det finns ytterligare information av jämföra mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Så här hade jag resonerat för ett decennium sedan men så som det ser ut i dagsläget vet jag inte riktigt om det är obetydligt, mycket möjligt dock men en siffra vore åtminstone intressant.

Jag menade som i att det inte har en betydelse när man säger att laptops står för ca 2/3 av antalet sålda datorer. Säg att siffrorna är 120 mot 60 miljoner. Skulle 10-20% vara egenbyggda skulle siffrorna bli 120 mot 66-72 miljoner.

Vilket skulle leda till att 35-37% istället för 33% var desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Den testade processorn huserar i en Asus-signerad bärbar dator i den påkostade ROG Zephyrus GX55-serien, som är utrustad med 48 GB primärminne
Är det inte en väldigt udda mängd minne?

Vet inte om cpun har integrerad grafik. I så fall kanske 16GB till grafik och 32GB system ram?

Sedan har jag haft laptops med liknande "konstiga" minnesmängder.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P